Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:36

ajl schreef:@sa Dat vind ik te makkelijk gezegd. Ik zie nl ex ger gem die nu binnen de cgk ds zijn geworden behoorlijk doorschuiven en niet bijbelse standpunten innemen. Ik zal geen ond noemen, want dan zijn ze zo te achterhalen :wink:

Wellicht is het toch handig om hier een voorbeeld van te noemen (anoniem als je dat wenst).
Ik ken deze voorbeelden namelijk niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 09:47

StillAwake schreef:Dat bepaalde kerken leeglopen hoeft geen bezwaar te zijn, als er maar andere kerken vollopen...
En dat het christendom zich vermengt met het wereldse is wellicht te zwart-wit gesteld.
Het is vooral de quasi-christelijke vormelijkheid die te lijden heeft onder dit proces.

Daarin ben ik het dus niet met je eens. Het is niet te zwart-wit gesteld.
Want steeds meer kan er door in kerken. En dat is echt niet allemaal uiterlijke tradities, maar wat ook de kern van christen-zijn raakt.
StillAwake schreef:Wellicht is het toch handig om hier een voorbeeld van te noemen (anoniem als je dat wenst).
Ik ken deze voorbeelden namelijk niet.

Te denken valt aan de toeeigening van van het heil. Dit is ook een strijdpunt tussen de gemeentes die zich verwant voelen aan de Bewaar het Pand en de gemeentes die graag samengaan met de NGK/GKV. Wat toch een wezenlijk onderwerp is.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:53

Calvinist schreef:Te denken valt aan de toeeigening van van het heil. Dit is ook een strijdpunt tussen de gemeentes die zich verwant voelen aan de Bewaar het Pand en de gemeentes die graag samengaan met de NGK/GKV. Wat toch een wezenlijk onderwerp is.

Zowel de NGK, GKv enerzijds als de GG anderzijds menen hun visie op de toe-eigening van het heil op Bijbelse gronden te baseren.
Hoe kun jij dan claimen dat een veranderend inzicht onbijbels zou zijn?
Zijn al deze mensen gek?
Lezen zij de Bijbel niet goed?
Of is er meer over te zeggen, en ligt de waarheid wellicht complexer dan wij mensen kunnen begrijpen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 11:48

StillAwake schreef:Zowel de NGK, GKv enerzijds als de GG anderzijds menen hun visie op de toe-eigening van het heil op Bijbelse gronden te baseren.
Hoe kun jij dan claimen dat een veranderend inzicht onbijbels zou zijn?
Zijn al deze mensen gek?
Lezen zij de Bijbel niet goed?
Of is er meer over te zeggen, en ligt de waarheid wellicht complexer dan wij mensen kunnen begrijpen?

Ik ga in dit topic niet de discussie voeren welke visie het meest overeenkomt met Gods Woord.
Als je daar behoefte aan heb, open je maar een nieuw topic. Ik sta er voor open, om daar in alle eerlijkheid en respect over door te spreken.
Je kan als denominatie wel claimen dat je je visie op de Bijbel baseert, maar in de praktijk hoeft dat dus niet te gelden.
Bij de toe-eigening van het heil gaat het er ook over in welke weg het gaat. Daar is nogal verschil in van zienswijze.
Ben je verondersteld wedergeboren of heb je verondersteld geloof? Of ligt het toch wat anders?
Wordt het heil in Christus toe-geëigend in de weg van ellende-verlossing-dankbaarheid of nemen we het daar niet zo nauw mee.
En springen we dus met een polsstok over de ellende heen, om pas in het stuk der dankbaarheid er achter te komen wat voor een persoon ik was?
Allemaal onderwerpen die nauw samenhagen met de vraag wat de Bijbelse visie is op het stuk van de toe-eigening van het heil.
Maar laten we het topic daarvoor hier niet vervuilen, maar als je daar behoefte toe voelt er elders over door te spreken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 12:26

Calvinist schreef:Ik ga in dit topic niet de discussie voeren welke visie het meest overeenkomt met Gods Woord.
Als je daar behoefte aan heb, open je maar een nieuw topic. Ik sta er voor open, om daar in alle eerlijkheid en respect over door te spreken.
Je kan als denominatie wel claimen dat je je visie op de Bijbel baseert, maar in de praktijk hoeft dat dus niet te gelden.
Bij de toe-eigening van het heil gaat het er ook over in welke weg het gaat. Daar is nogal verschil in van zienswijze.
Ben je verondersteld wedergeboren of heb je verondersteld geloof? Of ligt het toch wat anders?
Wordt het heil in Christus toe-geëigend in de weg van ellende-verlossing-dankbaarheid of nemen we het daar niet zo nauw mee.
En springen we dus met een polsstok over de ellende heen, om pas in het stuk der dankbaarheid er achter te komen wat voor een persoon ik was?
Allemaal onderwerpen die nauw samenhagen met de vraag wat de Bijbelse visie is op het stuk van de toe-eigening van het heil.
Maar laten we het topic daarvoor hier niet vervuilen, maar als je daar behoefte toe voelt er elders over door te spreken.

Jij bent degene die stelt dat sommige predikanten die de gergem verlaten hebben onbijbelse standpunten zijn gaan hanteren, en dat vervolgens niet onderbouwd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 12:39

[-X nohnoh ... ik zeg niet dat ze on-Bijbelse zaken verkondigen, maar dat ze behoorlijk opschoven.
En dat er verschil in visie is op belangrijke zaken. Dat heb ik gezegd. En of dat on-bijbels gelijk is? Dan zal je elk thema apart moeten behandelen.
Dat is wat ik zei. Geen zaken in de mond leggen die ik in ieder geval niet gezegd heb =;

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 12:43

Calvinist schreef:[-X nohnoh ... ik zeg niet dat ze on-Bijbelse zaken verkondigen, maar dat ze behoorlijk opschoven.
En dat er verschil in visie is op belangrijke zaken. Dat heb ik gezegd. En of dat on-bijbels gelijk is? Dan zal je elk thema apart moeten behandelen.
Dat is wat ik zei. Geen zaken in de mond leggen die ik in ieder geval niet gezegd heb =;

Excuses, ajl zei dat, en ik heb dat abusievelijk aan jou toegeschreven.
Waarvoor mijn excuses...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 12:57

StillAwake schreef:Excuses, ajl zei dat, en ik heb dat abusievelijk aan jou toegeschreven.
Waarvoor mijn excuses...

Is al goed d:)b

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 13 jun 2015 09:30

Christelijke Gereformeerde Kerken:

Aangenomen: naar Leiden, A.J. van der Toorn te Haarlem, die bedankte voor 's-Gravendeel.
Bedankt: voor Noordeloos, L.A. den Butter te Culemborg.

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen: te Aagtekerke, Aalst (Gld.), Beekbergen, Borssele, Hoofddorp, Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, Naaldwijk, Nijkerk, Oudemirdum, Poederoijen, Urk, Wageningen, Wolphaartsdijk, Zwijndrecht en Zwolle, kand. H. van der Heiden te Doetinchem.
Beroepen: te Arnhem, Berkenwoude, Carterton (Nieuw-Zeeland), Den Haag i.c.m. Scheveningen, Hilversum, Leiderdorp, Lelystad, Middelburg-Zuid, Nieuwerkerk (Zld.), Ridderkerk-Slikkerveer, Rilland-Bath en Rotterdam-Alexanderpolder, kand. W.A. Zondag te Nunspeet.
Beroepen: te Ede, G. van Manen te Elspeet.
Beroepen: te Oud-Beijerland, D. de Wit te Barneveld-Centrum.
Beroepen: te Puttershoek, kand. H. Brons te Utrecht.

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt:

Beroepen: te Rouveen, R.J.W. van Ommen te Nijverdal.

Hersteld Hervormde Kerk:

Beroepen: te Hasselt/Rouveen/Zwolle, H. van der Ziel te Veenendaal.

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen: te Grootegast/Sebaldeburen (prot.), H.C. Mulderij te Bellingwolde (prot.), die dit beroep heeft aangenomen.
Beroepen: te Leeuwarden-Huizum-Oost, prop. M.E. Vroonland te Kampen, die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Bourtange i.c.m. Vlagtwedde (herv.), prop. J.F. Hoogstede te Assen.

Anoniem_89

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jun 2015 11:34

StillAwake schreef:(Kunstmatig gegenereerde) schaarste drijft de prijs op ;-)
Calvinist schreef:Kunstmatig? Een gemaakt tekort? [-X
ja daar lijkt het wel op.

Anoniem_89

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jun 2015 11:43

Calvinist schreef:Het is een hele worsteling om curatorium te zijn. Als je er veel aanneemt zullen mensen wellicht zeggen "iedereen kan zomaar dominee worden". Aan de andere kant is er een nijpend tekort. En dan hier de gulden middenweg in vinden is moeilijk.
Maar voor ons is verborgen wat er op de Boezemsingel in deze dagen geschied. En niet alleen daar, maar ook bij de andere curatoria.
Wel mogen we er van uitgaan dat ze zitting houden in biddend opzien tot God en begeren door Hem geleid te worden.
En ik denk dat we dan maar moeten stoppen met denken en redeneren, maar erop vertrouwen en belijden: er staat Iemand boven, namelijk de Koning der Kerk. Ondanks alle gebreken en fouten van ons mensen, zal Hij Zelf zorg dragen voor de verkondiging van de Blijde Boodschap. Hij breidt Zelf Zijn Koninkrijk uit. Laten we het dan maar over aan Hem.

Er staat geschreven dat de oogst groot is en er maar weinig arbeiders zijn.
Misschien is het ook helemaal niet nodig om theologisch geschoold te zijn voordat iemand kan preken..
Kijk naar de 70 leerlingen die uitgezonden werden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor hans0166 » 14 jun 2015 11:58

Veel mensen ter rechterzijde maken zich zorgen over de steeds linksere koers die men wil varen.


behorende tot een van als meest behoudende binnen de pkn bekend staande gemeentes denk ik dat deze beweging nodig is. Ik moet me heel voorzichtig uitdrukken, maar we zitten al op het randje van hyper calvinisme, een beetje invloed dat ons voor over het randje kukelen behoedt is naar mijn mening wenselijk, welkom en nodig.
Ondanks de vele mooie woorden dat we zo onwaardig zijn en ons niet mogen verheffen viert de hoogmoed hoogtij en menen we het gelijk aan onze kant te hebben. Als de verkondiging van het Woord al zo'n verdeeldheid brengt....we delen 3 formulieren, geloofbelijdenissen, catechismus ...en dan nog, OG, GG, PKN, CGK ... beschamend.
Sluit in, niet uit.

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 14 jun 2015 17:54

Enkelvoudige Kandidaatsstelling te CGK Rotterdam Kralingen: Ds. A.J.T. Ruis te Damwoude

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Calvinist » 14 jun 2015 19:52

hans0166 schreef:
behorende tot een van als meest behoudende binnen de pkn bekend staande gemeentes denk ik dat deze beweging nodig is. Ik moet me heel voorzichtig uitdrukken, maar we zitten al op het randje van hyper calvinisme, een beetje invloed dat ons voor over het randje kukelen behoedt is naar mijn mening wenselijk, welkom en nodig.
Ondanks de vele mooie woorden dat we zo onwaardig zijn en ons niet mogen verheffen viert de hoogmoed hoogtij en menen we het gelijk aan onze kant te hebben. Als de verkondiging van het Woord al zo'n verdeeldheid brengt....we delen 3 formulieren, geloofbelijdenissen, catechismus ...en dan nog, OG, GG, PKN, CGK ... beschamend.
Sluit in, niet uit.

Scherpenisse en Ds. J. Lohuis hyper-calvinistisch? Of bijna? Wat een kletskoek!!!!!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4640
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Spreeuw » 15 jun 2015 00:29

Christelijke Gereformeerde Kerken:

Enkelvoudige kandidaatstelling: te Rotterdam-Kralingen, A.J.T. Ruis te Damwoude. Gemeenteavond: 24 juni.

Gereformeerde Gemeenten:

Tweetal: te Rotterdam-IJsselmonde, kand. H. van der Heiden te Doetinchem en A.H. Verhoef te Sint Catharines (Canada). Stemmingsdatum: 16 juni.

Hersteld Hervormde Kerk:

Beroepen: te IJsselmuiden/Grafhorst en te Ridderkerk, P. den Ouden te Katwijk aan Zee (wijkgemeente Adullam).

Protestantse Kerk in Nederland:

Voornemen om te beroepen: te Middelburg (prot., wijkgemeente De Ontmoeting), B.C. Haverkamp te Aalburg (herv.). Ingangsdatum: 20 juni.
Voornemen om te beroepen: te Nieuwerkerk aan den IJssel (herv., wijkgemeente 1), R.W. van Mourik te Elburg (herv., wijk West). Ingangsdatum: 20 juni.
Voornemen om te beroepen: te Oude-Tonge (herv.), J.H. Lammers te Ridderkerk (herv., wijkgemeente Drievliet/Oostendam). Ingangsdatum: 18 juni.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten