"We maken elkaar niet meer gelukkig".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 16:13

Ze woonden nog in hetzelfde huis, omdat hij nog geen nieuwe woning had kunnen vinden.
En geen idee waarom ze nu huilde, het was wel schokkend, want hij viel neer op nog geen 25 meter van hun huis. Buren gingen het haar direct vertellen.
Het was een hele consternatie!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2014 17:37

schelpje3 schreef:Men gaat er soms wel eens aan voorbij dat het huwelijk eigenlijk een les is in dienen.
Als je in een huwelijk uitgaat van je eigen staat van geluk, kom je vrijwel altijd teleurgesteld uit.
Ik heb zelf nooit kunnen zien dat een scheiding iemand veel gelukkiger maakte. Of één van de twee is altijd de pineut.
Onze achterburen zijn na jaren van onenigheid uit elkaar gegaan. Op de dag dat de scheiding officeel was en bekrachtigd met een handtekening, viel hij dood neer, hartstilstand.
Hij was 41 jaar.
En toen huilde zij.

Och wat erg, dat is wel het allerergste wat je kunt hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 17:44

Dat is zeker Boerin. Want ze veranderde in een paar uur tijd van gescheiden vrouw in weduwe.
Al zal dit strikt juridisch wel anders zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7963
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 19:45

schelpje3 schreef:Dat is zeker Boerin. Want ze veranderde in een paar uur tijd van gescheiden vrouw in weduwe.
Al zal dit strikt juridisch wel anders zijn.

Schelpje, kijk wel uit dat dit slechts één voorbeeld is.
Ik heb in mijn omgeving ook voorbeelden gezien van scheidingen die wél goed waren voor één van beide partners.
Je wilt niet weten hoeveel misbruik er achter de keurig geschilderde deuren van onze woningen plaatsvindt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 11:41

Ik snap alleen niet met welk doel je dit hier vertelt. Wat is precies de boodschap? Dat ze huilt is niet zo vreemd, ze heeft van hem gehouden, jaren alles met hem gedeeld. Mensen die scheiden zijn niet gevoelloos richting hun partner of zo.... lijden er zelf vaak ook onder. Het is lang niet altijd onverschilligheid waardoor mensen scheiden. Niet meer van elkaar houden is wat anders dan niet meer om elkaar geven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7963
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 11:46

Marnix schreef:Ik snap alleen niet met welk doel je dit hier vertelt. Wat is precies de boodschap? Dat ze huilt is niet zo vreemd, ze heeft van hem gehouden, jaren alles met hem gedeeld. Mensen die scheiden zijn niet gevoelloos richting hun partner of zo.... lijden er zelf vaak ook onder. Het is lang niet altijd onverschilligheid waardoor mensen scheiden. Niet meer van elkaar houden is wat anders dan niet meer om elkaar geven.

Ik ken wel veel situaties waarin de liefde is omgeklapt in pure haat.
Naar mijn eigen ex (samengewoond, niet getrouwd geweest) toe voelde ik vooral die laatste emotie.
En tot mijn schaamte moet ik toegeven dat ik daar nog steeds (14 jaar na dato) nog steeds die laatste emotie bij voel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Sjaak84 » 23 mar 2014 16:05

StillAwake schreef:Onze hele maatschappij is steeds meer verworden tot een wegwerpmaatschappij.
Ook relaties en huwelijken worden steeds meer als gebruiksartikelen beschouwd.



Er zijn inderdaad meer scheidingen dan vroeger. Maar dat betekend niet dat we een wegwerpmaatschappij zijn geworden. Waarom er meer scheidingen zijn komt niet omdat we alles zomaar weggooien. Vroeger bleven mensen vaker bij elkaar, ook als ze een rot huwelijk hadden, het was vroeger niet sociaal geaccepteerd om te scheiden, tegenwoordig wel. De positie van de vrouw is tegenwoordig ook veel beter. Vroeger als je ging scheiden had je geen recht op een uitkering, tegenwoordig wel. Vrouwen werken ook vaker dan vroeger, dus vrouwen zijn financieel veel onafhankelijker dan vroeger. En dat verlaagd de drempel om te scheiden. Vroeger bleven ze bij elkaar, omdat de vrouw dan nergens heen kon. Ja misschien naar haar ouders, maar die zullen dat ook niet altijd doen.

Het ergste is dat over het algemeen de kinderen de dupe zijn!


Een rot huwelijk van papa en mama die elkaar niet meer kunnen zien of luchten, daar zijn de kinderen natuurlijk niet de dupe van........
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 23 mar 2014 17:05

Sjaak84 schreef:Een rot huwelijk van papa en mama die elkaar niet meer kunnen zien of luchten, daar zijn de kinderen natuurlijk niet de dupe van........

Dat is erger inderdaad, ik ken een stel dat alleen daarom bij elkaar bleef en ging scheiden toen de kinderen 18 waren.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor mealybug » 23 mar 2014 17:35

Boerin schreef:Dat is erger inderdaad, ik ken een stel dat alleen daarom bij elkaar bleef en ging scheiden toen de kinderen 18 waren.

Steeds meer huwelijken mislukken, omdat de basis niet deugd.
Uiterlijk, geld en lust hebben de vriendschap en liefde op een lagere plaats gezet.

Faramir

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Faramir » 23 mar 2014 18:49

mealybug schreef:Steeds meer huwelijken mislukken, omdat de basis niet deugd.
Uiterlijk, geld en lust hebben de vriendschap en liefde op een lagere plaats gezet.

Heb je daarover een onderzoek oid?

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor juf89 » 23 mar 2014 21:35

Sjaak schreef:

Een rot huwelijk van papa en mama die elkaar niet meer kunnen zien of luchten, daar zijn de kinderen natuurlijk niet de dupe van........


helaas ken ik dit uit eigen ervaring. Mijn ouders zijn bij elkaar gebleven, maar wat had ik graag gewild dat zij waren gescheiden... en wat kost het mij nu veel tijd en energie om het in mijn eigen relatie anders te doen dan mijn ouders. maar met een goede therapeut kom je een heel eind :)
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor ajl » 24 mar 2014 10:58

Toch schijnen scheidingen voor een kind traumatischer te zijn dan ouders die bij elkaar blijven.

In de Volkskrant stonden een jaar lang elke week in de weekendbijlage interviews met kinderen van gescheiden ouders. Het maakte niet uit hoe oud ze waren toen de scheiding werd voltrokken, maar ze hadden er allemaal een tik van meegekregen ( ongeacht hoe de relatie tussen de ouders was nadat ze uit elkaar waren gegaan). Ook hadden ze vrijwel allemaal problemen in het omgaan en aangaan van relaties.

visje36

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor visje36 » 24 mar 2014 11:13

En er zijn ook nog scheidingen waarvan 1 van beide de schuld krijgt, want hoe kon hij/zij die perfecte echtgenoot zomaar buiten de deur zetten.

Dat zijn vaak de man/vrouw(en) die naar de buitenwereld en mogelijk binnen de kerk de ideale partner lijken, of zich zo gedragen, en in huis ware dictators zijn, die hun partner tot de grond toe af branden, bezitterig zijn, (ziekelijk) jaloers, alles samen willen doen, controle drang alles nagaan of tig x per dag bellen, sms sturen waar de partner is, met wie hij / zij is, en hoe laat thuis en o wee als er maar iets vanaf gegaan word, of buiten de regels. Dan krijg je klappen, word je dood gezwegen enz.

En dan hou je, dat de vrouw in eens besluit weg te gaan op een ochtend als man lief naar het werk is. Spullen inpakt kind(eren) mee neemt, en misschien al andere woonruimte betrekt of tijdelijk bij de ouders welkom is, totdat die optie zich voordoet.

Omwille van je kinderen bij elkaar blijven lijkt me praktisch onmogelijk die voelen ook haarfijn aan als er iets is tussen de ouders. Hoe klein die signalen ook zijn

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 11:18

Gisteravond las ik een literaire roman, waarin een vrouw borstkanker krijgt en haar man dit op een gegeven moment te confronterend vindt allemaal.
Hij ziet zijn vrouw door de chemo en operatie lichamelijk zo aftakelen, dat hij haar verlaat.
Na een paar jaar komt hij terug, wil opnieuw beginnen maar dan wil zij niet meer.
Prachtig boek alleen heel jammer dat auteur het nodig vond om er een paar vloeken in te verwerken.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "We maken elkaar niet meer gelukkig".

Berichtdoor Boerin » 24 mar 2014 11:25

ajl schreef:Toch schijnen scheidingen voor een kind traumatischer te zijn dan ouders die bij elkaar blijven.

Ja als ze het weer goedmaken kan ik me daar wat bij voorstellen, maar als ze jaren gescheiden leven in een huis en er is continu ruzie en dan puur en alleen voor de kinderen, niet willen veranderen en alsnog scheiden als ze 18 zijn lijkt me erger.
Mijn zoontje vroeg: Mama, jij woonde toch vroeger ook bij papa? Toen had je nog geen huis. Ik zei: Nee, die papa is zo aardig, die vangt daklozen op. Hij begreep niet eens dat we getrouwd waren geweest, hij geloofde het niet toen ik het zei.
Laatst gewijzigd door Boerin op 24 mar 2014 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 49 gasten