welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Jerommel » 12 nov 2009 01:34

filia schreef:
Jerommel schreef:(maar dat van die roeping weet ik niet...)

Ik ook niet, was maar een optie. ;) Het lijkt me erg lastig een kerk te moeten zoeken! Hoe ben je eigenlijk op zoek naar een kerk die bij je past? Wat zoek je? (Vermoedelijk iets wat zo dicht mogelijk bij de Kerk van Christus komt, en zo past deze vraag toch nog binnen dit topic.)
Tja, vooralsnog is er ook nog een stuk van mezelf dat niet in de Kerk past, al blijkt dat wellicht niet altijd uit wat ik zoal schrijf... Ben na een aantal probeersels ook weer een tijd niet op 'kerkentour' geweest. Heb wel steeds meer contact met vergelijkbaar zoekende broeders, zij het via internet, dus uiteindelijk zal er zich wel iets aandienen, Deo volente.
Ben zelf nu een jaartje gelovig, vanuit een zegmaar nogal zondig verleden. Lang in het donker gezeten, en het licht is nog wat onwennig, prikt zelfs een beetje in de spreekwoordelijke ogen, soms erger dan anders.
Ben ook geen 20 meer, en daadwerkelijke verandering is niet iets wat ik prettig vind.
Komt tijd komt raad...

Jerommel schreef:Dacht later nog:
The Word is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Inspirerend. :)
Tja, weer later dacht ik:
Nou Jerommel, misschien moet je die Bijbel dan ook eens wat vaker open doen... :oops:
(Ik lees niet zo graag...)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2009 10:48

Joannah schreef:Als je blij bent met de predestinatie, en uitverkoren denkt te zijn, ben je dus ook blij met het feit dat je buurman dat niet is.


Dat is grote onzin. Als jij iets "hebt", ben je niet automatisch blij dat je buurman dat iets "niet heeft". Waar je dat automatisme vandaan haalt, is mij een raadsel, maar volgens mij is het grote onzin.

Een kerkelijke gemeenschap is uiteindelijk een gemeenschap van mensen die zich geleid weten door de Heer. De praktische organisatie van die gemeenschap kan niet zonder een zekere vorm van structuur - die structuur moet dan op de Heer gefundeerd zijn. De grote zwakte van kerkelijke gemeenschappen is, dat de herders nogal eens de neiging hebben (heel menselijk) om te vervallen in een verslaving aan macht. Dat kan rampen tot gevolg hebben.

Wel ben ik van mening dat het verstaan van de Bijbel niet kan zonder een degelijk onderzoek naar de tijd waarin en de plaats waar de Bijbel geschreven is. Hoe was de cultuur? Hoe was de historie? Wanneer spelen zich de verhalen af? Wanneer zijn ze opgeschreven? Dat moet je je altijd afvragen als je een tekst uit vroeger tijden leest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 16:05

De laatste bijdrage in deze discussie is al van ruim een jaar geleden, toch is het een interessant topic.

Zelf heb ik lang geworsteld met de vraag welke kerk de meest bijbelse plaats was om naar toe te gaan.

Enkele punten ter overweging;
In de begintijd van het christendom (hand. 2) was de Gemeente één. Er worden brieven geschreven naar plaatselijke gemeenten (Korinthe, Fillipi, Efeze). En als er partijen, verschillende stromingen ontstonden in één gemeente (1 Kor 1) dan werd dat berispt door Paulus.

Toen er rondzendbrieven gestuurd werden naar de zeven gemeenten (meervoud) in Openb. 2 en 3 was dat plaatsgebonden. De Gemeente van de Heere Jezus Christus te Smyrna, Sardis etc. En dat is niet veranderd. Ik woon in Amsterdam en behoor dús toe aan de Gemeente van de Heere Jezus Christus... te Amsterdam. De PKN is geen gemeente, niet in Amsterdam en niet landelijk, maar de PKN'ers in Amsterdam die de Heere kennen die behoren toe aan dezelfde gemeente als welke christen dan ook in Amsterdam.

De gemeenten zijn plaatsgebonden, dat was zo in de tijd van de bijbel, en er is geen reden denk ik om aan te nemen dat dit nu niet meer het geval zou zijn. Hoewel de gemeenten niet onafhankelijk van elkaar waren (zie hand 15, brieven over en weer etc) en in één plaats wel op verschillende plekken konden samenkomen, maar praktisch waren ze volledig afhankelijk van elkaar en konden de dood des Heeren bij elkaar verkondigen (brood breken).

De Gemeente omvat alle christenen (in wie dus de Geest inwoont, efeze 4) en we mogen die gemeente niet kleiner maken dan dat, we behoren alle wedergeboren christenen te ontvangen en als volwaardig 'lid' te beschouwen. Twee uitzonderingen daargelaten, kom ik zo op.
Dus of iemand nou in de kinder of in geloofsdoop gelooft, overgedoopt is, een andere eindtijdvisie heeft, we mógen iemand niet uitsluiten of als 'geen lid' beschouwen als iemand christen is maar op dit soort secundaire punten van ons verschilt. Dus mijn broeders en zusters bij de baptisten (die me na aan het hart staan overigens) die gelovigen die alleen in de kinderdoop geloven niet als volledig lid (de bijbel kent alleen lidmaatschap van het Lichaam van Christus) maken de gemeente kleiner dan deze eigenlijk is. Dat is partijschap en tot schade voor de Gemeente.

De twee uitzondering...
De twee uitzonderingen op die reikwijdte die de bijbel maakt zijn;
1.christenen die volharden in zonden, zoals bijvoorbeeld in Korinthe en Galaten 'rijtjes' van deze zonden voorkomen, komen onder bijzondere zorg te staan. We willen dat deze christenen herstellen, blijven ze volharden in zonden dan zullen ze uitgesloten moeten worden en niet meer mogen broodbreken (1 Kor 5, Matth 18).
2.Als iemand dwalingen heeft over de Persoon van de Heere Jezus (bijvoorbeeld zogenaamde 'Jehova getuigen' die de eeuwige Godheid van onze Heer loochenen) dan zullen zij ook als kwaad weggedaan moeten worden (de Johannes en Petrus brieven spreken hier vooral over).

Momenteel komt bijna geen enkele christelijke gemeente (alle christenen in één plaats) bij elkaar samen, of indien de Gemeente groot is, in afhankelijkheid van elkaar samen. Dat is erg verdrietig. Maar ook nu moeten we de positie innemen dat we de reikwijdte van de Gemeente precies zo leggen zoals de bijbel ons dat toont. Dus ondanks de versnippering moeten we nog steeds zo open en gesloten zijn op de punten waarop de bijbel dat zelf aangeeft.

Er zijn denk ik nog twee andere criteria die gelden voor een bijbelse gemeente. Maar dat laat ik even voor wat het is, ik ben benieuwd hoe jullie die reikwijdte van de christelijke gemeenten zien.
Hart.gr.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 16:55

Dus in jouw opinie is dat heeeel ruim.
Wel eens gehoord van verschillende prediking en beleving van het geloof ?
Dat je je in bepaalde kerken absoluut niet kunt vinden ?

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:21

schelpje3 schreef:Dus in jouw opinie is dat heeeel ruim.
Wel eens gehoord van verschillende prediking en beleving van het geloof ?
Dat je je in bepaalde kerken absoluut niet kunt vinden ?


Hoi schelpje,
Daar heb ik van gehoord. Het mag echter geen 'variabele' zijn waarop we een kerk 'zoeken'. Dat het soms in de kerk naar onze persoonlijke smaak absoluut niet kunnen vinden is slecht voor ons vlees, en goed voor de Geest. Het vergt volharding, maar het is geen reden om al dan niet ergens samen te komen. Hoe zie jij dat dan? Hoe zoek je een kerk uit (vergeef me deze wijze van uitdrukken)?
hart.gr.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2011 17:25

schelpje3 schreef:Dus in jouw opinie is dat heeeel ruim.
Wel eens gehoord van verschillende prediking en beleving van het geloof ?
Dat je je in bepaalde kerken absoluut niet kunt vinden ?


Maar God kan je niet beperken in wie Hij "uitkiest" als Zijn kind.
En we zijn toch allemaal verschillend, achtergrond, opvoeding...
Ik vind het juist fijn dat er verschillende gemeenten/kerken zijn
omdat we door achtergrond en opvoeding ons geloof zo verschillend
zullen beleven.
En wat prediking betreft ga ik er vanuit dat het Bijbelgetrouw moet zijn,
En de nadruk moet liggen op verlossing van de Here Jezus, want we
leven onder het nieuwe verbond.
Straks in de eeuwigheid dan zullen al deze verschillen er niet meer zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 17:29

hvaniepenburg schreef:
schelpje3 schreef:Dus in jouw opinie is dat heeeel ruim.
Wel eens gehoord van verschillende prediking en beleving van het geloof ?
Dat je je in bepaalde kerken absoluut niet kunt vinden ?


Hoi schelpje,
Daar heb ik van gehoord. Het mag echter geen 'variabele' zijn waarop we een kerk 'zoeken'. Dat het soms in de kerk naar onze persoonlijke smaak absoluut niet kunnen vinden is slecht voor ons vlees, en goed voor de Geest. Het vergt volharding, maar het is geen reden om al dan niet ergens samen te komen. Hoe zie jij dat dan? Hoe zoek je een kerk uit (vergeef me deze wijze van uitdrukken)?
hart.gr.

Uitzoeken, mwah, ik heb in heel wat kerken gezeten. Ik luister naar de wijze waarop de Bijbel wordt uitgelegd. Ik houd van de bevindelijke prediking. Ontdekkend. Als je dat iets zegt ? Ben niet zo van de kerkmuren hoor, dus in die zin dat ik zeg: daar moet je zijn. Nee hoor, via internet luister ik naar diverse predikanten. Maar het is allemaal wel "rechterflank" :wink:

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:34

schelpje3 schreef:
hvaniepenburg schreef:
schelpje3 schreef:Dus in jouw opinie is dat heeeel ruim.
Wel eens gehoord van verschillende prediking en beleving van het geloof ?
Dat je je in bepaalde kerken absoluut niet kunt vinden ?


Hoi schelpje,
Daar heb ik van gehoord. Het mag echter geen 'variabele' zijn waarop we een kerk 'zoeken'. Dat het soms in de kerk naar onze persoonlijke smaak absoluut niet kunnen vinden is slecht voor ons vlees, en goed voor de Geest. Het vergt volharding, maar het is geen reden om al dan niet ergens samen te komen. Hoe zie jij dat dan? Hoe zoek je een kerk uit (vergeef me deze wijze van uitdrukken)?
hart.gr.

Uitzoeken, mwah, ik heb in heel wat kerken gezeten. Ik luister naar de wijze waarop de Bijbel wordt uitgelegd. Ik houd van de bevindelijke prediking. Ontdekkend. Als je dat iets zegt ? Ben niet zo van de kerkmuren hoor, dus in die zin dat ik zeg: daar moet je zijn. Nee hoor, via internet luister ik naar diverse predikanten. Maar het is allemaal wel "rechterflank" :wink:


Ik kan me dat goed voorstellen. Wel is er denk ik het gevaar (voor iedereen) dat we zoeken naar een 'club' gelijkgezinden. En daarmee, met hele nobele motieven, kunnen we toch ons vlees voeden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 17:40

Ik snap wat je bedoelt, maar je wilt toch niet in een kerk zitten, die volgens jou de verkeerde boodschap uitdraagt ?
Dat kan te licht zijn, maar zeker ook te zwaar, om het zo cru te zeggen :wink:
Als je te zwaar kerkt, is het totaal onmogelijk. Je kent vast wel zo'n dominee, een mens zou daar totaal passief en verdrietig onder worden. Tenminste, ik wel.
Maar te ruim kan m.i. ook niet. Dus : Jezus is voor iedereen aan het kruis gestorven, zo'n soort boodschap.
Je moet dus niet iets gaan zoeken wat lekker comfortabel voelt en jou naar je mond praat. Zeker niet.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 17:48

schelpje3 schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je wilt toch niet in een kerk zitten, die volgens jou de verkeerde boodschap uitdraagt ?
Dat kan te licht zijn, maar zeker ook te zwaar, om het zo cru te zeggen :wink:
Als je te zwaar kerkt, is het totaal onmogelijk. Je kent vast wel zo'n dominee, een mens zou daar totaal passief en verdrietig onder worden. Tenminste, ik wel.
Maar te ruim kan m.i. ook niet. Dus : Jezus is voor iedereen aan het kruis gestorven, zo'n soort boodschap.
Je moet dus niet iets gaan zoeken wat lekker comfortabel voelt en jou naar je mond praat. Zeker niet.


Nou, als er echte dwaling gebracht wordt over de Heere Jezus, of er geen tucht meer is (de heiligheid van Gods huis niet van belang wordt geacht) dan is dat niet de plek waar we wezen moeten.
Maar daarnaast moeten we ook acht geven op wat de bijbel hierover zegt; sluit geen echte kinderen van God uit (dat gebeurd soms op grond van verschillende soorten van doop, formulieren, visies man/vrouw verschillen etc etc) en aan de andere kant; sluit geen niet-gelovigen in, als een niet-christen kan broodbreken is dat ook niet de plaats om samen te komen. Daar gaat de gemeente met de wereld 'samen' en dat is verre van bijbels.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2011 17:54

hvaniepenburg schreef:
schelpje3 schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je wilt toch niet in een kerk zitten, die volgens jou de verkeerde boodschap uitdraagt ?
Dat kan te licht zijn, maar zeker ook te zwaar, om het zo cru te zeggen :wink:
Als je te zwaar kerkt, is het totaal onmogelijk. Je kent vast wel zo'n dominee, een mens zou daar totaal passief en verdrietig onder worden. Tenminste, ik wel.
Maar te ruim kan m.i. ook niet. Dus : Jezus is voor iedereen aan het kruis gestorven, zo'n soort boodschap.
Je moet dus niet iets gaan zoeken wat lekker comfortabel voelt en jou naar je mond praat. Zeker niet.


Nou, als er echte dwaling gebracht wordt over de Heere Jezus, of er geen tucht meer is (de heiligheid van Gods huis niet van belang wordt geacht) dan is dat niet de plek waar we wezen moeten.
Maar daarnaast moeten we ook acht geven op wat de bijbel hierover zegt; sluit geen echte kinderen van God uit (dat gebeurd soms op grond van verschillende soorten van doop, formulieren, visies man/vrouw verschillen etc etc) en aan de andere kant; sluit geen niet-gelovigen in, als een niet-christen kan broodbreken is dat ook niet de plaats om samen te komen. Daar gaat de gemeente met de wereld 'samen' en dat is verre van bijbels.

Maar, we dienen dus scherp te luisteren en op te merken. En als er iets gebeurd wat niet Bijbels is, zoals jouw voorbeeld, moeten wij daar veroordelend tegen optreden. Begrijp ik je goed ?

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 18:08

schelpje3 schreef:
hvaniepenburg schreef:
schelpje3 schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar je wilt toch niet in een kerk zitten, die volgens jou de verkeerde boodschap uitdraagt ?
Dat kan te licht zijn, maar zeker ook te zwaar, om het zo cru te zeggen :wink:
Als je te zwaar kerkt, is het totaal onmogelijk. Je kent vast wel zo'n dominee, een mens zou daar totaal passief en verdrietig onder worden. Tenminste, ik wel.
Maar te ruim kan m.i. ook niet. Dus : Jezus is voor iedereen aan het kruis gestorven, zo'n soort boodschap.
Je moet dus niet iets gaan zoeken wat lekker comfortabel voelt en jou naar je mond praat. Zeker niet.


Nou, als er echte dwaling gebracht wordt over de Heere Jezus, of er geen tucht meer is (de heiligheid van Gods huis niet van belang wordt geacht) dan is dat niet de plek waar we wezen moeten.
Maar daarnaast moeten we ook acht geven op wat de bijbel hierover zegt; sluit geen echte kinderen van God uit (dat gebeurd soms op grond van verschillende soorten van doop, formulieren, visies man/vrouw verschillen etc etc) en aan de andere kant; sluit geen niet-gelovigen in, als een niet-christen kan broodbreken is dat ook niet de plaats om samen te komen. Daar gaat de gemeente met de wereld 'samen' en dat is verre van bijbels.

Maar, we dienen dus scherp te luisteren en op te merken. En als er iets gebeurd wat niet Bijbels is, zoals jouw voorbeeld, moeten wij daar veroordelend tegen optreden. Begrijp ik je goed ?


Tja, moeilijk om dat direct met een ja / nee te beantwoorden.
Voorbeeld; ik denk dat het erg bijbels is om op de eerste dag van de week, de opstandingsdag, zondag samen te komen als gemeente. In 1 Kor 16, Handelingen 20 deed de Gemeente dat ook. Toch zegt Paulus in Romeinen 14 dat we elkaar moeten aannemen ondanks dat we op verschillende dagen samenkomen of bepaalde feesten vieren. Het is bijbels om op zondag samen te komen, maar we moeten ook degene aannemen die op zaterdag of op welke dag dan ook samenkomen.
Ander voorbeeld; het is bijbels als mannen geen hoofdbedekking hebben en vrouwen wel ( denk ik ). Maar het is niet de basis waarop we in geestelijk opzicht gemeenschap met elkaar hebben. Dus als een broeder of zuster dit niet doet dan kunnen we diegene vragen hoe deze dat oprecht uit de bijbel denkt te moeten zien, maar uitsluiten van het avondmaal kan niet. De bijbel zegt nergens dat zo iets tot uitsluiting mag leiden.
Dus in die zin; bij sommige onbijbelse dingen moeten we dat in gebed brengen er zorg voor dragen, door geduldig onderwijs, dat dit uit de gemeente verdwijnt. Maar zelfs als dit niet gebeurd is het voorkomen van onbijbelse denkbeelden, 1. geen reden om weg te gaan, 2. geen reden tot uitsluiting van die persoon.

Daarbij heb ik het niet over onbijbelse zaken zoals; geldgierigheid, roddel, dwalingen wat betreft de Heere Jezus, hoererij (seks voor het huwelijk), overspel (buitenechtelijke seks) etc etc. Die zaken moeten zeker geoordeeld worden. Hoewel ook daar geldt; weet dat we allemaal van nature even verdorven zijn. Iemand die in zulke zonden gevallen is daarvan willen we in de eerste plaats dat diegene herstelt wordt. Het gevaar ligt op de loer dat we op zoiemand neerkijken. dat is verder een beetje off topic.

Waar ligt denk je de bijbelse grens in wat wel of niet getolereerd mag worden?
hart.gr

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor meisje20 » 27 jun 2011 16:47

ik had heel even een vraagje en ik denk dat die hier wel bij past :wink:
in een kerk waar alleen maar ''bekeerde'' mensen zitten, die ook allemaal aan het Heilig Avondmaal gaan, moet daar ook gepreekt worden over ''het komen tot Jezus''? (in die zin dat je je leven overgeeft aan Hem, de wedergeboorte zeg maar..)
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Atro

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 17:09

meisje20 schreef:ik had heel even een vraagje en ik denk dat die hier wel bij past :wink:
in een kerk waar alleen maar ''bekeerde'' mensen zitten, die ook allemaal aan het Heilig Avondmaal gaan, moet daar ook gepreekt worden over ''het komen tot Jezus''? (in die zin dat je je leven overgeeft aan Hem, de wedergeboorte zeg maar..)


Zeker van wel! Want hoeveel mensen van die gemeente zijn werkelijk de tollenaar? En niet gelijk de farizeeër?

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: welke is de kerk van CHRISTUS en haar kernmerken?

Berichtdoor meisje20 » 27 jun 2011 20:22

nou het zijn allemaal naar mijn weten gelovige mensen. het is een kerk met 35 mensen. waarvan 30 mensen ouder dan de 60. zegt nog niet alles maar toch. ik ging wel eens naar die kerk en het viel mij op dat er nooit over de wedergeboorte wordt gesproken. alsof ze ervan uit gaan dat iedereen al bekeert is. ik heb daar zeer veel moeite mee. omdat ze andere kant ook gepreekt moet worden.
Gods geduld is groot maar niet oneindig


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten