bemoeien met zusjes/broertjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2008 15:45

jantje1986 schreef:Maar ik moes hem een x wegbrengen naar een "stel vrienden" van hem en toen zag ik dat hij een oorbel in had en daar heb ik heel veel moeite mee gehad en dat heb ik thuis verteld, want dat vond ik veels te ver gaan.


Wat is kan er mis zijn in jouw beleving, met het dragen van een oorbel/ring, (dat je het niet mooi vindt, even buiten beschouwing gelaten)?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jantje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:20
Locatie: Garderen

Berichtdoor jantje1986 » 12 sep 2008 16:54

Harm-J schreef:
jantje1986 schreef:Maar ik moes hem een x wegbrengen naar een "stel vrienden" van hem en toen zag ik dat hij een oorbel in had en daar heb ik heel veel moeite mee gehad en dat heb ik thuis verteld, want dat vond ik veels te ver gaan.


Wat is kan er mis zijn in jouw beleving, met het dragen van een oorbel/ring, (dat je het niet mooi vindt, even buiten beschouwing gelaten)?


Met onze kerkelijk achtergrond kan dat niet mee doorgaan.
Wij bezitten ons eigen lichaam niet, maar God.
Wij hebben het tijdelijk te leen en daarom behoor je van dat lichaam geen misbruik te maken. Zoals gaten in je lichaam.( een oorbel)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 12 sep 2008 17:09

Maar als Jezus terug komt krijgen we een nieuw lichaam...
Dat even ter zijde.
Er zijn toch heel veel refo's met oorbellen? Jongens waarschijnlijk niet dan. Maar vroeger in de tijd van Bijbel werden er ook al (oor)versieringen gedragen.
Meiden/vrouwen dragen het toch vaak omdat ze het mooi vinden en het staat vaak ook mooi/leuk. Dan heb ik 't gewoon over 1 of 2 want heel veel vind ik ook niet mooi. Wat betreft jongens zal 't wel een beetje bij 't imago horen ofzo. Omdat iedereen 't doet of 't staat stoer, what ever.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 12 sep 2008 17:34

jantje1986 schreef:Met onze kerkelijk achtergrond kan dat niet mee doorgaan.
Wij bezitten ons eigen lichaam niet, maar God.
Wij hebben het tijdelijk te leen en daarom behoor je van dat lichaam geen misbruik te maken. Zoals gaten in je lichaam.( een oorbel)


Scattie was mij voor met zijn/haar vraagstelling. Wat ik mij daarbij afvraag op welke bijbeltekst baseer jij je eigen, als jij stelt: 'Wij hebben het tijdelijk te leen'? daarbij vraag ik ook af, in hoeverre kun je die regel dan wel niet doortrekken? Valt niet meer roken, drinken, laten opereren er ook niet onder dan?

W.b.t de bemoeienis, jij geeft aan dat jouw broer(tje) 18 jaar, hij is m.i. dan volwassen (ook voor de wet) genoeg om voor zichzelf te kunnen beslissen wat hij wel of niet wenst te doen. Je ouders kunnen hooguit vragen om thuis een aantal regels te respecteren, door bijvoorbeeld in huis geen oorbel/ring o.d. te dragen. Het lijkt mij wat te ver gaan om dit ook buitenshuis te willen verbieden. Je ouders inlichten (om het woord klikken niet gebruiken) vind ik persoonlijk eerder getuigen van kinderachtig gedrag i.p.v volwassen gedrag. Eerder zou ik dan de persoon er zelf over aanspreken en het verder aan hem overlaten wij hij er verder mee doet of niet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 12 sep 2008 19:29

Als je zo cru bent op de gaten in je oren enzo, dan snap ik niet dat je wel vind dat internetgebruik kan op zondag...!
Als je dezelfde bijbel leest waar dat over die gaten staat zou je minstens zo iets tegen moeten komen waardat in staat.

(Hier vind je nergens mijn mening in btw over wat ik van allebei deze zaken vind al dan niet op zondag)

Ik vind dat kinderen zich als ze thuis zijn aan regels moeten houden, en aangezien mijn broer en zus dat nog wel eens vertikte heb ik me daar wel eens mee bemoeid. Ik vind het gewoon verkeerd om tegen de regels van thuis in te gaan. Later en buitenshuis doe je maar wat jezelf verantwoord vind, in huis moet je naar je ouders luisteren. Meestal stellen ze die regels niet voor niets en ook zij moeten verantwoordelijkheid van hun daden afleggen later. Dus als zij denken dat ze dat op de juiste manier doen heb je niet het recht als kind om je ouders de wet voor te schrijven.
Maar bemoeien met broers en zussen zou ik niet meer zo 1,2,3 doen. Ook al kan je soms wel heen en weer geslingerd worden....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 12 sep 2008 20:20

Regels prima... alleen ik kon er altijd zo slecht tegen dat dingen niet mochten omdat het niet zo hoorde. Kom dan met duidelijke argumenten. Mijn ziens hebben ouders daar ook een taak in.

Harm-J ik ben een vrouw hoor :wink:
Ik sluit me bij jou aan.

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 12 sep 2008 20:21

Heel herkenbaar Funlover!

Gebruikersavatar
nonno
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2004 12:43
Locatie: aan de ijssel
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 12 sep 2008 22:25

Hier hebben we ook een puber thuis. Ze houdt zich nog aardig aan de regels, al hoor ik (vaak) achteraf wat ze uit heeft gespookt.
Allereerst vind ik het belangrijk dat ouders, zover mogelijk, uitleg geven over hun regels als er tegen aan wordt geschopt. Een 'zo doen we het nou eenmaal' vind ik een dooddoener.
Daarnaast zie ik het puberen ook als eigen grenzen verkennen, dus als zuslief een keer de regels overtreed, en mijn ouders komen erachter, is dat dus haar verantwoording.
Verder geeft mijn vriend vaak de tip om een 'girlstalk' te gaan doen/te houden. Als zussen onder elkaar. Niet gelijk met: "wat je doet is fout", maar proberen op haar niveau te gaan zitten en intresse tonen in haar dingen. En natuurlijk hoef je echt niet overal in mee te gaan, maar is het denk ik goed om op een positieve manier feedback te geven. Zonder gelijk naar ouders toe te stappen en te gaan klikken.
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

Gebruikersavatar
nonno
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2004 12:43
Locatie: aan de ijssel
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 12 sep 2008 22:28

Ow en wat betreft verder bemoeien. Ze zal voor en nadelen van ons ervaren. Zo krijgt ze vast regelmatig commentaar van ons (jongste he), maar helpen we haar ook als ze een vrijdag avond ergens langer wil blijven bij vrienden.
8)
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 sep 2008 15:34

Toch vind ik niet dat ouders uit de treure uit hoeven te leggen waarom ze dingen zo doen.
Vaak moeten ze het 100x doen. Je hoeft niet alles aan je kids uit te leggen. We doen het zo, klaar is ook af en toe echt zo gek nog niet.
Waarom moet je als kind altijd het waarom weten?!

Het helpt niets om eindeloos in discussie te gaan.

Ga m'n kinderen in de klas ook niet eindeloos uitleggen waarom ik dingen zo en zo wil. Ik doe het zo, klaar!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 13 sep 2008 15:37

dat vindt ik van wel.

Waarom je kinderen niet vertellen waarom ze NIET naar een house party mogen?

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 13 sep 2008 15:39

Maar wat koopt een kind er voor dat hij/zij bepaalde dingen niet op zondag mag. Kijk als ouders geloven dat ze God daar verdriet mee doen en dat ook weten uit te leggen, prima.
Ik vind het erg als je dingen laat omdat het zo hoort en niet weet uit te leggen waarom.
Ik denk dat God dingen van ons vraagt uit liefde voor Hem en niet uit gewoonte. We gaan toch niet naar de kerk omdat het zo hoort? (btw volgens m'n ouders wel...)

Gedeeltelijk ben ik 't wel met je eens want als een kind bijv. om een snoepje vraagt en je zegt nee, vindt ik ook niet dat je daar een hele uitleg over hoeft te geven. Maar wel als het om principekwesties/geloof gaat.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 sep 2008 15:41

Tjonge, wat heb ik dan makkelijke ouders. Mijn broertje komt zo vaak midden in de nacht thuis (ok‚, hij bezat zich iig niet). En dan zit hij gewoon kwart voor 9 in de kerk hoor. Mijn ouders vinden het allemaal prima, maar als het zover komt dat hij in de kerk zit te slapen, dan zullen ze maatregelen nemen. Zij begrijpen niet waarom ouders er zo enorm bovenop kunnen zitten. Volgens hen kom je dan geen steek dichter bij je kinderen.
Mijn man heeft een ook minder fijn verleden, met veel uitgaan etc. Hij ging 's ochtends nooit naar de kerk. Toch hebben zijn ouders hem daar best los in gelaten. SOms te los, denk ik, maar doordat ze er niet continu bovenop hebben gezeten, maar wel uit hebben gesproken wat zij er van vonden, is de band tussen hen heel goed gebleven, en is mijn man (en zijn broertje trouwens ook) via die vervelende weg toch helemaal goed 'terecht gekomen'.
En dat van een oorbel begrijp ik al helemaal niet. Mijn broertje was 2 toen hij al ringetjes van pennen haalde en die dingen in zijn oor duwde en riep:' Kijk mama, oorbel.' Want maakt het uit? Als hij er nu voor zou kiezen er 1 te nemen zou ik het aanmoedigen, ik hou er wel van ;)
Het lijkt me vreselijk moeilijk om pubers op te voeden, maar door altijd er bovenop te zitten en alles te verbieden en overal met de vinger en de Bijbel te gaan zwaaien, weet ik wel dat je je alleen maar meer verwijdert van je kind, waardoor het ook moeilijker wordt om uit te stralen waarom je als ouders in God gelooft en wat het mooie is aan dat geloof. IN de meeste gevallen dan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 sep 2008 15:48

*|Scatie schreef:Gedeeltelijk ben ik 't wel met je eens want als een kind bijv. om een snoepje vraagt en je zegt nee, vindt ik ook niet dat je daar een hele uitleg over hoeft te geven. Maar wel als het om principekwesties/geloof gaat.


Ja tuurlijk, over sommige dingen moeten gewoon gepraat worden.
Maar het is niet altijd zo dat ze van alles uit moeten leggen en het ligt ook aan de situatie en de kwestie idd. Ben ik ook eens :wink:
Maar soms gaan mensen/kinderen tot het uiterste en blijven om herhaling vragen. Dan moet het een keer klaar zijn.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 13 sep 2008 17:03

UItleggen heeft denk ik vooral veel met de leeftijd te maken. Een kind van 2 leg je niks uit, maar een puber van 16 bijna alles lijkt me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot] en 81 gasten