De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Harm-J » 04 jun 2010 11:07

lammetje schreef:Pannenkoek: wil een dominee het niet gewoon zelf, altijd dominee zijn?
hij kan natuurlijk iedere minuut van de dag gebeld worden, zelfs snachts, misschien nog iets van vroeger, daar loopt de dominee, daar loopt de dokter (was vroeger net zoiets als de ds) en daar de burgermeester...?


Los van de kleding, een ds, heeft ook wel eens een vrije dag, avond, etc. Niemand houdt het vol om 24 uur per dag in dienst te zijn! :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor lammetje » 17 jun 2010 13:03

TheKeimpe schreef:Lammetje, wie in Christus is, is in Gods ogen rein! (O eeuwig wonder!) En daar doet geen zonde ook maar enig afbreuk aan.

Echter, wij kijken zo vaak naar onszelf. En wie zal dan nog geloven dat hij rein is in Gods ogen? Dus: Zie op Christus. Dat heeft minstens twee geweldige uitwerkingen:
- Als wij zien wat het Hem gekost heeft, behoedt dit ons voor veel zonden.
- Wij zien op Hem en worden daardoor verzekerd dat geen zonde die nog tegen onze wil in ons over is gebleven ons kan verhinderen dat God ons in genade zou aannemen (vrij naar het avondmaalsformulier).


las laatst wat en dacht hier even aan. Weet, het is een beetje offtopic :oops:

Is vertaald uit het Engels van MacCheyne uit een dagboek:
Maar ach, broerders, de vrede van een gelovige is niet altijd onafgebroken. Als u Zijn kind bent, zult u eveneens het strijdperk van Zijn kinderen kennen.
Geliefde broeders, merk op dat u zowel 'vlees' als 'geest' hebt. U hebt zowel een oude mens als een nieuwe mens. Broeders, misschien wilden sommigen onder u vergeten dat u een oude mens hebt, en terwijl de Koning aan Zijn tafel zit, vergeten dat u een natuur in u omdraagt die tegen Hem strijdt.
Met o, het is niet goed voor de ziel om zonder kennis hiervan te zijn. neem deze les dan met u mee: het is goed om u te verheugen met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde, maar bedenk toch dat u in u een wet hebt, die wet der zonde en des doods. 'Zij die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden'. 'Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet , hetgeen gij wildet.' 'In mij, dat is in mijn vlees, woont geen goed'
Merk op broeders, als u tot Christus gekomen bent, dat niet alleen een nieuwe wet in uw hart geschreven is, maar dat de gehele wet der zonde in uw lichaam geschreven is. , vergeet nooit 'dat de zonde in u woont' Bedenk dat de zonde in u woont totdat u sterft. Het is goed om dit te weten. Een gelovige die dat niet weet, is ongewapend. Laat de inwondende zonde u aan de voeten van Christus houden, en u niet van Hem afhouden.

----
Lang stukje, misschien wat typfouten :wink:
Maar wat ik dus al die tijd duidelijk wilde maken staat hierboven beschreven. En dat is naar mijn idee dus ook de reden dat de ds in het zwart loopt en veel kerkgangers in de 'zwaardere' kerken ook.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Acire » 20 jun 2010 18:24

Ik zie het verband tussen zondig zijn en zwarte kleding niet zo.

Mijn man is kandidaat-dominee, hij is vast hartstikke zondig, maar loopt gelukkig alleen als hij moet preken in het zwart. Weet niet precies of dat ook zo is als hij eenmaal dominee is, ik verwacht van wel.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor henkie » 20 jun 2010 20:35

Prediker 9 (let op vers 8! :-))

1 Zekerlijk, dit alles heb ik in mijn hart gelegd, opdat ik dit alles klaarlijk mocht verstaan, dat de rechtvaardigen, en de wijzen, en hun werken in de hand Gods zijn; ook liefde, ook haat, weet de mens niet uit al hetgeen voor zijn aangezicht is.

2 Alle ding wedervaart hun, gelijk aan alle anderen; enerlei wedervaart den rechtvaardige en den goddeloze, den goede en den reine, als den onreine; zo dien, die offert, als dien, die niet offert; gelijk den goede, alzo ook den zondaar, dien, die zweert, gelijk dien, die den eed vreest.

3 Dit is een kwaad onder alles, wat onder de zon geschiedt, dat enerlei ding allen wedervaart, en dat ook het hart der mensenkinderen vol boosheid is, en dat er in hun leven onzinnigheden zijn in hun hart; en daarna moeten zij naar de doden toe.

4 Want voor dengene, die vergezelschapt is bij alle levenden, is er hoop; want een levende hond is beter dan een dode leeuw.

5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Spons » 20 jun 2010 21:57

misschien zeg ik het wel verkeerd , maar er is dus een stuk van lammetje wat er van uit gaat van de zonde, dat we die diep en diep heel diep moeten ervaren , en dat men daarom in het zwart loopt , cq donkere kleding !

En dan komt Henk( ie ) met het tegenovergestelde....
8 Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
.

En dan kijk ik rond, zie ik het verse gras wat gemaaid is , heerlijke lichte groen tint, ten opzichte van het niet gemaaide gras, de vele prachtige luchten ondanks de regen met zijn vele schakeringen van grijs ... en dan denk ik wat is
'Gods schepping mooi ondanks iets wat wij mensen niet prettig vinden !

maar (oke even offtopic of een zijsprong ) waarom lopen de kinderen van zulke kerkgangers er dan wel als een lolypop bij ? In het knalroze, bv Immers uitgaande van de zonde die we bij onze geboorte gekregen hebben zou je die dan van uit dat standpunt / oogpunt ook in het donker moeten kleden, het contrast tussen ouders en kind is soms echt zo groot !

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor lammetje » 21 jun 2010 09:37

ik zeg niet dat ik vind dat het zo moet, maar ik begrijp wel dat mensen het zo zien.

Tekst in prediker is al eerder aangehaald volgens mij. De exacte reden waarom de dominee hier altijd in het zwart loopt en vele ouderlingen met hem, zou ik ook echt niet weten. De eerst volgende keer met huisbezoek zal ik er naar vragen en zal ik prediker 9 vers 8 ook even aanhalen :wink:

al heb ik wel een vermoeden wat ik als antwoord krijg.

acire: verband tussen zwart en zondig: wit = rein. mens is tegenovergestelde van rein. zwart is tegenovergestelde van wit :wink: moet je dan altijd in het zwart lopen? ik vind van niet. Maargoed, ik snap wel dat er mensen zijn die het wél doen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2010 10:10

Laten de mensen die het niet nodig vinden om in het zwart te lopen niet dezelfde fout maken als sommigen van de zwartlopers, door te zeggen dat je niet in het zwart mag lopen.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Acire » 21 jun 2010 10:15

@lammetje. Als je in Christus bent, ben je in Christus rein. Dus kun je gerust wit aan :)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Race406 » 21 jun 2010 10:28

lammetje schreef:acire: verband tussen zwart en zondig: wit = rein. mens is tegenovergestelde van rein. zwart is tegenovergestelde van wit :wink: moet je dan altijd in het zwart lopen? ik vind van niet. Maargoed, ik snap wel dat er mensen zijn die het wél doen.


Welk antwoord krijg je dan, denk je?

En wat dat zwart betreft: Dan ook geen witte doopjurken meer! In veel kerken is wit/licht voor een trouwjurk "not done" Maar vervolgens worden de baby's wel vrolijk in een witte doopjurk gedoopt, terwijl die net zo zondig zijn..!
Ik snap het allemaal niet, maar ik wil het denk ik ook niet snappen, omdat het in mijn beleving onderdeel is van een door mensen bedachte theologische constructie.
Een ieder moet dit voor zichzelf uitmaken, en ik respecteer de mensen die dit uit volle overtuiging doen. Maar een Bijbelse onderbouwing kan ik tot op heden nog steeds niet vinden...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 21 jun 2010 13:30

Race406 schreef:
lammetje schreef:acire: verband tussen zwart en zondig: wit = rein. mens is tegenovergestelde van rein. zwart is tegenovergestelde van wit :wink: moet je dan altijd in het zwart lopen? ik vind van niet. Maargoed, ik snap wel dat er mensen zijn die het wél doen.


Welk antwoord krijg je dan, denk je?

En wat dat zwart betreft: Dan ook geen witte doopjurken meer! In veel kerken is wit/licht voor een trouwjurk "not done" Maar vervolgens worden de baby's wel vrolijk in een witte doopjurk gedoopt, terwijl die net zo zondig zijn..!
Ik snap het allemaal niet, maar ik wil het denk ik ook niet snappen, omdat het in mijn beleving onderdeel is van een door mensen bedachte theologische constructie.
Een ieder moet dit voor zichzelf uitmaken, en ik respecteer de mensen die dit uit volle overtuiging doen. Maar een Bijbelse onderbouwing kan ik tot op heden nog steeds niet vinden...


Ben ik met je eens. Alles of niks, en niet het één wel en het ander niet.
We zijn allemaal zondig, dus dan zouden we allemaal in het zwart moeten lopen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 14:02

Waarom in het zwart lopen, is Zijn offer dan voor niets geweest, dat wij onze zonde blijvend willen uitstralen (d..m.v. het dragen van zwarte kleding) ter herrinering voor ons zelf en anderen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor pannenkoek » 21 jun 2010 16:39

Nee zeker niet.
Er zijn mensen die zeggen 'er moet nog wat gebeuren...' Het is al gebeurd. Het offer is al gebracht.
Ben ik helemaal met je eens.
( Ik ben ook geeen persoon die graag in het zwart loopt of zo) Ik ben van een lichtere GG. Althans zo wordt er over ons gesproken. Wij zien het zelf zo niet. Maar wij zijn niet wettisch, en hechten ons niet aan allemaal zelf verzonnen regeltjes. Gewoon nuchter blijven denken.
Als wij gasten krijgen in broek of zonder hoed, is geen probleem. Ze zijn welkom. Willen ze lid worden prima, ga niet zitten stoken om die hoed, die komt vanzelf, en die broek gaat ook vanzelf uit.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2010 18:23

Volgens mij is die kleur zwart, omdat het altijd (vroeger) zwart is geweest.
Neutraal, goedkoop, iedereen staat ermee.
Of je nu boer bent of bankdirecteur, als ambtsdrager had je een neutraal zwart pak aan.
Net zoals een advocaat of een rechter een zwarte toga aanheeft.

Natuurlijk zijn er wel mensen die daar een meerwaarde aan gaan hangen zoals de zonde staat van de mens, maar ik vraag me af of dit ook de gedachte was toen men er mee begon (ik denk ten tijde van de reformatie).
Ik zie er geen Bijbelse grond voor, al is zwart wel vaak de "kleur" van de zonde.
Dit moet echter niet doorgetrokken worden naar het kleur pak van de ambtsdrager.

Ik zie het vooral als werkkleding.
Zoals ik als kok een wit jasje en een blauw geblokte broek aan heb, zo hebben onze ambtsdragers een zwart pak aan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 18:55

Wullimpie schreef:Ik zie het vooral als werkkleding.
Zoals ik als kok een wit jasje en een blauw geblokte broek aan heb, zo hebben onze ambtsdragers een zwart pak aan.


Vanuit die positie bekeken, heb ik er geen moeite mee. Mits men dit niet doortrekt naar het 'gewone' leven. Een advocaat, rechter, dragen de toga tenslotte ook enkel in of op weg naar de rechtzaal, niet daarbuiten.

Over de kleur valt te twisten, als ik iemand buiten op straat in een zwart pak zie lopen associër ik dat toch echt niet altijd met een ds. Iemand die met een simpel wit boordje loopt associër ik daarin tegen sneller met een pastoor o.d.

De stelling eerder in dit topic weergegeven dat een ds. (of in die vorm) ten alle tijde in dienst van God is, dus altijd in het zwart hoort te gaan, vind ik niet kloppend. M.i. staat elk mens 24 uur per dag in dienst van God, gelovig of niet gelovig, of de mens daar gehoor aan geeft, hoe iemand daar gehoor aan geeft wil geven is vers 2, dat lijkt mij meer een zaak tussen een ieder en God zelf. Dat staat of valt m.i. niet met het dragen van een zwart pak.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 21 jun 2010 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor MissF » 21 jun 2010 18:56

In onze gemeente dragen de ouderlingen, diakenen en dominee in de kerk ook een zwart pak, maar dat is zodat de mensen in de gemeente weten en herkennen dat dat de 'leiders' van deze gemeente zijn. Zo heb ik het tenminste eens uit horen leggen. Nu kun je dan ook met zijn allen kiezen voor een blauw pak of een rode, natuurlijk, maar dit is al zo lang zo, dat ze het zo maar laten.
Onze dominee loopt nooit in het zwart als hij niet preekt. Niet eens een pak. Ik vind dat veel fijner, veel dichter bij de gemeenteleden staand ofzo.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten