Wie is mijn naaste?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 11 sep 2010 16:41

Wie is mijn naaste?
Lucas 10:25 Het enig noodzakelijke (ook bekend als de Barmhartige Samaritaan).
Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’


Als iedereen je naaste zou zijn dan had Jezus dat natuurlijk gewoon kunnen zeggen tegen die wetgeleerde maar Jezus koos juist voor een gelijkenis waaruit blijkt dat niet iedereen je naaste is.

Wanneer we ons zelf willen rechtvaardigen dan is het belangrijk te weten WIE onze naaste is.
Maar ja, wie wil zich nou vergelijken met die Wetgeleerde die deel wil hebben aan het eeuwige leven?

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor gerritse » 11 sep 2010 20:51

Pasker trekt uit de gelijkenis van 'de barmhartige Samaritaan' de volgende conclusie.

Als iedereen je naaste zou zijn dan had Jezus dat natuurlijk gewoon kunnen zeggen tegen die wetgeleerde maar Jezus koos juist voor een gelijkenis waaruit blijkt dat niet iedereen je naaste is.

Mijn antwoord.

Jezus toont zich hier weer in al zijn verfrissende nieuwheid van denken. Hij zou een dispuut kunnen beginnen, wie nu eigenlijk 'onze naaste'is. Zulke disputen waren al eeuwenlang in Jeruzalem gevoerd.
Het was tijd voor iets nieuws.
Jezus zegt:
"Het is niet van belang, wie onze naasten zijn. Dat is allemaal zo negatief. Van belang is alleen of jij een naaste BENT".

De geljkenis uit Lucas 10 is over- en overbekend.
Een gewonde Jood wordt in de steek gelaten door twee mede-Joden, die na volbrachte dienst in de tempel van Jeruzalem op weg zijn naar huis Jericho, waar veel priesters en Levieten woonden.

Maar een Samaritaan, die net aan een zakenreis gaat beginnen, helpt de man wel, hoewel er tussen Joden en Samaritanen een voortdurende vijandschap is.

Een volkomen tegenstelling: de priester en de Leviet trekken opeens de cirkel 'wie is mijn naaste'heel eng.
"Don't be involved'is hun leus. De rovers zijn misschien nog in de buurt. Geen aandacht trekken nu.

Maar de Samaritaan trekt de kring wijd, heel wijd. Daar ligt een zoon van het gehate volk. "Niks mee te maken", zou hij kunnen denken. Maar het gaat heel anders.

Voor ons déze les: ieder mens die in nood is, die is jouw naaste, die geholpen moet worden.
Volg de ingeving van de Heilige Geest. Storm niet gelijk op iedereen af. Raadpleeg eerst God.

Ik liep eens met mijn vrouw door Weenen. Mijn vrouw zag, dat een verstandelijk min of meer gehandicapt meisje lastig gevallen werd door een man. Ze stevende er op af en bevrijdde het bange meisje uit de avancepogingen van de man. Ze was op dat moment een naaste voor dat wildvreemde kind.

Kan jij ook zijn in voorkomende gevallen. De wereld is vol met 6.7. miljard 'naasten'.

Daag
Ger

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 12 sep 2010 17:07

Lucas 10:25 Er kwam een wetgeleerde die hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’

Gerritse:
Voor ons déze les: ieder mens die in nood is, die is jouw naaste, die geholpen moet worden.
Volg de ingeving van de Heilige Geest. Storm niet gelijk op iedereen af. Raadpleeg eerst God.

Een mens in nood is volgens mij een toevoeging aan het gebod maar misschien alleen belangrijk voor hen die zich zelf willen rechtvaardigen.
Verder zijn er behalve onze naaste die we volgens het gebod moeten liefhebben ook nog vijanden die we moeten liefhebben. Wil dat volgens jou dan zeggen dat onze vijanden niet onze naasten zijn?
En hoe zit het dan met mijn naaste familie, naaste buren etc. gewoon lezen dat dat iedereen is?

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor gerritse » 13 sep 2010 19:35

Pasker vraagt nader over 'een naaste zijn':

Verder zijn er behalve onze naaste die we volgens het gebod moeten liefhebben ook nog vijanden die we moeten liefhebben. Wil dat volgens jou dan zeggen dat onze vijanden niet onze naasten zijn?
En hoe zit het dan met mijn naaste familie, naaste buren etc. gewoon lezen dat dat iedereen is?

'Naasten' kunnen alle mensen zijn. Over het algemeen zijn dat mensen, waarmee we geen bijzondere band hebben.

Maar er kunnen naasten zijn, die ons vijandig bejegenen. Daarover zegt Jezus in Matth 5 v 44:
"Ik zeg u: heb uw vijanden lief".

Een vijand is dus een naaste, die een heel bijzondere wissel trekt op jouw liefde. Je staat niet als een onbeschreven blad tegenover hem, maar hij heeft in jouw levensboek heel vervelende dingen geschreven.

Een voorbeeld: bij de bevrijding van een duits concentratiekamp troffen de Amerikanen daar een man aan, die vijf jaar lang van kamp naar kamp was gesleept. Hij maakte, gezien zijn omstandigheden, een gezonde en ontspannen indruk. Men vroeg hem naar de oorzaak van zijn goede conditie. Hij antwoordde:
"Ik heb altijd vol kunnen houden om de mensen, waarmee ik te maken had, ( kampbeulen, barakcommandanten , verklikkers, verraders), met liefde en in een positieve gezindheid tegemoet te treden".

Het volgen van Gods geboden, dus ook van de bovengenoemde uitspraak, brengt ook zegen voor jezelf met zich mee.

En wat de buren betreft: een Christen had eens een buurman, zo vertelde hij mij, die hem lastig viel en die echt een vijand voor hem was door kleine burenpesterijtjes, je kent dat wel, harde muziek, gedoe met kliko's op het garagepad, enz.

Op zekere dag zag deze medegelovige dat zijn buurman met zijn auto vast raakte in de modder. Hij haalde zijn eigen auto en sleepte de buurman er uit.

Groot en klein: de wereld is vol van deze goudklompjes temidden van alle kiezels.

Daag
Ger

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor marin » 14 sep 2010 10:27

De godsdienst van de Joden bestond in Jezus tijd uit weinig meer dan een systeem van ceremoniën.
Naarmate zij de ware dienst van God hadden verlaten en de geestelijke kracht van Zijn woord hadden verloren, hadden zij getracht dit gebrek aan te vullen door aan de Goddelijke instellingen allerlei ceremoniën en overleveringen van eigen vinding toe te voegen. .

Zij beschouwden zichzelf rechtvaardig wegens hun ijver in het vervullen van ceremoniën en waardig een plaats in te nemen in het koninkrijk Gods.

Maar zij hadden hun hoop gevestigd op wereldse grootheid. Zij verlangden naar rijkdom en macht en deze verwachtten zij als loon voor hun voorgewende godsvrucht.

Zij zagen uit naar de Messias, die op aarde een koninkrijk zou oprichten en als een machtig vorst onder de mensen zou heersen. Met Zijn komst hoopten zij elke wereldse zegening te ontvangen.

Jezus wist, dat zij in hun verwachtingen zouden worden teleurgesteld.
Hij was gekomen om hun iets te leren dat veel beter was dan wat zij zochten. Hij was gekomen om de ware dienst van God te herstellen, om een reine godsdienst des harten in te voeren, die zich openbaren zou in een rein leven en een heilig karakter.

Een gedeelte van de bergrede:

"Zalig zijn de armen van geest," zei Jezus.
Armen van geest zijn zij, die hun eigen zondigheid en behoefte hebben leren kennen. Zij weten, dat zij uit zichzelf geen goed kunnen doen. Zij verlangen naar hulp van God en God wil hun Zijn zegen geven.

Jes. 57 : 15. Want zo zegt de Hoge en Verhevene, die in eeuwigheid troont en wiens naam de Heilige is: In den hoge en in het heilige woon Ik en bij de verbrijzelde en nederige van geest, om de geest der nederigen en het hart der verbrijzelden te doen opleven.

De priesters en rabbijnen twistten dikwijls over deze vraag. Zij beschouwden de arme en de onwetende niet als hun naaste en betoonden hun geen vriendelijkheid.
Jezus nam geen deel aan hun twist, Hij beantwoordde hun vraag door een verhaal van wat kortgeleden gebeurd was.

Hij zei: Een zeker man reisde van Jeruzalem naar Jericho........
daar kwamen een priester en een Leviet uit de tempel voorbij....deze mannen waren uitverkoren om in Gods tempel te dienen, en behoorden dus, evenals God, goedertieren en vriendelijk te zijn maar hun hart was koud en gevoeloos geworden.

Na enige tijd kwam daar ook een Samaritaan voorbij......de Samaritanen werden door de Joden veracht en gehaat. Een Jood zou geen van hen een slok water of een stuk brood geven. Maar daar dacht de Samaritaan niet aan, de Samaritaan deed zijn mantel uit en wikkelde hem erin. Hij gaf hem van zijn wijn te drinken en goot olie in zijn wonden. Hij zette hem op !ijn eigen beest, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem de gehele nacht.
De volgende morgen, vóór zijn vertrek, betaalde hij de herbergier om voor hem te zorgen, totdat de man genezen zou zijn.

Nadat Jezus Zijn verhaal geëindigd had, wendde Hij Zich tot de wetgeleerde en vroeg hem:

Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste is geweest van de man, die in handen der rovers gevallen was?

De wetgeleerde antwoordde: "Die barmhartigheid aan hem gedaan heefL" Jezus zei: "Ga heen en doe evenzo." Luk. 10: 35-37.

Zo leerde Jezus, dat elke persoon, die onze hulp nodig heeft, onze naaste is. Wij dienen hem te behandelen, zoals wij zelf behandeld zouden willen worden.

De priester en de Leviet gaven voor, dat zij Gods geboden onderhielden, maar in werkelijkheid was het de Samaritaan die het deed.
Hij had een vriendelijk en liefhebbend hart.

Een vriendelijk, liefhebbend hart is meer waard dan al de rijkdom der wereld. Zij die leven om anderen goed te doen, tonen, dat zij Gods kinderen zijn.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 14 sep 2010 16:10

Gerritse:
'Naasten' kunnen alle mensen zijn. Over het algemeen zijn dat mensen, waarmee we geen bijzondere band hebben.

Zou kunnen maar voor God niet. God gebruikt het woord naaste in de wet der tien geboden in enkelvoud en ook Jezus spreekt over het liefhebben van je naaste als tweede gebod welke gelijk is aan het eerste en grote gebod.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 14 sep 2010 16:21

Marin:
Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste is geweest van de man, die in handen der rovers gevallen was?

De wetgeleerde antwoordde: "Die barmhartigheid aan hem gedaan heefL" Jezus zei: "Ga heen en doe evenzo." Luk. 10: 35-37.

De vraag was: Wie is mijn naaste?
Jezus speelt de vraag terug en nu moet de wetgeleerde antwoordden dat dat degene was die barmhartigheid had bewezen.
Dat is de naaste die we moeten (mogen) liefhebben.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor gerritse » 14 sep 2010 18:37

Pasker schrijft:

De wetgeleerde antwoordde: "Die barmhartigheid aan hem gedaan heefL" Jezus zei: "Ga heen en doe evenzo." Luk. 10: 35-37.

De vraag was: Wie is mijn naaste?
Jezus speelt de vraag terug en nu moet de wetgeleerde antwoordden dat dat degene was die barmhartigheid had bewezen.
Dat is de naaste die we moeten (mogen) liefhebben.

Maar Pasker,

Dat is toch een vreemde uitleg, die jij geeft.

Jezus vraagt:
"Wie is de naaste van de persoon, die zo deerlijk verwond was'.

En de wetgeleerde antwoordt:
" Híj is de naaste, die barmhartigheid aan een ander doet".

Maar jij zegt:
"De mens die barmhartigheid doet, is de naaste die we mogen liefhebben."

Maar dat is toch geen goede gevolgtrekking. Dan zouden wij om ons heen moeten speuren of er iemand barmhartigheid bewees en die ene persoon zouden wij dan mogen liefhebben.

Maar deze geschiedenis roept op tot actie. Daarom zegt Jezus:
"Doe jij dan iets dergelijks als deze Samaritaan aan een gewonde deed".

Tussen haakjes: eerder zei jij al, dat deze wetsgeleerde een goede man was. Maar de hele geschiedenis rondom dit verhaal toont, dat deze wetskenner een criticus van Jezus was.
v 25: die man wilde Jezus op de proef stellen, andere vertalingen hebben: verzoeken.
v 29 die man wilde zich rechtvaardigen; hij wou zijn gezicht niet verliezen. Daarom gooide hij het over een andere boeg en sneed een groot discussie-onderwerp aan.
v 37 de man kan het niet over zijn hart krijgen om het woord 'Samaritaan'te noemen. Hij blijft bij zijn bekrompen 'vijand denken'.

Daag
Ger

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 16 sep 2010 16:42

Wat denk jij Gerritse, zouden die priester en die leviet nu verloren zijn
of is Jezus juist voor hen gestorven?

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor gerritse » 16 sep 2010 19:38

Hallo Pasker,

Een mens gaat niet verloren om éen zonde, maar om een leven dat zich volkomen op zichzelf concentreert.

De rijke man uit Lucas 16 was iemand, die enkel en alleen aan zichzelf dacht.En toen hij aan gene zijde ontwaakte, moest hij daarvan de gevolgen dragen.

Het is goed , wanneer je hart vol is van dankbaarheid voor onze Heer Jezus en van liefde voor God. Dan kunnen vele zonden je vergeven worden, want je heb veel liefgehad, Lucas 7 v 47).

De vrouw uit deze tekst had misschien wel kwalijker zonden gepleegd dan die zonden-uit nalatigheid van de priester en de Leviet. Maar ze verrichte een liefdedaad, die van uitzonderlijke grootte was.

Verricht jij ook maar liefdedaden.

Daag
Ger
Opmerking Refoweb: Ger Gerritse is op 28-10-10 na een kort ziekbed overleden. Zie ook dit topic.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 18 sep 2010 08:48

Gerritse:
Het is goed , wanneer je hart vol is van dankbaarheid voor onze Heer Jezus en van liefde voor God. Dan kunnen vele zonden je vergeven worden, want je heb veel liefgehad, Lucas 7 v 47).

Met je eens Gerritse want de liefde voor onze naaste en de vergeving van schulden/zonden van onze naaste betonen onze dankbaarheid en onze liefde aan God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23664
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2010 23:14

Pasker schreef:Marin:
Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste is geweest van de man, die in handen der rovers gevallen was?

De wetgeleerde antwoordde: "Die barmhartigheid aan hem gedaan heefL" Jezus zei: "Ga heen en doe evenzo." Luk. 10: 35-37.

De vraag was: Wie is mijn naaste?
Jezus speelt de vraag terug en nu moet de wetgeleerde antwoordden dat dat degene was die barmhartigheid had bewezen.
Dat is de naaste die we moeten (mogen) liefhebben.


Het gaat in deze gelijkenis niet zo zeer over wie de naaste is, maar vooral over voor wie jij een naaste mag zijn. Zie bovenstaande dialoog.

Wie is mijn naaste?
Die barmhartigheid had bewezen.
En Jezus zegt dan: Doe jij dan net zo. Dus net zoals de Samaritaanse man. (Wees de naaste van anderen).

Die Samaritaan was dan ook de naaste om wat hij deed. En zo mag je een naaste voor anderen zijn. Dus niet: Wie is mijn naaste, dan ga ik die liefhebben.... maar ga liefhebben... en zo word je een naaste voor anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 22 sep 2010 16:00

Marnix:
Die Samaritaan was dan ook de naaste om wat hij deed. En zo mag je een naaste voor anderen zijn. Dus niet: Wie is mijn naaste, dan ga ik die liefhebben.... maar ga liefhebben... en zo word je een naaste voor anderen.

Waarom zou ik een naaste voor een ander willen zijn anders dan, om mij zelf te rechtvaardigen?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Cathy » 23 sep 2010 09:14

Pasker schreef:Marnix:
Die Samaritaan was dan ook de naaste om wat hij deed. En zo mag je een naaste voor anderen zijn. Dus niet: Wie is mijn naaste, dan ga ik die liefhebben.... maar ga liefhebben... en zo word je een naaste voor anderen.

Waarom zou ik een naaste voor een ander willen zijn anders dan, om mij zelf te rechtvaardigen?

Uit onbaatzuchtigheid...de hoogste vorm van liefhebben misschien?

Gerechtvaardigd word je toch 'slechts' door geloof?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23664
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2010 15:41

Pasker schreef:Marnix:
Die Samaritaan was dan ook de naaste om wat hij deed. En zo mag je een naaste voor anderen zijn. Dus niet: Wie is mijn naaste, dan ga ik die liefhebben.... maar ga liefhebben... en zo word je een naaste voor anderen.

Waarom zou ik een naaste voor een ander willen zijn anders dan, om mij zelf te rechtvaardigen?


Nee. De Bijbel leert waarom wel. Misschien goed om dat eerst zelf te onderzoeken, denk er eens over na.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten

cron