Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 19:00

Optimatus schreef:Als men bedoelt, dat iets de enige kruisdood van Christus een vervloekte afgoderij is, dan onderschrijf ik dat. Christus wordt niet elke keer opnieuw gekruisigd.

Als jij ‘jou leer’ (de RKK dus) waarvoor je belijdenis gedaan hebt en niet herroepen hebt ! doe je dat zeker wel ! als je zegt achter de FvE te staan. Want een van deze FvE de HC zijn daar juist als doel voor opgesteld.

.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Wullimpie » 18 feb 2011 19:23

Jantjes schreef:
Wullimpie schreef:
Riska schreef:Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn als de Dordtse Leeregels en de Nederlandsche Geloofsbelijdenis in hedendaags Nederlands zouden worden overgezet. Dat maakt dingen wel veel meer helder.


http://www.lezen.nu/boeken/een-vaste-grond.html
http://www.boekhandel.org/product/9789033116629

Ik heb ze beiden in de boekenkast staat en beveel ze van harte aan.
Nu nog het gebruik in de kerkdienst.........................

H. van Dam waardeer ik zeer. Ik heb ook aardig wat boeken van hem maar….
Zijn boeken zijn wel geïndoctrineerd, hoek kan het ook anders.
Van Dam is kerklid bij de Ger.Gem. en dan krijg je toch een bepaalde inkleuring.

.


:roll: :roll: :roll:
Inderdaad, alles wat maar riekt naar de GerGem dient zeer wantrouwend benaderd te worden, om niet te zeggen, onmiddelijk te worden afgewezen.
Bij nader inzien schaam ik me dat ik deze geïndoctrineerde boeken heb aangeraden.
Gelukkig dat jij er altijd als de kippen bij bent om ons hieraan te herinneren.

Of ben jij soms anti-GerGem geïndoctrineerd?? :| :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 19:31

Cathy schreef:
discipel2011 schreef:
schelpje3 schreef:Waarom schrijf jij Heere met maar 1 E ?
Scheelp-je je vermoeit mij met je religieus gepraat en off topic trouwens...let op met twee E's

:lol: Dit maakt mijn dag weer helemaal goed :lol:

je onderschrift loopt een jaar of 2000 achter trouwens ;-)
God's plan is bekend, lees de bijbel maar.

Jantjes

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 19:39

Wullimpie schreef: :roll: :roll: :roll:
Inderdaad, alles wat maar riekt naar de GerGem dient zeer wantrouwend benaderd te worden, om niet te zeggen, onmiddelijk te worden afgewezen.
Bij nader inzien schaam ik me dat ik deze geïndoctrineerde boeken heb aangeraden.
Gelukkig dat jij er altijd als de kippen bij bent om ons hieraan te herinneren.

Of ben jij soms anti-GerGem geïndoctrineerd?? :| :wink:

Nee hoor. Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en van een zwarte kraai maak je geen geel zang vogeltje. Je begrijpt wel dat dit beeldspraak is want in het geestelijke leven gebeurd dat wel. (dit is trouwens een bekende Ger.Gem. uitspraak. Dat noemen zij: ‘het wonder van genade’ en daar ben ik het mee eens).

.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2011 23:13

Bastiaan30 schreef:je onderschrift loopt een jaar of 2000 achter trouwens ;-)
God's plan is bekend, lees de bijbel maar.

Mmmm, ik wantrouw mensen die zo goed weten wat God's wil en Zijn plan is. Meestal komt daar niet veel goeds van.
Dus ik blijf zoeken of ik het allemaal wel goed zie en juist interpreteer. :)
Het gebed daarbij is onmisbaar.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2011 00:57

Precies.

Maar de FvE zijn prima hulpmiddelen in die zoektocht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 08:54

Cathy schreef:
Bastiaan30 schreef:je onderschrift loopt een jaar of 2000 achter trouwens ;-)
God's plan is bekend, lees de bijbel maar.

Mmmm, ik wantrouw mensen die zo goed weten wat God's wil en Zijn plan is. Meestal komt daar niet veel goeds van.
Dus ik blijf zoeken of ik het allemaal wel goed zie en juist interpreteer. :)
Het gebed daarbij is onmisbaar.

Als je God dan maar niet wantrouw want die heeft duidelijk ‘Zijn wil’ geopenbaard. Daar mag geen misverstand over bestaan. Dat jij Gods wil nog niet kent is eigenlijk heel droevig maar ik neem je het gelijkertijd niet kwalijk. Het eerste wat een kerkelijk instituut jou zou moeten vertellen is ‘God wil’ en dat verzaken die kerkelijke instituten nogal eens en sturen jou in een doolhof van formulieren terwijl de Schrift zo duidelijk is.

.

Riska

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 09:31

Jantjes schreef:Als je God dan maar niet wantrouw want die heeft duidelijk ‘Zijn wil’ geopenbaard. Daar mag geen misverstand over bestaan. Dat jij Gods wil nog niet kent is eigenlijk heel droevig maar ik neem je het gelijkertijd niet kwalijk. Het eerste wat een kerkelijk instituut jou zou moeten vertellen is ‘God wil’ en dat verzaken die kerkelijke instituten nogal eens en sturen jou in een doolhof van formulieren terwijl de Schrift zo duidelijk is.
Dit is nou typisch een geval van doorslaan naar 'wat ZIJ doen is verkeerd'.
Het onderschrift van Cathy getuigt ervan dat je iedere dag weer je moet en mag stellen onder de leiding van de Heer. Soms zie je het pad duidelijk, soms moet Hij je de weg weer wijzen - dát is het juiste pad in jouw leven.
En misschien weet jij het heel duidelijk - er zijn ook mensen die af en toe zich afvragen of ze nog op de goede weg zijn.
Cathy zal - net als ikzelf - de grote lijnen van Gods heilsgeschiedenis kennen. Maar de vraag die ik in haar onderschrift proef is: "hoe geef ik er in het dagelijks leven richting aan"...

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 09:37

Opnieuw veroorzaken formulieren van Enigheid duidelijk voor Onenigheid..

Riska

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 10:32

discipel2011 schreef:Opnieuw veroorzaken formulieren van Enigheid duidelijk voor Onenigheid..

Hoho, het was niet iets tegen de Formulieren van Enigheid. Tenminste niet wat mij betreft.

Jantjes

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 14:44

Riska schreef:
Jantjes schreef:Als je God dan maar niet wantrouw want die heeft duidelijk ‘Zijn wil’ geopenbaard. Daar mag geen misverstand over bestaan. Dat jij Gods wil nog niet kent is eigenlijk heel droevig maar ik neem je het gelijkertijd niet kwalijk. Het eerste wat een kerkelijk instituut jou zou moeten vertellen is ‘God wil’ en dat verzaken die kerkelijke instituten nogal eens en sturen jou in een doolhof van formulieren terwijl de Schrift zo duidelijk is.
Dit is nou typisch een geval van doorslaan naar 'wat ZIJ doen is verkeerd'.
Het onderschrift van Cathy getuigt ervan dat je iedere dag weer je moet en mag stellen onder de leiding van de Heer. Soms zie je het pad duidelijk, soms moet Hij je de weg weer wijzen - dát is het juiste pad in jouw leven.
En misschien weet jij het heel duidelijk - er zijn ook mensen die af en toe zich afvragen of ze nog op de goede weg zijn.
Cathy zal - net als ikzelf - de grote lijnen van Gods heilsgeschiedenis kennen. Maar de vraag die ik in haar onderschrift proef is: "hoe geef ik er in het dagelijks leven richting aan"...


Cathy schreef duidelijk: ik wantrouw mensen die zo goed weten wat God's wil en Zijn plan is. Meestal komt daar niet veel goeds van.
Als ik als antwoord zegt dat Gods(geopenbaarde) wil bekent is en als jij dan antwoord dat dat doorslaan is vraag ik mij af weet Riska het dan ook niet. God geopenbaarde wil is oudtestamentisch in de decaloog bekent gemaakt en heeft hij in Christus laten zien wat dat betekend. Dat is niet doorslaan maar hét aller belangrijkste wat de Schrift ons te vertellen heeft. Als er mensen zijn die denken van het pat af te zijn is er maar één meetlat en die heb ik genoemd en daar hebben we geen ingewikkelde formulieren voor nodig, want die lokketen brengen je in verwarring en zijn ook altijd langen wachtrijen voor.

Let wel, ik heb het over 'Gods geopenbaarde wil' en niet over 'Gods verboren wil' want die weten wij niet en daar maak jij en Cathy een vergissing in.


.

Riska

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 14:57

Het ging in jouw eerste opmerking over dit onderschrift:
Onderschrift Cathy schreef:Samen bidden ,samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Jij maakt daar ene opmerking over en daarop heb ik gereageerd.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ook bv. de Psalmist vraagt:
"zie of bij mij een heilloze weg is
en leidt mij op de eeuwige weg"

Zo heb ik haar onderschrift opgevat: dat wij dagelijks bidden of God ons wil leiden op de weg ten leven...
niks meer, niks minder...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor henkie » 19 feb 2011 15:39

Dit topic gaat even dicht om het te kunnen opschonen.

Aangezien er de laatste weken enorm veel berichten zijn verwijderd, vaak van dezelfde personen, gaan we het wat strenger aanpakken. Dit kost de moderators teveel tijd. Worden er berichten van je verwijderd en ben je recidivist dan word je voor enige tijd afgesloten van het forum. Of je op de nominatie staat, kun je zien door te bekijken of er recent berichten van je zijn verwijderd.

Het gaat meestal om postings die off topic zijn of die persoonlijk van aard zijn. Teveel uitwijden over onderwerpen die niets met de beginpost hebben te maken, zijn dus niet welkom. Stokpaardjes kun je niet onbeperkt van stal halen. En heb je een persoonlijke reactie voor iemand die niets met het onderwerp te maken heeft, stuur dan een persoonlijk bericht.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Optimatus » 22 feb 2011 21:28

Optimatus schreef:In het overgrote deel van de protestantse kerken in ons land vormen de z.g. Formulieren van Enigheid (de Heidelbergse Cathechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordse Leerregels), samen met de drie oude geloofsbelijdenissen (Twaalf Artikelen, Nicea/Constantinopel en Athanasius) de belijdenisgeschriften.

Hoe denken wij hier anno 2011 over? Zijn deze Formulieren nog altijd onverkort van kracht, lezen en overdenken wij ze nog of beschouwen we ze als een gedateerd trio geschriften, rijp voor het archief?


Faramir gaf aan dat zondag 80 van de Heidelbergse Cathechismus op een onjuiste veronderstelling aangaande de mis is gebaseerd. Moet deze zondag herschreven worden? Zelf denk ik dat het goed is om alles nog eens goed door te lichten om eventuele ongerijmdheden uit te sluiten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor TheKeimpe » 23 feb 2011 16:34

Maar bekijk het dan wel in zijn totaalperspectief en niet alleen door de ogen van de Rooms-Katholieken...

Als zondag 80 werkelijk gebaseerd is op een verkeerde veronderstelling (en daar ben ik nog niet zo van overtuigd,) dan is het inderdaad zaak dat de verwoording aangepast wordt. Alleen, wie gaat dat doen. O die vermaledijde versnippering van de gereformeerden, nu kunnen ze niets meer gezamenlijk aanpakken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten