opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 aug 2005 11:04

Lalage schreef:Borkdude ontdekte pas het volgende: Aanbidden doe je niet alleen omdat het zo leuk voor God is, maar ook omdat het voor jezelf goed is. Het is niet zo dat door aanbidden God bij de mens komt, maar het is een manier om jezelf open te stellen voor God, terwijl Hij allang in de buurt was.


Prachtig, ik vindt het altijd een soort tunen zodat alle ruis op de middengolf minder wordt en ontdek dat die Zender 24 uur uitzend.

maar Lalage, spreek je hier niet meer over de term Worship. Dit woord gaat voor mij voorbij aan de term opwekking. Het omvat de woorden samenkomst, aanbidding, verering.

one luv, Scape

Mulat
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2004 19:45
Locatie: Stedum
Contacteer:

Berichtdoor Mulat » 21 aug 2005 17:15

Ik ben het met Marnix eens, de enige kritiek die ik heb op opwekking is dat het redelijk eenzijdig is, alleen maar 'vrolijke' nummers. Ik ben echter heb echter nog geen nummers gevonden die ik onbijbels vond. Ik zing zelf graag zondags in de kerk psalmen en gezangen, en door de weeks graag opwekking :)

(ps. Scape, I'm back! Hoe is het, PM me eens!)
"In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen" (Joh 16:33)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2005 19:40

PM scape dan :)

Aanbidden is inderdaad meer dan alleen zingen, net als bidden meer is dan praten. Het is luisteren, dienen... maar vooral dichtbij Hem zijn.

Het Griekse woord aanbidden (Proskuneo) betekent meer dan aanbidden met de mond, maar is een woord dat ook eerbied, nederigheid etc. in zich heeft, dingen die vanuit je hart komen...... Het sluit goed aan bij wat vaak wordt gezegd: Aanbidden doe je niet alleen in de kerk of zo... het is een levenshouding, 24/7.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2005 07:53

ok, ik gebruik het woord aanbidden inderdaad even vaag. Ik dacht aan zingen en met je mond prijzen, maar een andere keer doel ik met aanbidden weer op wat Marnix hierboven zegt. Je mag beide betekenissen invullen in wat ik hierboven zei ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2005 09:21

Het is allebei.... en als het goed is komt dat zingen en prijzen ook uit je hart :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Peter L
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 15 apr 2004 10:24

Berichtdoor Peter L » 26 aug 2005 15:19

Er staan in Opwekking ook verootmoedigingsliederen. De nadruk ligt wel op lofprijzing/aanbidding, maar voor de eredienst lijkt me dat wel juist. Verschil met de psalmen van David is, dat deze niet in eerste instantie voor de eredienst bedoeld zijn. Wij zijn ze ervoor gaan gebruiken. David zingt vaak over z'n eigen ervaringen: God die uitredt uit de nood (bv. Ps. 54), maar ook psalmen die over specifieke situaties gaan. Die laatste psalmen vind ik eigenlijk niet zo geschikt voor samenzang, omdat het niet iedereen in zo'n specifieke situatie is.
Wat ik in Opwekking mis, is het 'belijdende lied'. Ze staan er wel in, maar niet zo veel. Er zijn veel redenen om te zingen, lofprijs en aanbidding staan voorop, maar er is meer.
Het grootste manco aan opwekking vind ik eigenlijk het muzikaal niveau. Het zijn eenvoudige meezingertjes, de meeste liedjes zijn eendagsvlinders. Dat blijkt ook wel uit het feit, dat als je op zondag een gemiddelde evangelische kerk binnenstapt, dat ze vooral uit het achterste gedeelte van de bundel zingen, dus de meest recente nummers. De, pakweg eerste 250, hoor je bijna niet meer en dat heeft volgens mij vooral met de simpelheid te maken. Je bent met de meeste liedjes snel uitgezongen.
Een groot voordeel vind ik dan weer, dat er steeds nieuwe liedjes bijkomen. Ik houd wel van een beetje vernieuwing en ik heb het niet zo op het traditionalistisch, bijna dogmatisch vasthouden van sommige kerken aan de exclusiviteit van psalmen (en evt. gezangen).

Het zou overigens aardig zijn als er eens een hele nieuwe berijming én toonzetting van de psalmen kwam, met muziek van deze tijd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2005 15:30

Bij onze jeugdkerk zingen we wel iets meer nieuwe nummers (ook omdat die lekkerder te begeleiden zijn) maar worden ook gewoon gouwe ouwe nummers gezongen uit de opwekkingsbundel :D

Maar misschien heb je wel een beetje gelijk dat oudere nummers het niet zo goed meer doen.... aan de andere kant heeft dat ook gewoon te maken met het feit dat er ekl jaar een cd uitkomt. Ik draai als ik nieuwe muziekcd's koop, die ook meer dan de vorigen, omdat ik die al meer heb gehoord :) En de echt goede cd's draai ik natuurlijk nog wel regelmatig als ze wat ouder zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2005 17:51

Peter L schreef:Het zou overigens aardig zijn als er eens een hele nieuwe berijming én toonzetting van de psalmen kwam, met muziek van deze tijd.

Laat daar nu net de eerste cd van uit zijn gebracht! Kijk maar eens op http://www.psalmenvoornu.nl

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 aug 2005 18:21

Lalage schreef:
Peter L schreef:Het zou overigens aardig zijn als er eens een hele nieuwe berijming én toonzetting van de psalmen kwam, met muziek van deze tijd.

Laat daar nu net de eerste cd van uit zijn gebracht! Kijk maar eens op http://www.psalmenvoornu.nl


Op deze site kun je ook 2 psalmen beluisteren, heb ik ook even gedaan.

Sorry hoor, maar wat ik hoorde klonk in de niet echt naar een psalm de wordt gezongen tot Gods eer, het lijkt meer om de muziek en het ritme te gaan dan om de inhoud.
(Voor de duidelijkheid, ik vind het zo klinken, het hoeft niet per definitie ook zo te zijn)

Nu ben ik misschien niet veel gewend want bij ons (HHK) zingen we alleen psalmen en af en toe een van de "enige gezangen" .
Maar ik zie dit nog niet 123 in de kerk komen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2005 18:44

Wullimpie schreef:
Lalage schreef:
Peter L schreef:Het zou overigens aardig zijn als er eens een hele nieuwe berijming én toonzetting van de psalmen kwam, met muziek van deze tijd.

Laat daar nu net de eerste cd van uit zijn gebracht! Kijk maar eens op http://www.psalmenvoornu.nl


Op deze site kun je ook 2 psalmen beluisteren, heb ik ook even gedaan.

Sorry hoor, maar wat ik hoorde klonk in de niet echt naar een psalm de wordt gezongen tot Gods eer, het lijkt meer om de muziek en het ritme te gaan dan om de inhoud.
(Voor de duidelijkheid, ik vind het zo klinken, het hoeft niet per definitie ook zo te zijn)

Nu ben ik misschien niet veel gewend want bij ons (HHK) zingen we alleen psalmen en af en toe een van de "enige gezangen" .
Maar ik zie dit nog niet 123 in de kerk komen.

maar in dit topic gaat het over opwekking, over psalmen voor nu is al genoeg gediscussieerd. Wie het wil horen, luistere ernaar. Wullimpie: bij jou in de kerk zal dit de komende 100 jaar vast niet worden ingevoerd, wees maar niet bang.

En nu weer on topic!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23663
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2005 11:16

Het gaat er ook niet om of het bij jou in de kerk gaat komen :D

[Sorry hoor, maar wat ik hoorde klonk in de niet echt naar een psalm de wordt gezongen tot Gods eer, het lijkt meer om de muziek en het ritme te gaan dan om de inhoud.
(Voor de duidelijkheid, ik vind het zo klinken, het hoeft niet per definitie ook zo te zijn) [/quote]

Toch zou je je eens serieus moeten gaan afvragen waarom dit zo op jou overkomt. Want dat het zo overkomst zou je op zijn minst zorgen moeten baren.... waarom lijkt het bij jou alsof het meer om muziek en ritme gaat terwijl dat voor de makers juist niet het geval is?

Puur omdat dat zo anders is dan bij de psalmen zoals je ze in de HHK zingt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 aug 2005 18:04

Marnix schreef:Het gaat er ook niet om of het bij jou in de kerk gaat komen :D

[Sorry hoor, maar wat ik hoorde klonk in de niet echt naar een psalm de wordt gezongen tot Gods eer, het lijkt meer om de muziek en het ritme te gaan dan om de inhoud.
(Voor de duidelijkheid, ik vind het zo klinken, het hoeft niet per definitie ook zo te zijn)

Toch zou je je eens serieus moeten gaan afvragen waarom dit zo op jou overkomt. Want dat het zo overkomst zou je op zijn minst zorgen moeten baren.... waarom lijkt het bij jou alsof het meer om muziek en ritme gaat terwijl dat voor de makers juist niet het geval is?

Puur omdat dat zo anders is dan bij de psalmen zoals je ze in de HHK zingt?


Sorry Lalage, maar hier moet toch noch effe op reageren

Ik heb ze nog een keer beluisterd en geprobeerd dit zo objectief mogelijk te doen in zover dit mogelijk is.

Maar ik blijf er toch bij dat dit niet klinkt zoals een psalm hoort te klinken.
Misschien dat jij in de jeugdkerk wel wat meer gewent ben dan ik in de HHK, maar toch.

Waarom dit zo op mij over komt?, tja het is maar wat je gewent bent denk ik.
Toen ik de eerste seconden van de psalm hoorde moest ik gelijk aan de begintune van een tv programma denken, klinkt misschien een beetje flauw maar ja dat schoot me nu eenmaal te binnen.

Ik denk trouwens dat het de makers juist om het ritme en de muziek te doen is want anders is er geen noodzaak tot veranderen, toch :?:

Marnix schreef:Toch zou je je eens serieus moeten gaan afvragen waarom dit zo op jou overkomt. Want dat het zo overkomst zou je op zijn minst zorgen moeten baren....

leg uit?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2005 19:39

Wullimpie schreef:Maar ik blijf er toch bij dat dit niet klinkt zoals een psalm hoort te klinken. Misschien dat jij in de jeugdkerk wel wat meer gewent ben dan ik in de HHK, maar toch.

Uh, ik ben maar 1x in een jeugdkerk geweest en ik voelde me er redelijk oud ;)

Wullimpie schreef:Ik denk trouwens dat het de makers juist om het ritme en de muziek te doen is want anders is er geen noodzaak tot veranderen, toch :?:

Het gaat om de tekst en de muziek, allebei zijn vernieuwd. Als ik bij jou in de kerk kom, begrijp ik waarschijnlijk veel niet, omdat ik niet zo goed ouderwets Nederlands spreek. Vernieuwing is goed, zodat iedereen begrijpt waar je het over hebt. En ik kan God veel beter eren met muziek die ik mooi vind dan met muziek waar ik nix aan vind. Ik denk dat een kerk aantrekkelijk moet zijn voor buitenkerkelijken en dat bereik je niet door ouderwetse taal en saaie muziek.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 29 aug 2005 07:26

Lalage schreef:Ik denk dat een kerk aantrekkelijk moet zijn voor buitenkerkelijken


Dit is -denk ik- een verkeerde maatstaf. De kerk (de bruidsgemeente) dient alleen aantrekkelijk voor Christus (de Bruidegom) te zijn. Zijn wil is wet, wat de buitenkerkelijken er van vinden is -enigszins stellig gezegd- niet interessant.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 29 aug 2005 07:31

Maja de Bij schreef:
Lalage schreef:Ik denk dat een kerk aantrekkelijk moet zijn voor buitenkerkelijken


Dit is -denk ik- een verkeerde maatstaf. De kerk (de bruidsgemeente) dient alleen aantrekkelijk voor Christus (de Bruidegom) te zijn. Zijn wil is wet, wat de buitenkerkelijken er van vinden is -enigszins stellig gezegd- niet interessant.


Hier sta ik volledig achter, met dit er wel bij, laat het binnen de kerk wel vanuit het hart gaan. Het is niet echt geweldig als de Kerk zelf haar eigen woorden niet meer verstaat, en haar lied los laat staan van de eigen beleving, waardoor de kerk echt een gescheiden deel van de rest van het leven kan worden. DIt is niet wild om vernieuwing roepen, wel een vraag om vernieuwing te overwegen en niet bij voorbaat af te keuren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten