Prins Friso overleden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Riska » 16 aug 2013 10:29

Cicero schreef:Je kunt het niet eens zijn met Ter Lindens uitleg van de opstanding, maar dat is iets anders dan dat Ter Linden de opstanding loochent of er niet in gelooft.

Volkomen mee eens!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schaapje » 16 aug 2013 10:35

http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpred ... d-bestuurt

Dit zijn de woorden van de betr.dominee, is dit nu "klein" geloof....of geen geloof. :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Riska » 16 aug 2013 11:03

Ten eerste heb ik mij wezenloos geërgerd aan de uitzending van Knevel en van den Brink waarin Ter Linden was uitgenodigd. Ze hebben hem geen moment de kans gegeven iets fatsoenlijk uit te leggen, maar werd voortdurend onderbroken.

Ten tweede: In veel mensen zit een jaren- en jarenlange uitleg en die mag absoluut niet veranderd worden. Stel je toch eens voor, het moet wel 'van de duivel' zijn. Dwaalleraren.
En dus: Er wordt niet geluisterd, niet gelezen.

Ter Linden - en met hem degenen die langzaamaan dezelfde kant opschuiven - laat ieder vrij in zijn/haar denken. Hij dringt niks op, is zeer voorzichtig in zijn uitlatingen en respecteert volledig als anderen er anders over denken.
In feite hoort hij tot de mensen die geloven dat Pasen en Pinksteren wel degelijk op één dag vallen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor blijblij » 16 aug 2013 11:04

schaapje schreef:http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpredikant-ontkent-dat-God-de-wereld-bestuurt

Dit zijn de woorden van de betr.dominee, is dit nu "klein" geloof....of geen geloof. :mrgreen:


het is ZIJN geloof. Net als over het zielenheil van Friso hoef jij ook daar niet over te oordelen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Mortlach » 16 aug 2013 11:08

Riska schreef:Ten eerste heb ik mij wezenloos geërgerd aan de uitzending van Knevel en van den Brink waarin Ter Linden was uitgenodigd. Ze hebben hem geen moment de kans gegeven iets fatsoenlijk uit te leggen, maar werd voortdurend onderbroken.


Best een interessant fragment, maar Ter Linden is wel een vreselijke talkshow-gast. Je hebt nu eenmaal maar een paar minuten om een onderwerp te bespreken. Die man moet een soort 'de Wandeling' zitten, waar hij een uur de tijd krijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Riska » 16 aug 2013 11:11

Ja, dat is waar. Maar KB wisten dat hij een wat langzame, bedachtzame prater was. Daar hadden ze rekening mee moeten houden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Mortlach » 16 aug 2013 11:12

Riska schreef:Ja, dat is waar. Maar KB wisten dat hij een wat langzame, bedachtzame prater was. Daar hadden ze rekening mee moeten houden.


Inderdaad, het was een slechte keuze. Ik denk dat niemand zich er goed bij voelde. Ik heb het fragment ook voor het einde uitgezet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor schaapje » 16 aug 2013 12:20

blijblij schreef:
het is ZIJN geloof. Net als over het zielenheil van Friso hoef jij ook daar niet over te oordelen.

Inderdaad ZIJN geloof en mag dat niet beoordeeld worden aan de hand van de Bijbel, is dat onbehoorlijk?
Wat een evangelie brengt deze man. :shock: =;

En dan is het ook nog zo dat niemand kan zeggen dit is MIJN geloof, want ik geloof en velen met mij dat God zelf DAT geloof in ons heeft bewerkt, ik kan met zekerheid zeggen dat ik nooit tot geloof was gekomen zonder het Werk van de Heilige Geest in mij, die mij opriep om me te bekeren tot Hem onze Verlosser.

En over Friso....daar heb ik niets over geschreven!

Maar de PKN-ners en alle aanhangers die deze dominee en zijn woorden zo bewonderen staan vooraan
om hem te verdedigen....natuurlijk.

Vraag me af hoe deze dominee verlossing ziet....maar voor mij is het niet de moeite waard om hierover te discussiëren, ik mag zeggen dat ik de Waarheid weet en ken.

Jezus Christus is het volmaakte offer en verlossing voor een ieder die geloven wil dat Hij gestorven is voor zijn/haar zonden,
en opgestaan uit de dood, heeft Hij de dood en de satan overwonnen....omdat HIJ zonder zonden was.

Men kan overigens duidelijk vinden in de Bijbel wie een kind van de Allerhoogste is, maar ja als de Bijbel niet meer gezien wordt als Het Woord van God, dan hebben sommige denkers daar geen boodschap aan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Bambi » 16 aug 2013 12:34

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Cicero » 16 aug 2013 12:37

schaapje schreef:Inderdaad ZIJN geloof en mag dat niet beoordeeld worden aan de hand van de Bijbel, is dat onbehoorlijk?
Wat een evangelie brengt deze man. :shock: =;

En dan is het ook nog zo dat niemand kan zeggen dit is MIJN geloof, want ik geloof en velen met mij dat God zelf DAT geloof in ons heeft bewerkt, ik kan met zekerheid zeggen dat ik nooit tot geloof was gekomen zonder het Werk van de Heilige Geest in mij, die mij opriep om me te bekeren tot Hem onze Verlosser.

En over Friso....daar heb ik niets over geschreven!

Maar de PKN-ners en alle aanhangers die deze dominee en zijn woorden zo bewonderen staan vooraan
om hem te verdedigen....natuurlijk.

Vraag me af hoe deze dominee verlossing ziet....maar voor mij is het niet de moeite waard om hierover te discussiëren, ik mag zeggen dat ik de Waarheid weet en ken.

Jezus Christus is het volmaakte offer en verlossing voor een ieder die geloven wil dat Hij gestorven is voor zijn/haar zonden,
en opgestaan uit de dood, heeft Hij de dood en de satan overwonnen....omdat HIJ zonder zonden was.

Men kan overigens duidelijk vinden in de Bijbel wie een kind van de Allerhoogste is, maar ja als de Bijbel niet meer gezien wordt als Het Woord van God, dan hebben sommige denkers daar geen boodschap aan.


Kennelijk heb jij het nodig anderen in de grond te trappen om jouw dierbare Waarheid hoog te houden. Prima. Maar ik vind dat jammer en het is niet bepaald uitnodigend om jouw geloof na te volgen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 aug 2013 12:58

En daarnaast ook niet in navolging van een van de belangrijkste geboden: de naaste net zo liefhebben als jezelf.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 16 aug 2013 13:16

schaapje schreef:http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpredikant-ontkent-dat-God-de-wereld-bestuurt

Dit zijn de woorden van de betr.dominee, is dit nu "klein" geloof....of geen geloof. :mrgreen:

Het triestste van de hele zaak is nog, dat de koninklijke familie deze man gewoon blijft navolgen, ''religie'' van de meest dodelijke soort navolgzaamheid .
Maar goed je hebt dan wel je éigen predikant.
Chique.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor elbert » 16 aug 2013 13:17

Tante Pollewop schreef:En daarnaast ook niet in navolging van een van de belangrijkste geboden: de naaste net zo liefhebben als jezelf.
De naaste net zo liefhebben als jezelf, kan soms ook betekenen dat je iemand onomwonden de waarheid zegt. Het is daarbij wel van belang hoe je het zegt en vanuit welke houding, nl. bewogenheid en zachtmoedigheid.
In elk geval ben ik het niet eens met diegenen die zeggen dat de naaste liefhebben als jezelf betekent dat je vooral niet kritisch over de ander en diens geloof mag zijn.
In het geval van een voorganger die zegt niet meer in een persoonlijke God en in een leven na de dood te geloven, mag op zijn minst gevraagd worden hoe hij dat geloof is kwijtgeraakt en of hij in dat geval nog wel kan functioneren als predikant. Op basis hiervan kunnen de wegen qua opvatting over het ambt dat hij bekleedt uiteengaan.
Alleen gebaseerd op wat ik van hem gehoord en gezien heb, denk ik dat ds. ter Linden als persoon een bewogen iemand is, die bepaalde dingen goed kan verwoorden. Mede daarom is hij misschien wel de officieuze hofprediker van de Oranjes geworden. Qua geloofsinhoud sta ik echter een flink eind van hem af en zou ik hem (of iemand anders met dezelfde opvattingen) niet graag als mijn gemeentepredikant willen hebben, omdat ik vind dat hij, ondanks de kwaliteiten die hij heeft, niet datgene brengt wat hij zou moeten brengen, nl. het Evangelie in al haar volheid, rijkdom en ja, soms ook weerbarstigheid en scherpte.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 aug 2013 13:58

Onomwonden de jouw waarheid zeggen lijkt me op zich niets mis mee inderdaad. Alleen gaat schaapje hier wat mij betreft over de schreef door nogal badinerend over deze dominee en 'de PKN-ers en alle aanhangers' te spreken.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Prins Friso overleden

Berichtdoor boer » 16 aug 2013 14:23

Tante Pollewop schreef:Onomwonden de jouw waarheid zeggen lijkt me op zich niets mis mee inderdaad. Alleen gaat schaapje hier wat mij betreft over de schreef door nogal badinerend over deze dominee en 'de PKN-ers en alle aanhangers' te spreken.

Een predikant die de Opstanding loochent, zou de titel predikant niet moeten kunnen, willen en mogen hebben.
Maar dat is mijn mening.En wanneer een dergelijk predikant jouw predikant is moet je jezelf eigenlijk niet christelijk noemen.
Laatst gewijzigd door boer op 16 aug 2013 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten