Prins Friso overleden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 18 aug 2013 10:57

Dat staat nergens.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor coby » 18 aug 2013 11:22

schaapje schreef:Ja zeker, maar het kon niet anders, omdat Jezus zonder zonden was, kon de dood Hem niet vast houden ( ik weet even niet waar dat staat)

Handelingen 2:24 in ieder geval
God evenwel heeft Hem opgewekt, want Hij verbrak de weeën van de dood, naardien het niet mogelijk was, dat Hij door hem werd vastgehouden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 11:30

Bedankt coby, ik had deze tekst net gevonden.
Ook nog wat aanvulling: 1 Kor.15:26-27 en Heb.2:14
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor gravo » 18 aug 2013 13:38

Ik heb in de reacties naar aanleiding van het overlijden van prins Friso een aantal schokkende opmerkingen gelezen over de predikant die de uitvaartdienst leidde.
Ik vind het beschamend dat mensen die zich christen noemen een dergelijke omstandigheid aangrijpen om hun eigen sterke overtuigingen te ventileren en daarbij, zonder enige belangstelling te willen opbrengen voor wat daar in die dienst op praktisch, emotioneel en geestelijk gebied gebeurde, een rücksichtsloos oordeel uitspreken over andere christenen.

Hier is sprake van een sektarische verblinding, die de hele werkelijkheid ziet door de bril van de eigen geloofsovertuiging en daarbij niet schuwt om mensen op de meest gelegen of ongelegen momenten te gebruiken om een oordeel af te vuren. Waarom was dit nodig? Alsof ik niet weet dat ds. Carel ter Linden er anders over denkt dan het gemiddelde Refoweb-lid. Ongeacht onze geloofsovertuigingen dienen wij rondom de pijn en het verdriet van de dood de menselijkheid te laten prevaleren. Zelfs de wereldse overheid betracht meer piëteit en eerbied wanneer zij iemand begraaft die geen nabestaanden meer heeft, dan deze "christenen". Zelfs in die anonieme situatie zet men de hoed nog af voor de onbekende dode. Hoeveel te meer zouden christenen gepast gedrag moeten vertonen bij een christelijke uitvaart van een prins.

Net als elke gelovige moet wij als christenen omgaan met het feit dat onze eigen kerkelijke kring altijd veel kleiner is dan de grote wereldwijde christenheid. We zullen dus wel vaker moeten leren omgaan met christenen die anders denken dan wij. Zelfs op zeer fundamenteel gebied.

Kennelijk is de christelijk kunst van het niet oordelen, vriendelijkheid, gepastheid en eerbied bij sommige christenen nog onvoldoende ontwikkeld. Er valt nog veel te leren aan Jezus' voeten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor coby » 18 aug 2013 13:55

gravo schreef:Ik heb in de reacties naar aanleiding van het overlijden van prins Friso een aantal schokkende opmerkingen gelezen over de predikant die de uitvaartdienst leidde.
Ik vind het beschamend dat mensen die zich christen noemen een dergelijke omstandigheid aangrijpen om hun eigen sterke overtuigingen te ventileren en daarbij, zonder enige belangstelling te willen opbrengen voor wat daar in die dienst op praktisch, emotioneel en geestelijk gebied gebeurde, een rücksichtsloos oordeel uitspreken over andere christenen.

Hier is sprake van een sektarische verblinding, die de hele werkelijkheid ziet door de bril van de eigen geloofsovertuiging en daarbij niet schuwt om mensen op de meest gelegen of ongelegen momenten te gebruiken om een oordeel af te vuren. Waarom was dit nodig? Alsof ik niet weet dat ds. Carel ter Linden er anders over denkt dan het gemiddelde Refoweb-lid. Ongeacht onze geloofsovertuigingen dienen wij rondom de pijn en het verdriet van de dood de menselijkheid te laten prevaleren. Zelfs de wereldse overheid betracht meer piëteit en eerbied wanneer zij iemand begraaft die geen nabestaanden meer heeft, dan deze "christenen". Zelfs in die anonieme situatie zet men de hoed nog af voor de onbekende dode. Hoeveel te meer zouden christenen gepast gedrag moeten vertonen bij een christelijke uitvaart van een prins.

Net als elke gelovige moet wij als christenen omgaan met het feit dat onze eigen kerkelijke kring altijd veel kleiner is dan de grote wereldwijde christenheid. We zullen dus wel vaker moeten leren omgaan met christenen die anders denken dan wij. Zelfs op zeer fundamenteel gebied.

Kennelijk is de christelijk kunst van het niet oordelen, vriendelijkheid, gepastheid en eerbied bij sommige christenen nog onvoldoende ontwikkeld. Er valt nog veel te leren aan Jezus' voeten.

gravo

Die man is atheist. Als hij een preek voor mag gaan, waarom een andere atheist dan niet? Dat is discriminatie. Bid maar liever voor die man.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 18 aug 2013 13:58

gravo schreef:Ik heb in de reacties naar aanleiding van het overlijden van prins Friso een aantal schokkende opmerkingen gelezen over de predikant die de uitvaartdienst leidde.
Ik vind het beschamend dat mensen die zich christen noemen een dergelijke omstandigheid aangrijpen om hun eigen sterke overtuigingen te ventileren en daarbij, zonder enige belangstelling te willen opbrengen voor wat daar in die dienst op praktisch, emotioneel en geestelijk gebied gebeurde, een rücksichtsloos oordeel uitspreken over andere christenen.

Hier is sprake van een sektarische verblinding, die de hele werkelijkheid ziet door de bril van de eigen geloofsovertuiging en daarbij niet schuwt om mensen op de meest gelegen of ongelegen momenten te gebruiken om een oordeel af te vuren. Waarom was dit nodig? Alsof ik niet weet dat ds. Carel ter Linden er anders over denkt dan het gemiddelde Refoweb-lid. Ongeacht onze geloofsovertuigingen dienen wij rondom de pijn en het verdriet van de dood de menselijkheid te laten prevaleren. Zelfs de wereldse overheid betracht meer piëteit en eerbied wanneer zij iemand begraaft die geen nabestaanden meer heeft, dan deze "christenen". Zelfs in die anonieme situatie zet men de hoed nog af voor de onbekende dode. Hoeveel te meer zouden christenen gepast gedrag moeten vertonen bij een christelijke uitvaart van een prins.

Net als elke gelovige moet wij als christenen omgaan met het feit dat onze eigen kerkelijke kring altijd veel kleiner is dan de grote wereldwijde christenheid. We zullen dus wel vaker moeten leren omgaan met christenen die anders denken dan wij. Zelfs op zeer fundamenteel gebied.

Kennelijk is de christelijk kunst van het niet oordelen, vriendelijkheid, gepastheid en eerbied bij sommige christenen nog onvoldoende ontwikkeld. Er valt nog veel te leren aan Jezus' voeten.

gravo
Prachtig geformulierd, maar zeg nou eens in simpel Nederlands wat je vindt van een leraar die de lichamelijke opstanding zo uitlegt zoals deze predikant want daar gaat het over.
Dank u.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor coby » 18 aug 2013 13:59

1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor gravo » 18 aug 2013 14:21

boer schreef:Prachtig geformulierd, maar zeg nou eens in simpel Nederlands wat je vindt van een leraar die de lichamelijke opstanding zo uitlegt zoals deze predikant want daar gaat het over.
Dank u.


dag boer,

Nee, daar gaat het niet over. Niet altijd gaat het over de dingen, waar jij of een ander het graag persé nu over willen hebben.

Carel ter Linden heeft een andere geloofsvisie, een andere theologie dan veel christenen die zichzelf orthodox noemen. Dat is waar. Kan ik je allemaal uitleggen (kun je zelf ook best, natuurlijk), maar dat doe ik niet naar aanleiding van de dood van Friso..

Het ging er hier om dat een predikant die allereerst in een zeer verdrietige situatie zijn ambt als herder uitvoert in het kader van een theologisch discussie wordt aangevallen en dat daarmee zijn herdersambt ter discussie wordt gesteld. Zeer ongepast.

Ik raad je aan om medechristenen als broeder of zuster te benaderen, afgezien van de meningsverschillen die je ongetwijfeld met duizenden van die broeders of zusters zult hebben.
We moeten maar niet te snel denken dat God mensen los laat, omdat wij het met de denkbeelden van die mensen niet eens zijn. Zoveel is ons menselijk oordeel in de hemel niet waard, hoor.

Ds. Carel ter Linden heeft met de uitvaart van prins Friso zijn christelijke plicht gedaan. Weduwen en wezen bezocht in zijn pastorale arbeid. Wie zijn wij om hem niet als christen te accepteren in dit geval?

Hoe pijnlijk was het voor de orthodoxe jood ook niet om in het verhaal van de barmhartige Samaritaan te moeten vernemen van Jezus dat deze 'ketter' in zijn daden God diende en hen zo als voorbeeld werd gesteld?

Leer daarvan.

gravo

Dank u evenzeer.

@coby:
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan kunt u vinden in het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Lucas, hoofdstuk 10 en daarvan de verzen 25-37, alwaar de laatste woorden van vers 37 in de NBV als volgt luiden: "Toen zei Jezus tegen hem: 'Doet u dan voortaan net zo'".
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor mona » 18 aug 2013 16:24

gravo schreef:Hier is sprake van een sektarische verblinding, die de hele werkelijkheid ziet door de bril van de eigen geloofsovertuiging

gravo schreef:Net als elke gelovige moet wij als christenen omgaan met het feit dat onze eigen kerkelijke kring altijd veel kleiner is dan de grote wereldwijde christenheid. We zullen dus wel vaker moeten leren omgaan met christenen die anders denken dan wij. Zelfs op zeer fundamenteel gebied.


Goed, wij moeten als christenen veel leren, vooral mbt tot verdraagzaamheid, en de ander uitnemender achten dan zichzelf.
Maar als de fundamenten van het geloof van iemand onbijbels zijn, dan hoef je daar echt niet in mee te gaan.
Lees 1 korinthe 15
13 Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. 15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan. 16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. 17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden 18 en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. 19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.
20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.

11 Hoe dan ook, of zij het nu zijn of ik, wij verkondigen allemaal dezelfde boodschap, en door die boodschap bent u tot geloof gekomen.


Er is dus geen ander evangelie dan dit, wie dit ontkent, of in twijfel trekt, heeft een nutteloos en zinloos geloof.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 16:25

gravo schreef: Er valt nog veel te leren aan Jezus' voeten.



Inderdaad ....daarom zal ik niet zo gauw zeggen dat iemand "te dom" is om mee te discussieren, heb ik geleerd aan de voeten van de Here Jezus. :mrgreen:

Maar als wat de Here Jezus leert, met voeten wordt getreden, dan zal ik mijn mond niet houden en velen met mij, heb ik ook geleerd aan de voeten van de Here Jezus.

Maar het kan zijn dat jij het ziet als de nieuwe theologie waar je het wel eens over hebt en waarvan jij vindt dat die er komen moet. =;
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor coby » 18 aug 2013 16:39

gravo schreef:@coby:
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan kunt u vinden in het Heilig Evangelie naar de beschrijving van Lucas, hoofdstuk 10 en daarvan de verzen 25-37, alwaar de laatste woorden van vers 37 in de NBV als volgt luiden: "Toen zei Jezus tegen hem: 'Doet u dan voortaan net zo'".

Oh die gelijkenis ken ik al. Er zijn zat barmhartige atheisten en Samaritanen. Alleen geven ze zich niet uit voor dominee gelukkig.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor JeeWee » 18 aug 2013 16:46

mona schreef: Maar als de fundamenten van het geloof van iemand onbijbels zijn, dan hoef je daar echt niet in mee te gaan.


Daar gáát het hier helemaal niet over!
Lees de berichten van gravo nog een keer!
En stop dan allemaal met wauwelen in dit topic over het overlijden van prins Friso.

Begin voor mijn part een topic over de visie van ds. Ter Linden en over de opstanding, maar doe dat niet hier!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2013 16:57

JeeWee schreef:En stop dan allemaal met wauwelen in dit topic over het overlijden van prins Friso.

Begin voor mijn part een topic over de visie van ds. Ter Linden en over de opstanding, maar doe dat niet hier!

Het had allang afgesplitst moeten worden, want ik ben het er mee eens dat het zeker geen pas heeft om een oordeel te vellen over de begrafenis en de hele dienst, het is al verdrietig,..... en niet allen hebben geoordeeld over de begrafenis.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1887
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Katlheen » 18 aug 2013 19:44

Is die hele dienst ergens terug te zien of te luisteren? Ik heb er namelijk niet meer dan een paar minuten van gezien en naar ik heb vernomen duurde het zo'n anderhalf uur. Het lijkt me dan sowieso wat netter om pas een oordeel te vellen (gaat bepaalde christelijke sub-sub-sub stromingen trouwens goed af)? Wellicht zijn er wel woorden gesproken die conform de Bijbel zijn? Zo maar een ideetje natuurlijk....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2013 22:42

Het is dat hier niemand erfgenaam is van Friso, maar deze discussie doet me nog het meest denken aan een ordinaire familieruzie om de erfenis.

Het bidden voor overledenen wordt in het overgrote deel van de christelijke kerk gebezigd. Gelet op de 12 artikelen van het geloof ("te oordelen de levenden en de doden") kan men gevoeglijk aannemen dat dit een functie heeft. In één van de boeken van de Makabeeën, die door meer dan een miljard christenen gewoon in hun Bijbel staan, wordt ook gebeden voor overledenen. Dat een aantal mensen deze boeken uit hun Bijbel gescheurd hebben omdat de inhoud hun niet aanstond, zegt niets over de waarheid dezer geschriften.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten