Canon

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor naamloos » 22 nov 2015 20:16

rotterdam schreef:Die persoonlijke mening van jou is mij ondertussen wel bekend.
Tja, als jij steeds met hetzelfde aan komt zetten krijg je ook steeds het zelfde antwoord. Ik ben echt niet van mening verandert.
rotterdam schreef:Dit klopt als een bus - dat is dus wat jij doet - je negeert de leer van de kerk.
De psalmist Asaf noemt dit "ontrouw aan het geslacht uwer kinderen".
Alleen die dingen die niet kloppen met wat de apostelen leren, ik kan zelf ook lezen snap je?
Liever ontrouw aan de patriarchen dan aan de apostelen, hoewel het uiteraard gaat om de trouw aan God.
Ik kan werkelijk waar niet snappen hoe iemand die bij zn volle verstand is kan denken dat iets waar moet zijn omdat het zo'n 20 eeuwen oud is.
Alleen omdat er een paar bij zijn die de apostelen gekend hebben? Dat zegt niets, wij weten ook wat zij gezegd hebben middels de brieven.
rotterdam schreef:Geen idee wat je bedoelt, wie zijn jullie ?
Kom kom, dat weet je wel. Daar hebben we het wel eens meer over gehad. Justinus de Martelaar en Ireneüs o.a. geloofden en preekten het premillennialisme. Maar jullie, aanhangers van het post of amillennialisme, zijn ''ontrouw aan het geslacht uwer kinderen''. Jullie negeren zomaar de traditie van de vroege kerk, foei toch! [-X [-X [-X
rotterdam schreef:Je gilt wel heel snel
Jij kan het weten ...
naamloos schreef:Wel, ik ontken ook in tgeheel niet dat er meer is dan wat er in de Bijbel staat, dat heb ik al eerder gezegd. Maar als ik iets lees wat ingaat tegen dát wat de ooggetuigen vertellen dan hecht ik daar geen geloof aan. Zo simpel is het!
rotterdam schreef:Op zich logisch - ware het niet dat niet alle onderwerpen behandeld worden in het geschreven Woord van de ooggetuigen.
Nieuwe onderwerpen zullen er altijd bijkomen, de apostelen hebben genoeg geschreven om het ermee te kunnen doen.
Plus de H.G. woont in de gelovigen om hen in alle waarheid te leiden.
rotterdam schreef:Heel kort door de bocht Naamloos, het resultaat mag er zijn ](*,) duizenden elkaar bestrijdende kerken en kerkjes, allemaal geleerd door Woord en Geest. Allemaal de waarheid in pacht. Objectief gezien is er dan toch iets hopeloos fout gegaan.
Kijk, dat leerde Paulus al ''ons kennen is ten dele'', dus daar hoef je niet raar van op te kijken. Nu draait het erom dat we elkaar accepteren en respecteren zolang het niet om de hoofdzaken gaat, verdraagzaamheid is een vrucht van de Geest.

Maarrr, je J.G-tjes hebben leringen waarvan ik vind dat die de hoofdzaken geweld aandoen, en zo zijn we dan meteen weer on topic.
Laatst gewijzigd door naamloos op 22 nov 2015 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2015 20:26

mohamed schreef:Hetgeen wat je citeert is interessant Rotterdam, er staat duidelijk dat het geloof de heiligen EENMAAL is overgeleverd. Toen Judas dit schreef waren er nog geen kerken, dus dat hij met die heiligen de kerkvaders van de RKK bedoelde is wel een hele boude bewering.

rotterdam schreef:De kerkvaders waren niet R.K.
Verder zeggen wie het niet zijn (die heiligen) is makkelijk, wie zijn het dan volgens jou ?

Paulus en de andere apostelen (1 Kor 4,1) de evangelisten (Luk 1,2).

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 08:11

mohamed schreef:Paulus en de andere apostelen (1 Kor 4,1) de evangelisten (Luk 1,2).


Dat is een keuze, maar de logica ontgaat mij.
De apostolische vaders leefden in dezelfde tijd als sommige evangelisten.
Het evangelie van Johannes is van een latere of ongeveer gelijke datering als b.v. sommige geschriften van Clemens I van Rome, Ignatius van Antiochië en Polycarpus van Smyrna.

mohamed

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mohamed » 23 nov 2015 11:27

mohamed schreef:Paulus en de andere apostelen (1 Kor 4,1) de evangelisten (Luk 1,2).

rotterdam schreef:Dat is een keuze, maar de logica ontgaat mij.
De apostolische vaders leefden in dezelfde tijd als sommige evangelisten.

Nochtans noemt Paulus er geen een bij naam.
rotterdam schreef:Het evangelie van Johannes is van een latere of ongeveer gelijke datering als b.v. sommige geschriften van Clemens I van Rome, Ignatius van Antiochië en Polycarpus van Smyrna.

Ja ze dateren het evangelie van Johannes vrij laat, maar dat zegt heel weinig. De inhoud is namelijk gericht aan joden en verhaalt duidelijk over joodse zaken zo rond de jaren 30-33. Aangezien de 'gewone jood' in die tijd ongeletterd was, zou nooit een van hen aan wie Johannes zich specifiek richtte het ooit hebben gehoord indien een late datering van het geschrift zou betekenen dat de inhoud niet eerder bekend was. Een late datering betekent hier dat de zaken die zich eerder afspeelden, later zijn genoteerd en dat is bij de kerkvaders niet het geval.

Kortom een late datering van het op schrift stellen van het Johannes evangelie zegt niets, want nogmaals de gewone jood was ongeletterd. Hoe de gewone jood nieuwe info kreeg was in de synagogen, door de preken van mensen die naar voren kwamen.

Paulus is glashelder en vertelt de Galaten:

[8] Maar al zouden wijzelf of een engel uit de hemel u een ander evangelie verkondigen dan het evangelie dat wij u verkondigd hebben: hij zij vervloekt! [9] Wat wij vroeger hebben gezegd zeg ik nu opnieuw: als iemand u een ander evangelie verkondigt dan u ontvangen hebt: hij zij vervloekt!

Wie dus iets anders preekt als de apostel - al is hij een apostel - die wordt door Paulus vervloekt. Dat is wel het beste bewijs dat je kunt krijgen dat het hun is overgeleverd en niemand anders.

Voorts benieuwt het me hoe je denkt over de visie van de kerkvaders over de wederkomst. Als ze niet op een lijn met de apostel zitten.....

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 13:12

mohamed schreef:
Voorts benieuwt het me hoe je denkt over de visie van de kerkvaders over de wederkomst. Als ze niet op een lijn met de apostel zitten.....


Elke zienswijze wordt gekleurd door de tijd waarin men leeft. Ook die van de kerkvaders en ook die van jou en van mij.
Overigens zitten de patriarchen praktisch altijd op de "lijn van Paulus", dus waar praten we over na 2000 jaar ?
Denken dat je het wel zonder de onderwijzingen kunt van hun die ons zijn voorgegaan is m.i. een misvatting.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Arco » 23 nov 2015 14:52

mohamed schreef:Aangezien de 'gewone jood' in die tijd ongeletterd was,


Dit is echt niet waar.

Het Jodendom kent de traditie van bar-mitswa (zoon van de geboden), waarbij een 12 á 13 jarige jongen een stukje uit de Torah voorleest en daarmee geestelijke volwassenheid verwerft. Hierbij is het zaak om te kunnen lezen, dat leren joodse kinderen al op hun derde jaar. Dat mogen zij van de honing snoepen waarmee letters zijn geschreven.

Die traditie was er ook al in de eerste eeuw. Dat blijkt uit de Misnah (ca. 200) en Talmoed (ca. 500). Een Bijbelse aanleiding is Lukas 2:42, hoewel hier geen letterlijke beschrijving van is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Canon

Berichtdoor Jerommel » 23 nov 2015 15:03

Omdat Christenen in onze cultuur niet meer in Schepping (en de rest van Genesis) geloven, geloven ze ook niet meer dat God in staat is om een betrouwbaar Schrift voort te brengen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Canon

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 16:06

rotterdam schreef:Elke zienswijze wordt gekleurd door de tijd waarin men leeft. Ook die van de kerkvaders en ook die van jou en van mij.
Overigens zitten de patriarchen praktisch altijd op de "lijn van Paulus", dus waar praten we over na 2000 jaar ?
Denken dat je het wel zonder de onderwijzingen kunt van hun die ons zijn voorgegaan is m.i. een misvatting.
Ze zitten niet altijd op één lijn, anders zou ik er niks op tegen hebben.
En het zijn doorgaans de dingen waarin ze niet op één lijn zaten met Paulus waar we over praten.
rotterdam schreef:Hoe je het wend of keert, ook ons geloof is een geloof van de overlevering. Judas schrijft in zijn brief 1e hoofdstuk vers 3 ; Geliefden, alzo ik alle naarstigheid doe om u te schrijven van de gemene zaligheid, zo heb ik noodzaak gehad aan u te schrijven en u te vermanen, dat gij strijdt voor het geloof, dat eenmaal den heiligen overgeleverd is.
mohamed schreef:Hetgeen wat je citeert is interessant Rotterdam, er staat duidelijk dat het geloof de heiligen EENMAAL is overgeleverd. Toen Judas dit schreef waren er nog geen kerken, dus dat hij met die heiligen de kerkvaders van de RKK bedoelde is wel een hele boude bewering.
rotterdam schreef:De kerkvaders waren niet R.K.
Verder zeggen wie het niet zijn (die heiligen) is makkelijk, wie zijn het dan volgens jou ?
mohamed schreef:Paulus en de andere apostelen (1 Kor 4,1) de evangelisten (Luk 1,2).
rotterdam schreef:Dat is een keuze, maar de logica ontgaat mij.
De apostolische vaders leefden in dezelfde tijd als sommige evangelisten.
Het evangelie van Johannes is van een latere of ongeveer gelijke datering als b.v. sommige geschriften van Clemens I van Rome, Ignatius van Antiochië en Polycarpus van Smyrna.
Judas verwijst zelf naar de apostelen: 17 Maar u, geliefden, herinnert u zich de woorden die voorzegd zijn door de apostelen van onze Heere Jezus Christus.
Paulus zit daarmee op één lijn want hij zegt in Efeze 2: gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Canon

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 18:16

Jerommel schreef:Omdat Christenen in onze cultuur niet meer in Schepping (en de rest van Genesis) geloven, geloven ze ook niet meer dat God in staat is om een betrouwbaar Schrift voort te brengen.


?????? ik voel me niet aangesproken - dit is een reactie op iets ? of zomaar een losse flodder ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Canon

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 18:29

naamloos schreef:Judas verwijst zelf naar de apostelen: 17 Maar u, geliefden, herinnert u zich de woorden die voorzegd zijn door de apostelen van onze Heere Jezus Christus.
Paulus zit daarmee op één lijn want hij zegt in Efeze 2: gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is.


Het apostelschap en de profeten is een doorlopende lijn in de christelijke kerk.
Lees 1 Kor. 28 maar ; En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.

De brief van Judas gaat over goddeloze loochenaars en hun leugens versus het apostolisch getuigenis.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4564
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Canon

Berichtdoor naamloos » 23 nov 2015 18:44

rotterdam schreef:Het apostelschap en de profeten is een doorlopende lijn in de christelijke kerk.
Lees 1 Kor. 28 maar ; En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
Hier hebben we het niet meer over het fundament, noch over de ooggetuigen die Jezus zelf gekozen heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Canon

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 19:05

naamloos schreef:Hier hebben we het niet meer over het fundament, noch over de ooggetuigen die Jezus zelf gekozen heeft.


We worden het niet eens - goede naamloos - toch een beschaafde discussie - we leren het nog wel :D

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Canon

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 10:54

Jerommel schreef:Omdat Christenen in onze cultuur niet meer in Schepping (en de rest van Genesis) geloven, geloven ze ook niet meer dat God in staat is om een betrouwbaar Schrift voort te brengen.

rotterdam schreef:??????
!!!!!! :mrgreen:
ik voel me niet aangesproken
Waarom reageer je dan?
dit is een reactie op iets ? of zomaar een losse flodder ?
Wil je dat ik uit leg wat ik bedoel, of zie je het verband met het onderwerp niet?
Wat is het probleem?
Dat het een one-liner was?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Canon

Berichtdoor rotterdam » 24 nov 2015 11:39

Jerommel schreef:Wil je dat ik uit leg wat ik bedoel, of zie je het verband met het onderwerp niet?
Wat is het probleem?
Dat het een one-liner was?


Christenen geloven ook niet meer dat God in staat is om een betrouwbaar Schrift voort te brengen.


Nadere toelichting zou prettig zijn. Die christenen b.v. hoor jij daar ook bij of heb je het of anderen ?

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Canon

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 11:49

Jerommel schreef:Omdat Christenen in onze cultuur niet meer in Schepping (en de rest van Genesis) geloven, geloven ze ook niet meer dat God in staat is om een betrouwbaar Schrift voort te brengen.

Ik zie niet wat daar verder nog aan uit te leggen valt, behalve dat ik het over de gemiddelde trends heb in het Christelijke geloof in onze cultuur.

Zaken die ik tot mijn spijt constateer, dus ik als individu sta daar dan in dat opzicht buiten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten