Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 03 feb 2015 10:23

Misschien heel erg, maar ik vraag het niet meer na bij de juf. Samen met de kinderen bedenk ik wat en wie het niet mag hebben of het niet lust ( dat kan natuurlijk ook) heeft pech gehad. Als ik overal rekening mee moet houden, dan kunnen zij helemaal niets meer trakteren. De een mag geen melk, de ander geen gewone bloem, de volgende geen suiker en e-nummers, weer een ander lust geen fruit en groente spiesje etc. De ene keer trakteer ik op ijsjes, een volgende keer op fruit, een muffin met planes plaatjes, koekjes, pannekoeken met fruit etc.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Haai » 03 feb 2015 10:32

Niet lusten houd ik ook geen rekening mee hoor;) Maar ik vind sneu als een kind met een allergie niet gewoon mee kan doen. Ik vind het een kleine moeite om daar rekening mee te houden.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 03 feb 2015 10:38

Als het 1 kind was met een allergie of iets soortgelijks dan had ik daar waarschijnlijk wel rekening mee gehouden, maar als ik iets moet maken dat en geen suiker en geen gluten en geen enummers en geen melkprodukten bevat dan houdt het voor mij op. Het hele gebeuren rondom een verjaardag, zoals traktaties maken, kinderfeestje etc is al niet zo mijn ding en dan wil ik de traktaties makkelijk en leuk hebben, dus niet eindeloos op internet zoeken dat aan alle eisen van de ouders ( want ik vraag mij bij een aantal kinderen echt serieus af of er echt een allergie is of dat de ouders dat vinden) voldoet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2015 15:52

Ik snap de paniek rond e-nummers nooit zo goed. Alsof het allemaal puur vergif is. Ik heb wel eens gelezen dat het voor fabrikanten erg lastig is. Zo zijn er bijvoorbeeld zoutvervangers die gezonder zijn dan normaal zout, maar die vervangers hebben een E-nummer waardoor de fabrikant uiteindelijk dus toch het normale zout kiest.

Hier hebben we lang geworsteld met snacks en dergelijke. Mijn vrouw is chronisch-pijnpatiënt en was voordat ik in beeld kwam alleenstaande moeder. Ze had vaker niet dan wel de energie om eten te koken, en het was heel normaal dat onze dochter een zak popcorn at als avondeten.

Ik ben gelukkig in staat mijn vrouw te ontlasten en te zorgen dat er in ieder geval elke avond warm eten is. We kopen ondertussen ook geen popcorn meer en de hoeveelheid snacks is drastisch gereduceerd. En waar onze dochter destijds nogal gefixeerd was op snacks - eerste wat ze vroeg als ze uit school kwam, of als we boodschappen hadden gedaan, of het avondeten niet opeten en dan een half uur later om een snack vragen - doet ze dat nu (gelukkig) niet meer. Ik probeer een goede balans te vinden, maar bij mij is het best vaak 'Nee' als ze ergens om vraagt.

Om nogal voor de hand liggende redenen werd onze dochter nogal dikkig. Dat hebben weten om te keren en een hele tijd ging het een stuk beter. Nu zien we echter dat ze weer een buikje begint te ontwikkelen, en we weten niet goed waar dat aan ligt. Is dat normaal voor kinderen die aan het begin van de pubertijd staan (ze is 9)?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2015 16:02

Mortlach schreef:Om nogal voor de hand liggende redenen werd onze dochter nogal dikkig. Dat hebben weten om te keren en een hele tijd ging het een stuk beter. Nu zien we echter dat ze weer een buikje begint te ontwikkelen, en we weten niet goed waar dat aan ligt. Is dat normaal voor kinderen die aan het begin van de pubertijd staan (ze is 9)?

Dat kan inderdaad voorkomen bij meisjes vlak voor de puberteit. Dat wordt ook wel "puppyvet" genoemd. Meestal verdwijnt dat als de menstruatie goed op gang is gekomen en het meisje normaal eet en een bewegingspatroon heeft.
Hormonen hebben nl. invloed op het gewicht (zie ook menopauze).

Mijn dochter had ook een tijdje een ongezonde snoeplust. Elke dag een ijsje, daarna nog een zakje chips, savonds een koek als we koffie dronken.
Ik heb er niet al te moeilijk over gedaan, een meisje kan in de puberteit soms knorrig reageren. :mrgreen: ik heb haar wel enigszins richting een sport gepraat.

Wij gebruiken al jaren halvazout en toen bleek dat met name bij haar, de zoutinname te laag was (uitgerekend middels een tabel), mijn dochter kreeg last van een extreem lage bloeddruk nl. Toen heb ik voor de kinderen het gewone keukenzout gekocht.

Dwingen om te eten werkt meestal averechts heb ik gemerkt. Gewoon gezonde produkten in huis halen, fruit, noten, gewone yoghurt ipv die geinige kindertoetjes en als ze daar dan roosvicee doorheen willen roeren omdat het anders te zuur is, laat hen maar.
De meeste problemen (wij maken als ouders meestal dat probleem :wink: )lossen zich vanzelf op wanneer ze ouder worden. (want bij schoonmoeder eten ze opeens wel datgene waar ze thuis de neus voor optrekken)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 03 feb 2015 17:02

Het is nog geen paniek of zo hoor, we vroegen ons alleen af waar het vandaan kwam.

Bewegingspatroon is weer wat anders. Geen van ons vindt sport interessant, mijn vrouw niet vanwege haar ziekten, ik niet omdat het me geen bal interesseert en dochter dus ook niet - die trouwens helaas de beginselen van de ziekte van haar moeder heeft en dat maakt georganiseerd sporten lastig. We hebben wel sinds kort een hond die regelmatig uit moet - dat is toch weer een half uur lopen voor haar (en voor mij nadat zij naar bed is, ik kan het ook wel gebruiken).

Je merkt wel dat er hier nauwelijks wordt gefietst, vanwege het landschap. Om eerlijk te zijn is het voor veel kinderen in Nederland genoeg om van en naar school te fietsen. Hier is dat helaas geen redelijke optie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Boerin » 04 feb 2015 10:22

Mortlach schreef:Je merkt wel dat er hier nauwelijks wordt gefietst, vanwege het landschap. Om eerlijk te zijn is het voor veel kinderen in Nederland genoeg om van en naar school te fietsen. Hier is dat helaas geen redelijke optie.

Dat is wel jammer dat je daar niet kunt fietsen. Naar school fietsen doe ik echt niet hier, levensgevaarlijk tegenwoordig. Vroeger kon dat nog wel of in een dorp. In Tiel dorst ik het echt niet, met 3 van die kinderen fietsen, als je de deur uitstapte werd je al haast overgereden. Als we gingen fietsen ging ik lopen en gewoon over de stoep. Hier hebben we een mooi park achter waar ze rustig kunnen fietsen.
Een kind van een collega is laatst aangereden door een bus in Utrecht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 05 feb 2015 15:43

@ mortlach
Ik zou net zoals chaya zegt vooral zelf letten op het voedingspatroon en toch leren om te bewegen. Wat je jezelf nu aanleert, is voor later ook beter. Dus misschien in de weekenden wandeltochten maken o.i.d. of voor de lol fietsen

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2015 15:52

Mortlach schreef:Het is nog geen paniek of zo hoor, we vroegen ons alleen af waar het vandaan kwam.

Bewegingspatroon is weer wat anders. Geen van ons vindt sport interessant, mijn vrouw niet vanwege haar ziekten, ik niet omdat het me geen bal interesseert en dochter dus ook niet - die trouwens helaas de beginselen van de ziekte van haar moeder heeft en dat maakt georganiseerd sporten lastig. We hebben wel sinds kort een hond die regelmatig uit moet - dat is toch weer een half uur lopen voor haar (en voor mij nadat zij naar bed is, ik kan het ook wel gebruiken).

Je merkt wel dat er hier nauwelijks wordt gefietst, vanwege het landschap. Om eerlijk te zijn is het voor veel kinderen in Nederland genoeg om van en naar school te fietsen. Hier is dat helaas geen redelijke optie.

Sporten hoeft ook niet persé hoor, als ze op school zit, zullen er ook gymlessen aangeboden worden (schoolzwemmen?)
Je schrijft dat ze waarschijnlijk haar moeder's aandoening heeft geërfd, dat maakt bewegen gecompliceerder. Toch wordt aangeraden om, juist bij beperkingen, een aangepast bewegingspatroon in te lassen.
Bestaat er bij jullie geen fysio-fitness? Of kan ze niet zwemmen in een bad met warmer water?
Wandelen is eigenlijk ideaal, een ieder kan zijn eigen tempo bepalen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Duschka » 05 feb 2015 21:48

ajl schreef:worden. Welk kind wil er nu met zelfgebakken brood met eigen beleg zitten op een verjaardag waar ze broodjes knakworst en minikrentenbolletjes eten? Een kind wil niet anders zijn, maar ook meedoen met de rest.


Toevallig was dit gisteren gespreksonderwerp bij ons aan tafel.
Nu kunnen wij nog in zeer belangrijke mate bepalen wat DL eet, maar dat gaat straks natuurlijk anders worden :wink: en omdat ik ook heilig geloof in een zekere keuzevrijheid, vind ik dit dus een lastig iets.
Wij zijn het er over eens dat we thuis de basis moeten leggen en dat we haar mettertijd ook willen leren om "goede" keuzes te maken. En omdat ze thuis eigenlijk structureel gezonde dingen krijgt, hopen we dat haar smaakontwikkeling hier in mee gaat.
Maar als ze thuis gezond eet, is er ook geen man overboord als ze bij een ander eens lekker snaait. Daar kan ik dus weer niet zo mee zitten.

Tenslotte... zelf vind ik een koekje of een zak patat op zijn tijd, ook ontzettend lekker :mrgreen: .

Dus nee, ik zou mijn kind niet in de uitzonderingshoek willen zetten en 't zelf eten/drinken meegeven als het ergens naartoe ging.
Overigens hier een kind met echt behoorlijke allergie, dus dat maakt het allemaal wel weer lastiger.

Zo waren wij laatst ergens, kreeg ze en broodje, waar achteraf toch iets van melk in zat... dat was dus echt een heel verdrietige nacht die er op volgde, met alleen maar een huilend kind. Dus ja... toch maar weer even zelf spullen meesjouwen voorlopig.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Jess » 05 feb 2015 22:07

bij een van onze kinderen zat een kind in de klas met een voedsel allergie. Die moeder van het betreffende kind belde altijd tevoren even op naar de jarige waar op getrakteerd werd. Was het iets waar het kind niet tegen kon dan zorgde ze zelf voor een extraatje waar haar kind dan van kon genieten.

Wat ik wel eens heb gehoord van kinderen die thuis niets kregen omdat het 'ongezond' was dat ze zich bij een ander helemaal te buiten gingen aan de lekkernijen die er waren als de moeder het niet zag. Bij de moeder zeiden ze altijd netjes dat ze niets genomen hadden. Bij zoiets denk ik alleen maar: arme kinderen! Vast bang voor straf anders durfden ze het wel te zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Chaya » 07 feb 2015 11:02

Als het aan PvdA-leider Diederik Samsom ligt, gaan kinderen al op 3-jarige leeftijd naar school. Op die manier kan de kloof worden overbrugd tussen ,,een kansarme onderlaag en een bovenlaag met alle mogelijkheden". Samsom schrijft dat vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant.
Volgens Samsom worden de verschillen in de samenleving steeds hardnekkiger en dreigen ze van generatie op generatie te worden overgedragen. ,,Sociaal-democraten mogen zich hier nooit bij neerleggen. Verheffing en verbinding is onze opdracht."

De grootste mogelijkheden daarvoor liggen ,,vóór de huidige start van het onderwijs. Niet-cognitieve vaardigheden worden vooral op zeer jonge leeftijd aangeleerd", aldus de PvdA-voorman.
===========================================================
Wat vinden de moeders hier van? Ik ben vooral benieuwd naar de moeders met een dreumes en peuter. :D
Ik sta gelukkig niet meer voor die keuze, nou ja, keuze. 8-[
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Tobbe » 07 feb 2015 12:17

Chaya schreef:Als het aan PvdA-leider Diederik Samsom ligt, gaan kinderen al op 3-jarige leeftijd naar school. Op die manier kan de kloof worden overbrugd tussen ,,een kansarme onderlaag en een bovenlaag met alle mogelijkheden". Samsom schrijft dat vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant.
Volgens Samsom worden de verschillen in de samenleving steeds hardnekkiger en dreigen ze van generatie op generatie te worden overgedragen. ,,Sociaal-democraten mogen zich hier nooit bij neerleggen. Verheffing en verbinding is onze opdracht."

De grootste mogelijkheden daarvoor liggen ,,vóór de huidige start van het onderwijs. Niet-cognitieve vaardigheden worden vooral op zeer jonge leeftijd aangeleerd", aldus de PvdA-voorman.
===========================================================
Wat vinden de moeders hier van? Ik ben vooral benieuwd naar de moeders met een dreumes en peuter. :D
Ik sta gelukkig niet meer voor die keuze, nou ja, keuze. 8-[


Ik ben daar echt niet voor (als moeder van een baby en peuter). Van VVE-programma's is op geen enkele manier bewezen dat het nut heeft, terwijl het nu juist wel de trend is om kinderen zo vroeg mogelijk allerlei schoolse vaardigheden aan te leren.

Het voert hier misschien een beetje ver, maar om alle schoolse vaardigheden te leren moet een kind een goede leerbasis en zelfvertrouwen hebben, die ontwikkeld worden door zaken als kinderspel en voorlezen. Van daaruit leren kinderen de wereld kennen. Nu moeten kinderen al in de groep 1 bezig zijn met letters en cijfers, terwijl vroeger kinderen daarmee startten rond een jaar of zes/ zeven. Dan is een kind neurobiologisch ook ongeveer klaar om daarmee aan de slag te gaan; de meeste kinderen kunnen dan meekomen (en een achterstand laat zich ook niet sturen). Wanneer je eerder begint, is het ene kind er al wel klaar voor en het andere niet. Dat laatste kind valt uit, terwijl er bij later starten doorgaans geen probleem geweest was; bovendien ondergraaft zoiets uiteraard het vertrouwen dat een kind in zichzelf heeft, met alle gevolgen van dien.

Wat mij betreft, moeten kinderen dus echt níet eerder naar school, niet eerder beginnen aan de schoolse vaardigheden als lezen/ rekenen/ schrijven, maar op hun eigen tempo de wereld ontdekken door te spelen en zelf de regie te nemen in hun leerproces zonder dat een volwassene daar stevig de hand in heeft. Er is nog een leven lang om te leren aan een tafeltje met een boekje. Juist het zelfvertrouwen dat kinderen ontwikkelen door hun spel, zorgt ervoor dat het schoolse leren later ook veel beter gaat (en dat is dan wel weer wetenschappelijk bewezen ;-) ).

Professor Sieneke Goorhuis heeft ook mooie artikelen hierover geschreven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2015 14:01

ajl schreef:@ mortlach
Ik zou net zoals chaya zegt vooral zelf letten op het voedingspatroon en toch leren om te bewegen. Wat je jezelf nu aanleert, is voor later ook beter. Dus misschien in de weekenden wandeltochten maken o.i.d. of voor de lol fietsen


helaas zijn dat allemaal moeilijke opties. Fietsen is constant heuvels klimmen en dat is echt niet leuk, plus de wegen zijn gevaarlijk. En ze is het net aan het leren op school. In Nederland wordt een 3-jarige een fiets ondergeschoven en dat komt vanzelf goed. Hier moeten ze het met 9 of 10 jaar oud met een lesje of 3 op school doen.

Wandelen lukt mijn vrouw vanwege haar aandoeningen ook niet. Voorlopig blijft het dus bij ervoor zorgen dat ze genoeg loopt met de hond en dan zullen we het verder maar moeten zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 feb 2015 22:12

aan de ene kant mag het wel van mij :) haha.. levert ons meer werk om! maar om eerlijk te zijn. NEE.... al is het wel zorglijk hoeveel achterstandskinderen toch niet naar de psz etc gaan en zo altijd drie stap achter de rest aan lopen.

HIer dus wel een jongetje wat zijn eigen spullen meekrijgt en overal zijn eigen bak heeft met eigen snoep en koek. Met verjaardagen krijgt hij wat uit mijn tas ipv wat van de tafel en bij alles wat hij krijgt moet hij vragen..z it er melk of weipoeder in, omdat veel mensen niet weten dat weipoeder ook een vorm van melk is. En weinig ouders die er rekening mee houden en de school ook niet. MOet zelf alert zijn en vragen wat de bedoeling is van eens choolontbijt, ipv dat de leerkracht mij ff contact met de vraag hoe we dit probleem bij de kop pakken.

Mortlach... kan je niet een plaats zoeken waar je vrouw kan zitten en zij kan bewegen? strand? rotspartij? weet ik et.... maar dat zal je zelf ook al wel bedacht hebben. Lekker gooien met een bal? en zij gericht terug gooien... je vrouw van links naar rechts... vijf strafpunten en bij vijf strafpunten strafrondje lopen :) bij geen strafpunt, keuze hebben wat te eten die week? weet ik veel... haha... heb ook niet goed gelezen want ik heb geen idee hoe oud je dochter is.. bloos bloos...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten