Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 01 feb 2015 10:15

Tuurlijk zal het een deel van je opvoeding zijn.

In veel gevallen is voeding het medicijn voor je lichaam. Vele ziektens voorkom je door gezonde voeding. Suiker is zo slecht voor je lichaam. En ook dat heb je leren eten.

Als ik kijk naar onze zoon, die vind iets al vrij snel te zoet (limonade bijv. hebben wij ook helemaal niet in huis net zoals snoep). Een naturel pannenkoek eet hij zo op zonder beleg. En als hij beleg eet dan is het meestal geitenkaas of appelperenstroop (zonder toegevoegde suikers).

Zoutloos eten dat kan overigens niet, wel zoutarm. Als je kijkt waar zout allemaal aan toegevoegd is.

Hier word voornamelijk natuurlijke suikers genuttigd, denk aan: fruit, dadels. Pure chocolade (92%) en de rest is gezoet met kokosbloesemsuiker (die heeft een lage gl waarde, waardoor je bloedsuikerspiegel niet enorm stijgt). Of ik maak zelf chocolade van cacao en dadels.

Zelf merk ik dat als ik geraffineerde suikers binnen krijg ik enorm moe word.

En wij leven echt niet 100% zo, maar er komen veel voedingsmiddelen hier niet in huis. Zoals: melk uit de winkel (wij halen rauwe melk bij de boer, voor de mannen die s' ochtends pap eten), snoep, chips, frisdrank, sap, vlees, zakjes/blikjes soep/saus.
Veel sausen, soepen etc. maak ik zelf.
En zelf maak pannenkoeken van bijv. plantaardige melk, kokosolie, banaan en speltmeel/boekweitmeel.

Ach het is ook maar net wat je zelf prettig vind en belangrijk vind. En het is helemaal mijn bedoeling niet om met een vingertje te wijzen naar de mensen, totaal niet. Omdat ik het zelf merk aan mijn lichaam wat het doet met je zijn wij zo gaan leven.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Acire » 01 feb 2015 14:45

Dippie schreef:Pluk01, ik ben er blij mee omdat wij totaal anders met eten omgaan. Natuurlijk let ik erop wat V voor snoep krijgt en krijgt ze niet teveel, maar wij eten gewoon uit pakjes, zakjes, enz... Eten zout over de groenten en aardappels, en ga zo maar door. Wij zijn beide zo ook gewoon opgevoed en zou werkelijk niet weten waarom ik dat aan zou moeten passen. Zoals ik al zei; ze zal dan gewoon iets van liga mee krijgen naar school, maar eens in de zoveeltijd een zakje chips vind ik echt niet raar. Ze eet hier thuis ook weleens chips, waarom dan niet op school. Elke ouder is verantwoordelijk voor zn eigen kind.

Acire, wij letten daar dus zelf ook niet op. Ik zou niet weten wat er voor voedingstoffen in eten zitten, ik heb er ook geen interesse voor.

Komt misschien een beetje raar over nu, maar ik vind het tegenwoordig ook wel een hype om te letten op e-nummers, enz... Vroeger hoorde je dat werkelijk nooit.


Ik ben ook opgevoed met pakjes en zakjes en ik vond het heerlijk. Mijn moeder komt van een boerderij, waar ze traditioneel aten (aardappels, groente, vlees) en deed het dus zelf anders.
Ik ben opgegroeid met pakjes en zakjes, en doe het dus weer anders dan m'n moeder. Dus opvoeding beïnvloed je natuurlijk, maar je kan zelf kiezen.

Als je te horen krijgt dat bepaalde dingen niet goed voor je zijn vind ik het gewoon dom om daar niets mee te doen. Alles met mate natuurlijk. Wij eten echt wel chips en koekjes bijvoorbeeld en gaan ook weleens naar de mac. Maar bepaalde dingen aanpassen is echt makkelijk, dus waarom niet doen?
Voor S maak ik dus wel verschil. Het is een ukkie, in de groei. Zij heeft voedingsstoffen nodig waarmee ze gezond kan ontwikkelen. Als ik dan weet dat zout en suiker geen goede stoffen zijn en dat bepaalde e nummers schadelijke effecten hebben, dan vind ik het onverantwoord om dat naast me neer te leggen. Als ik chips eet is dat m'n eigen 'probleem', maar S heeft de kennis en de keuze niet, die maak ik voor haar. Daarom geef ik haar alleen gezonde dingen. Zo went zij aan een gezond voedingspatroon en tot nu toe mist ze niets. Het kost ff moeite om altijd een alternatief te hebben, maar tot nu toe gaat dat prima :)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor LeChat » 01 feb 2015 14:55

Zo denk ik er ook over, Acire. Wij eten ook anders dan we beiden van thuis uit gewend zijn, al zie ik bij mijn ouders dat die ook een 'eetontwikkeling' hebben doorgemaakt en meeveranderen met de nieuwe kennis over pakjes/zakjes e.d..
Hier ook het voornemen T niet te vroeg kennis te laten maken met ongezonde dingen, hij mist het dan ook nog niet... Btje zoals met onze katten: veel makkelijker om voor hen maat te houden, zodat ze niet dik worden, dan zelf van de chips af te blijven :mrgreen:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Acire » 01 feb 2015 15:11

Saskia schreef:Ik vind het ook best lastig om een compleet gezond menu voor te schotelen. Verse groenten zijn hier niet altijd te krijgen en zeker in de winter erg duur, net als fruit. En natuurlijk weet ik dat het gezond is, maar het is wel een aanslag op m'n budget. Ik ben dus blij dat ik R vitaminepillen erbij kan geven. Ik kan me voorstellen dat dat ook voor mensen in NL het geval kan zijn.

Hebben ze daar wel diepvriesgroente? Die zijn soms nog gezonder dan verse omdat ze direct van het land de vriezer in gaan en daarom meer vitamines behouden.
Wat slecht drinken betreft, echt irritant is dat. Je kunt het er niet met een trechter in doen he? S drinkt ook heel slecht. Ik doe soms water in haar yoghurt, of geef appelmoes met extra water erin. En ik geef bv druiven, vind ze heel lekker en zit veel vocht in. En verder maar vertrouwen dat ze zal drinken als het nodig is. :?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 01 feb 2015 16:36

S. heeft een kleine periode gehad dat hij ook slecht dronk, toen heb ik wat meer smoothies gedronken en wat ik drink wil hij ook (toen). Nu soms nog.
Je bent denk ik ook heel erg het voorbeeld als het gaat om eten, drinken etc.

Vanmiddag heerlijk naar het bos/soestduinen geweest.... we kregen hem niet mee (tot het opeens heel hard ging regenen). :D

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 02 feb 2015 08:44

Qua eten letten wij ook wel op. De kinderen krijgen wel snoep, maar niet te veel. Het liefst had ik het snoep ook verbannen, maar ik woon hier niet alleen. Een zakje chips krijgen ze sporadisch. Toevallig heb ik nog van die zakjes liggen van een kinderfeestje en heb ik gisteren 2 zakjes verdeeld over 4 kinderen en zij vonden dat ze enorm veel kregen. Een zakje chips meenemen naar school voor de kleine pauze zou absoluut niet in mij opkomen en eigenlijk vind ik het ook absurd om zomaar door de week en ´s morgens rond half 10 chips te eten.
C had pas ook een speelafspraakje waar zij tussen de middag ging eten. Zij kreeg als lunch donuts en witte boterhammen en yogi. Daar gaan mijn haren echt van omhoog staan. Uiteraard vond zij het geweldig.

Aan de andere kant wil ik er ook voor waken dat mijn kind een soort rariteit met eten wordt op school. C heeft een meisje in de klas die geen suiker en geen enummers eet. Het resultaat is dat als zij komt spelen, zij haar eigen luchpakketje bij zich heeft. Zij drinkt ook geen melk-karnemelk, maar een pakje sap zonder toevoegingen. Het kost mij dan behoorlijk wat moeite om J te overtuigen dat hij wel zijn melk moet drinken en geen sap krijgt bij het eten. Zo´n lunchpakketje is nog tot daar aan toe, maar met kinderfeestjes had zij ook haar eigen eten bij zich en ik merkte dat zij het niet zo leuk vond.

Toch merk ik dat de jongste sneller meedoet met dingen dan de oudste. De oudste kreeg echt geen snoep toen hij anderhalf was, laat staan chips en de Mac. Afgelopen zomer zijn wij voor het eerst een keertje met de kids naar de mac geweest. Zij wisten van het bestaan niet af. De oudste was toen al 6, maar de jongste net een jaar. Hij leert dus sneller dit soort dingen eten. En het probleem is dat een kind van nature sneller geneigd is om zout, vet en zoet te eten dan groente en fruit. Dus thuis wil ik zo gezond mogelijk leven, zonder pakjes, zakjes, blikken eten etc. Dan hoop ik dat de basis gelegd is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Evelien » 02 feb 2015 10:29

Melk-karnemelk kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Vooral als het gaat om intolerantie of allergie. Of juist omdat je vegetarisch of veganistisch eet.

Als onze zoon bij iemand anders is mag hij echt wel anders eten/drinken. Maar meestal hoeft hij het niet of 1 of 2 hapjes. En soms eet hij het wel helemaal op of drinkt het op.
Vind het zonde als iemand een beker limonade ingeschonken heeft en onze zoon neemt maar 1 slok. Dan geef ik hem toch liever een beker water.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 02 feb 2015 10:55

Allergie speelt in dit geval niet bij het weigeren van melk/karnemelk, maar vooral het niet lusten. En ik vraag mij af of je door het kind allerlei andere lunchpakketjes ( ook met verjaardagen) mee te geven het kind niet een soort paria van de klas gaat worden. Welk kind wil er nu met zelfgebakken brood met eigen beleg zitten op een verjaardag waar ze broodjes knakworst en minikrentenbolletjes eten? Een kind wil niet anders zijn, maar ook meedoen met de rest.

Begrijp mij goed; ik ben een grote voorstander van gezond eten en ik ben heel blij als C daar speelt, omdat ik dan weet dat ze 'normaal' eten krijgt, maar je kan het ook te ver doorvoeren. Laat een kind ook kind zijn en het zelf ontdekken wat het wil eten. Wel met sturing en het aanbieden, maar door het buiten te sluiten van de groep los je niets op.
Laatst gewijzigd door ajl op 02 feb 2015 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor pien » 02 feb 2015 12:28

Ik ben vrij makkelijk met eten. Snoepen doen ze hier nauwelijks, chips eten we nooit. Maar als onze kinderen ergens anders zijn maakt het mij niet zo veel uit wat ze nemen/eten.

Ik ben er van overtuigd dat er maar weinig echt heel slecht is, als je het met mate neemt, en elk jaar is er wel weer een andere "hype" op het gebied van voeding. Ik ben er mee opgehouden me steeds opnieuw er in te verdiepen.
Ik heb ooit het boek van professor Katan aangeschaft, en daaruit blijkt dat er maar heel weinig zaken echt bewezen zijn over voeding. Daar geloof ik dan wel in, omdat deze meneer echt deskundig is.
Ik denk dat je er een beetje relaxed mee om moet gaan. Je te druk maken over voeding of je kind heel uitzonderlijk opvoeden op dat gebied kan m.i. averechts gaan werken.
Hier in de buurt is een gezin dat enorm "gezond" leeft, maar waarvan alle kinderen een ernstig vitamine B tekort bleken te hebben. Deze mensen zijn vegetarisch, bakken zelf brood, eten heel veel niet, en allerlei bijzondere dingen wel.........Zo zie je maar, dat iets wat heel gezond lijkt, het niet altijd hoeft te zijn.

Onze kinderen zijn bijna nooit ziek (hooguit 1 keer per schooljaar) en zien er gezond uit. Ze zijn niet te dik, maar ook niet te dun.

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Lidia » 02 feb 2015 14:50

@pien: ik ben het met je eens. Ik ken ook een gezin waar ze zich alles ontzeggen, maar om de haverklap ziek zijn en als ze niet ziek zijn, zien ze er niet gezond uit... Bleke, betrokken gezichtjes. Ik weet natuurlijk niet of dat anders ook niet zo was geweest, maar het lijkt me juist gezond om van alles wat te nemen, zodat je ook eens ergens tegen kunt.
Hier krijgt J. gewoon af en toe een snoepje, op zondag of op een verjaardag wat chips. Zolang het niet iedere dag is, kan het m.i. geen kwaad. Ze is zelden ziek (gelukkig!).

Wij koken wel zonder zout, de liefhebber kan er op het bord Herbamare over strooien. Ik vind dat ook wel zo makkelijk, dan is het voor iedereen te doen.
Ik kook wel met pakjes/zakjes maar doe daar de helft van. Als je ziet wat je op een dag aan zout binnen krijgt, dan zit je ver boven het voorschrift. Op de pakjes staat altijd de hoeveelheid natrium, maar dat moet je dus verdubbelen om de hoeveelheid zout te weten. Daar schrik ik van.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor liefie » 02 feb 2015 15:04

Lastig al die verschillende soorten eten en drinken... Gelukkig is Nina niet zo van de zoetigheid maar wil ze een keer een snoepje of een stukje taart op een verjaardag mag dat gerust.
In het weekend krijgt ze weleens een bakje chips een zakje eet ze niet eens helemaal leeg (vind dat altijd erg veel)
Drinken gewoon water of siroop en af en toe weleens iets van dubbel fris (je hebt nu ook een nieuwe dubbel fris zonder toevoegingen die is erg lekker en niet zo zoet)

Op het kinderdagverblijf krijgen ze altijd fruit tussendoor Nina vind dat gelukkig heel erg lekker en ze mogen ongezonde dingen trakteren maar dat krijgen ze mee naar huis dat mag niet daar opgegeten worden.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2015 18:47

ajl schreef:Allergie speelt in dit geval niet bij het weigeren van melk/karnemelk, maar vooral het niet lusten. En ik vraag mij af of je door het kind allerlei andere lunchpakketjes ( ook met verjaardagen) mee te geven het kind niet een soort paria van de klas gaat worden. Welk kind wil er nu met zelfgebakken brood met eigen beleg zitten op een verjaardag waar ze broodjes knakworst en minikrentenbolletjes eten? Een kind wil niet anders zijn, maar ook meedoen met de rest.

Begrijp mij goed; ik ben een grote voorstander van gezond eten en ik ben heel blij als C daar speelt, omdat ik dan weet dat ze 'normaal' eten krijgt, maar je kan het ook te ver doorvoeren. Laat een kind ook kind zijn en het zelf ontdekken wat het wil eten. Wel met sturing en het aanbieden, maar door het buiten te sluiten van de groep los je niets op.

Dat zou mij inderdaad ook te ver gaan ja.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Acire » 02 feb 2015 19:19

Ja, mij ook. Volgens mij vinden kinderen die een dieet moeten (bv glutenvrij) het echt niet leuk om altijd wat aparts te moeten. Lijkt me hetzelfde voor kinderen die het niet mogen van hun gezonde ouders.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 feb 2015 20:12

Acire schreef:Ja, mij ook. Volgens mij vinden kinderen die een dieet moeten (bv glutenvrij) het echt niet leuk om altijd wat aparts te moeten. Lijkt me hetzelfde voor kinderen die het niet mogen van hun gezonde ouders.


idd... en je wil niet weten wat er bij komt kijken als je kind op school zit! zucht... Als je thuis bent is het nog makkelijk te controleren, je wil niet weten wat er op shool bij tussendoor gaat. Ben blij dat hij nie teen mega allergie heeft... maar alleen maar reageert met diarree/ boere en nog andere 'onschulidge' dingen.

ach jah.. we gaan met nummer 2 ook de molen in! na het RS virus bleef hij onrustig. Nu na drie koemelkvrije dagen voor mij een heerlijk rustig mannetje.. onze ouwe T is weer terug!... dus maar weer aan de gang! gelukkig voorlopig nog verlof

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Haai » 02 feb 2015 22:16

Om te voorkomen dat kinderen een traktatie niet mogen vraag ik dit altijd van tevoren even na bij de juf, dan kan ik er met het bedenken van de traktatie rekening mee houden.

Toegevoegde suikers en E nummers zijn hier in huis echt geen verboden terrein, maar we proberen wel zo basic mogelijk te eten. Weinig pakjes en zakjes en voorverpakt/ kant en klaar dus. Koek en snoep hebben we wel in huis, maar krijgen de kids beperkt, de fruitschaal is altijd vrij toegankelijk. Persoonlijk vind ik het verantwoord en bewust omgaan met eten en drinken horen bij goed rentmeesterschap, en dus onze christenplicht. Ik vind dit dus ook een belangrijk onderdeel van onze opvoeding.

@ppm fijn dat T weer rustig is, en je de oorzaak van zijn onrust hebt ontdekt. Maar lijkt me wel pittig om daar altijd rekening mee te moeten houden; respect!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten