ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: ADD

Berichtdoor Samanthi » 19 mei 2011 16:35

RogierV schreef:Hoe zit het bij jullie met emoties(alle emoties).
Ik krijg bijvoorbeeld spontaan natte ogen bij een mooi stuk muziek.(Bach Cello n1 Doet het em altijd voor me)
Alleen echte woede is voor mij onbekend. Hebben meer mensen hier `last` van?

Ik ben ook zo'n huilenbalk, woede aanvallen had ik vroeger wel en verschikkelijke lachbuien, maar dat heb ik nog weleens.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 19 mei 2011 19:01

Bij mijn zoon (ADHD) komt alles met pieken. Dus hij is verschrikkelijk boos, of verschrikkelijk verdrietig, of verschrikkelijk blij, wat dan ook... Maar even later is het weer voorbij.
Waar ik me bij hem wel zorgen over maak is zijn erg negatieve zelfbeeld. Ik weet dat we hem zoveel mogelijk complimentjes moeten geven, maar het is zo moeilijk om de dingen die hij 'fout' doet te negeren en wat hij goed doet te blijven benoemen!
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 10 jun 2011 08:41

Weet niet of ik het al gevraagd had, maar zijn er bij jullie die bekend zijn met Dextro Amfetamine? Wordt wel gebruikt als Concerta niet aanslaat.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: ADD

Berichtdoor pannenkoek » 10 jun 2011 16:14

[quote="Neeltje Jans"]Bij mijn zoon (ADHD) komt alles met pieken. Dus hij is verschrikkelijk boos, of verschrikkelijk verdrietig, of verschrikkelijk blij, wat dan ook... Maar even later is het weer voorbij.
Waar ik me bij hem wel zorgen over maak is zijn erg negatieve zelfbeeld. Ik weet dat we hem zoveel mogelijk complimentjes moeten geven, maar het is zo moeilijk om de dingen die hij 'fout' doet te negeren en wat hij goed doet te blijven benoemen![/quote]

Dat herkennen wij! Is idd moeilijk. Ze doen veel fout, en je moet blijven lachen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 jun 2011 16:38

Nee Annet, mijn zoon heeft methylfenidaat, en dat werkt goed bij hem.
Omdat mijn dochter op school zo dromerig en snel afgeleid was hadden we het bij haar ook geprobeerd, maar dat sloeg absoluut niet aan, ze werd er alleen maar heel moe en verdrietig van. Toen daarna bleek dat ze een heel lage intelligentie had zijn we in overleg met de kinderarts niet meer verder gaan zoeken, want dat zou ook een heel goede verklaring voor het wegdwalen kunnen zijn. Anders had hij haar ook dex-amfetamine voorgeschreven.
Inmiddels zijn we een jaar verder, en ik twijfel toch nog wel of zij ook iets add'igs heeft, maar bij een lage intelligentie is dat toch veel lastiger vind ik.
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 10 jun 2011 17:52

Neeltje Jans, gaat jouw dochter naar de gewone basisschool?

Met een van mijn kinderen heb ik ontzettende moeilijkheden gehad, ook naar andere kinderen toe. Hij had gewoon een slechte naam, als we niet thuis waren had hij het nog gedaan als er wat gebeurd was. Uit onderzoeken kwam toen dat hij lage IQ had, we hebben nog 1.5 jaar doorgemodderd op de basisschool en daarna naar het SBO. Het blijft voor mij ongelovelijk maar na een week had ik zo'n totaal ander kind en is hij een gezellige goser geworden met gewoon vrienden wat voorheen niet het geval was.

Methylfenidaat heb ik vd week een strip van iemand geleend gekregen maar daar merk ik niets van. Hij is nu verder clean tot eind vd maand als we naar de arts moeten. Vind het jammer van mijn geld om concerta te geven als het toch nagenoeg niet werkt.

Ritalin en Concerta zit toch ook methylfenidaat in, heb ik begrepen van internet?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 jun 2011 18:05

Hoi Annet,
Ze heeft 1-2-3-3 op de gewone basisschool gedaan, maar sinds vorige zomer gaat ze naar het SBO, waar ze het ontzettend naar haar zin heeft. Maar qua vriendinnetjes enzo was er niet veel aan de hand, ze was altijd al heel sociaal.Voordeel was ook dat zij in groep 3 zat van een 1-2-3 combinatie (waarbij ze dus al een jaar was blijven zitten), zodat ze veel met jongere kinderen omging. Met haar oudere vriendinnetjes merkte je weleens dat ze ze niet bij kon houden, maar met 1 van hen is ze toch nog steeds vriendinnen, zelfs al zit ze op een andere school.
Het gaat hier inderdaad heel goed met haar, al blijft ze een speciale aanpak nodig hebben. (maar daar is het sbo dan juist ook voor)
Ritalin en concerta is inderdaad ook methylfenidaat, alleen heb ik merkloze. Werkt prima hier. En hij heeft maar een hele lage dosis nodig, en dan werkt het al. Maar dat is juist iets wat je moet uitproberen, onze kinderarts geeft ouders daar ook een belangrijke rol in: probeer het met een lage dosering, werkt dat dan is het goed, zo niet dan na een week verhogen enz.
Neeltje Jans

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: ADD

Berichtdoor RogierV » 11 jun 2011 13:17

Neeltje jans,

Zou je mij willen vertellen waar je die merkloze medicatie vandaan kan halen?
Klinkt niet slecht als ik het lees.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 11 jun 2011 13:24

Ik krijg die gewoon van de apotheek, vraag altijd ritalin, en krijg methylfenidaat. Zonder bijbetaling.Het heeft wel een merk uiteraard, Rubio, en soms vraag ik om rathiopharm als ik speciaal de goed deelbare tabletjes wil hebben want die van rubio zijn haast niet te breken.
Neeltje Jans

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: ADD

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 16:28

Neeltje Jans schreef:Bij mijn zoon (ADHD) komt alles met pieken. Dus hij is verschrikkelijk boos, of verschrikkelijk verdrietig, of verschrikkelijk blij, wat dan ook... Maar even later is het weer voorbij.
Waar ik me bij hem wel zorgen over maak is zijn erg negatieve zelfbeeld. Ik weet dat we hem zoveel mogelijk complimentjes moeten geven, maar het is zo moeilijk om de dingen die hij 'fout' doet te negeren en wat hij goed doet te blijven benoemen!

Zie dit nu pas. Idd, het is allemaal nogal overtrokken. Ook vind ik de reacties op een piepklein dingetje soms dramatisch en als er iets werkelijk ergs gebeurd, dan is het : mwah. het zoontje van een vriendinnetje van me ging keihard zitten lachen toen hij hoorde dat zijn oma overleden was :-&
De psych zei dat hij op dat moment geen raad wist met dit bericht en dan tegenstrijdig aan normaal, reageert.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: ADD

Berichtdoor *Annet* » 11 jun 2011 19:50

@Neeltje Jans, heb jij dan zoveel kontakt met de kinderarts? Ik kon met moeite na 4 weken een belafspraak ingepland krijgen (omdat ze helemaal vol zat) en moet pas na 3 maanden voor vervolgconsult.

Kun je Ritalin ook zonder recept krijgen? Omdat jij zegt dat je vraagt om die of die soort?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 11 jun 2011 20:44

Nee een keer in het jaar moet hij terugkomen, die afpraak voor volgend jaar heb ik net al weer binnen gekregen. Alleen in het begin heb ik iets meer contact gehad, een belafspraak duurde denk ik een week als ik me goed herinner.
Maar het recept gaat via de huisarts, en ik heb daar zelf (in overleg met de k.a.) ook wel wat vrijheid in om dat te verhogen als het niet meer genoeg blijkt te zijn.
En bij de apotheek kan ik wel zeggen ik wil graag dat en dat merk. Hij gebruikt nu 5 mg pilletjes (1.5 per keer) en dat is alleen maar van rubio, maar voor ik wist dat die bestonden vroeg ik om ratiopharm omdat die beter breekbaar zijn.
Neeltje Jans

Jut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 19:25

Re: ADD

Berichtdoor Jut » 16 jun 2011 18:01

Hoe weten jullie allemaal zo zeker/precies dat bepaald gedrag nu direct met ADD of ADHD te maken heeft?

Als je me een jaar geleden had gevraagd of ik geloofde dat ADHD bestond zou ik je uitgelachen hebben. Echter ben ik om het kort te houden mijzelf tegengekomen, ben eens naar mijzelf gaan kijken, probeer te ontdekken wie ik dan wel niet ben en weet dat ik nogal wat kenmerken dacht te hebben van Asperger. Echter heb ik ook bepaalde trekjes die ik niet kan plaatsen binnen de Asperger kenmerken of welke autisme variant dan ook. Dan kijk je eens naar de mensen om je heen, en hebben die alles zo goed voor elkaar? Zijn die altijd zo sociaal, nee dus. Of ik kom alleen maar gestoorde mensen tegen...

Ik vindt het lastig om met zulk soort dingen om te gaan, zeker gezien ik op een bepaald asperger forum zoveel dingen tegenkwam waarvan ik dacht hij dat herken ik, maar even later twijfelde of niet gewoon een normale menselijke reactie/gedachte een asperger/autistische stempel opgedrukt kreeg.

Het is toch niet direct zo dat iemand die niet voldoet aan de 'normaal' maatstaven nu ook direct wat moet heben? Sowieso, heb ik mijn twijfels bij bepaalde dingen die 'normale' mensen goedvinden en ik niet, en dus ook probeer te vermijden dus dan zal ik wel abnormaal zijn. De uitzondering bevestigt de regel.

Kijk, als ik mezelf volgiet met alcohol, wordt ik vanzelf spontaner. Toch zullen bepaalde mensen zeggen van he dat keuren wij af omdat je dan jezelf niet bent.
Ga ik geforceerd zitten doen, me de hele dag erop concentreren om spontaan te zijn (al zou ik het kunnen) zou ik mezelf dan zijn? Kortom we zouden het dan over bewust aangeleerd gedrag hebben.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: ADD

Berichtdoor Neeltje Jans » 16 jun 2011 18:12

Jut schreef:Hoe weten jullie allemaal zo zeker/precies dat bepaald gedrag nu direct met ADD of ADHD te maken heeft?

Als je me een jaar geleden had gevraagd of ik geloofde dat ADHD bestond zou ik je uitgelachen hebben. Echter ben ik om het kort te houden mijzelf tegengekomen, ben eens naar mijzelf gaan kijken, probeer te ontdekken wie ik dan wel niet ben en weet dat ik nogal wat kenmerken dacht te hebben van Asperger. Echter heb ik ook bepaalde trekjes die ik niet kan plaatsen binnen de Asperger kenmerken of welke autisme variant dan ook. Dan kijk je eens naar de mensen om je heen, en hebben die alles zo goed voor elkaar? Zijn die altijd zo sociaal, nee dus. Of ik kom alleen maar gestoorde mensen tegen...

Ik vindt het lastig om met zulk soort dingen om te gaan, zeker gezien ik op een bepaald asperger forum zoveel dingen tegenkwam waarvan ik dacht hij dat herken ik, maar even later twijfelde of niet gewoon een normale menselijke reactie/gedachte een asperger/autistische stempel opgedrukt kreeg.

Het is toch niet direct zo dat iemand die niet voldoet aan de 'normaal' maatstaven nu ook direct wat moet heben? Sowieso, heb ik mijn twijfels bij bepaalde dingen die 'normale' mensen goedvinden en ik niet, en dus ook probeer te vermijden dus dan zal ik wel abnormaal zijn. De uitzondering bevestigt de regel.

Kijk, als ik mezelf volgiet met alcohol, wordt ik vanzelf spontaner. Toch zullen bepaalde mensen zeggen van he dat keuren wij af omdat je dan jezelf niet bent.
Ga ik geforceerd zitten doen, me de hele dag erop concentreren om spontaan te zijn (al zou ik het kunnen) zou ik mezelf dan zijn? Kortom we zouden het dan over bewust aangeleerd gedrag hebben.

Hallo Jut,
Ten eerste is ADHD niet een diagnose die jezelf of een huisarts stelt, daar gaat een (meer of minder) uitgebreid psychiatrisch onderzoek aan vooraf. Maar de reden om jezelf of je kind daarvoor aan te melden is omdat je dingen herkent, in ons geval was het de school die dat aangaf, die zijn natuurlijk ook best veel soorten kinderen tegen gekomen. Daarna ben ik me er meer in gaan verdiepen door te lezen, en veel puzzelstukjes vielen daarmee op z'n plek (bv dat ik toen hij 1 jaar was al zei: daar zit ik binnenkort weleens mee op de EHBO post...wat uitkwam toen hij 2 of 3 was...). En aan de hand daarvan, en vooral omdat hij op school zich niet genoeg kon concentreren (was daar niet druk, maar vooral afgeleid) zijn we dus het onderzoekstraject ingegaan, waar uit bleek dat hij ADHD heeft.
Wat jij zegt herken ik wel, dat je allerlei kenmerken op jezelf gaat betrekken. In mijn geval dubbel, omdat mijn oudste PDD-NOS heeft, en bij het leren daarover kwam ik ook heel erg mezelf tegen. Maar als ik het zeker wil weten zal ik langs een psycholoog/psychiater moeten.
Neeltje Jans

Jut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2010 19:25

Re: ADD

Berichtdoor Jut » 16 jun 2011 20:57

Oké, nouwja veel dingen kan ik niet ontkennen van Asperger achtige autismen. Echter ben ik er wel een beetje klaar mee. Of je het nu officeel hebt of niet, je moet wel een beetje jezelf blijven (tenminste waar jij je goed bij voelt).

Als ik naar de DSM-IV kenmerken voor Asperger kijk kan ik het veel minder op mezelf betrekken dan je op forum's tegenkomt. Als ik mijn plek gevonden heb interesseert het me niet meer of ik nu wel of geen echte aspie ben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten