LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor schaapje » 15 feb 2011 10:45

TheKeimpe schreef:Dank voor de antwoorden.

Mag ik uit antwoord 1 opmaken dat "gezinsplanning" dus als iets positiefs wordt gezien binnen de RKK?

En nog een vervolgvraag bij vraag 3: maakt dit mensen niet ontzettend angstig, als ze geen geloofszekerheid (kunnen) hebben? Wat je bij je dood staat te wachten is dus altijd een vraag?



Hallo faramir,

Gisteren zag ik jouw bericht al over dat katholieken geen heilszekerheid kennen

mijn vraag ...waarom dat zo is, en wat wordt er bedoeld met heilszekerheid?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 15 feb 2011 18:01

TheKeimpe schreef:Dank voor de antwoorden.

Mag ik uit antwoord 1 opmaken dat "gezinsplanning" dus als iets positiefs wordt gezien binnen de RKK?

Volgens mij wordt er niet afwijzend op gereageerd, maar ik heb er nooit concilieteksten, encyclieken enz enz over gelezen.
En nog een vervolgvraag bij vraag 3: maakt dit mensen niet ontzettend angstig, als ze geen geloofszekerheid (kunnen) hebben? Wat je bij je dood staat te wachten is dus altijd een vraag?

Of het angstig maakt of niet weet ik niet. Ik vind het niet angstig en de mensen die ik ken vinden dat ook niet. De doden die ik begraven heb vonden het evenmin angstig (en daarmee bedoel ik in meer of mindere mate dan de doorsnee mens). Je zonden zijn je vergeven als je dat opgebiecht hebt. We gaan van Gods barmhartigheid uit.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor TheKeimpe » 15 feb 2011 19:30

Op hoop van zegen zeg maar. Maar wat nu als het toch tegenvalt?

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 15 feb 2011 19:32

TheKeimpe schreef:Op hoop van zegen zeg maar. Maar wat nu als het toch tegenvalt?

Dan gebeurt er alsnog wat God wil en heb je je daarbij neer te leggen. :) Net zoals protestanten dus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor TheKeimpe » 15 feb 2011 19:37

Faramir schreef:
TheKeimpe schreef:Op hoop van zegen zeg maar. Maar wat nu als het toch tegenvalt?

Dan gebeurt er alsnog wat God wil en heb je je daarbij neer te leggen. :) Net zoals protestanten dus.

Toch niet helemaal. God heeft heel duidelijk gezegd dat wie Hem hier belijden zal van de mensen, dat Hij diegene zal belijden voor Zijn Vader. Dan zal het toch niet per ongeluk tegenvallen, hoor!

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 15 feb 2011 19:39

TheKeimpe schreef:
Faramir schreef:
TheKeimpe schreef:Op hoop van zegen zeg maar. Maar wat nu als het toch tegenvalt?

Dan gebeurt er alsnog wat God wil en heb je je daarbij neer te leggen. :) Net zoals protestanten dus.

Toch niet helemaal. God heeft heel duidelijk gezegd dat wie Hem hier belijden zal van de mensen, dat Hij diegene zal belijden voor Zijn Vader. Dan zal het toch niet per ongeluk tegenvallen, hoor!

Ik hoop van harte dat je daarin kan blijven geloven tot aan het eind van de rit.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor learsi » 18 feb 2011 19:54

Was gisteren bij een RK begrafenis. Daar werd ook de eucharistie gevierd. Degenen die deelnamen kregen geen wijn te drinken. Wat is daar de rede van?

b.v.d. Learsi

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 18 feb 2011 20:38

learsi schreef:Was gisteren bij een RK begrafenis. Daar werd ook de eucharistie gevierd. Degenen die deelnamen kregen geen wijn te drinken. Wat is daar de rede van?

b.v.d. Learsi

Dat is veelal vanuit organisatorisch oogpunt.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 20:40

Bezuiniging....

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 18 feb 2011 20:42

discipel2011 schreef:Bezuiniging....

:) Nope.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 22:10

Faramir schreef:
discipel2011 schreef:Bezuiniging....

:) Nope.

De financiele schade die 1000 daders van verminkte levens achterlaten, kan anders nog aardig wat gaan kosten.
http://www.refdag.nl/nieuws/deetman_vra ... n_1_534988

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 22:27

Door z.g. christenheid wordt de Naam van Christus gelasterd en dat is kostbaar Bloed vergieten met instemming van geestelijke leiders en vooraanstaande "geestelijken" en dat kost zielen, waarvan zij rekenschap zullen hebben af te leggen voor de Rechterstoel van Christus..
Zie dan toe hoe wij wandelen in voorzichtigheid en wijsheid van de Heilige Geest...want ook wij zullen rekenschap moeten afleggen voor de Rechterstoel van Christus.

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Faramir » 18 feb 2011 22:36

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:
discipel2011 schreef:Bezuiniging....

:) Nope.

De financiele schade die 1000 daders van verminkte levens achterlaten, kan anders nog aardig wat gaan kosten.
http://www.refdag.nl/nieuws/deetman_vra ... n_1_534988

Dat heeft verder niets te maken met het onderwerp wat besproken werd. Maar goed, een figuur als jezelf zal wel compleet lak hebben aan elke vorm van normaal communiceren.

Indien je het daadwerkelijk wil weten, het misbruik in Nederland heeft zich voornamelijk afgespeeld binnen religieuze orden. Orden zijn financieel (maar ook bestuurlijk) onafhankelijk van de bisdommen. Over het algemeen zijn ze ook vrij vermogend in tegenstelling tot bisdommen. Indien orden door nalatigheid smartengeld moeten of willen betalen zal dit geen of nauwelijks financiële gevolgen hebben voor de lokale geloofsgemeenschappen (parochies).

Kortom, je doet weer eens een boude uitspraak over iets waar je werkelijk geen kaas van gegeten hebt. Misschien kun je je bijdragen beter concentreren op de onderwerpen waar je wel mee kan komen, en de rest meelezen. Dat doe ikzelf ook. Je hoeft echt niet in elk topic dwangmatig te reageren.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2011 00:53

Faramir schreef:
learsi schreef:Was gisteren bij een RK begrafenis. Daar werd ook de eucharistie gevierd. Degenen die deelnamen kregen geen wijn te drinken. Wat is daar de rede van?

b.v.d. Learsi

Dat is veelal vanuit organisatorisch oogpunt.


Dat begrijp ik niet. Ik ga in de Oud-Katholieke Kerk ook altijd ter communie (mijn belijdenis in de PKN wordt in de OKKN erkend als toegang tot de communie) en daar krijg je wel altijd wijn, ook als er honderden mensen aanwezig zijn die ter communie gaan. De OKKN en de RKK hebben beide dezelfde communie-middelen (hostie en kelk). Waarom kan het in de OKKN wel en in de RKK niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 09:33

Dat is ook niet overal zo. In een aantal RK-kerken krijg je gewoon de beker aangereikt, in andere diensten kun je de hostie in de wijn dopen.
Maar zowel in kloosters als in parochies worden beide aangereikt. Dus als het niet zo is, is dat een uitzondering volgens mij.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten