"Uw wil geschiede" [EO] 30 Juni: Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 jul 2005 00:05

jas schreef:Wat ik heel belangrijk vind is niet eens de genezing zelf, maar de kracht waardoor die genezing plaatsvindt. Ik zou persé de (b)Bron van die kracht willen weten. Want liever zou ik niet genezen willen worden dan door één of ander occult medium.


En daarmee ben ik het helemaal eens!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 10:14

spacy schreef:
jas schreef:Wat ik heel belangrijk vind is niet eens de genezing zelf, maar de kracht waardoor die genezing plaatsvindt. Ik zou persé de (b)Bron van die kracht willen weten. Want liever zou ik niet genezen willen worden dan door één of ander occult medium.

En daarmee ben ik het helemaal eens!
AMEN!
Daarom let ik altijd op: welke macht wordt aangeroepen en in wiens naam? Bijv: "God, in Jezus naam, geneest u deze persoon alstublieft"? Dan weten dat er in Jezus naam en tot God wordt gebeden; genezing die dan wordt gegeven is dan save.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jul 2005 11:48

Nathanael schreef:
spacy schreef:
jas schreef:Wat ik heel belangrijk vind is niet eens de genezing zelf, maar de kracht waardoor die genezing plaatsvindt. Ik zou persé de (b)Bron van die kracht willen weten. Want liever zou ik niet genezen willen worden dan door één of ander occult medium.

En daarmee ben ik het helemaal eens!
AMEN!
Daarom let ik altijd op: welke macht wordt aangeroepen en in wiens naam? Bijv: "God, in Jezus naam, geneest u deze persoon alstublieft"? Dan weten dat er in Jezus naam en tot God wordt gebeden; genezing die dan wordt gegeven is dan save.

En dan nog waarschuwt Jezus er voor dat er in Zijn Naam vele tekenen en wonderen gedaan worden, maar dat Hij diegene niet gekend heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 06 jul 2005 12:10

miss t schreef:Amen

Nathanael schreef:AMEN!


Waarom schrijven jullie "amen" als jullie bedoelen : ik ben het er mee eens?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jul 2005 12:31

Maja de Bij schreef:
miss t schreef:Amen

Nathanael schreef:AMEN!


Waarom schrijven jullie "amen" als jullie bedoelen : ik ben het er mee eens?

ja dat is idd niet Heidelbergsch. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 06 jul 2005 18:44

jas schreef:
Maja de Bij schreef:
miss t schreef:Amen

Nathanael schreef:AMEN!
Waarom schrijven jullie "amen" als jullie bedoelen : ik ben het er mee eens?

ja dat is idd niet Heidelbergsch. :wink:
Ja, dat is een gewoonte. Amen betekend: het zal waar en zeker zijn - en dat wil ik dus maar uitdrukken.

Het volk Israel, zei ook vaak "Amen" als een bevestiging. Sommigen gebruiken het vandaag als een heel sterke bevestiging. Je zou ook kunnen zeggen: "Exact", "Precies", "Hele maal mee eens".
Jas schreef:En dan nog waarschuwt Jezus er voor dat er in Zijn Naam vele tekenen en wonderen gedaan worden, maar dat Hij diegene niet gekend heeft.
Daar ben ik het mee eens; dus is onderscheiding van geesten nodig; een onderscheid dat ik als eerste gebruikt is of men belijdt dat Jezus in het vlees gekomen is (1Joh4) en of men in Jezus naam tot de enige God bidt. Men vraagt dan in ieder geval de Goede Persoon om hulp.

Welke twee of drie criteria zou jij als eerste gebruiken om vals van waar te onderscheiden? En waarom?

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jul 2005 21:20

Nathanael schreef:
Welke twee of drie criteria zou jij als eerste gebruiken om vals van waar te onderscheiden? En waarom?

1. Gods eer moet voorop staan, met of zonder genezing. God kan nl. ook aan Zijn eer komen als het door ons gewenste resultaat niet gerealiseerd wordt. Als een mens dat kan erkennen is hij in feite geestelijk genezen.
2. Hetgeen degene zegt, moet volledig overeenkomstig de Schrift zijn.
3. Het element van mensverheerlijking moet uitblinken door volledige afwezigheid.
4. Als ik een onbehaaglijk gevoel krijg over het hele gebeuren haak ik af.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 06 jul 2005 21:23

Dat laatste lijkt me niet echt een criteria.
1 tot en met 3 sta ik helemaal achter.
Bij 3 is het lastige dat mensverheerlijking vaak niet de wens is van de 'gebedsgenezer' zelf, maar waar de mensen wel snel toe geneigd zijn.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jul 2005 22:47

naomi schreef:Dat laatste lijkt me niet echt een criteria.
1 tot en met 3 sta ik helemaal achter.
Bij 3 is het lastige dat mensverheerlijking vaak niet de wens is van de 'gebedsgenezer' zelf, maar waar de mensen wel snel toe geneigd zijn.

Kan zijn. Dat laatste is voor mij in elk geval wel een criterium. Als ik me ergens erg onbehaaglijk bij voel, als mijn intuïtie, of misschien is het soms wel de Geest, mij zegt dat iets niet goed is, doe ik het niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 06:53

Ja, dat kan zijn, alleen zit daar wel een gevaar in.
Soms kunnen dingen namelijk ook niet prettig aanvoelen omdat je het niet gewend bent. In combinatie met bovenstaande criteria zou het misschien kunnen werken, alleen denk ik dat de praktijk vaak laat zien dat we ons door de laatste laten leiden. Dat is dus absoluut gevaarlijk.
Daardoor ga je dingen afwijzen die wel bijbels zijn, maar die je gewoonweg niet gewend bent.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jul 2005 07:30

naomi schreef:Ja, dat kan zijn, alleen zit daar wel een gevaar in.
Soms kunnen dingen namelijk ook niet prettig aanvoelen omdat je het niet gewend bent. In combinatie met bovenstaande criteria zou het misschien kunnen werken, alleen denk ik dat de praktijk vaak laat zien dat we ons door de laatste laten leiden. Dat is dus absoluut gevaarlijk.
Daardoor ga je dingen afwijzen die wel bijbels zijn, maar die je gewoonweg niet gewend bent.

En dat zegt iemand die overwegend evangelisch-minded is waar het gevoel zowat alles overheerst. Maar het komt nu natuurlijk niet zo goed uit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 07 jul 2005 07:49

jas schreef:
naomi schreef:Ja, dat kan zijn, alleen zit daar wel een gevaar in.
Soms kunnen dingen namelijk ook niet prettig aanvoelen omdat je het niet gewend bent. In combinatie met bovenstaande criteria zou het misschien kunnen werken, alleen denk ik dat de praktijk vaak laat zien dat we ons door de laatste laten leiden. Dat is dus absoluut gevaarlijk.
Daardoor ga je dingen afwijzen die wel bijbels zijn, maar die je gewoonweg niet gewend bent.

En dat zegt iemand die overwegend evangelisch-minded is waar het gevoel zowat alles overheerst. Maar het komt nu natuurlijk niet zo goed uit.


Dat lijkt me niet relevant voor de discussie. Niet op de man spelen, alleen op de bal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jul 2005 20:33

parsifal schreef:
jas schreef:
naomi schreef:Ja, dat kan zijn, alleen zit daar wel een gevaar in.
Soms kunnen dingen namelijk ook niet prettig aanvoelen omdat je het niet gewend bent. In combinatie met bovenstaande criteria zou het misschien kunnen werken, alleen denk ik dat de praktijk vaak laat zien dat we ons door de laatste laten leiden. Dat is dus absoluut gevaarlijk.
Daardoor ga je dingen afwijzen die wel bijbels zijn, maar die je gewoonweg niet gewend bent.

En dat zegt iemand die overwegend evangelisch-minded is waar het gevoel zowat alles overheerst. Maar het komt nu natuurlijk niet zo goed uit.


Dat lijkt me niet relevant voor de discussie. Niet op de man spelen, alleen op de bal.

Ik vond het wel relevant, omdat de ene keer een argument vóór gebruikt wordt en een andere keer datzelfde argument tegen iets. Dat is niet consequent en derhalve is zo'n argument niet valide.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 20:58

Mi zeg ik nooit dat gevoel moet bepalen wat goed en fout is. Absoluut niet zelfs. Ik heb erbij gezet dat het in combinatie met bovenstaande criteria wel kan werken.
Mi gebruik ik nu dus niet een argument tegen wat ik op andere punten voor gebruik. Als dat wel zo is, zou je me dat dan kunnen wijzen.

Ik geloof namelijk dat je absoluut niet op gevoel moet geloven. Misschien ken je het verhaal van het treintje met de 3 wagonnetjes. Het eerste wagonnetje is geloof, het tweede verstand en dan gevoel. Eerst komt geloof, dat wordt ondersteund door verstand en gevoel. Dat laatste volgt op die eerste twee. Dat is precies hoe ik erover denk.

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 07 jul 2005 21:52

Als gebedsgenezing zou werken zou er niet zo'n poppenkast van gemaakt worden. Het zou een doodgewone standaard-procedure in elke gemeente zijn. Net zo doodgewoon als een collecte bij de uitgang. Net zo doodgewoon als naar het medicijnkastje lopen om een paracetemolletje tegen hoofdpijn te pakken. Gelovigen zouden natuurlijk geen paracetemollen of pleisters meer in huis hebben, en ziekenhuizen zouden alleen nog maar bevolkt worden door ongelovigen. En als er nog speciale gebedsgenezingsdiensten gehouden zouden worden, zouden er na afloop niet uitsluitend stokken en rolstoelen achtergelaten worden, maar ook protheses, brillen, gehoorapparaatjes etc.

Kennelijk werkt gebedsgenezing gewoon niet, of anders is het blijven steken op het nivo van de toverdokters uit inheemse stammen. In elk geval volstrekt oninteressant voor iedereen die toegang heeft tot moderne geneeskunde.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten