61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Harm-J » 12 mei 2010 14:45

61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Het is voor mij hier nog geen honderd kilometer vandaan... Vreemd gevoel, iets willen doen...maar niet weten of je iets kunt doen... :|
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Napoleon » 13 mei 2010 11:34

Terwijl er net 103 mensen zijn overleden te gaan zitten zeveren over het hoe en waarom van genadetijd is geen "eenheid in Christus".

Het doet me denken aan een tijdje geleden, er was een buurjongen van 18 jaar overleden, en men stond zowat aan het geopende graf theologische discussies uit te vechten.

Soms zijn er momenten waarop je ook over belangrijke zaken moet zwijgen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor jip_86 » 17 mei 2010 22:09

We gaan even een nieuwe poging wagen. Dat hypocriete gezeur heb ik geen zin in. Ik sluit me daarom volledig bij Napoleon aan.
Discussies over genadetijd en dergelijke graag in het religiegedeelte.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor pannenkoek » 18 mei 2010 16:32

jip_86 schreef:We gaan even een nieuwe poging wagen. Dat hypocriete gezeur heb ik geen zin in. Ik sluit me daarom volledig bij Napoleon aan.
Discussies over genadetijd en dergelijke graag in het religiegedeelte.



Oké maar waarom is mijn reactie dan weggehaald??
Ging helemaal niet over genade tijd.

We maken ons bijna drukker om deze doden dan om de arme stakkers van kinderen waarvan er elke 7 sec. één sterft van de honger!!!

Mijn vader (die voor de derde wereld werkte) zei altijd 'elke 7 sec. sterft er ergens een kind van de honger'
Dus hij ging tellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ........dat is één. 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, .....dat is twee 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, ........ dat is drie. Tot onze dochter roept....'nee opa, stoppen!! anders sterven er nog meer kinderen'

Denken we daar ook zo veel bij na? 61 doden nu. in 7 min. zijn er ook 61 doden te betreuren alleen door de honger.
Omdat het een groot aantal is in één keer, en het betreft over het algemeen nederlanders ( van die 104 of zo) doet het ons veel meer.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2010 19:14

Zucht. Zoals Jip zei, we beginnen helemaal opnieuw. Daarom is je post verwijderd :)

Verder: Dat er kinderen van de honger sterven is heel erg. Maar daar gaat het in dit topic niet over. Goed als mensen daar aan denken maar open daar dan even een nieuw topic over. Hier gaat het over de vliegramp. En het schiet niet op om in een topic over de vliegramp telkens te roepen: We maken ons hier drukker om dan om andere dingen. Het is gewoon nieuws en dit subforum is om nieuws te bespreken. En dat gaan we hier dus doen, als daar nog animo voor is.

Misschien goed dat een mod in een topictitel de cijfers even aanpast, inmiddels zijn het 70 Nederlandse doden (of nog liever 103 mensen die om het leven zijn gekomen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor jip_86 » 18 mei 2010 19:24

pannenkoek schreef:Oké maar waarom is mijn reactie dan weggehaald??
Ging helemaal niet over genade tijd.

Daarom staat er ook 'en dergelijke'. Ik heb geprobeerd meer posts te behouden maar daar ben ik halverwege maar mee gestopt.

Mensen die problemen hebben met mijn wijze van modereren kunnen zich via pb melden. Op refoweb bepaalt de moderator wat door de beugel kan en niet de gebruiker.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2010 15:17

Zie deze rubriek nu pas, nadat ik door mensen erop ben gewezen dat er reacties waren verwijderd, zonder dat ze kwetsend waren. Okay.
Ik was uiteraard ook heel geschokt, omdat er slechts 1 jongetje de ramp overleefde. Daarna die verschrikkelijk onsmakelijke media aandacht van o.a. de Telegraaf. Iedereen roept dat het niet moet kunnen, maar ondertussen "smult" het merendeel en koopt een extra editie.
Ik durf sowieso niet te vliegen, dus snap dan ook niet dat er onbekommerd mensen in een vlliegtuig stappen, ook via deze route.
Van een bevriende piloot hoorde ik dat de piloot ws een fout had gemaakt, inmiddels is dat eigenlijk ook wel bevestigd.
Maar voor mij maakt het niet zoveel uit. Menselijke fout, aanslag, whatever.
Je hebt geen schijn van kans in zo'n kist.
Ja ik ken de argumenten, veilig, comfortabel, snel, anders kom je niet aan de andere kant van de wereld.
Ik weet niet wat ik daar moet zoeken nu, dus kom met de auto ver genoeg.
Maar toen ik de beelden zag, met boekjes tussen de wrakstukken, een schoen, speelgoed....
Ik huiverde, maar net zoals pannenkoek zei: er zijn nog veel meer verschrikkelijke dingen.
Dat Poolse vliegtuig in Rusland, met de president en zn vrouw, toch ook vreselijk ?
1 dag later stortte er een vliegtuig neer in Afghanistan, verder weinig meer over gehoord.
Een ramp moet ook lekker "juicy" zijn, lijkt het wel. Aansprekend.
Als er nu eens 60 Japanners in hadden gezeten ?
Had je een klein berichtje gezien, misschien nog met foto, en thats all.
Nu komen er allemaal van die tenenkrommende berichtjes, van mensen die net niet gingen, hun familie, interviews met de leden van de sportclub, de school enz.
Zoals men zegt over nare berichten: ach, morgen verpakt de visboer er weer vis in.
Men gaat weer over tot de waan van de dag, totdat de volgende aansprekende ramp komt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2010 23:01

Tja. Ik snap niet zo goed dat je wel onbekommerd in een auto of op de fiets stapt. Denk je dat je dan enige kans hebt als er wat ernstigs gebeurt? Vliegen is een stuk veiliger dan autorijden of fietsen. Toch hebben weinig mensen daar moeite mee, omdat ze denken zelf nog controle te hebben over de situatie. Wat vaak ook tegenvalt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Schipje » 23 mei 2010 16:42

Marnix schreef:Tja. Ik snap niet zo goed dat je wel onbekommerd in een auto of op de fiets stapt. Denk je dat je dan enige kans hebt als er wat ernstigs gebeurt? Vliegen is een stuk veiliger dan autorijden of fietsen. Toch hebben weinig mensen daar moeite mee, omdat ze denken zelf nog controle te hebben over de situatie. Wat vaak ook tegenvalt.


Vliegen schijnt inderdaad een stuk veiliger te zijn maar toch... als je in de auto of op de fiets een ongeluk krijgt is de overlevingskans vele malen hoger dan wanneer je betrokken bent bij een vliegtuigongeluk.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor esli » 24 mei 2010 10:17

Ja, maar er zijn dus veel meer doden bij auto ongelukken, dan bij vliegtuig ongelukken. Het is daarom veiliger.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2010 11:48

Iemand met vliegangst heeft het niet alleen over veiligheid ! Het zijn 2 verschillende dingen. Vliegangst kun je ook nog in verschillende categorien verdelen. Je kunt bang zijn in een kleine opgesloten ruimte, hoogtevrees hebben, angst voor controleverlies, bang voor heimwee omdat je zo ver weg gaat en bang voor neerstorten idd.
Een auto is niet veiliger ! Idd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2010 19:27

Klopt. Maar het is wel goed om dat helder te hebben. Het is geen rationele angst. Dus je kan het door verstandelijk beredeneren vaak (niet altijd) een controleren door te relativeren. In feite ben je bang voor een ongeluk terwijl die kans in de auto of op de fiets veel groter is. (niet alleen de kans op een ongeluk zelf maar ook de kans dat je dat ongeluk niet overleeft). Zo probeert men het ook te bestrijden, met cursussen waar vooral feiten worden verteld door ervaren piloten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Cybercurse » 26 mei 2010 21:38

Marnix schreef:Klopt. Maar het is wel goed om dat helder te hebben. Het is geen rationele angst. Dus je kan het door verstandelijk beredeneren vaak (niet altijd) een controleren door te relativeren. In feite ben je bang voor een ongeluk terwijl die kans in de auto of op de fiets veel groter is. (niet alleen de kans op een ongeluk zelf maar ook de kans dat je dat ongeluk niet overleeft). Zo probeert men het ook te bestrijden, met cursussen waar vooral feiten worden verteld door ervaren piloten.



Met interesse lees ik dit topic omdat ik behoorlijk last van die irrationale vliegangst heb. Het verstandelijke beredeneren is de reden dat ik wel vlieg. Wat ik me serieus afvraag en dus binnenkort wel zal kunnen beantwoorden: zou het helpen als je precies wist waarom vliegen nou eigenlijk zo veilig is? Goed, morgen half bang naar Boedapest!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Cybercurse » 26 mei 2010 23:21

Leuke info:
- 30% van de wereldbevolking lijdt in meer of mindere mate aan vliegangst (al verwacht ik niet dat uberhaupt 30% heeft gevlogen)
- kans op een ongeval wordt geschat tussen de 1 op 1.1 miljoen en 1 of 1.6 miljoen.
- hoe gek het ook klinkt: 97% van de mensen overleeft een ongeval (vaak gebeurt er wat bij het opsteigen en landen, bij grotere rampen is het percentage 76,6%)

(bron: http://reizen-en-recreatie.infonu.nl)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2010 10:36

HEE Cybercurse! Dat is best erg lang terug...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten