Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4561
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor naamloos » 25 nov 2015 10:32

StillAwake schreef:Of Hij het doet, is een tweede. Ook Paulus had een doorn in het vlees die niet weg werd genomen (en gezien 's mans houding ten opzichte van vrouwen zou het ditzelfde "probleem" wel eens kunnen zijn geweest).
Hmm, volgens mij was Paulus eerder aseksueel. Of iig had hij de gave van onthouding, want hij zegt dat het beter is om te trouwen dan te branden van begeerte. Die doorn (een engel van satan die hem kwelde) was hem gegeven om hem nederig te houden vanwege de uitzonderlijke openbaringen die hij van God gekregen had.

Paulus houding worden vaak als vrouw-onvriendelijk uitgelegd. Echter door te veronderstellen dat dit wel eens met 'het probleem' te maken heeft, suggereer je dat homo's de neiging hebben vrouwonvriendelijk te zijn.
Echter zeggen vrouwen juist vaak dat homo's hen zoveel beter begrijpt dan heteromannen.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat homo's vrouwonvriendelijk zouden zijn, eerlijk gezegd vind ik dat juist van veel heteromannen.
Homo's zien ons niet als een object maar gewoon als mens. Hetero's vergeten dat nogal eens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 10:45

naamloos schreef:Hmm, volgens mij was Paulus eerder aseksueel. Of iig had hij de gave van onthouding, want hij zegt dat het beter is om te trouwen dan te branden van begeerte. Die doorn (een engel van satan die hem kwelde) was hem gegeven om hem nederig te houden vanwege de uitzonderlijke openbaringen die hij van God gekregen had.

Paulus houding worden vaak als vrouw-onvriendelijk uitgelegd. Echter door te veronderstellen dat dit wel eens met 'het probleem' te maken heeft, suggereer je dat homo's de neiging hebben vrouwonvriendelijk te zijn.
Echter zeggen vrouwen juist vaak dat homo's hen zoveel beter begrijpt dan heteromannen.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat homo's vrouwonvriendelijk zouden zijn, eerlijk gezegd vind ik dat juist van veel heteromannen.
Homo's zien ons niet als een object maar gewoon als mens. Hetero's vergeten dat nogal eens.

Ik heb nergens gezegd dat homo's vrouwonvriendelijk zijn. Overigens heb ik hetzelfde ook niet gezegd over Paulus. Daarnaast ken ik genoeg heteromannen die vrouwen ook niet als object zien...
Wel ken ik (twee) voorbeelden van homo's die een bepaalde frustratie uiten naar vrouwen.
Ik weet ook helemaal niet of Paulus homofiele gevoelens had, en we kunnen het de man hier ook niet vragen.
Ik geloof het alleen wel, omdat het heel veel zaken zou verklaren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4561
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor naamloos » 25 nov 2015 11:06

StillAwake schreef:Ik heb nergens gezegd dat homo's vrouwonvriendelijk zijn. Overigens heb ik hetzelfde ook niet gezegd over Paulus. Daarnaast ken ik genoeg heteromannen die vrouwen ook niet als object zien...
Wel, als ik je verkeerd begrepen heb sorry dan. (ik zei trouwens niet dat je dat gezegd had, maar ik had het over suggereren)
Blijft voor mij de vraag wat je dan bedoelt met: "en gezien 's mans houding ten opzichte van vrouwen zou het ditzelfde "probleem" wel eens kunnen zijn geweest".
StillAwake schreef:Ik weet ook helemaal niet of Paulus homofiele gevoelens had, en we kunnen het de man hier ook niet vragen.
Ik geloof het alleen wel, omdat het heel veel zaken zou verklaren.
Maar het zou dan weer niet verklaren wat hij in dit verband zegt: Want ik zou wel willen dat alle mensen waren zoals ikzelf, dat past veel beter bij aseksualiteit. 1 Kor. 7. (en al die andere zaken zijn heel goed te verklaren, maar wel vanuit de grondtaal en de toenmalige cultuur)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 11:39

naamloos schreef:Blijft voor mij de vraag wat je dan bedoelt met: "en gezien 's mans houding ten opzichte van vrouwen zou het ditzelfde "probleem" wel eens kunnen zijn geweest".

Ik doelde vooral op zijn visie op zijn eigen ongehuwd zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2015 11:42

Overigens is het niet mijn bedoeling geweest om hier een discussie over de seksuele geaardheid van Paulus te beginnen, maar sprak ik de visie dat homoseksualiteit geneeslijk is (wat ik uit een eerdere reactie proefde) tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2015 12:32

Ds. van Loon van de GKv is op dit onderwerp afgestudeerd.
ONTHOUDING IS VOOR HOMO DE MEEST BIJBELSE WEG

Een paar korte citaten hieruit:
Wat voor het Nederlandse taalgebied nieuw is, is dat ik in kaart breng hoe het er in Rome aan toe ging voor wat betreft de homo­seksuele praxis. Men had naar mijn indruk enig besef van wat we nu geaardheid noemen.”

Wist ook Paulus daarvan?

„We kunnen aannemen dat Paulus vrij goed op de hoogte was van wat er speelde in de samenleving. Minder duidelijk is hoe hij en zijn tijdgenoten met dit gegeven omgingen – gesteld dat het inderdaad bekend was.”
Hoe gaat u om met Bijbel­commentaren die Romeinen 1 niet zozeer zien als Gods Woord, maar als een boek vol theologische opvattingen van Paulus?

„Mensen met wie je theologisch gezien niet mee kunt gaan, stellen soms heel goede vragen die Bijbelgetrouwe gereformeerden over het hoofd zien. Zulke vragen houden je scherp. Je moet er ook op ingaan om een serieuze gesprekspartner te zijn in deze netelige kwestie.”

Als het waar zou zijn dat Paulus mogelijk een homoseksuele geaardheid had en dat dus de doorn in zijn vlees was, waarom noemt de Bijbel dit dan niet expliciet? En die doorn wilde hij weg hebben, maar God besliste anders.
En Paulus huwde niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4561
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor naamloos » 25 nov 2015 13:17

Chaya schreef:Ds. van Loon van de GKv is op dit onderwerp afgestudeerd.
ONTHOUDING IS VOOR HOMO DE MEEST BIJBELSE WEG

Een paar korte citaten hieruit:
Wat voor het Nederlandse taalgebied nieuw is, is dat ik in kaart breng hoe het er in Rome aan toe ging voor wat betreft de homo­seksuele praxis. Men had naar mijn indruk enig besef van wat we nu geaardheid noemen.”

Wist ook Paulus daarvan?

„We kunnen aannemen dat Paulus vrij goed op de hoogte was van wat er speelde in de samenleving. Minder duidelijk is hoe hij en zijn tijdgenoten met dit gegeven omgingen – gesteld dat het inderdaad bekend was.”
Hoe gaat u om met Bijbel­commentaren die Romeinen 1 niet zozeer zien als Gods Woord, maar als een boek vol theologische opvattingen van Paulus?

„Mensen met wie je theologisch gezien niet mee kunt gaan, stellen soms heel goede vragen die Bijbelgetrouwe gereformeerden over het hoofd zien. Zulke vragen houden je scherp. Je moet er ook op ingaan om een serieuze gesprekspartner te zijn in deze netelige kwestie.”

Als het waar zou zijn dat Paulus mogelijk een homoseksuele geaardheid had en dat dus de doorn in zijn vlees was, waarom noemt de Bijbel dit dan niet expliciet? En die doorn wilde hij weg hebben, maar God besliste anders.
En Paulus huwde niet.
Ook ik geloof dat niet, niet omdat dit niet expliciet in de Bijbel staat maar omdat Paulus wenste dat alle mensen waren zoals hijzelf, dat het goed is te blijven als hij. Als zijn doorn in het vlees een homoseksuele geaardheid was, waarom zou hij alle mensen dan zo'n doorn toewensen?
Als hij het in 1 Kor. 7 niet over zijn doorn had, dan nog zou het raar zijn alle mensen een homoseksuele geaardheid toe te wensen.
Het ging hem er immers om dat iemand zich beter aan God kan toewijden als hij niet afgeleid werd door een partner en seksuele begeerten.
Seksuele begeerten gaan niet weg door alleen te blijven, daarom zegt Paulus ook dat het beter is te trouwen dan te branden van begeerten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

RubenU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2015 15:06

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor RubenU » 25 nov 2015 17:37

Vele duizenden mensen kunnen met mij ervan getuigen dat dit echt waar is.


Jij beweert dat je homo was, maar nu niet meer? Als dat echt zo is, ben ik benieuwd hoe lang je dat volhoudt. Sterkte!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2015 08:12

RubenU schreef:Jij beweert dat je homo was, maar nu niet meer? Als dat echt zo is, ben ik benieuwd hoe lang je dat volhoudt. Sterkte!

Aan jou het advies om samen met je vriend een kerk te bezoeken waar je allebei "nieuw" bent.
Als twee mannen samen binnenkomen plakt men daar echt niet direct een stigma op.
Dat kan een GerGem zijn, maar kijk ook breder dan dat!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor BladeStraight » 28 nov 2015 13:06

Ik denk dat een Bijbelse onderbouwing voor een homoseksuele relatie moeilijk is, en dat de Gereformeerde Gemeenten een consistent Bijbelse visie op het huwelijk hebben. Het probleem is volgens mij een gebrek aan inlevingsvermogen en begrip. Het is nogal wat om van iemand een celibatair leven te verwachten, ik heb de indruk dat daar vaak aan voorbij wordt gegaan.

Ik ken in mijn eigen omgeving schrijnende gevallen van jonge mensen die eigenlijk door hun ouders buiten de deur zijn gezet omdat ze een homoseksuele relatie begonnen.

Overigens lijkt het me voor je vriend verschrikkelijk om een dubbelleven te leiden.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2015 13:58

Alhoewel sommigen anders beweren, kun je lezen dat Sodom en Gomorra vanwege de homoseksualiteit verwoest is.

In de S.V. staat
Genesis 19:5 En zij riepen Lot toe, en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die deze nacht tot u gekomen zijn? breng hen uit tot ons, opdat wij ze bekennen.
Misschien omfloerste en onbegrijpelijke taal.
Als we echter de vertaling van 1051 erbij halen:

Genesis 19:5 en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben.

In Judas wordt opnieuw naar die zonde verwezen:
Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

In Richteren 19: Terwijl zij hun hart vrolijk maakten, zie, toen omsingelden de mannen van de stad, verdorven lieden, het huis en bonsden op de deur. En zij spraken de oude man, de heer des huizes, aan en zeiden: Breng de man die in uw huis gekomen is, naar buiten, zodat wij gemeenschap met hem kunnen hebben
in de nieuwe vertaling is dit geworden:

"Breng de man naar buiten die zich in je huis bevindt zodat wij seks met hem kunnen hebben.

In de tijd van koning Josia van Juda waren in de buiten-voorhof van de tempel, aan het huis van God, huizen, hutten of tenten van schandjongens, die zich aan homoseksuele omgang prijsgaven, ter ere van de vruchtbaarheidsgodin en tot bevordering van de vruchtbaarheid. Zij wilden volstrekt voor vrouwen doorgaan en leefden daarom graag in gemeenschap met deze, zoals ook de vrouwen, die eveneens in dienst van deze ontuchtige godsdienst stonden, met bijzondere liefde hun genegen waren en in genoemde tenten aan de werken van de prostitutie zich overgaven. Josia brak deze schandtenten af:

2 Koningen 23
Ook brak hij de verblijven van de schandknapen af in het huis van de HEERE, waar de vrouwen gewaden voor de Asjera weefden.

BladeStraight schreef:Ik denk dat een Bijbelse onderbouwing voor een homoseksuele relatie moeilijk is, en dat de Gereformeerde Gemeenten een consistent Bijbelse visie op het huwelijk hebben.

Dat denk ik ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor hans0166 » 28 nov 2015 14:15

Alhoewel sommigen anders beweren, kun je lezen dat Sodom en Gomorra vanwege de homoseksualiteit verwoest is.


DENK jij erin te lezen bedoel je?

Misschien omfloerste en onbegrijpelijke taal.


en jij begrijpt dat ..wij zijn daar te dom voor

Code: Selecteer alles

Genesis 19:5 en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben.


die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben


er staat dus NIET dat het om homosexualiteit gaat maar over het gedwongen gebruiken van gasten tegen hun wil... dat heeft NIETS te maken met een liefdevolle monogame relatie, en dit is wat wij wel bedoelen met homosexualiteit

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2015 14:54

Walter Rose (docent Th. Un. K.)zegt het zo:

”Bijzonder in het Oude Testament is dat beide partners strafbaar gesteld worden voor homoseksuele daden. Het beeld dat wij hebben van die tijd is nog fragmentarischer dan dat van de Grieks-Romeinse tijd. Over een periode van drieduizend jaar is uit Mesopotamië maar één juridische tekst bekend die, afwijzend, spreekt over seksueel contact tussen mannen. Zelfs als je die tekst in de oorspronkelijke taal kunt lezen, is het lastig vast te stellen of het gaat over vrijwillige seks of seks onder dwang.
Voor mij is Romeinen 1 belangrijk: Paulus gebruikt niet de woorden man en vrouw, maar mannelijk en vrouwelijk. Dat weet je niet als je de oorspronkelijke taal niet kent, dus ja, mijn talenkennis helpt mij hier. Paulus sluit ermee aan op Genesis 1 en Leviticus 20 en maakt met deze woorden zijn verbod zo algemeen mogelijk. De rolverdeling in de homoseksuele relatie, penetrator of gepenetreerde, is voor Paulus niet het belangrijkste criterium, terwijl dat in de toenmalige cultuur juist erg belangrijk was. De gepenetreerde werd veracht, vanwege zijn zwakke rol, terwijl de rol van penetrator werd geaccepteerd. Paulus stelt daartegenover dat seksuele omgang is bedoeld voor de relatie tussen man en vrouw. In een andere passage, 1 Korinthe 6, gaat het over beide partners in een seksuele relatie van twee mannen, de passieve en de actieve, hoewel je dat meestal vertaald ziet met schandknapen en knapenschenders – ten onrechte, vinden veel wetenschappers.”

Hoe vind je het wanneer medechristenen wel een relatie aangaan?
“Vanwege Jezus en het Evangelie kan ik die keus niet meemaken. Paulus noemt in 1 Korintiërs 6 het omgaan van mannen met mannen als voorbeeld van seksueel gedrag dat leidt tot het niet beërven van het koninkrijk van God. God is barmhartig en liefdevol en dat kunnen we niet genoeg benadrukken, maar dat betekent niet dat je teksten moet wegdrukken. Als ik zou zeggen: het maakt niet uit, pleeg ik verraad aan mijn diepste overtuiging.

HET GEHELE INTERVIEW
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 nov 2015 20:15

Hiermee reduceer je een homoseksuele relatie nog steeds tot platte seks.

mohamed

Re: Gereformeerde Gemeente en homoseksualiteit

Berichtdoor mohamed » 29 nov 2015 00:20

Homoseksualiteit gaat in de Bijbel in negen van de tien gevallen over afgoderij, maar dat kan je wel tot in den treuren blijven herhalen geloof ik. #-o


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten