Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor henkie » 21 jul 2012 08:54

Ik denk dat een forum deels achterhaald is. Je kunt de laatste jaren op de meeste sites een reactie plaatsen onder een bericht en bovendien kun je dat altijd delen via sociale media. Je ziet dat op Refoweb de reacties bij de vragenrubriek ook toenemen. De noodzaak om iets op het forum te melden is dus minder.
Het aantal lezers blijft wel groot overigens. Iedere dag meer dan 1000. Voor ons dus toch een belangrijk onderdeel van de site.

Inhoudelijk mag het inderdaad wel van een iets hoger niveau. Als de moeders van de refowebkids, de slowchatters, etc. nu eens 1 bericht per dag reserveren voor een geloofsgerelateerd onderwerp zou ik daar erg blij van worden! :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor JeeWee » 21 jul 2012 13:18

henkie schreef:Inhoudelijk mag het inderdaad wel van een iets hoger niveau. Als de moeders van de refowebkids, de slowchatters, etc. nu eens 1 bericht per dag reserveren voor een geloofsgerelateerd onderwerp zou ik daar erg blij van worden! :)


Daar kan ik alleen maar hartgrondig 'amen' op zeggen.

Overigens ben ik heel blij met de mogelijkheden van de vragenrubriek. Het zijn vaak vragen waar men nergens anders anoniem over kan praten. En het zijn ook vragen, hoe vreemd ze ook mogen lijken, waar veel mensen mee rondlopen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2012 13:47

boer schreef:
nee, dan dien je in alle geduld, vermaning en verdraagzaamheid deze broeder of zuster weer op het rechte pad te krijgen, met een bijbels onderbouwd motief, natuurlijk. Dat wel.
Kan niet al te moeilijk zijn, toch?

Zelfreflectie is een groot goed!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jul 2012 20:54

Helaas kunnen sommige mensen niet op zichzelf reflecteren, Schelpje :(

@Henkie: ik mis jou geloofsgerelateerde post van vandaag nog...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor henkie » 24 jul 2012 23:06

Dat lijkt me sterk ;-)

Als de moeders van de refowebkids, de slowchatters, etc.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Spons » 25 jul 2012 11:27

afgezien van de forum moeheid en de komst van bv facebook en de opmerking van slowchatters etc... wil ik er nog wel wat aan toevoegen.

In het religie gedeelte zitten best wel onderwerpen die denk ik niet aanslaan bij het gedeelte waarin ze gepost zijn. bv algemeen en dan een relatief zwaar onderwerp, dan zijn er nog posters die een vraagstelling neerdumpen waarvan je je af vraagt waar wil je heen ... zonder een onderbouwing en dan heb je ook nog mensen die zo hun zin doordrammen en dingen weer oprakelen die elders horen.

Of mensen die zo bijbelvast zijn en met allerlei teksten lopen te strooien dat een ander iemand die niet zo van teksten is weggevaagd wordt. En je kan met teksten lopen strooien maar begrijp je het dan ook...

dan is er nog dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun gelijk dat dat het enige ware is en niet kunnen / willen kijken aan de andere kant van het verhaal terwijl (naar mijn mening ) dit juist een verrijking kan zijn van je geloof doordat je of wat anders leert kijken of juist een bevestiging ziet van je eigen geloofs stroming.

Natuurlijk wel uitgaan van het refomatorische gedachtengoed en je ook aan die regels houden. Soms is het jammer dat er soms enkel een feiten topic is en je daar niet in kan praten ... bv de dominees die komen en gaan etc.. terwijl dat best wel eens vragen kan oproepen.

Soms zijn er gewoon menen die zo dominant zijn in het religie gedeelte (althans dat idee heb ik ) dat anderen mensen juist wegblijven daardoor.

Ik denk (ja dat gaat een pkn'er zeggen ) dat het refo gedeelte in religie iets scherper moet worden en dat daardoor ook mensen zijn overgestapt op een ander forum (rehoboth ) maar het blijft lastig om een balans te vinden want het meer open stellen voor anders gelovige is best goed maar misschien is de deur iets te ver open gezet.

maar dat zijn maar wat gedachtenspinsels van mij ,

Faramir

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Faramir » 25 jul 2012 12:23

Spons schreef:In het religie gedeelte zitten best wel onderwerpen die denk ik niet aanslaan bij het gedeelte waarin ze gepost zijn. bv algemeen en dan een relatief zwaar onderwerp, dan zijn er nog posters die een vraagstelling neerdumpen waarvan je je af vraagt waar wil je heen ... zonder een onderbouwing en dan heb je ook nog mensen die zo hun zin doordrammen en dingen weer oprakelen die elders horen.

Dat eerste heeft denk ik deels te maken met de beperkingen van dit forum. Wil je iets que geloof bespreken en niet in het reformatorische kader gedrukt worden zul je het wel in algemeen moeten plaatsen. Met dat tweede ben ik het eens.
Of mensen die zo bijbelvast zijn en met allerlei teksten lopen te strooien dat een ander iemand die niet zo van teksten is weggevaagd wordt. En je kan met teksten lopen strooien maar begrijp je het dan ook...

Ook mee eens.
dan is er nog dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun gelijk dat dat het enige ware is en niet kunnen / willen kijken aan de andere kant van het verhaal terwijl (naar mijn mening ) dit juist een verrijking kan zijn van je geloof doordat je of wat anders leert kijken of juist een bevestiging ziet van je eigen geloofs stroming.

Een mooi streven.
Natuurlijk wel uitgaan van het refomatorische gedachtengoed en je ook aan die regels houden. Soms is het jammer dat er soms enkel een feiten topic is en je daar niet in kan praten ... bv de dominees die komen en gaan etc.. terwijl dat best wel eens vragen kan oproepen.

Zou je dan met je vraag geen nieuw topic kunnen openen?
Soms zijn er gewoon menen die zo dominant zijn in het religie gedeelte (althans dat idee heb ik ) dat anderen mensen juist wegblijven daardoor.

Op een gegeven moment heb je een 'harde' kern en dan is het moeilijk tussenkomen als nieuwkomer.
Ik denk (ja dat gaat een pkn'er zeggen ) dat het refo gedeelte in religie iets scherper moet worden en dat daardoor ook mensen zijn overgestapt op een ander forum (rehoboth ) maar het blijft lastig om een balans te vinden want het meer open stellen voor anders gelovige is best goed maar misschien is de deur iets te ver open gezet.

Is Rehoboth dan zo'n succes of Refoforum? Indien het nog scherper wordt is dit forum dan niet gewoon het derde reformatorische forum in de rij waar je als niet reformatorisch persoon gewoon niet gewenst bent? Het lijkt me niet wenselijk (tenminste, de evangeliserende taak in ogenschouw nemende) dat alle 3 de reformatorische fora erg gesloten (soms zelfs vijandig tegenover buitenstaanders) en naar binnen gekeerd zijn.
maar dat zijn maar wat gedachtenspinsels van mij ,

Zeer nuttig. Dank.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jul 2012 19:48

Goede vraag, is rehoboth een succes? Ik ben zo maar benieuwd wat men hier van vindt (maar het gaat in dit topic wel erg offtopic). Een reactie per PB zou ik ook prima vinden.

Het gesloten religiegedeelte hier is de laatste tijd(en, het duur al langer) meer het speelveld van exrefo's of andere nietrefo's dan van wel refo's. Begrijp me goed, ik vind het niet eng om met nietrefo's te forummen. Wel is het vervelend als men van jou een open mind naar het niet reformatorische gedachtegoed verwacht, terwijl men zelf zich af blijft zetten tegen het reformatorische gedachtegoed. Dan is een discussie bij voorbaat al mislukt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jul 2012 19:49

henkie schreef:Dat lijkt me sterk ;-)

[quote ]Als de moeders van de refowebkids, de slowchatters, etc.[ /quote]

Ik schaar jou onder de etc.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Optimatus » 28 jul 2012 10:21

Spons schreef:Soms zijn er gewoon menen die zo dominant zijn in het religie gedeelte (althans dat idee heb ik ) dat anderen mensen juist wegblijven daardoor.


Ik denk dat je hier een heel goed punt hebt. Ik heb zelf ook steeds minder zin om me daar nog in te mengen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor MissF » 18 aug 2012 16:12

Ik denk dat spons goed formuleert wat ik vind. Ik vind weinig aansluiting meer bij de religietopics eigenlijk. Of het gaat mij boven mijn pet, of er word zoveel met teksten gegooid, dat ik al niet meer weet hoe ik het bij moet benen en dat met teksten gooien gaat mij zeer slecht af, want zoveel parate bijbelkennis heb ik nu eenmaal niet, of er wordt al zo snel een negatieve sfeer neergezet door mensen die óf alles onderuit willen halen óf het beter weten en dat ook zo brengen, dat de lust om een discussie aan te gaan bij mij ontbreekt.
Dus vind ik mijn heil bij de moeders enzo :mrgreen: (en daar zijn echt wel genoeg discussies over geloofsgeralateerde zaken, zoals christelijke scholen, christelijke opvoeding hoor)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 19:26

Ik snap de REFObenaming niet meer :(
Allerlei beweringen mogen zomaar blijven staan. Voorbeeld: ik geloof niet in God, ik denk dat Jezus dit wel goed zou vinden, dit soort beweringen. Ongelooflijk.
Af en toe denk ik echt: laat maar, ik heb geen fut om hier tegenin in tegen in te gaan, maar log vervolgens wel weer in om tegengas te geven, vooral als het een zeer dubieuze posting is. :roll:
Wat moeten meelezers niet denken? als ze DIT lezen, dus voel ik me geroepen om tegengas te geven, maar pfffft, wat moet je slikken :-&

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 18 aug 2012 19:36

schelpje3 schreef:Ik snap de REFObenaming niet meer :(
Allerlei beweringen mogen zomaar blijven staan. Voorbeeld: ik geloof niet in God, ik denk dat Jezus dit wel goed zou vinden, dit soort beweringen. Ongelooflijk.
Af en toe denk ik echt: laat maar, ik heb geen fut om hier tegenin in tegen in te gaan, maar log vervolgens wel weer in om tegengas te geven, vooral als het een zeer dubieuze posting is. :roll:
Wat moeten meelezers niet denken? als ze DIT lezen, dus voel ik me geroepen om tegengas te geven, maar pfffft, wat moet je slikken :-&



Van tegengas geven worden deze mensen vast niet gelovig, hoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 21:33

boer schreef:

Van tegengas geven worden deze mensen vast niet gelovig, hoor.

Mensen worden nooit gelovig door iemand of welke posting dan ook!

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 18 aug 2012 22:59

schelpje3 schreef:Mensen worden nooit gelovig door iemand of welke posting dan ook!

Maak je dan ook niet druk.
Zeker met dit hete weer, terwijl je onderarmen over de tafel soppen van het zweet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten