We gaan voor 6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2005 14:16

Ik begrijp best, dat je dit geen leuke verklaring vindt, maar dat komt waarschijnlijk omdat je predikanten op een voetstuk hebt staan. Maar dat is onterecht. Ze zijn ook mensen en alles wat ze zeggen over zondaar zijn tot de laatste snik, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad geldt ook voor henzelf. Ze zijn dus gevoelig voor waardering, respect en de aanwezigheid van gelijkgezinden en rechtvaardigen hun keuze door een vrome dooddoener, dat God het zo wil.
Dat is niet afdoende, aangezien het er nu juist om gaat dat er elders gebrek is aan predikanten. De vraag rijst dan: wil God dat dan ook? Wil God in Rijssen 5 predikanten en elders tientallen jaren geen predikant? Welnee,natuurlijk. Wanneer je je eenmaal begeeft op het pad van wat God allemaal wel en niet wil, ga je onherroepelijk onderuit. En word je al snel ontmaskerd als iemand die alleen zijn eigen omstandigheid in verband brengt met God, met voorbijgaan van alle andere en andermans omstandigheden.

Over het vetgedrukte: zie je niet hoe insinuerend je opmerking is. Omdat ik een kritische vraag heb zal ik predikanten wel op een voetstuk hebben staan...

En nog een keer de vraag: hoe weet jij dat God NIET wil dat Rijssen 5 predikanten heeft? Jij vind het maar toevallig dat er meer predikanten in een plattelandsgemeente staan dan in een stadsgemeente. OK, maar waar baseer je op dat dat NIET Gods wil is?

try

Berichtdoor try » 19 mei 2005 14:40

TheKeimpe schreef:
Ik begrijp best, dat je dit geen leuke verklaring vindt, maar dat komt waarschijnlijk omdat je predikanten op een voetstuk hebt staan. Maar dat is onterecht. Ze zijn ook mensen en alles wat ze zeggen over zondaar zijn tot de laatste snik, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad geldt ook voor henzelf. Ze zijn dus gevoelig voor waardering, respect en de aanwezigheid van gelijkgezinden en rechtvaardigen hun keuze door een vrome dooddoener, dat God het zo wil.
Dat is niet afdoende, aangezien het er nu juist om gaat dat er elders gebrek is aan predikanten. De vraag rijst dan: wil God dat dan ook? Wil God in Rijssen 5 predikanten en elders tientallen jaren geen predikant? Welnee,natuurlijk. Wanneer je je eenmaal begeeft op het pad van wat God allemaal wel en niet wil, ga je onherroepelijk onderuit. En word je al snel ontmaskerd als iemand die alleen zijn eigen omstandigheid in verband brengt met God, met voorbijgaan van alle andere en andermans omstandigheden.

Over het vetgedrukte: zie je niet hoe insinuerend je opmerking is. Omdat ik een kritische vraag heb zal ik predikanten wel op een voetstuk hebben staan...

En nog een keer de vraag: hoe weet jij dat God NIET wil dat Rijssen 5 predikanten heeft? Jij vind het maar toevallig dat er meer predikanten in een plattelandsgemeente staan dan in een stadsgemeente. OK, maar waar baseer je op dat dat NIET Gods wil is?


Ik weet niet wat God wil. Maar anderen kennelijk wel.
Wie zich bedient van argumenten als: ik ben / hij is door God geroepen, pretendeert, dat hij het wel weet. Hij weet, dat het Gods wil is, dat er ergens een predikant komt. Hij gebruikt een onweerlegbare hemelse sanctionering. (dat noem ik: vroom praatje).
Maar ik kan dat niet controleren. Ik moet dat dan maar aannemen. Stel nu, dat ik zo iemand geloof en ik neem aan dat het Gods wil is dat een predikant een beroep aanneemt, dan heeft dat wel consequenties. Je zegt dan namelijk ook iets over gemeenten zonder predikant enz. Het is niet raar om het idee te krijgen dat het ook Gods wil is, dat een gemeente vacant blijft. Dat komt allemaal voort uit die stelligheid rond die roeping.
En dat leidt tot bijna onmogelijke gevolgtrekkingen: wie gaat het de vacante gemeente vertellen, dat het niet Gods wil is...enz.?

Ik houd het dus liever op algemeen bekende en herkenbare verklaringen. In dit geval dus: predikanten zoeken hun gemeenten zorgvuldig uit en kiezen zelf of grijpen zelf de kansen. Je hoeft mij niet uit te leggen hoe aantrekkelijk het voor een GG-predikant is om in Rijssen te staan. Dat is zonneklaar en logisch, wie kerkelijk Nederland een beetje kent. Ik ben nogal huiverig voor die hemelse of goddelijke rechtvaardigingen van onze eigen keuzen en verantwoordelijkheid. God wil het !! Ja, ja.

try

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2005 14:47

OK,
dan nu nog graag reactie op je insinuatie dat ik predikanten op een voetstuk heb staan, en daardoor niet van kritiek wil weten.

try

Berichtdoor try » 19 mei 2005 15:07

TheKeimpe schreef:OK,
dan nu nog graag reactie op je insinuatie dat ik predikanten op een voetstuk heb staan, en daardoor niet van kritiek wil weten.


Ik reageerde op je oproep om er voor op te passen niet te oordelen.
Zo'n oproep wordt over het algemeen gedaan, wanneer iemand vindt, dat er ten onrechte geoordeeld dreigt te worden.
Ik concludeer daarom, dat je het ter sprake brengen van het roepings-argument, waar ik kritiek op heb, te ver vind gaan. Dan lijk je het toch voor dit roeping-argument op te nemen en doe je precies wat ik predikanten verwijt, die hun keuzes rechtvaardigen met Gods wil. Een roeping van God is immers een direkte uitspraak van God. God wil het!
Daarmee is de geroepene boven alle twijfel verheven (hier heb je het voetstuk) en kan ik wel inpakken en afgaan door de zijdeur. God heeft gesproken....weg jij.

Maar dat doe ik dus niet meer. Omdat er ook andere verklaringen zijn, die soms een beter inzicht geven en ook nieuwe oplossingen zouden kunnen opleveren. Bijvoorbeeld: het plaatsen van predikanten, rouleren van predikanten, solliciteren enz.

Overigens zei ik, dat je predikanten 'waarschijnlijk' op een voetstuk plaatste. Troost jezelf met deze escape. Excuses als ik je er onterecht van beticht heb.

try

Gebruikersavatar
Hannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jan 2005 11:49
Locatie: Regio Rotterdam

Berichtdoor Hannes » 20 mei 2005 11:25

"Nood drijft naar God uit" zegt onze dominee regelmatig. Hiermee bedoel ik te zeggen dat men in tijden van gebrek (b.v. aan een predikant) gaat beseffen hoe afhankelijk men van God is, waardoor men naar God kruipt, Hem vraagt om uitkomst. Dit hebben wij in onze gemeente (een zelfstandige gemeente) duidelijk ervaren toen wij geen predikant hadden (en ook enige tijd geen andere predikant kwam om regelmatig te preken en sacramenten te bedienen). Zou het Gods weg soms niet kunnen zijn om ons zo dichter bij Zich te krijgen?
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 mei 2005 13:31

Nood kan evengoed van God afdrijven. misschien was het net nodig voor jullie gemeente, maar ik denk niet dat je het gelijk in zn algemeen moet zien dat alle gemeentes die geen dominee hebben het is om naar God uit te drijven.

Gebruikersavatar
Hannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jan 2005 11:49
Locatie: Regio Rotterdam

Berichtdoor Hannes » 20 mei 2005 14:31

Dan zou je het misschien als een soort van beproeving kunnen zien?
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 30 mei 2005 17:26

joepie schreef:Dus je denkt dat het daarom Gods weg is ???
Vraag het me af of het inderdaad zo is dat als je geroepen wordt door een andere gemeente of je dan ook moet gaan.
Dus dat het God is die je dan daar roept.
Een heleboel mensen vergeten dat bij het beroep naar een andere gemeente er ook de roep is van de eigen gemeente om te blijven.
Dus welke roep is dan de roep van God.

Ik denk dat je uit moet kijken om maar te zeggen: God roept hem dus hij moet gaan. Hij moet namelijk helemaal niet. Hij maakt zelf de afweging wat wijs en wat goed is, en als het goed is denkt hij dan ook aan zaken waar de meeste nood is. Daar zal God hem eerder roepen dan in een gemeente waar al voldoende herders zijn.


Ik denk dat je het verkeerd beoordeelt. De beroepen predikant heeft een tijd bedenkgelegenheid. In die tijd zal hij waarschijnlijk Gods Aangezicht zoeken en Hem vragen wat te doen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 30 mei 2005 17:30

try schreef:Ach het is heel eenvoudig. Dominees zijn ook maar mensen. Maar ze spreken ook vaak de waarheid. Vooral de wat zwaardere dominees: de mens is zelfzuchtig, egoïstisch, berekenend en vlucht maar al te gemakkelijk in vrome praatjes die geen gelijke tred houden met de praktijk.

In dit geval dus:

Rijssen is veel aantrekkelijker. Ze beantwoordt aan het ideaal dat GG-predikanten voor ogen staat. Hier worden ze door de mensen gewaardeerd, in de watten gelegd en op een voetstuk geplaatst (het bijpassende vrome praatje: hier ondervind ik kennelijk Gods zegen).
Hier heeft men geen kritiek, geen moderniteit, geen last van het rumoer en de moeite van de stad. (Bijpassend vroom praatje: hier wordt Gods volk nog gevonden. Hier is er nog beslag onder Gods Woord.)
Hier leeft men op stand, comfortabel en in aanzien. Een grote pastorie, ja, dominee, nee, dominee, allemaal brave volgelingen van de herder, volle kerken, een zeer kerkse omgeving. Hier sta je niet in de strijd.
(bijpassend vroom praatje: God heeft me hier geroepen.)

Inderdaad, één ding is waar: de mens is zo vernuftig in zijn zelfbedrog. Zo geraffineerd in z'n godsdienst. Het is een echte zondaar, zo'n dominee, die met tranen in z'n ogen het beroep naar Rijssen aanneemt. Op zichzelf gericht. Een vrome toneelspeler. Een handige illusionist die speelt met het 'vrome volk'. Met een heerlijk, comfortabel excuus: God roept me toch? Lekker puh, onder dit voorwendsel doe ik wat ik wil. De autonome mens, zeg maar. Er is niemand die goed doet, snik..snik. Inderdaad. En iedereen gelooft hem (in Rijssen, althans). Sterkte met zo'n kleingelovige.

try (uit de Randstad: ik weet wel beter)


Ik denk niet dat je het leven in refo plaatsen goed kent, want je zult schrikken van het nonchalantisme van zeer velen, dus gerespecteerd worden ze daar net zo veel of net zo weinig als in de stad.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 30 mei 2005 17:32

Yael schreef:toch zit er wel waarheid in hetgeen wat Try schrijft, of het echt voor rijssen opgaat weet ik niet maar denk dat we er wel over na mogen denken.

waarom moet je ontzag hebben voor bekeerde mensen raido? is er dan niet het gevaar van op een voetstuk plaatsen?


Waaarom ? Omdat zij het zijn die Nederland behoeden voor de ondergang! Daarom, en omdat zij kinderen Gods zijn, en dus Zijn oogappel? Gods volk is in zichzelf niet bijzonder, maar in Hem zijn ze meer dan overwinnaars!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
alex leusink
Luitenant
Luitenant
Berichten: 599
Lid geworden op: 17 sep 2004 17:52
Locatie: Oldebroek

Berichtdoor alex leusink » 30 mei 2005 17:37

try schreef:
TheKeimpe schreef:try,
hoe weet jij wat NIET Gods wil is?
Pas op met oordelen, aan de ene, óf aan de andere kant.


Ho, ho, ik oordeel niet, maar ik geef een alternatieve verklaring voor het gedrag van predikanten, die eerder naar grote volle plattelandsgemeenten gaan, dan naar stedelijke gemeenten. En volgens mij is dat een hele deugdelijke verklaring: het is er voor hen vele malen comfortabeler.

Ik begrijp best, dat je dit geen leuke verklaring vindt, maar dat komt waarschijnlijk omdat je predikanten op een voetstuk hebt staan. Maar dat is onterecht. Ze zijn ook mensen en alles wat ze zeggen over zondaar zijn tot de laatste snik, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad geldt ook voor henzelf. Ze zijn dus gevoelig voor waardering, respect en de aanwezigheid van gelijkgezinden en rechtvaardigen hun keuze door een vrome dooddoener, dat God het zo wil.
Dat is niet afdoende, aangezien het er nu juist om gaat dat er elders gebrek is aan predikanten. De vraag rijst dan: wil God dat dan ook? Wil God in Rijssen 5 predikanten en elders tientallen jaren geen predikant? Welnee,natuurlijk. Wanneer je je eenmaal begeeft op het pad van wat God allemaal wel en niet wil, ga je onherroepelijk onderuit. En word je al snel ontmaskerd als iemand die alleen zijn eigen omstandigheid in verband brengt met God, met voorbijgaan van alle andere en andermans omstandigheden.

Kortom: de verklaring dat het de afweging, de keuze en de verantwoordlijkheid van een predikant zelf is, welk beroep hij aanneemt, is vele malen aannemelijker, dan de verklaring dat God met voorbijgaan van andere gemeenten vooral Rijssen wil voorzien van GG-predikanten. Zo wordt God bijna tot een eigen Twentse stam-god gemaakt. Zo komen de comfortabele afgoden, waar de Bijbel zo tegen waarschuwt, weer om de hoek kijken, die altijd naar ons eigen beeld, onze eigen belangen en eigen comfort gebeeldhouwd worden.

Van mij mogen die predikanten echt wel die aangename weg gaan, maar laat God er buiten, wanneer je die eigen weg volgt!

try


In feite zeg jij tegen God nu: Waarom gaat U geen andere weg? Want ik wil deze weg niet, die is mij niet aangenaam... En onder het voorwendsel dat GG-dominees hun eigen i p v Gods weg gaan, wil jij God jouw wil voorschrijven, want dat moet gebeuren, toch.

Kortom: jij bent ondertussen met precies hetzelfde bezig. Laten we dan niet oordelen, laten we het (be-) roepingswerk aan God overlaten, en bidden of Hij ook wil denken aan de vacante gemeenten, en onder hen Zijn Koninkrij,k uitbreiden, Zijn Naam tot eer.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 mei 2005 16:09

alex leusink schreef:
Yael schreef:waarom moet je ontzag hebben voor bekeerde mensen raido? is er dan niet het gevaar van op een voetstuk plaatsen?


Waaarom ? Omdat zij het zijn die Nederland behoeden voor de ondergang! Daarom, en omdat zij kinderen Gods zijn, en dus Zijn oogappel? Gods volk is in zichzelf niet bijzonder, maar in Hem zijn ze meer dan overwinnaars!!!


Denk je dat er alleen kinderen Gods in Nederland wonen dan?? :shock:
Dat oogappel is in de eerste plaats voor Israel bedoelt en dan pas voor Gods volk. (tenminste als je het in zn context leest.)

Daarnaast ben ik het volkomen met je eens dat Gods volk van zichzelf niks bijzonders is, maar in Yeshua meer dan overwinnaars. waar zou je immers blijven zonder God?

En daarom zeg ik waarom moet je voor Gods volk ontzag hebben? dat is iets wat je moet afdwingen, als je uitstraalt dat je een leven met de Heere heb dan heb je voor zo iemand ontzag ja. Maar er zijn (een hoop) mensen die zeggen bekeerd te zijn maar waarvoor ik echt geen ontzag heb. (als ik bv. een boek van corrie ten boom lees heb ik respect voor het geloofsleven van deze vrouw.)
en daarbij wil ik me persoonlijk wachten voor op een voetstuk zetten van iemand die de Heere vreest omdat, dat de Heere Zelf in de weg kan staan, omdat Hij alleen de eer toe komt en niemand anders. :wink: ook Gods kind niet, want die is van nature ook geneigt tot de zonde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2005 16:49

alex leusink schreef:
Yael schreef:toch zit er wel waarheid in hetgeen wat Try schrijft, of het echt voor rijssen opgaat weet ik niet maar denk dat we er wel over na mogen denken.

waarom moet je ontzag hebben voor bekeerde mensen raido? is er dan niet het gevaar van op een voetstuk plaatsen?


Waaarom ? Omdat zij het zijn die Nederland behoeden voor de ondergang! Daarom, en omdat zij kinderen Gods zijn, en dus Zijn oogappel? Gods volk is in zichzelf niet bijzonder, maar in Hem zijn ze meer dan overwinnaars!!!


Ze = we ;)

Dit is niet geschreven over dominees... maar over iedereen die gelooft :)

En dat mensen geloven wil nog niet zeggen dat alles goed gaat... en dat je dus nergens aanmerkingen op mag hebben. Sociale controle onder christenen is juist een opdracht :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 88 gasten