bemoeien met zusjes/broertjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8214
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 sep 2008 06:19

Je moet toch als kind ook af en toe de vrijheid hebben om kattekwaad uit te halen... bijvoorbeeld spelen met het afwaswater en sop, heerlijk :)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 08 sep 2008 08:32

Als je zusje 17 is moet ze inmiddels toch ook aardig haar eigen ideen ontwikkelen lijkt me, al is het wat suf mi. om dat stiekem te doen maar ja dat is haar keus. Ik zou het daar niet over hebben met je ouders en evt. wel met je zusje.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: bemoeien met zusjes/broertjes

Berichtdoor 88alries88 » 08 sep 2008 09:01

Heidebloem schreef:Ik heb een zusje van net 17 die lekker 'pubert'.
Nu doet ze op zondagmiddag (als mijn ouders slapen :mrgreen: ) het een en ander wat mijn ouders denk ik niet echt zullen waarderen.
Het ligt soms op het puntje van mijn tong om te klikken, maar ja, ik ben 24, volwassen (tenminste, dat zou zo moeten zijn) dus ik hoor me er niet echt mee te bemoeien. (overigens hoop ik binnenkort een eigen huis toegewezen te krijgen)

Heb het wel eens gezegd tegen haar, maar dan zegt ze standaard: ' Wat een gezeur en bemoei je er niet mee'.

Waar doe ik goed aan? Mond houden?


Ik heb ook een zusje van 16 die lkkr pubert. Mij verteld ze alles wat ze gaat doen, en mijn ouders vinden veel dingen niet goed. Als zij naar een cafeetje wil met vrienden, ga ik daar niets van zeggen ook al weet ik dat mijn ouders het niet leuk vinden. Als mijn moeder dan vervolgens tegen mij zegt dat ze haar niet vertrouwt zeg ik wel dat ze het dan niet toe moet staan. (mn zusje zegt dan dat ze bij een vriendin is, en daar blijft slapen) Maar ik ga niet zeggen wat ze dan aan het doen is. Moet mn zusje zelf maar vertellen.

En, als mijn broertje van 13 mn zusje van 10 aan het pesten is, ja..dan zeg ik daar wel wat van.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 sep 2008 10:22

Ik geloof ook wel dat pubers bepaalde dingen moeten uitproberen, voor hun ontwikkeling.
Al begrijp ik het niet altijd wat er leuk aan is. Mijn zusje gaat af en toe naar zo'n plattelandshonk, waar al haar vrienden en vriendinnen (tussen de 14 en 16 jaar!) zich lam zuipen en allerlei rotzooi uitspoken met elkaar.
Mijn zusje mag absoluut geen druppel alcohol van mijn ouders voor haar 16e (of heel af en toe als mijn ouders er bij zijn, maar niet meer dan een paar slokjes). Zij houdt zich daar gelukkig netjes aan, en is ook zo netjes dat ze sowieso alles aan mijn ouders verteld. Mijn moeder is dan helemaal ondersteboven, dat die vriendinnen van haar zo doen. Maar ik denk dat het ook wel een klein beetje 'hoort'. Zeker in die strenge kringen, waar eigenlijk niets mag.

Een vriend van mijn broertje logeert zo vaak bij hem, omdat hij zelf om half elf al thuis moet zijn op zaterdag, en mijn broertje thuis mag komen wanneer ie wil. Maar dat vind ik ook echt niet kunnen, van een knul van 18 verwachten dattie half elf thuis bij papa en mama op de bank zit. Dan zien mijn ouders ze liever samen naar de kroeg gaan, waar ze nooit teveel drinken, dan dat ze het stiekem gaan lopen doen.


Ik ben toch blij dat ik (nog) geen pubers op hoef te voeden! :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 08 sep 2008 19:56

Als ik er over nadenk ga ik idd niets zeggen, maar het is soms op het moment als het me irriteert... Maar ik houd me er buiten.

Overigens zijn mijn ouders helemaal niet streng, alles is bespreekbaar, er gelden geen zware regels ofzo. Daarom zou ik liever zien dat ze het in de groep gooit.

dwaler
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:50
Locatie: Friesland

Berichtdoor dwaler » 08 sep 2008 20:29

Heidebloem schreef:Als ik er over nadenk ga ik idd niets zeggen, maar het is soms op het moment als het me irriteert... Maar ik houd me er buiten.

Overigens zijn mijn ouders helemaal niet streng, alles is bespreekbaar, er gelden geen zware regels ofzo. Daarom zou ik liever zien dat ze het in de groep gooit.


Tuurlijk zal je je eraan kunnen irriteren. Dat begrijp ik wel.
Zelf heb ik 3 zussen en ik heb me ook een heel eind weg geïrriteerd.

Mijn ouders zijn ook makkelijk en alles is bespreekbaar, maar je moet daar zelf aan toe zijn en het ook zelf wel willen.
Je kan zoiets niet forceren. Dat levert eerder schade op dan dat het wat opleverd.

liefs,

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Berichtdoor jans1 » 11 sep 2008 10:16

Ik zei pas tegen mn moeder op zondag: Ik verveel me eigen, weet niet wat ik moet gaan doen hoor..
Toen zei ze: Je moet doen wat je zelf denkt dat kan..
Maarja, aangezien ik in de meeste dingen makkelijker ben dan mn ouders is het moeilijk om de grens te stellen!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 11 sep 2008 20:49

Wat voor dingen gaat het dan om heidebloem?

Later in het topic dwalen mensen af naar de categorie keet- en cafebezoek, maar dat lijkt me niet aan de orde op zondagmiddag. Ik snap als je het niet precies wilt vertellen, maar om welke niet-geweldige categorie gaat het ongeveer?
Baksteen

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 12 sep 2008 07:47

Met name in de categorie werk en internetgebruik.

Maar ik heb mijn beslissing genomen, ik houd mijn mond. Dus voor mij persoonlijk is het eigenlijk al klaar.
Bedankt voor jullie reacties.

jantje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:20
Locatie: Garderen

Berichtdoor jantje1986 » 12 sep 2008 09:47

Nou met het internetgebruik en leerwerk op zondag heb ik niet zoveel moeite mee.
Maar ik heb ook een broertje van 18 die gaat zaterdagsavond, als mijn ouders slapen(rond 12uur, 1uur), stappen. Naar de disco's en daar hebben mijn ouders super veel verdriet van. Maar ik ga dat natuurlijk niet zeggen.
Maar ik moes hem een x wegbrengen naar een "stel vrienden" van hem en toen zag ik dat hij een oorbel in had en daar heb ik heel veel moeite mee gehad en dat heb ik thuis verteld, want dat vond ik veels te ver gaan.
Hoe kan hij nou op zaterdagsavonds zich lekker uitleven in de disco om 5 uur smorgens thuis komen en dan om half tien weer in de kerk zitten????
Ik vind dit echt moeilijk..
Ik ga echt niet alles verklikken, maar er zijn grenzen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 12 sep 2008 10:30

Tja het hoort denk ik gewoon bij pubers horen. Mijn man heeft ook lang een oorbel gehad en nu sinds 2 jaar niet meer. Hij heeft ook dingen gedaan die ik zelf niet zou doen en wat ik ook niet altijd leuk vind, maar hij heeft gewoon iets langer de tijd nodig gehad om volwassen te worden.
Hetzelfde met een discotheek. Wij zijn een half jaar geleden ofzo een keer in de discotheek geweest waar mijn man vroeger altijd veel kwam. Hij vond er ook niks meer aan. De gemiddelde leeftijd ligt er rond 15 jaar ofzo... 'k zou eerder als ouders daar meer moeite mee hebben, dat er kinderen van 13-15 jaar daar rondlopen.
Een kind van 18 kun je niet meer tegenhouden. Vaak gaan ze gewoon omdat vrienden ook gaan. En dat gaat ook wel weer over.

jantje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:20
Locatie: Garderen

Berichtdoor jantje1986 » 12 sep 2008 12:40

*|Scatie schreef:Tja het hoort denk ik gewoon bij pubers horen. Mijn man heeft ook lang een oorbel gehad en nu sinds 2 jaar niet meer. Hij heeft ook dingen gedaan die ik zelf niet zou doen en wat ik ook niet altijd leuk vind, maar hij heeft gewoon iets langer de tijd nodig gehad om volwassen te worden.
Hetzelfde met een discotheek. Wij zijn een half jaar geleden ofzo een keer in de discotheek geweest waar mijn man vroeger altijd veel kwam. Hij vond er ook niks meer aan. De gemiddelde leeftijd ligt er rond 15 jaar ofzo... 'k zou eerder als ouders daar meer moeite mee hebben, dat er kinderen van 13-15 jaar daar rondlopen.
Een kind van 18 kun je niet meer tegenhouden. Vaak gaan ze gewoon omdat vrienden ook gaan. En dat gaat ook wel weer over.


Ik hoop dat je gelijk krijgt, want hij doet mijn ouders erg veel verdriet aan.
Ze durven zaterdagsavonds gewoon niet meer te gaan slapen, want er moet maar wat gebeuren onderweg en wij weten niet waar hij zit.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 12 sep 2008 12:44

Ik weet ook bepaalde dingen van m'n zus en broer die m'n ouders echt niet moeten weten...Ik weet zeker dat er dan een enorme ruzie komt, dus dan is het gewoon beter dat ze het niet weten, en zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn!

En ach...ik heb wel eens in een enorm boze bui bepaalde dingen van m'n zus tegen m'n moeder gezegd, maar heb daar zo gruwelijk veel spijt van gekregen, dat ik het nooit weer zou doen :oops:

jantje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:20
Locatie: Garderen

Berichtdoor jantje1986 » 12 sep 2008 12:57

meissie88 schreef:Ik weet ook bepaalde dingen van m'n zus en broer die m'n ouders echt niet moeten weten...Ik weet zeker dat er dan een enorme ruzie komt, dus dan is het gewoon beter dat ze het niet weten, en zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn!

En ach...ik heb wel eens in een enorm boze bui bepaalde dingen van m'n zus tegen m'n moeder gezegd, maar heb daar zo gruwelijk veel spijt van gekregen, dat ik het nooit weer zou doen :oops:


Dat doet iedereen denk ik wel als ze boos zijn :P

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 12 sep 2008 14:31

jantje1986 schreef:
*|Scatie schreef:Tja het hoort denk ik gewoon bij pubers horen. Mijn man heeft ook lang een oorbel gehad en nu sinds 2 jaar niet meer. Hij heeft ook dingen gedaan die ik zelf niet zou doen en wat ik ook niet altijd leuk vind, maar hij heeft gewoon iets langer de tijd nodig gehad om volwassen te worden.
Hetzelfde met een discotheek. Wij zijn een half jaar geleden ofzo een keer in de discotheek geweest waar mijn man vroeger altijd veel kwam. Hij vond er ook niks meer aan. De gemiddelde leeftijd ligt er rond 15 jaar ofzo... 'k zou eerder als ouders daar meer moeite mee hebben, dat er kinderen van 13-15 jaar daar rondlopen.
Een kind van 18 kun je niet meer tegenhouden. Vaak gaan ze gewoon omdat vrienden ook gaan. En dat gaat ook wel weer over.


Ik hoop dat je gelijk krijgt, want hij doet mijn ouders erg veel verdriet aan.
Ze durven zaterdagsavonds gewoon niet meer te gaan slapen, want er moet maar wat gebeuren onderweg en wij weten niet waar hij zit.


Maar dat kan toch altijd? Dat hoeft toch niet alleen op zaterdagavond? Ik neem aan dat hij een mobieltje heeft... Ik denk dat je 't als ouders toch niet tegen kunnen houden. Ik zou persoonlijk denk ik m'n kinderen laten gaan maar wel aangeven dat als er wat is of wat ook, ze wel even moeten bellen.
Het zal ook erg per persoon verschillen. Ik ben zelf niet zo'n uitgaanstype en ook niet echt een meeloper geweest. Maar mijn broer bijv. wel en ik denk dat het bij hem ook stukje uitproberen, meedoen met z'n vrienden, e.d. is geweest.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten