Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Optimatus » 04 mei 2011 12:47

Bin Laden is door speciale eenheden van de Amerikaanse strijdkrachten gedood. Jammer dat hij niet gevangen is genomen, een proces zou natuurlijk een rechtvaardig einde van deze terrorist zijn geweest. Bin Laden verschijnt voor de Heer en zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden.

Op de radio hoorde ik een mooie uitspraak: "Ik betreur de vele slachtoffers, maar ik juich niet om de dood van hun moordenaar." Wie deze uitspraak ten uitvoer brengt, gedraagt zich zeer ridderlijk, naar mijn mening.

Hoe zal het verder gaan? Verwachten we een afname van terreur, blijft alles hetzelfde of is Bin Ladens dood een soort fragmentatiebom die een (kortstondige) opleving van terreur zal veroorzaken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Faramir » 04 mei 2011 12:49

Allereerst verwacht ik toch minimaal dat de VS verantwoording mag af gaan leggen over de gang van zaken tegenover de wereldgemeenschap.

Voor de rest denk ik dat het voor geen verandering zal zorgen. Zolang de VS nog niet aan zelfreflectie doet zal het zijn imago niet kunnen verbeteren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2011 13:00

Optimatus schreef:Bin Laden is door speciale eenheden van de Amerikaanse strijdkrachten gedood. Jammer dat hij niet gevangen is genomen, een proces zou natuurlijk een rechtvaardig einde van deze terrorist zijn geweest.


En hem bovendien een podium geven zijn idiote, hatelijke boodschap verder te verspreiden, plus de basis te leggen voor zijn martelaarschap. In een ideale wereld zou een rechtzaak juist zijn geweest, maar in de echte wereld ben ik er niet al te rouwig om dat het zo is gelopen.

Bin Laden verschijnt voor de Heer en zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden.


Je zou bijna willen dat je daar bij kon zijn...

Op de radio hoorde ik een mooie uitspraak: "Ik betreur de vele slachtoffers, maar ik juich niet om de dood van hun moordenaar." Wie deze uitspraak ten uitvoer brengt, gedraagt zich zeer ridderlijk, naar mijn mening.


Zeker. De vraag is alleen of die houding vol te houden is als je directer slachtoffer bent (familieleden opgeblazen, je land aangevallen, etc). Ik verwijt het niemand wel te juichen om de dood van Osama.

Hoe zal het verder gaan? Verwachten we een afname van terreur, blijft alles hetzelfde of is Bin Ladens dood een soort fragmentatiebom die een (kortstondige) opleving van terreur zal veroorzaken?


Geen idee. Het leven gaat verder en terreur zul je nooit uitroeien. Maar mocht er weer een terreuraanval komen, dan gaat het leven daarna ook 'gewoon' door, dat is het enige wat je tegen terreur kunt doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Katlheen » 04 mei 2011 16:46

Terreur zal altijd wel blijven bestaan, maar momenteel is een inspirerend kopstuk in ieder geval uitgeschakeld. Het signaal is in ieder geval gegeven: you can run and hide, but we will get you (eventually). Naar de nabestaanden van slachtoffers is het in ieder geval voldoening.

Dat hij geen proces heeft gehad, dat is op zich een plausibele vraag. Maar wat krijg je als zo'n man in een gevangenis vast zit? Wereldwijd gijzelingsacties om hem vrij te krijgen, en dus een hoop terreur erbij. Ook niet wenselijk.

De opdracht geven om 3300 burgers om te brengen zal in de usa wel worden gezien als oorlogsdaad. Bin Laden was dus een soort van "generaal", en die mag je dus gewoon uitschakelen ook al is het executiestijl. I can't blame them.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor schelpje3 » 04 mei 2011 16:49

Optimatus schreef:Bin Laden is door speciale eenheden van de Amerikaanse strijdkrachten gedood. Jammer dat hij niet gevangen is genomen, een proces zou natuurlijk een rechtvaardig einde van deze terrorist zijn geweest. Bin Laden verschijnt voor de Heer en zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden.

Op de radio hoorde ik een mooie uitspraak: "Ik betreur de vele slachtoffers, maar ik juich niet om de dood van hun moordenaar." Wie deze uitspraak ten uitvoer brengt, gedraagt zich zeer ridderlijk, naar mijn mening.

Hoe zal het verder gaan? Verwachten we een afname van terreur, blijft alles hetzelfde of is Bin Ladens dood een soort fragmentatiebom die een (kortstondige) opleving van terreur zal veroorzaken?

Daar is volgens mij maar 1 antwoord op: de tijd zal het ons leren. :?

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Horeb » 04 mei 2011 18:42

schelpje3 schreef:Daar is volgens mij maar 1 antwoord op: de tijd zal het ons leren. :?

inderdaad, en nog veel meer als dat alleen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor elbert » 05 mei 2011 12:57

Optimatus schreef:Bin Laden is door speciale eenheden van de Amerikaanse strijdkrachten gedood. Jammer dat hij niet gevangen is genomen, een proces zou natuurlijk een rechtvaardig einde van deze terrorist zijn geweest.
Ik ben het met Mortlach eens dat het dan wel een ideologisch beladen rechtzaak zou worden, waarbij de man toch aardig wat aanhang heeft in de moslimwereld. Het zou op die aanhang overkomen als een proces van het Westen tegen de islam.
Een proces a la Eichmann zou nog zo verkeerd niet zijn, maar dat was lang nadat het nazirijk al compleet verslagen was en het niet zoveel meer met de toenmalige internationale problematiek (Oost-West) te maken had. Dat zou nu anders geweest zijn.

Overigens ben ik niet blij met de juichstemming in sommige media. Dat doet me teveel denken aan groepen moslims die gaan feestvieren als er een terreuraanslag gepleegd is. Ons past terughoudendheid bij de dood van een mens, ook al is het een vijand.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor haring » 05 mei 2011 13:01

ik ben blij dat bin laden dood is. die man verspreide dood, verderf en een haat dragende boodschap. Het had ook niet uitmaakt of hij opgepakt was of gelijk doodgeschoten. Hij had toch wel de doodstraf gekregen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor steenblokkiaan » 07 mei 2011 20:40

Zijn genadetijd is voorbij. Maar waar brengt het ons, want Bin Laden is familie van ons. U bent hem vast wel eens tegengekomen in uw eigen hart en leven. Zo moordzuchtig. U denkt dat u het nog wel aardig gemaakt hebt bij de Heere? U kunt uw eigen zondelast nog wel dragen? O, bekeert u, bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?

Gebruikersavatar
freebird
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 apr 2011 19:56
Locatie: Rotterdam

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor freebird » 07 mei 2011 22:02

Natuurlijk verdiende hij de doodstraf voor alles wat hij gedaan heeft.
Maar er zijn ook altijd mensen oprecht verdrietig, hij is ook iemand zijn vader,
of broer of zoon.
Ik (persoonlijk) vind het niet goed, dat zijn familie geen kans heeft gehad hem te begraven.

En de terreur stopt echt niet, als er een leider dood is, staan er drie nieuwe leiders op.
Beter een terreurgroep met één leider, dan een uit elkaar vallende groep, die allemaal
op eigen houtje gaan opereren.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2011 22:05

freebird schreef:Ik (persoonlijk) vind het niet goed, dat zijn familie geen kans heeft gehad hem te begraven.


Dat is eerder te wijten aan de acties tijdens zijn leven dan aan het handelen van de Amerikanen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Race406 » 09 mei 2011 09:42

steenblokkiaan schreef:Zijn genadetijd is voorbij. Maar waar brengt het ons, want Bin Laden is familie van ons. U bent hem vast wel eens tegengekomen in uw eigen hart en leven. Zo moordzuchtig. U denkt dat u het nog wel aardig gemaakt hebt bij de Heere? U kunt uw eigen zondelast nog wel dragen? O, bekeert u, bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?

Als je een echte Steenblok-fan bent zou je het zo niet zeggen, Steenblokkianen leggen telkens weer de nadruk op de onmacht en onwil van de mensch...
PS: Preken is niet nodig, wekt aversie. Niet doen dus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Bin Laden is dood - en wat gebeurt er verder?

Berichtdoor Horeb » 09 mei 2011 18:14

Race406 schreef:Als je een echte Steenblok-fan bent zou je het zo niet zeggen, Steenblokkianen leggen telkens weer de nadruk op de onmacht en onwil van de mensch...
PS: Preken is niet nodig, wekt aversie. Niet doen dus.

och, laat die man toch preken als hij dat graag wil :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten