vergadering der gelovigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

vergadering der gelovigen

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 10:56

hoi allemaal,
ik vroeg me af of iemand meer info heeft over de vergadering der gelovigen, van hun website haal ik het volgende over de invulling van de diensten:
De vorm van samenkomen

De samenkomsten in "Het Kruispunt" zijn gebaseerd op het principe / de grondslag van de "Vergadering van Gelovigen". Hierin is er geen voorganger die de hele dienst leidt, maar heeft iedereen iets, zoals dat ook geschreven staat in 1 Cor. 14. Gezamenlijk dragen wij verantwoordelijkheid in de dienst. Geleid door de Heilige Geest mogen we lofprijs- en aanbiddingsliederen opgeven, een stuk voorlezen uit de Bijbel, bidden, enz. Alles tot eer van Jezus Christus, onze Verlosser en tot opbouw van de Gemeente.


Daarnaast vieren we elke zondag avondmaal, omdat het belangrijk is er door brood en wijn bij bepaald te worden waar alles om draait: de kruisdood en de opstanding van Jezus Christus. Hierin heeft Hij satan overwonnen en de macht van de zonde weggedaan, waardoor wij vanuit die overwinning kunnen leven. Jezus is onze Verlosser! Iedereen die dit gelooft en niet in zonde leeft en zich niet inlaat met dwaalleer (zie 1 Cor. 11) is welkom aan het avondmaal. Ook voor gasten die het avondmaal met ons willen vieren is het bovenstaande van toepassing.


Zowel een broeder als een zuster kan bidden of liederen opgeven. Het (s)preken is alleen voor een broeder.



Zelf kerk ik in een traditionele kerk, en ik vind de 'liturgie" heel erg lijken op die van de eerste gemeentes ( zo vertelde iemand die daar naar toe gaat ook aan mij )
Weet iemand meer van dit kerkverband en wat is jullie mening over de invulling van de liturgie?? is er iemand die lid is van de vergadering?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2011 11:00

Er zijn zowieso twee verschillende soorten Vergadering. De traditionele vergadering en de wat mindere traditionele vergadering.

Mijn man is opgegroeid binnen de vergadering (tot 9 jaar geleden, hij is er toen uitgegaan zo ook z'n ouder).

Ik kwam zo nu en dan in de vergadering in Utrecht. Een fijne gemeente.

Ook ben ik weleens naar een traditionele vergadering geweest (dat was 1 keer en nooit meer).

Het is dus per plaats verschillend.

De liturgie in Utrecht vindt ik erg mooi en fijn. Wat ik heel mooi vindt is het Heilig Avond maal wat elke week gevierd wordt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 11:16

hoi Evelien,

uit jouw reactie klinkt dat je er niet lid van bent, maar dat bepaalde dingen wel fijn zijn,
maar welke dingen zijn niet fijn en waarom zou je er niet lid van zijn?
ik bedoel dan niet die traditionele maar die andere,
en waarom was het bij die traditionele 1 keer maar nooit meer? Wat was daar dan precies anders?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2011 11:37

zie pb. :wink:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 13:10

Dat het H. Avondmaal wekelijks gevierd wordt, vind ik een groot voorrecht. Ik zou willen dat wij ook eens wat meer dan die vijf keer het H. Avondmaal zouden vieren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor meribel » 26 jan 2011 15:05

ja, bij mij preekte laatst een dominee die ervoor pleitte dat het avondmaal wekelijks gevierd zou worden, hij was een gastpredikant en had inmiddels in zijn eigen gemeente ervoor gezorgd dat in plaats van 5 keer per jaar, elke maand het H.A. gevierd werd.

ik denk dat het heel bijbels is, maar het is ook zo dat er bij ons bij het avondmaal wel een dominee moet voorgaan, en niet een ouderling, en binnenkort zijn we vacant, en de omliggende gemeentes bij ons ook, dan is elke week wel een probleem lijkt me? zouden er ook gemeentes zijn waar er niet een dominee voorgaat bij het avondmaal? ( volgens mij sowieso bij de veragdering der gelovigen, want volgens mij hebben ze daar geen dominees )

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 16:41

@Meribel,
Op youtube is een korte globale beschrijving over de 'vergadering'. http://www.youtube.com/watch?v=v4veQnW-7ik

Dé vergadering der gelovigen dat zijn alle mensen die de Heere Jezus als Heer en Heiland kennen.
De groep die soms door mensen de so-called 'vergadering van gelovigen' genoemd worden willen eigenlijk helemaal niet zo heten. De gedachte erachter is dat in een tijd van versplintering en verdeeldheid in het christendom, men weer terug moet gaan naar 'wat in de beginne was'. Het is onmogelijk om de verdeeldheid op te lossen, het is wél mogelijk om alle christenen die echt de Heere kennen, en niet willen volharden in zonden, niet verbonden zijn met kwade praktijken of dwalingen hebben over de Persoon van de Heere Jezus, als volledig lid van het Lichaam, Zijn Gemeente te aanvaarden. En dus ook het brood met zoiemand te breken. Op die grondslag wil men samenkomen in een tijd van verdeeldheid.

1 Kor. 14:26; "Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting".

Iedere broeder kan een lied, gebed, bijbelgedeelte of onderwijs hierover inbrengen. Zusters spreken niet in de samenkomst en dragen hoofdbedekking. De man is een beeld van Christus, de vrouw een beeld van de Gemeente (Efeze 5). Doordat de vrouwen zwijgen wordt tot uitdrukking gebracht dat het de wens is van de samenkomst dat de Heere Jezus alleen spreekt (door de broeders heen) en dat de gemeente uit zichzelf zwijgt. Dat Hij het voor het zeggen heeft als Hoofd en Fundament van de Gemeente. Er is dus geen dominee.

Voor elke dienst geldt dat als de broeders in afhankelijkheid van de Heilige Geest zich laten leiden, dat het niet mogelijk is dat er geen eenheid in de dienst is. De Heilige Geest is een Geest van orde. Alle gebeden en liederen en onderwijzingen zullen een rode lijn laten zien. Een climax waar in de dienst naartoe gewerkt wordt.

Elke week wordt het avondmaal gevierd. Interessanter is misschien wat de gedachte achter de broodbreking is. In de bijbel staat 'doet dit tot Mijn gedachtenis'. God zegt dat en het houdt in dat we voor Zíjn gedachtenis denken aan het lijden en de dood ('de dood verkondigen') van Zijn Zoon denken. God de Vader wil graag herinnert worden aan wat Zijn Zoon gedaan heeft. Dus vaak wordt in de dienst van het broodbreken gesproken over psalm 22. 69, 88, 102, Jesaja 53, Klaagliederen 1, matth 27, openb 4 en 5 etc.etc. over het lijden van de Heere en wat Hij op Golgotha gedaan heeft. Het is een dienst die op God gericht is en niet op de mensen of de gemeente. Het is een aanbiddingsdienst om hem geestelijke offers (hebr 13:15) van dank en aanbidding te geven. Dat is ons 'geestelijk priesterschap' (1 petr2:5) in praktijk.

Daarna is op zondag meestal een 'bediening van het woord' een broeder die na aanleiding van een gebed of lied een onderwijzing heeft dat daarop ingaat. Deze dienst is wél gericht op de gemeente.

De vergaderingen (dus de som van alle christenen in elke plaats) horen van elkaar afhankelijk te zijn. En zo zijn de door sommigen omschreven 'vergaderingen van gelovigen' ook van elkaar afhankelijk. Een tuchtbesluit wordt door andere samenkomsten overgenomen.

Verdere opvallende dingen zijn;
- gezongen wordt er uit de bundel geestelijke liederen; met liederen van Wesley, de Hernhutters, ds. De Liefde & Isaac Dacosta (reveil), J.N. Darby. Meestal vierstemmig acapella.
- zusters en broeders zitten in sommige samenkomsten gescheiden. Niet een principeel issue, maar wel handig om niet in de war te raken als je als man tenor of bass zingt dat er geen sopranen of alten net naast je staan :).
- er zijn (ook internationaal) veel conferenties.
- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart).
- een beetje de huisuitgeverijen van de 'samenkomsten' zijn 'Uit het woord der waarheid' (aalten, www.uhwdw.nl), 'In grazige weiden' (Den Helder), uitgeverij Daniel (zwolle).

Dat was het zo'n beetje qua introductie. :)
hart.gr.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor meribel » 26 feb 2011 00:52

Hoi hvaniepenburg,
dank voor de info! weet ik weer wat meer

gr
meribel

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Jozo » 26 feb 2011 15:30

Zelf ging ik regelmatig met mijn ouders naar de vergadering der gelovigen (altijd naar dezelde gemeente dus mijn ervaringen zijn alleen gebaseerd op die gemeente)
Ik heb er zeer positieve ervaringen mee. Het was een hechte gemeenschap, geinteresseerd en vol passie voor God. Bij de diensten die ik bezocht zat men niet gescheiden en werd er niet vierstemmig gezongen (meestal was er een keyboardje bij). Kerst, pasen, etc werd inderdaad niet gevierd. Het avondmaal werd wekelijks gevierd en dat vond ik zeer waardevol aan deze gemeente (deelname is na overleg mogelijk).
Opvallend is dat er geen vaste predikant is. Volgens mij hebben ze geen geloofsbelijdenissen. De liturgie is heel minimalistisch.
Nog iets wat ik altijd erg mooi vond: De gemeente zelf heeft ook een woordje te zeggen. Er word bijvoorbeeld gebeden door leden of iemand kan naar voren komen om daar iets te vertellen/delen over God en de bijbel. Ze focussen wel heel sterk op de eindtijd en daar hebben ze ook een eigen visie op.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2011 09:23

hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.

Wiepie

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Wiepie » 27 feb 2011 15:13

Lalage schreef:
hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.


Dat vind ik ook! Hoe wordt er aangekeken tegen de rustdag op zondag?

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Jozo » 27 feb 2011 15:35

Dat zou ik dan weer niet weten. Heb ik nooit naar gevraagd.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor Evelien » 27 feb 2011 15:37

Wiepie schreef:
Lalage schreef:
hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.


Dat vind ik ook! Hoe wordt er aangekeken tegen de rustdag op zondag?


Ze vieren wel kerst, pasen en pinksteren maar niet op de bijzondagen (zoals de 2e (paas/kerst/pinkster)dag). Zoals vele kerken dat doen en hebben. Wij hebben met hemelvaart ook geen dienst, en ook niet de 2e bijzondagen.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor jaapo » 27 feb 2011 16:56

Bepaalde elementen, inclusief het wekelijk vieren van het Avondmaal, komen ook voor in meerdere prot. kerken. Dat vrouwen moeten zwijgen is voor mij persoonlijk een groot minpunt. Omdat het geen kerkgenootschap is, hebben zij uiteraard ook geen kerkorde, geen kerkrecht, geen regels omtrent ambtsdragers en vaste elementen in de liturgie, enz. Ik zou verder niet weten, waarom je er iets op tegen kunt hebben. Zo langzamerhand komt steeds meer het accent te liggen op het persoonlijke geloof, i.p.v. het door dogma's en andere regels opgelegde geloof. Waarbij ik dan aanteken, dat ik vrijwel zeker weet, dat binnen deze gelovigen er eveneens grote innerlijke verschillen in geloof zijn, alleen wordt dat niet openlijk beleden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: vergadering der gelovigen

Berichtdoor hvaniepenburg » 27 feb 2011 17:40

Lalage schreef:
hvaniepenburg schreef:- er worden geen bijzondere feestdagen gevierd, omdat de bijbel dat nergens voorschrijft (geen kerst, pasen, hemelvaart)..

Eigenlijk vind ik het wel opvallend dat de samenkomsten dan wel op zondag plaatsvinden en niet op de sjabbat.


De eerste christengemeenten braken het brood op de eerste dag, dus op de dag die wij de 'zondag' noemen, dat staat in Handelingen 20. De gemeente in Korinthe gaven hun collecten in de samenkomst ook op de eerste dag (1 Kor 16). In die zin is het niet gek dat de zogenaamde 'vergadering' ook op zondag samenkomt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten