Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Dopentopic sluiten wegens offtopic geleur en vetes

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:42

discipel2011 schreef:Topic sluiten wegens off topic geleuter en persoonlijke vetes over dopen...!!!!

Dit is een topic over DOPEN !!!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:44

Alphonsus schreef:Niet alleen Gergemmers maar ook Katholieken laten hun kinderen dopen.

Reden is: door de doop breng je je kind binnen het (genade)verbond. Maar ook niet meer dan dat.


Eén van de eerste postings in deze discussie. Wellicht aardig om nog eens naar te kijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 18:37

Optimatus schreef:Is dat "de Rivier" van de gevallen predikant Van Hoogstraten - Dat is de filiaalhouder van het filiaal van de "Levensstroomgemeente" in Leiderdorp.

Nee.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 18:38

schelpje3 schreef:
Optimatus schreef:Vragen om een flinke verkoudheid.

Ja maar ook die mensen erom heen :-&
Eentje staat zelfs met een rugzak om, waarom ?

Wees niet bang, is geen moslimterrorist.
En…zwarte-pakken-mannen kunnen ze daar niet :lol:

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 18:44

schelpje3 schreef:Nou sorry hoor, maar ziet dat er even armoedig uit :?

Dat zeiden ze destijds van die ezel en het vloekhout ook.
Maar wel Heere met 3 e's?
Schelpje, de doop is een zelfveroordeling, zoals God het mes als oordeel in het zondige vlees wilde van Abraham, zo is de doop de besnijdenis van Jezus, die door Zijn Vader geoordeeld werd in plaats van ons.
Dat je dat maar eens mocht gaan inzien...

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor marin » 18 feb 2011 18:47

Elbert schreef:
Inderdaad: in het huwelijk is sprake van een gelijkwaardige relatie. De relatie tussen God en een gelovige is echter niet gelijkwaardig. Die is meer te vergelijken met die tussen een Vader en Zijn kind.
Een kind kiest niet bewust z'n vader uit.
Of zijn er hier forummers die hun ouders wel bewust hebben uitgekozen?


Elbert,
Je weet dat het voorbeeld gaat om de bezegeling, dus niet door elkaar halen, niet doen!

Maar je slaat de spijker op z’n kop een kind kiest niet bewust z’n Vader bij de kinderdoop, dat is geen gelijkwaardige relatie, daardoor is de Here Jezus ook op 28 jarige leeftijd gedoopt en er werd een stem uit de hemel gehoord, die zei: "Deze is Mijn Zoon, de Geliefde, in wie Ik Mijn welbehagen heb."
De heerlijkheid, die op Christus rustte, is een waarborg van de liefde van God voor de mens. De Heiland kwam als ons voorbeeld, en zo zeker als God Zijn gebed hoorde, zal Hij ook het onze horen. Wanneer wij tot Hem komen in Jezus' naam, dan zal de stem, die tot Jezus sprak, ook tot ons zeggen: Dit is Mijn geliefd kind, in wie Ik een welbehagen heb.
Een volwassen persoon die de Here Jezus als zijn Verlosser aanvaard is het zegel van die relatie de doop.

Als de ouder(s) al een relatie met God door de Here Jezus hebben en hun leven aan Hem overgeven dan maken de kinder(en)daar ook deel van uit, daar kan geen mens wat aan veranderen!

Daardoor hebben de ouders ook een grote verantwoordelijkheid om hun kinderen tot/naar Jezus te leiden en dat zij ook die stap kunnen maken, dat zij ook met verstand kunnen begrijpen wie Jezus is en in die relatie daarna door de doop het laten bezegelen.

Wanneer wij tot Hem komen in Jezus' naam, dan zal de stem, die tot Jezus sprak, ook tot ons zeggen: Dit is Mijn geliefd kind, in wie Ik een welbehagen heb.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 18 feb 2011 19:27

marin schreef:Elbert schreef:
Inderdaad: in het huwelijk is sprake van een gelijkwaardige relatie. De relatie tussen God en een gelovige is echter niet gelijkwaardig. Die is meer te vergelijken met die tussen een Vader en Zijn kind.
Een kind kiest niet bewust z'n vader uit.
Of zijn er hier forummers die hun ouders wel bewust hebben uitgekozen?


Elbert,
Je weet dat het voorbeeld gaat om de bezegeling, dus niet door elkaar halen, niet doen!

Maar je slaat de spijker op z’n kop een kind kiest niet bewust z’n Vader bij de kinderdoop, dat is geen gelijkwaardige relatie, daardoor is de Here Jezus ook op 28 jarige leeftijd gedoopt en er werd een stem uit de hemel gehoord, die zei: "Deze is Mijn Zoon, de Geliefde, in wie Ik Mijn welbehagen heb."
De heerlijkheid, die op Christus rustte, is een waarborg van de liefde van God voor de mens. De Heiland kwam als ons voorbeeld, en zo zeker als God Zijn gebed hoorde, zal Hij ook het onze horen. Wanneer wij tot Hem komen in Jezus' naam, dan zal de stem, die tot Jezus sprak, ook tot ons zeggen: Dit is Mijn geliefd kind, in wie Ik een welbehagen heb.
Een volwassen persoon die de Here Jezus als zijn Verlosser aanvaard is het zegel van die relatie de doop.

Als de ouder(s) al een relatie met God door de Here Jezus hebben en hun leven aan Hem overgeven dan maken de kinder(en)daar ook deel van uit, daar kan geen mens wat aan veranderen!

Daardoor hebben de ouders ook een grote verantwoordelijkheid om hun kinderen tot/naar Jezus te leiden en dat zij ook die stap kunnen maken, dat zij ook met verstand kunnen begrijpen wie Jezus is en in die relatie daarna door de doop het laten bezegelen.

Wanneer wij tot Hem komen in Jezus' naam, dan zal de stem, die tot Jezus sprak, ook tot ons zeggen: Dit is Mijn geliefd kind, in wie Ik een welbehagen heb.


............ :idea: ............ :jaknikken: ............. :-({|= ...........

.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 19:29

Ook op de Olijfberg klonk God's stem uit de hemel, toen de discipelen Elia zagen, en Hij zei:, naar HEM (Jezus) zult gij luisteren.
Jezus en dien gekruisigd, daar draait het om.
OT was voorafschaduwing.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2011 01:01

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Is dat "de Rivier" van de gevallen predikant Van Hoogstraten - Dat is de filiaalhouder van het filiaal van de "Levensstroomgemeente" in Leiderdorp.

Nee.


Waar is deze foto dan wel genomen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor discipel2011 » 19 feb 2011 08:05

off topic

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 09:00

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Is dat "de Rivier" van de gevallen predikant Van Hoogstraten - Dat is de filiaalhouder van het filiaal van de "Levensstroomgemeente" in Leiderdorp.

Nee.


Waar is deze foto dan wel genomen?

12,5 Km ten noorde van dat woud van berken. :lol:

Riska

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 10:57

Jantjes schreef:Wat mij bedroeft, is dat er mensen zijn, die denken dat wanneer hun kinderen niet langer naar de kerk gaan, de doop nog enigszins soelaas biedt.
Want zeg nou zelf, wat heb je liever, Riska, dat je zoon of dochter zich laat dopen op volwassen leeftijd als een belijdenis (ook al was hij/zij al 'gedoopt')...
OF dat je kind gedoopt is, maar de wereld induikt en niets meer met het geloof te maken wil hebben?
Geef daar nou eens eerlijk antwoord op

De misvatting is dat mensen die niet meer naar de kerk gaan, niet geloven. Kon wel eens meer aan de kerk liggen dan aan het persoonlijk geloof van iemand.
De doop is niet zaligmakend. Kinderdoop niet en volwassendoop - of geloofsdoop, zoals jullie het noemen. Iemand geeft terecht aan dat je vandaag je geloof kunt belijden en morgen totaal ongelovig kunt zijn/worden.
Mijn kinderen zijn niet de wereld ingedoken (wat is dat in jouw leer eigenlijk? drank, drugs, gokken en gamen of gewoon studeren, een baan hebben en verantwoordelijkheid nemen in de maatschappij?).
Ik zou heel dankbaar zijn als ze belijdenis zouden doen en daarmee de doop als kind bevestigen.
Zover is het (nog) niet. Hoewel... soms zijn er opmerkingen, waardoor ik weet dat ze ermee bezig zijn. Ik bid daarom dagelijks dat God het werk dat Hij begon niet loslaat.

Jantjes schreef:....heb je wel eens rekening gehouden dat Hij dat werk wat Hij begon afgemaakt hebt en ook voorzet in ons !
Nee, God heeft het werk niet afgemaakt. Iedere dag opnieuw vormt Hij ons, wijst Hij ons de weg en pas als wij sterven heeft Hij dat werk in mij persoonlijk afgemaakt. Niet eerder en dat geldt ook voor mijn kinderen.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 14:10

Riska schreef:
Jantjes schreef:Wat mij bedroeft, is dat er mensen zijn, die denken dat wanneer hun kinderen niet langer naar de kerk gaan, de doop nog enigszins soelaas biedt.
Want zeg nou zelf, wat heb je liever, Riska, dat je zoon of dochter zich laat dopen op volwassen leeftijd als een belijdenis (ook al was hij/zij al 'gedoopt')...
OF dat je kind gedoopt is, maar de wereld induikt en niets meer met het geloof te maken wil hebben?
Geef daar nou eens eerlijk antwoord op

Ho, ho valsheid in geschriften :mrgreen:
Hoewel ik het nogal eens ben met Bastiaan30 heb Jantjes dit niet geschreven.

.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 14:13

Riska schreef:
Jantjes schreef:....heb je wel eens rekening gehouden dat Hij dat werk wat Hij begon afgemaakt hebt en ook voorzet in ons !
Nee, God heeft het werk niet afgemaakt. Iedere dag opnieuw vormt Hij ons, wijst Hij ons de weg en pas als wij sterven heeft Hij dat werk in mij persoonlijk afgemaakt. Niet eerder en dat geldt ook voor mijn kinderen.

@Riska, jij had het over de ‘Votum en groet’ de aanduiding van de zegenbede die een predikant aan het begin van een kerkdienst doet.
Onze hulpe is in den naam des HEEREN, die hemel en aarde gemaakt heeft die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
Dat zijn oudtestamentische voorzeggingen namelijk uit Psalm 124:8 en Psalm 138:8 en die voorzeggingen zijn door God in Christus volbracht. Dat is dus afgemaakt en vervult in Hem! Zo bedoelde ik dat.

.

Riska

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 14:31

Oké, dat is van een andere "grootheid"...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten