@Meribel,
Op youtube is een korte globale beschrijving over de 'vergadering'.
http://www.youtube.com/watch?v=v4veQnW-7ikDé vergadering der gelovigen dat zijn alle mensen die de Heere Jezus als Heer en Heiland kennen.
De groep die soms door mensen de so-called 'vergadering van gelovigen' genoemd worden willen eigenlijk helemaal niet zo heten. De gedachte erachter is dat in een tijd van versplintering en verdeeldheid in het christendom, men weer terug moet gaan naar 'wat in de beginne was'. Het is onmogelijk om de verdeeldheid op te lossen, het is wél mogelijk om alle christenen die echt de Heere kennen, en niet willen volharden in zonden, niet verbonden zijn met kwade praktijken of dwalingen hebben over de Persoon van de Heere Jezus, als volledig lid van het Lichaam, Zijn Gemeente te aanvaarden. En dus ook het brood met zoiemand te breken. Op die grondslag wil men samenkomen in een tijd van verdeeldheid.
1 Kor. 14:26; "Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting".
Iedere broeder kan een lied, gebed, bijbelgedeelte of onderwijs hierover inbrengen. Zusters spreken niet in de samenkomst en dragen hoofdbedekking. De man is een beeld van Christus, de vrouw een beeld van de Gemeente (Efeze 5). Doordat de vrouwen zwijgen wordt tot uitdrukking gebracht dat het de wens is van de samenkomst dat de Heere Jezus alleen spreekt (door de broeders heen) en dat de gemeente uit zichzelf zwijgt. Dat Hij het voor het zeggen heeft als Hoofd en Fundament van de Gemeente. Er is dus geen dominee.
Voor elke dienst geldt dat als de broeders in afhankelijkheid van de Heilige Geest zich laten leiden, dat het niet mogelijk is dat er geen eenheid in de dienst is. De Heilige Geest is een Geest van orde. Alle gebeden en liederen en onderwijzingen zullen een rode lijn laten zien. Een climax waar in de dienst naartoe gewerkt wordt.
Elke week wordt het avondmaal gevierd. Interessanter is misschien wat de gedachte achter de broodbreking is. In de bijbel staat 'doet dit tot Mijn gedachtenis'. God zegt dat en het houdt in dat we voor Zíjn gedachtenis denken aan het lijden en de dood ('de dood verkondigen') van Zijn Zoon denken. God de Vader wil graag herinnert worden aan wat Zijn Zoon gedaan heeft. Dus vaak wordt in de dienst van het broodbreken gesproken over psalm 22. 69, 88, 102, Jesaja 53, Klaagliederen 1, matth 27, openb 4 en 5 etc.etc. over het lijden van de Heere en wat Hij op Golgotha gedaan heeft. Het is een dienst die op God gericht is en niet op de mensen of de gemeente. Het is een aanbiddingsdienst om hem geestelijke offers (hebr 13:15) van dank en aanbidding te geven. Dat is ons 'geestelijk priesterschap' (1 petr2:5) in praktijk.
Daarna is op zondag meestal een 'bediening van het woord' een broeder die na aanleiding van een gebed of lied een onderwijzing heeft dat daarop ingaat. Deze dienst is wél gericht op de gemeente.
De vergaderingen (dus de som van alle christenen in elke plaats) horen van elkaar afhankelijk te zijn. En zo zijn de door sommigen omschreven 'vergaderingen van gelovigen' ook van elkaar afhankelijk. Een tuchtbesluit wordt door andere samenkomsten overgenomen.
Verdere opvallende dingen zijn;
- gezongen wordt er uit de bundel geestelijke liederen; met liederen van Wesley, de Hernhutters, ds. De Liefde & Isaac Dacosta (reveil), J.N. Darby. Meestal vierstemmig acapella.
- zusters en broeders zitten in sommige samenkomsten gescheiden. Niet een principeel issue, maar wel handig om niet in de war te raken als je als man tenor of bass zingt dat er geen sopranen of alten net naast je staan
.
- er zijn (ook internationaal) veel conferenties.
- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart).
- een beetje de huisuitgeverijen van de 'samenkomsten' zijn 'Uit het woord der waarheid' (aalten,
www.uhwdw.nl), 'In grazige weiden' (Den Helder), uitgeverij Daniel (zwolle).
Dat was het zo'n beetje qua introductie.
hart.gr.