Is er in refokring een taboe op samen bidden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor JeeWee » 26 jan 2011 12:28

Ik werd getriggerd door een stukje op cip.nl waarin ene dominee Ten Berge zich afvraagt waarom er zo weinig samen gebeden wordt in Reformatiorische kring. Als er in een gemeente al een gebedskring is, wordt die vaak heel slecht bezocht, terwijl vaak vele verenigingen met veel leden zijn. Is het gebed niet aantrekkelijk genoeg? Is er een taboe in de Reformatorische wereld op samen bidden?
Een schrijnend voorbeeld daarvan was toen op het Driestar College kringgebed verboden werd.

Hoe zie jij dat? Vind je een gebedskring eng? Of misschien helemaal niet goed, of denk je dat het juist meer zou moeten gebeuren?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2011 12:37

JeeWee schreef:Ik werd getriggerd door een stukje op cip.nl waarin ene dominee Ten Berge zich afvraagt waarom er zo weinig samen gebeden wordt in Reformatiorische kring. Als er in een gemeente al een gebedskring is, wordt die vaak heel slecht bezocht, terwijl vaak vele verenigingen met veel leden zijn. Is het gebed niet aantrekkelijk genoeg? Is er een taboe in de Reformatorische wereld op samen bidden?
Een schrijnend voorbeeld daarvan was toen op het Driestar College kringgebed verboden werd.

Hoe zie jij dat? Vind je een gebedskring eng? Of misschien helemaal niet goed, of denk je dat het juist meer zou moeten gebeuren?

Allereerst: het vetgedrukte is een ongenuanceerde uitspraak, daar speelde meer, wat niet openbaar is, en niet openbaar hoeft te worden.

Daarnaast: op onze Bijbelstudievereniging bidden we ook samen, niet als kringgebed, maar wel als gebed met elkaar, voor elkaar, voor de gemeente. Je tegenstelling tussen gebedskring en andere kringen kan ik daarom niet zo goed plaatsen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor JeeWee » 26 jan 2011 14:07

Ik heb het vaker meegemaakt dat men bij lekaar zit en dat iedereen, die iets te bidden heeft dat doet.
Meestal is dat in een kring. Tussendoor vallen er wel stiltes.
Bij een familie lid van mij in Engeland hebben ze in hun kerk elke donderdag avond 'prayermeeting'. Daar wordt door velen hardop gebeden en/of gedankt voor verschillende zaken.

Ik zie dit in refokringen weinig gebeuren op bijvoorbeeld een vereniging.
Of wellicht gewoon thuis met de familie.

Is dat schroom, of toch een taboe omdat het dan wel heel persoonlijk wordt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2011 14:11

Ik ben wel eens bang dat het individualisme veel invloed heeft in gereformeerde kerken. De kerkdienst is er vooral om zelf veel te leren... gemeenschap is er verder soms ver te zoeken. Als je kijkt hoe dat in de eerste gemeenten ging (eten, delen, samen bidden etc.) en dat vergelijkt met nu (veel voor jezelf houden, samen in de kerk zitten, de rest is persoonlijk) vind ik dat wel een gevaar, en geslotenheid, niet durven bidden, gebed vragen, dingen openlijk met elkaar bespreken kan daar wel een gevolg van zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor JeeWee » 26 jan 2011 14:18

Dat herken ik wel.
Soms lijkt de kerk net een restaurant waar je een dag per week gaat eten.

Er heerst misschien daarom ook een schroom om hardop te praten over wat God doet in je leven, laat staan om hardop een gesprek met God aan te gaan waar anderen bij zijn.

Of is het toch de angst dat dingen dan uit de hand gaan lopen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Bastiaan30 » 26 jan 2011 14:27

Zegt de Schrift niet dat we in onze binnenkamer moeten gaan om te bidden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2011 14:33

De Schrift zegt dat we niet met ons bidden te koop moeten lopen.

De Schrift zegt ook:


Deze allen bleven eendrachtig volharden in het gebed, met enige vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broeders.

En na een ogenblik van overleg, ging hij naar het huis van Maria, de moeder van Johannes, bijgenaamd Marcus, waar velen vergaderd waren in gebed.

Gemeenten kwamen samen en hielden maaltijden en baden samen. Dus naast het je afzonderen om ongestoord (en zonder er mee te koop te lopen) te bidden, en het samen bidden in de gemeente zijn niet met elkaar in strijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 14:35

zelf heb ik geen enkel bezwaar tegen een gebedskring, en bij een gebedskring stel ik me voor dat er bedoelt wordt dat iedereen omstebeurt bidt waar hij/zij voor wil bidden, in willekeurige volgorde, en dat als iemand klaar is, er een stilte valt en dat dan iemand anders weer verder gaat ( ik omschrijf het even, want ik heb ook weleens kringgebed, dat je netjes de rij afgaat en iedereen zijn ding bidt )
Maar ik weet dat vanuit mijn opvoeding dit wel als "raar" wordt gezien, namelijk, bidden doe je niet op de hoek van de straat maar in het verborgene, natuurlijk in een vereniging gaat iemand voor, in de kerk de dominee, en als echtpaar of gezin bidt je wel met elkaar, maar niet in een kring waar de één er nog langere verhalen van maakt dan de ander.

Nogmaals, persoonlijk vind ik het heel mooi. Maar ik weet dat mijn ouders het dus veel te evangelisch vinden, en het gevoel krijgen dat je gaat laten horen aan de rest hoe mooi je wel niet kan bidden. misschien is dat bij meer mensen de reden?

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Antoinette » 26 jan 2011 14:44

Haha grappig om te lezen dat "samen bidden" als "evangelisch" wordt bestempeld.
Ach, tja wat zou de rede zijn dat het niet vaak gebeurd?
Of er een duidelijke rede is? Ik weet het niet.
Ik weet wel dat als ik ernaar vraag er vaak een antwoord gegeven wordt als van: Ja, dat doen we gewoon niet.
Maar waarom dan niet? Daarom niet.
Als je er op doorvraagt weten ze vaak geen antwoord en willen het gesprek erover graag beeindigen.
Omdat je op een gebied komt, wat velen onbekend is, je merkt ook een beknopte nieuwtestamenstische bijbelkennis op
vergeleken wat men weet over het oude testament.

Kortom: Als er niet over gecommuniceerd wordt, zal het nooit gebeuren.
Communicatie met elkaar over het woord is iets wat zeer moeizaam verloopt, dus ook de uitwerking van het woord loopt daardoor achter.

Jammer!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Faramir

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Faramir » 26 jan 2011 14:47

Antoinette schreef:Haha grappig om te lezen dat "samen bidden" als "evangelisch" wordt bestempeld.

Bijzonder ja.
In de belijdend protestantse en katholieke gezinnen die ik ken bid men namelijk dagelijks samen. Voor en na het eten.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Antoinette » 26 jan 2011 14:51

Faramir schreef:
Antoinette schreef:Haha grappig om te lezen dat "samen bidden" als "evangelisch" wordt bestempeld.

Bijzonder ja.
In de belijdend protestantse en katholieke gezinnen die ik ken bid men namelijk dagelijks samen. Voor en na het eten.


Samen bidden binnen het gezin bedoel je?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Faramir

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Faramir » 26 jan 2011 14:57

Antoinette schreef:
Faramir schreef:
Antoinette schreef:Haha grappig om te lezen dat "samen bidden" als "evangelisch" wordt bestempeld.

Bijzonder ja.
In de belijdend protestantse en katholieke gezinnen die ik ken bid men namelijk dagelijks samen. Voor en na het eten.


Samen bidden binnen het gezin bedoel je?

Ja, maar ook met gasten die aan tafel zitten.
Daarnaast ken ik meerdere initiatieven (door de kerk gesteund) waarin een groepje mensen een avond in de week, of eens per maand bij elkaar komt om te bidden, bijbel te lezen en een maaltijd te nuttigen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 14:58

Samen bidden binnen het gezin bedoel je?[/quote]
Ja, maar ook met gasten die aan tafel zitten.[/quote]


maar dat is toch wat anders dan een gebedskring, waar iedereen om ste beurt voor bepaalde zaken bidt?

Faramir

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor Faramir » 26 jan 2011 15:01

meribel schreef:maar dat is toch wat anders dan een gebedskring, waar iedereen om ste beurt voor bepaalde zaken bidt?

Dat ligt maar net aan de invulling die je eraan geeft.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Is er in refokring een taboe op samen bidden?

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 15:07

ja ik dacht dat degene die het topic opende dat bedoelde, een gebedskring, vandaar,
want op samen bidden zoals jij omschrijft merk ik ook nergens een taboe. gelukkig maar.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten