elbert schreef:Waar in de Bijbel vind ik dat mensen een vrije wil hebben? Ik kan het niet vinden. Ook moderne psychologen vinden dat een mens geen vrije wil heeft.
De mens is verantwoordelijk, inderdaad en dat kan ik uit de Bijbel halen, maar verantwoordelijk zijn is echt wat anders dan een vrije wil hebben.
Jezus zegt dat wie de zonde doet, een slaaf is van de zonde (Joh. 8:34). En dat wie vrijgemaakt is door Jezus Christus, pas echt vrij is. (Joh. 8:36). Dus hoezo vrije wil om te kiezen?
Laat ik, middels een stuk citeren uit deze preek: http://bit.ly/X5qzq7, u er proberen van te overtuigen dat er wel degelijk in de Bijbel van uitgegaan wordt dat de mens een vrije wil heeft:
Kijk wat de Bijbel leert in Johannes 5:39. Totale verdorvenheid leert dat de mens geen vrije wil heeft betreffende redding: God kiest wie naar de hemel gaat en wie naar de hel gaat.
Laten we zien of dat strookt met wat de Bijbel leert. Johannes 5:39: "onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen." (vs40) "En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben."
De reden dat mensen niet het eeuwige leven hebben is omdat zijn niet tot hem willen komen. Ze willen niet, het gaat om hun wil. Ze wensen niet te komen, ze zijn niet willend te komen. Hij zei "En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben."
In Johannes 6 staat een vers die Calvinisten vaak gebruiken om hun totale verdorvenheid te bewijzen. Ik zeg dat ze niet willen, maar Calvinisten zeggen dat ze er niet eens toe in staat zijn. Ze kunnen niet in Christus geloven.
Deze zullen ze je laten zien in Johannes 6:44: "Niemand kan tot mij komen, tenzij dat de Vader, die mij gezonden heeft, hem trekke; en ik zal hem opwekken op den laatste dag." Dit vers gebruiken Calvinisten om te zeggen: Zie je nou wel, je kan niet naar Christus komen. Je kan niet naar redding komen, tenzij de Vader je trekt. Je moet getrokken worden...
Ok, onthoudt dat en ga naar Johannes 11.
In Jn. 6 staat: "Niemand kan tot mij komen, tenzij dat de Vader, die mij gezonden heeft, hem trekke; en ik zal hem opwekken op den laatsten dag." Dat is een vers dat Calvinisten graag citeren, maar hier is het gedeelte van Johannes dat zij overslaan: Jn. 12:32: "En ik, zoo waneer ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal ik alle mensen tot mij trekken." (KJV) "Niemand kan tot mij komen, tenzij dat de Vader, die mij gezonden heeft, hem trekke;" Zie je? "Geen ongeredde mens kan gered worden tenzij God hun de gratie geeft en het geloof..." Nee! Er staat: "En ik, zo wanneer ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal ik alle mensen tot mij trekken." "En dit zeide hij, betekenende, hoedanigen dood hij sterven zou."
Een Calvinist zal je natuurlijk zeggen dat "alle" niet "alle" betekent. Ik vraag me af of "geloof" niet echt "geloof" betekent. Ik vraag me af of "kruis" niet echt "kruis" betekent, of "hemel" wel "hemel" betekent en "hel" wel "hel". Dat is een vrij dwaas argument: "Oh, het betekent niet echt..." Maar ik zal verderop bewijzen dat "alle" echt "alle" betekent.
Hij zegt hier dat hij alle mensen tot zich zal trekken, betekenende hoedanigen dood hij sterven zou.
Een andere schriftplaats waarnaar Calvinisten zullen verwijzen is verderop in het hoofdstuk, Johannes 12:39-40: "Daarom konden zij niet geloven, dewijl Jesaja wederom gezegd heeft: Hij heeft hun ogen verblind, en hun hart verhard; opdat zij met de ogen niet zien, en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden, en Ik hen geneze." Wij weten natuurlijk, kort gezegd, wanneer we dit vergelijken met Romeinen 1, dat dit gaat om verworpen mensen, mensen die reeds afgewezen zijn: zij hebben reeds Christus afgewezen. Daarom heeft hij hun geesten verblind en "God heeft hen overgegeven aan een verworpen geest." (Rom 1:18 KJV). Vergelijk het maar eens zelf met Rom. 1.
Ga s.v.p. naar Efeziërs 2:8. Calvinisten zullen dit vers nemen en proberen te zeggen dat de mens niet in staat is om zich naar Christus te keren voor redding. Ze zeggen dan: "De mens is niet in staat om in Christus te geloven: God moet hem het geloof geven, zodat hij zelfs maar gered kan worden." God kiest je dus en dwingt je dan te geloven. Dit leert het Calvinisme en het is fout. Mensen kiezen zelf of ze gered worden of niet. Ze horen het Woord van God en ze kiezen om het te geloven of het niet te geloven, dat is wat de Bijbel leert. Efeziërs 2:8-9: "Want bij gratie zijt gijlieden gered door geloof; en dat niet uit ulieden zelven, [het is] de gift van God: Niet uit de werken, opdat niet enig mens zich zoude beroemen." (KJV)
Calvinisten nu hebben moeite met grammatica en daarom zullen ze je zeggen dat de gift van God in dit vers geloof is. Dat is een grammaticale fout, zowel in het Engels als in de oorspronkelijke taal: het is onmogelijk dat de gift van God naar geloof verwijst. het gaat gewoon niet.
Kijk zorgvuldig naar dit vers. "Want bij gratie zijt gijlieden gered door geloof; en dat niet uit ulieden zelven,". Let op de frase "niet uit ulieden zelven". Het is de gift van God. Calvinisten kijken daarnaar en zeggen "Kijk, geloof is de gift van God, geloof is niet uit jezelf." Maar wacht! Kijk naar het volgende vers. "Niet uit de werken, opdat niet enig mens zich zoude beroemen." Het is evident dat het "niet uit jezelf" en "niet uit werken" Parallele uitspraken zijn. En raad eens waar ze beide naar verwijzen: redding. Dat je gered bent. Om dit verder te bewijzen: er zijn vele verzen die redding beschrijven als de gift van God.
Er is geen schriftplaats die leert dat geloof de gift van God is, zoals Calvinisten - die moeite hebben met grammatica- graag zeggen over Ef. 2:8. "Want bij gratie zijt gijlieden gered door geloof; en dat niet uit ulieden zelven, [het is] de gift van God: niet uit werken, opdat niet enig mens zich zoude beroemen." (KJV) Wat is niet uit de werken? Redding is niet uit werken. Het is niet logisch om te zeggen dat geloof niet uit de werken is.
We weten al dat geloof niet uit werken is: geloof is geloof, werken zijn werken. Redding is niet door werken, redding is niet uit jezelf, redding is de gift van God. Johannes 6:40: "Jezus antwoordde en zeide tot haar: indien gij de gift (!) God kendet, en wie hij is, die tot u zegt: geef mij te drinken, zo zoudt gij van hem hebben gevraagd, en hij zoude u levend water gegeven hebben." KJV Hier heeft de BIjbel het over het vragen om de gift van God, en waar vragen we om? Levend water, het water des levens, dat is eeuwig leven: de Bijbel gebruikt die bewoordingen steeds. Hij zegt: je vraagt en je ontvangt leven water, dat is de gift van God. Romeinen 6:23 "Want het loon der zonde is de dood, maar de gift van God is eeuwig leven door Jezus Christus onzen Heer." (KJV)
In de hele Bijbel gaat de gift van God over redding, niet over geloof. En het is in strijd met de grammatica om de gift van God te laten verwijzen naar geloof in Ef. 2.
Calvinisten zeggen vaak: "De Bijbel noemt nooit de vrije wil." Iemand zij laatst tegen me "Laat me zien waar de Bijbel het heeft over de vrije wil." En ik zei: "ok, hier zijn zeventien verzen die het woord vrije wil gebruiken." Want ze zeiden dat het woord 'vrije wil' niet in de Bijbel staat. Toch staat het er zeventien keren.
Ik zal ze niet alle voorlezen. Ga naar 2 petrus 3. Ondertussen zal ik wat verzen voorlezen die de term 'vrije wil' gebruiken, bijvoorbeeld: Ezra 8:28 "En ik zeide tot hen: Gij zijt heilig den HEERE, en deze vaten zijn heilig; ook dit zilver en dit goud, de vrijwillige (freewill) gave, den HEERE, den God uwer vaderen." Psalm 119:108 "Accepteer, ik verzoek u, de vrijwillige offeranden mijns monds, en leer mij uwe oordelen."
Zeventien keren wordt in het Oude Testament de term "vrijwillige" gebruikt in relatie tot offeranden welke mensen brengen. Er staat: laat het hem brengen uit zijn eigen vrije wil.
Het brengen van vrijwillige offeranden. Dit zijn dingen die niet noodzakelijk zijn geboden door God, maar het zijn dingen die je zelf beslist om te willen geven aan God. Het is je vrijwillige offerande. Dus het woord "vrijwillig" (=vrije wil) staat wel in de Bijbel, ook al geloven Calvinisten niet in vrije wil.
Kijk naar 2 petrus 3:9: "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering zouden komen." Dus de Bijbel is er duidelijk over dat indien het God ware die besloot wie gered zou zijn en wie niet, als het volgens zijn wil ging, dan zou zijn wil zijn dat niemand verloren zou gaan. En allen zouden tot bekering komen. Dus dit idee dat God alleen bepaalde mensen zou kiezen en dat het allemaal overeenkomstig zijn wil is, is fout.
Het is onze wil die er hetzij voor zorgt dat wij geloven in Christus hetzij dat wij Christus verwerpen. dat is onze eigen wil die werkzaam is, dat is onze eigen vrije wil.
Dat is het eerste punt van het Calvinisme, totale verdorvenheid. Het komt niet overeen met de Schrift. Jezus zei "al wie wil", hij zei "je bent niet willend", "je wil niet tot mij komen opdat je leven moogt hebben".