Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 17:10

Teus schreef:Ik bedoel, als mijn naaste lief moet hebben als mezelf, dus en ander een orgaan geven als het nodig is. Maar ik hoef geen orgaan van een ander dus als ik dan een orgaan weggeef dan heb ik de ander liever als mijzelf. Zomaar een zinspeling.


Ohhhhhhhhhhh op die manier.

Maar Teus het feit dat wijzelf geen honger hebben weerhoudt ons toch niet de hongerigen te voeden.
Of zeg je "ook als ik hongerig ben wil ik niet gevoed worden, naakt niet gekleed, dorst en niet te drinken, gevangen en niet bezocht, en als vreemdeling behoef ik geen gastvrijheid" ?

Een orgaandonatie is dat niet de ultieme vorm van "“alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 17:54

Nee, het weerhoudt me niet, wat mij betreft mogen ze van mij alles hebben maar ik weet niet of het goed is wel of niet te doen.

Die ultieme vorm van orgaandonatie die je noemt zou inderdaad geweldig kunnen zijn, ben ik met je eens. Ik denk, dat het citaat uit de Bijbel, dat Jezus er mee bedoeld dat we ons bekommeren om iemands geestelijke staat.

Ik heb me er eigenlijk nog nooit in verdiept. Wel eens over nagedacht maar eigenlijk op de lange baan geschoven, je kent dat wel.
Als het aan de orde zou zijn is het natuurlijk eerst een zaak van gebed maar voor mijn gevoel heb je gelijk dat het een daad voor God kan zijn. Anderzijds kan het ook wel zijn omdat ons lichaam niet van ons zelf is er niets van weg mogen geven.
Net zoals met ons geld, dat is ook niet van ons maar God wil wel dat we er anderen financieel helpen. Ook weer zoiets overal geef je aan, kerk, verenigingen en nog meer goede doelen. Je doet het zomaar maar als je een groot bedrag weg wil geven vraag je eerst of God het goed vindt. Als ik mijn vrouw een paar oorbellen geef doe ik dat zomaar maar als ik een auto wil kopen vraag je erom of het goed is. Wij mensen snappen er geen bal van.

Ik denk als ik er voor zou staan en ik heb het unieke orgaan wat iemand echt direct nodig heb zou ik God vragen of ik het mag geven. Als het 2 mensen zouden zijn een gelovige en een ongelovige, zou ik vragen voor de ongelovige.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Ruth2 » 08 mar 2014 17:57

Nooit geweten, dat een christen geen bloedtransfusie behoort te krijgen of het ook niet mag geven?
Hoe denken jullie daar dan over?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 18:47

Ruth2 schreef:Nooit geweten, dat een christen geen bloedtransfusie behoort te krijgen of het ook niet mag geven?
Hoe denken jullie daar dan over?


Voor zover ik weet hebben uitsluitend Jehova getuigen hier problemen mee.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Ruth2 » 08 mar 2014 19:29

Dat dacht ik ook maar in het artikel dat benefietdiner aan haalt, staat dat het voor iedereen geld.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Teus » 08 mar 2014 20:05

Dit is het uitgangspunt van de Jehova getuigen.

Hand. 15.
29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

Er staat niet dat het om eten gaat, dan zou het donatie niet mogen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Rozijn » 08 mar 2014 21:52

Teus schreef:[quote= "Rozijn"]Zou je het liever aan een gelovig of aan een ongelovig mens geven? Wat lijkt je beter?[/ ]

Wat zou jij doen dan?

Ik zou geen verschil maken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Teus » 09 mar 2014 20:49

Teus schreef:[quote= "Rozijn"]Zou je het liever aan een gelovig of aan een ongelovig mens geven? Wat lijkt je beter?[/ ]
Wat zou jij doen dan?

Rozijn schreef:Ik zou geen verschil maken.


Ik heb eens een waar gebeurd verhaal gehoord en dat is me bij gebleven, het ligt iets anders want deze man stond voor de keuze. Een voorganger die ging zeilen met zijn zoon en de vriend van zijn zoon. Die voorganger en zijn zoon waren in Christus, de vriend niet Ze kwamen in paniek en de twee jonge mannen kwamen te water en konden zichzelf niet redden. De voorganger, die niet in het water terecht kwam had 1 touw en stond voor de keuze, naar wie gooi ik het nu. Hij gooide het touw naar de vriend. Hij wist dat als zijn zoon zou verdrinken is hij alleen maar beter af en zijn vriend dan nog te tijd had om zich te bekeren. zijn zoon verdronk en zijn vriend werd een aantal jaren later voorganger.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4635
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Spreeuw » 09 mar 2014 23:10

Rozijn schreef: Ik zou geen verschil maken.


Ik ook niet. Een ongelovige kan zodoende meer genadetijd ontvangen om tot bekering te komen, en een gelovige mag het ook gegund worden (niet vanwege zijn geloof natuurlijk, maar ongelovigen mogen ook weer niet bevoordeeld worden).

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7964
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 08:34

Spreeuw schreef:Ik ook niet. Een ongelovige kan zodoende meer genadetijd ontvangen om tot bekering te komen, en een gelovige mag het ook gegund worden (niet vanwege zijn geloof natuurlijk, maar ongelovigen mogen ook weer niet bevoordeeld worden).

Daarnaast moet je niet vergeten dat God het hart aanziet, en mensen die door anderen als gelovigen gezien worden gewoon kan afwijzen, en mensen die door anderen als ongelovigen weggezet worden kan aannemen.
Het oordeel ligt niet bij ons.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 10:17

Een vraag die voor mij op dit moment in dit draadje toch wel gaat spelen is hoe we tegen de mogelijkheid tot transplantatie aan zullen kijken en dan wel van God uit gezien.
Is het de bedoeling dat we deze mogelijkheid zien als een door God gegeven mogelijkheid waar wij (gelovigen en de wereld) veelvuldig gebruik van kunnen en mogen maken in de toekomst, om tot levensverlenging te komen? En wat als de mogelijkheden zich spectaculair uitbreiden(3D aanmaak organen)?
Of is het een verzoeking om de strijd aan te binden met (de door God gewilde?) alle(!?) gevolgen van de zondeval, een soort zelfbeschikkingsrecht met betrekking tot ons moment van sterven?
We zijn als mensen nu in staat om het moment van dood-gaan te verleggen! Het lijkt mij dat het niet bij deze mogelijkheden zal blijven.
Levensbeeindiging veroordelen we, levensverlenging niet?
Lijkt het er niet op dat zowel de beeindiging van het leven als de verlenging van het leven zaken zijn die door de mens meer en meer God uit de hand genomen worden?

Is het juist niet een mogelijkheid die ons op een terrein brengt waarvan we moeten erkennen, dat het in de hand van de Heere thuis hoort?


hg.
Learsi

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7964
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2014 10:21

learsi schreef:Een vraag die voor mij op dit moment in dit draadje toch wel gaat spelen is hoe we tegen de mogelijkheid tot transplantatie aan zullen kijken en dan wel van God uit gezien.
Is het de bedoeling dat we deze mogelijkheid zien als een door God gegeven mogelijkheid waar wij (gelovigen en de wereld) veelvuldig gebruik van kunnen en mogen maken in de toekomst, om tot levensverlenging te komen? En wat als de mogelijkheden zich spectaculair uitbreiden(3D aanmaak organen)?
Of is het een verzoeking om de strijd aan te binden met (de door God gewilde?) alle(!?) gevolgen van de zondeval, een soort zelfbeschikkingsrecht met betrekking tot ons moment van sterven?
We zijn als mensen nu in staat om het moment van dood-gaan te verleggen! Het lijkt mij dat het niet bij deze mogelijkheden zal blijven.
Levensbeeindiging veroordelen we, levensverlenging niet?
Lijkt het er niet op dat zowel de beeindiging van het leven als de verlenging van het leven zaken zijn die door de mens meer en meer God uit de hand genomen worden?

Is het juist niet een mogelijkheid die ons op een terrein brengt waarvan we moeten erkennen, dat het in de hand van de Heere thuis hoort?


hg.
Learsi

Ik ben het met je eens dat het een hellend vlak is.
Abortus wordt veroordeeld, IVF door de meesten toegestaan.
Levensbeëindiging wordt veroordeeld, levensverlenging mag dan weer wél.
Aan de andere kant zijn medicijnen vaak ook levensverlengend ingezet, waarom transplantatie dan niet?
Moeilijke keuzes...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor mona » 10 mar 2014 11:16

StillAwake schreef:Moeilijke keuzes...

Heel moeilijk, en ik kan dan met mijn verstand ook bijna geen keuze maken.
Het kan je soms pas duidelijk worden als je er er voor staat en tot een beslissing moet komen.
Ooit heb ik voor een soortgelijk moeilijk ethisch dilemma gestaan, waarbij de innerlijke overtuiging door gebed, steeds sterker werd. En daardoor mocht ik geloven dat de Heere mij liet weten wat ik moest doen.
Van die keuze heb ik nooit spijt gehad, wel veel vrede, alhoewel dat tot op vandaag gevolgen heeft!

Vooralsnog heb ik het standpunt dat orgaandonatie voor mij persoonlijk niet kan.
Zowel het geven niet, als het ontvangen niet. In psalm 139 staat dat mijn nieren het bezit van de Heere zijn:

13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.
14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, ook weet het mijn ziel zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.


Ik zie het dus zo, dat niet alleen mijn ziel, maar ook mijn lichaam, en al de dagen van mijn leven, in Zijn boek zijn geschreven, dat maakt mijn kijk op orgaandonatie toch anders.
Niet zozeer in het licht van naastenliefde, maar meer dat ik naar lichaam en ziel van mijn getrouwe Zaligmaker ben, die voor mij zorgt in tijden van ziekte en lijden.
Het laten verwijderen, of implanteren van organen in je lichaam vind ik een te grote menselijk ingreep in het leven wat door God is gegeven.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet goed voor je lichaam moet zorgen.
Ook vind ik dat je de middelen mag gebruiken die ter genezing gegeven zijn.
Maar dat alles is een zeer persoonlijke mening.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor schelpje3 » 10 mar 2014 12:02

mona schreef:Heel moeilijk, en ik kan dan met mijn verstand ook bijna geen keuze maken.
Het kan je soms pas duidelijk worden als je er er voor staat en tot een beslissing moet komen.
Ooit heb ik voor een soortgelijk moeilijk ethisch dilemma gestaan, waarbij de innerlijke overtuiging door gebed, steeds sterker werd. En daardoor mocht ik geloven dat de Heere mij liet weten wat ik moest doen.
Van die keuze heb ik nooit spijt gehad, wel veel vrede, alhoewel dat tot op vandaag gevolgen heeft!

Vooralsnog heb ik het standpunt dat orgaandonatie voor mij persoonlijk niet kan.
Zowel het geven niet, als het ontvangen niet. In psalm 139 staat dat mijn nieren het bezit van de Heere zijn:

13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.
14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, ook weet het mijn ziel zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.


Ik zie het dus zo, dat niet alleen mijn ziel, maar ook mijn lichaam, en al de dagen van mijn leven, in Zijn boek zijn geschreven, dat maakt mijn kijk op orgaandonatie toch anders.
Niet zozeer in het licht van naastenliefde, maar meer dat ik naar lichaam en ziel van mijn getrouwe Zaligmaker ben, die voor mij zorgt in tijden van ziekte en lijden.
Het laten verwijderen, of implanteren van organen in je lichaam vind ik een te grote menselijk ingreep in het leven wat door God is gegeven.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet goed voor je lichaam moet zorgen.
Ook vind ik dat je de middelen mag gebruiken die ter genezing gegeven zijn.
Maar dat alles is een zeer persoonlijke mening.

Dit zijn ook eigenlijk onmenselijke keuzes. Stel dat je dochtertje van 4 een zo ziek hartje heeft, dat er een nieuwe moet komen? Daarna is ze weer helemaal goed, zeggen de artsen tegen je.
En je dochtertje vraagt je: mamma ik wil zo graag een nieuw hartje. Dat verscheurt je toch?

Maar als het een stuk huid of hoornvlies betreft? Dat gaat niet echt over verlenging van leven, maar over kwaliteit. Die ander kan weer zien of zijn brandwond kan gesloten worden.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor learsi » 10 mar 2014 12:53

StillAwake schreef:Aan de andere kant zijn medicijnen vaak ook levensverlengend ingezet, waarom transplantatie dan niet?
Moeilijke keuzes...

Mijn zus gebruikt een antipsychoticum, mijn vrouw een antidepressivum.
Beide levens zouden zeer ingrijpend anders zijn als deze medicijnen niet "uitgevonden" waren.
En ja wat je zegt klopt, ook medicijnen kunnen levensverlengend werken, net als operaties (bijv.open hart operaties/omleidingen).

Orgaan donatie breidt het gebied van de te gebruiken mogelijkheden enorm uit (omover de 3D maar niet te spreken). Het wordt gecompliceerder en gecompliceerder. En dat niet alleen m.b.t. de keuzemogelijkheden.
De techniek vordert gestaag en langzamerhand dringt de vraag zich op, waar dit allemaal op uit gaat lopen (mocht de mensheid nog een eeuw of 2/3 gegeven worden).
Ik vraag me wel eens af of Genesis 11:6 (NBG-vertaling!) tegenwoordig niet een concrete invulling zichtbaar maakt, waar wij heden ten dage ook bij org-donatie mee geconfronteerd worden.
Ook Daniel 7:25 doet bij lezing vermoeden dat wat in Daniel 2:21 van de Heere gezegd wordt, door de mens in handen genomen zal worden?

h.g
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten