Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 17:31

schelpje3 schreef:Ja dat zijn trieste dingen :(
Maar toch.... geloof je nu in die mensen of geloof je in hun God?
Als ik op mensen af had moeten gaan, had ik ook allang vaarwel gezegd.
Gelukkig stelt de Heere nooit teleur, mensen soms wel.


Holle woorden als je zusje dood op de operatietafel ligt.

En daarbij, als je echt gelooft dat God (of in dit geval Jehova) bloedtransfusies verbiedt, dan mag je mij uitleggen hoe het 100% onnodig overlijden van je zusje geen teleurstelling van de Heere is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 17:34

Mortlach schreef:
Holle woorden als je zusje dood op de operatietafel ligt.

En daarbij, als je echt gelooft dat God (of in dit geval Jehova) bloedtransfusies verbiedt, dan mag je mij uitleggen hoe het 100% onnodig overlijden van je zusje geen teleurstelling van de Heere is...

Dat kunnen holle woorden zijn. Precies hetzelfde als je geliefde overlijdt omdat de dokter niet wil komen of de zuster een verkeerde dosering gebruikt.
Maar dat komt door mensen! niet door God. het gebeurt wel onder Zijn toelating. En dat kan bitter zijn, onverteerbaar. Job overkwam het ook. Hij verloor ALLES!
Hij had helemaal niets meer, alleen een potscherf om zich te krabben. Maar: hij loofde de Heere.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 17:38

schelpje3 schreef:Dat kunnen holle woorden zijn. Precies hetzelfde als je geliefde overlijdt omdat de dokter niet wil komen of de zuster een verkeerde dosering gebruikt.
Maar dat komt door mensen! niet door God. het gebeurt wel onder Zijn toelating. En dat kan bitter zijn, onverteerbaar.


Sorry, maar dat gaat er bij mij echt niet in. In jouw voorbeelden zijn het inderdaad menselijke fouten. In mijn verhaal is het GOD ZELF die een levensreddende en volledig standaard behandeling verbiedt, blijkbaar. Tenminste, zo zullen die ouders hebben gedacht.

Job overkwam het ook. Hij verloor ALLES!
Hij had helemaal niets meer, alleen een potscherf om zich te krabben. Maar: hij loofde de Heere.


Laten we daar niet over beginnen. God die al dat leed en die dood toelaat om een puntje te scoren tegen de duivel. Te belachelijk voor woorden!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 okt 2012 22:33

Een luxe probleem wat opgefokt wordt.Laat iedereen dat zelf lekker uit maken of men een orgaan af wil staan of niet;en dat de meeste mensen dat niet willen is niet voor niets. :| :| :| :| :| :-({|=
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mango

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mango » 07 okt 2012 10:19

Op de radio zijn nu weer behoorlijk wat spotjes over bloed doneren. Ze gebruiken het ook om te onderzoeken en maken er medicijnen van. Meer dan dus alleen maar voor transfusie!
Is dit misschien een reden om toch te doneren? Omdat je weet dat het niet alleen voor operaties wordt gebruikt?

Zelf doneer ik alles bij mijn overlijden. Een oom van mij heeft een ernstig nierprobleem (gehad). en moest jaren wachten voordat hij uberhaupt op de wachtlijst kwam! En toen weer jaren wachten op een match. In die jaren heb ik hem enorm achteruit zien gaan. Nierdialyse is ontzettend zwaar voor je lijf. Dat leed wil ik anderen besparen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor boer » 07 okt 2012 10:25

Mango schreef:Op de radio zijn nu weer behoorlijk wat spotjes over bloed doneren. Ze gebruiken het ook om te onderzoeken en maken er medicijnen van. Meer dan dus alleen maar voor transfusie!
Is dit misschien een reden om toch te doneren? Omdat je weet dat het niet alleen voor operaties wordt gebruikt?

Zelf doneer ik alles bij mijn overlijden. Een oom van mij heeft een ernstig nierprobleem (gehad). en moest jaren wachten voordat hij uberhaupt op de wachtlijst kwam! En toen weer jaren wachten op een match. In die jaren heb ik hem enorm achteruit zien gaan. Nierdialyse is ontzettend zwaar voor je lijf. Dat leed wil ik anderen besparen.

Nu wordt het wat obscuur.
Bloed als medicijn, wat je dus oraal tot je neemt.
Bloed is niet om te eten.

Mango

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mango » 07 okt 2012 10:33

Ik denk dat er meer bedoelt wordt dat ze bepaalde stoffen uit het bloed halen. (Weet niet goed wat ze er anders mee bedoelen)
Zou je een medicijn niet meer nemen mocht dat het geval zijn?

En ze zullen vast kijken hoe bepaalde medicijnen reageren dmv bloed.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor beantsje » 07 okt 2012 10:46

Mortlach schreef:Ik ken wel een verhaal van een ex-collega die weer een collega had waarvan de ouders Jehova Getuige waren en die hun dochter (de zus van die collega dus) dood hebben laten gaan tijdens een operatie terwijl er met een doodnormale bloedtransfusie gewoon niets aan de hand was geweest. Die broer heeft het geloof én zijn ouders die dag vaarwel gezegd (en terecht, als je het mij vraagt).


Dat is heel bijzonder. Normaal gesproken worden de ouders dan in een soort spoedprocedure tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet.

Overigens ben ik jaren bloeddonor geweest, sta ik geregistreerd als beenmergdonor en sta ik geregistreerd als orgaandonor.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 okt 2012 22:16

Bloed geven daar is geen bezwaar tegen allen wel als de Bloedbank mensen gebruikt als bloedkoe en geen zorg heeft als er wat met de bloedkou aan de hand is;een verstandige bloedkoe zegt dan mijn bloed krijgen ze niet meer.De bloedgever (ster) heeft de bloedbank niet nodig maar de Bloedbank de bloedgever (ster) voor hen een bloedkoe. =; =; =; =; =;
VERITAS VOS LIBERABIT.

meisje20
Luitenant
Luitenant
Berichten: 648
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:20

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor meisje20 » 08 okt 2012 13:41

Er zijn weinig tot geen goede argumenten om voor of tegen te zijn.
Ik ben in ieder geval geen donor. Ben me er ook terdege van bewust dat ik dan ook geen recht heb op organen van andere wanneer ik die nodig heb.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor blijblij » 08 okt 2012 14:37

meisje20 schreef:Ben me er ook terdege van bewust dat ik dan ook geen recht heb op organen van andere wanneer ik die nodig heb.


Dit is volgens mij niet waar. Ook jij hebt recht op organen van anderen. (als je bovenaan de wachtlijst staat)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 08 okt 2012 15:10

blijblij schreef:Dit is volgens mij niet waar. Ook jij hebt recht op organen van anderen. (als je bovenaan de wachtlijst staat)


Klopt, al is beroep doen op dat recht moreel een wat grijs gebied.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

savagemm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2012 14:35

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor savagemm » 08 okt 2012 16:34

meisje20 schreef:Er zijn weinig tot geen goede argumenten om voor of tegen te zijn.
Ik ben in ieder geval geen donor. Ben me er ook terdege van bewust dat ik dan ook geen recht heb op organen van andere wanneer ik die nodig heb.


Een sterk argument voor donatie lijkt me toch wel het helpen van een medemens. Een degelijk argument tegen kan ik zo niet bedenken.
Carpe Noctum.

Mango

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mango » 12 okt 2012 18:17

meisje20 schreef:Er zijn weinig tot geen goede argumenten om voor of tegen te zijn.
Ik ben in ieder geval geen donor. Ben me er ook terdege van bewust dat ik dan ook geen recht heb op organen van andere wanneer ik die nodig heb.


Ik vraag me af waarom 'in ieder geval niet'?
Het klinkt een beetje alsof het vanzelfsprekend is dat je geen donor bent? Of is dat niet zo bedoeld?

En met het oog op deze discussie ben ik wel benieuwd waarom je geen donor bent. Al zeg je zelf dat er geen goede reden is om dat niet te zijn.

savagemm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2012 14:35

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor savagemm » 18 okt 2012 13:33

Lichtzwaard schreef:Een luxe probleem wat opgefokt wordt.Laat iedereen dat zelf lekker uit maken of men een orgaan af wil staan of niet;en dat de meeste mensen dat niet willen is niet voor niets. :| :| :| :| :| :-({|=


Wellicht wil je eens argumenten geven voor je standpunten?
Carpe Noctum.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron