schelpje3 schreef:hvaniepenburg schreef:schelpje3 schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je wilt toch niet in een kerk zitten, die volgens jou de verkeerde boodschap uitdraagt ?
Dat kan te licht zijn, maar zeker ook te zwaar, om het zo cru te zeggen
Als je te zwaar kerkt, is het totaal onmogelijk. Je kent vast wel zo'n dominee, een mens zou daar totaal passief en verdrietig onder worden. Tenminste, ik wel.
Maar te ruim kan m.i. ook niet. Dus : Jezus is voor iedereen aan het kruis gestorven, zo'n soort boodschap.
Je moet dus niet iets gaan zoeken wat lekker comfortabel voelt en jou naar je mond praat. Zeker niet.
Nou, als er echte dwaling gebracht wordt over de Heere Jezus, of er geen tucht meer is (de heiligheid van Gods huis niet van belang wordt geacht) dan is dat niet de plek waar we wezen moeten.
Maar daarnaast moeten we ook acht geven op wat de bijbel hierover zegt; sluit geen echte kinderen van God uit (dat gebeurd soms op grond van verschillende soorten van doop, formulieren, visies man/vrouw verschillen etc etc) en aan de andere kant; sluit geen niet-gelovigen in, als een niet-christen kan broodbreken is dat ook niet de plaats om samen te komen. Daar gaat de gemeente met de wereld 'samen' en dat is verre van bijbels.
Maar, we dienen dus scherp te luisteren en op te merken. En als er iets gebeurd wat niet Bijbels is, zoals jouw voorbeeld, moeten wij daar veroordelend tegen optreden. Begrijp ik je goed ?
Tja, moeilijk om dat direct met een ja / nee te beantwoorden.
Voorbeeld; ik denk dat het erg bijbels is om op de eerste dag van de week, de opstandingsdag, zondag samen te komen als gemeente. In 1 Kor 16, Handelingen 20 deed de Gemeente dat ook. Toch zegt Paulus in Romeinen 14 dat we elkaar moeten aannemen ondanks dat we op verschillende dagen samenkomen of bepaalde feesten vieren. Het is bijbels om op zondag samen te komen, maar we moeten ook degene aannemen die op zaterdag of op welke dag dan ook samenkomen.
Ander voorbeeld; het is bijbels als mannen geen hoofdbedekking hebben en vrouwen wel ( denk ik ). Maar het is niet de basis waarop we in geestelijk opzicht gemeenschap met elkaar hebben. Dus als een broeder of zuster dit niet doet dan kunnen we diegene vragen hoe deze dat oprecht uit de bijbel denkt te moeten zien, maar uitsluiten van het avondmaal kan niet. De bijbel zegt nergens dat zo iets tot uitsluiting mag leiden.
Dus in die zin; bij sommige onbijbelse dingen moeten we dat in gebed brengen er zorg voor dragen, door geduldig onderwijs, dat dit uit de gemeente verdwijnt. Maar zelfs als dit niet gebeurd is het voorkomen van onbijbelse denkbeelden, 1. geen reden om weg te gaan, 2. geen reden tot uitsluiting van die persoon.
Daarbij heb ik het niet over onbijbelse zaken zoals; geldgierigheid, roddel, dwalingen wat betreft de Heere Jezus, hoererij (seks voor het huwelijk), overspel (buitenechtelijke seks) etc etc. Die zaken moeten zeker geoordeeld worden. Hoewel ook daar geldt; weet dat we allemaal van nature even verdorven zijn. Iemand die in zulke zonden gevallen is daarvan willen we in de eerste plaats dat diegene herstelt wordt. Het gevaar ligt op de loer dat we op zoiemand neerkijken. dat is verder een beetje off topic.
Waar ligt denk je de bijbelse grens in wat wel of niet getolereerd mag worden?
hart.gr