Thomas?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Thomas?

Berichtdoor surfer » 15 dec 2003 18:59

Iemand bekend met het evangelie van Thomas?

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 19:11

Ik weet alleen dat het gnostisch is :mrgreen:
Het is niet heel breed geaccepteerd, maar vast heel leerzaam.
Heb je een link?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 dec 2003 19:15

Ik heb zo geen link, maar makkelijk te vinden door thomas en evangelie (of thomas gospel) in te typen in zoekmachine Google.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 15 dec 2003 19:32

Het vijfde evangelie is zeer interessant om te lezen. Het hangt bijna aan elkaar van citaten van Jezus. Het levensverhaal van Jezus wordt niet verteld; we horen dus niets over Zijn rondwandelen op aarde, over Zijn wonderdaden, over Zijn lijden etc.

Ik ben altijd maar blij dat het niet bij de canonieke boeken hoort, als ik het laatste vers lees: "Petrus zei hun: Dat Mariam vanuit ons midden wegga omdat vrouwen het leven niet waardig zijn. Jezus zei: Ziet: ik zal ze tot mij halen om haar mannelijk te maken opdat ook zij een levende geest zou zijn, u, mannen, gelijk. Want elke vrouw die mannelijk zal worden zal intreden in het Rijk der Hemelen." :roll: Werpt wel even een ander licht op de man/vrouwverhouding. We moeten niet meer worden als een kind, maar als een man... :mrgreen:

Het evangelie is trouwens pas laat gevonden, ik dacht ergens aan het eind van WO2. Die ontdekking, waarbij nog 12 andere geschriften gevonden zijn, was voor de bijbelwetenschap van ongeveer even groot belang las de vondst bij Qumran. Een interessant boek wat dit betreft: Baarda e.a.: _Het Evangelie van Thomas_ Zie ook http://www.thomasevangelie.nl/baarda.htm

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 19:36

anne22 schreef:"Jezus zei: Ziet: ik zal ze tot mij halen om haar mannelijk te maken opdat ook zij een levende geest zou zijn, u, mannen, gelijk. Want elke vrouw die mannelijk zal worden zal intreden in het Rijk der Hemelen."


Dat stamt waarschijnlijk uit de tijd van de woestijnvaders :mrgreen: kunnen sowieso geen woorden van Jezus zijn.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 15 dec 2003 19:39


Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 19:51

Ik vind het een beetje inlegkunde, eerlijk gezegd :D
Mijn eerste interpretatie is, dat vrouwen ongelijk zijn en gelijk kunnen worden. Maar om nou de man als maatstaf aller dingen te nemen... nouja, goed, tenzij ik het ben, natuurlijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gershwin op 15 dec 2003 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 15 dec 2003 19:56

Wabedoeltu?

O, die site die ik je gaf. Tja, ik bedoelde het ook niet als favoriete uitleg, maar als site waar je het Evangelie van Thomas kunt vinden.

Ben het op veel punten helemaal niet eens met de uitleg. Vind het wel handig dat ze kruisverwijzingen naar de andere Evangelien hebben, dat bevalt me wel. Maar leg hun uitleg alsjeblieft niet in mijn mond :shock: . De uitleg van 114 is wel inventief, ja zie ik nu. Hoe buig ik recht wat krom is?!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 19:58

Juist :D
Dit is trouwens ook humor:
Thomas-evangelie schreef:61. Jezus sprak: "Twee zullen op één bed rusten, de een zal leven, de ander sterven." Salome sprak: "Wie zijt gij, mens? Als uit een. Gij hebt mijn bed bestegen en van mijn tafel gegeten"
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 15 dec 2003 20:10

Geleerden die Thomas als canoniek willen bestempelen blijken vaak gnostici te zijn of in ieder geval gnostische trekken te vertonen. Vaak wordt dat gesteld dat de Gnosis het ware christelijke geloof zou zijn. Al heel vroeg zouden allerlei machten binnen de kerk dit verduisterd hebben.

Over het algmeen nemen de meeste theologen dit soort ideeën met een korreltje zout. Al was het alleen maar omdat er van het Thomas-evangelie een tweetal varianten bekend zijn: een redelijk vroege en een wat latere. Het aardige is dat die latere het meest Gnostisch is. Dat op zich maakt bovenstaande stelling (Dat de Gnosis het ware christelijke geloof zou zijn) natuulijk al moeilijk houdbaar.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 15 dec 2003 20:15

[url]Geleerden die Thomas als Apocrief willen bestempelen[/url]

Bedoel je niet per ongeluk canoniek? Anders begrijp ik je punt niet, geloof ik.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 dec 2003 20:15

Gershwin schreef:Juist :D
Dit is trouwens ook humor:
Thomas-evangelie schreef:61. Jezus sprak: "Twee zullen op één bed rusten, de een zal leven, de ander sterven." Salome sprak: "Wie zijt gij, mens? Als uit een. Gij hebt mijn bed bestegen en van mijn tafel gegeten"


Genesis 49:4 Snelle afloop als der wateren, gij zult de voortreffelijkste niet zijn! want gij hebt uws vaders leger beklommen; toen hebt gij het geschonden; hij heeft mijn bed beklommen!

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 15 dec 2003 20:16

Huh?! Oh, je hebt het al veranderd zie ik. Sorry voor de verwarring!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 20:18

surfer schreef:
Gershwin schreef:Juist :D
Dit is trouwens ook humor:
Thomas-evangelie schreef:61. Jezus sprak: "Twee zullen op één bed rusten, de een zal leven, de ander sterven." Salome sprak: "Wie zijt gij, mens? Als uit een. Gij hebt mijn bed bestegen en van mijn tafel gegeten"


Genesis 49:4 Snelle afloop als der wateren, gij zult de voortreffelijkste niet zijn! want gij hebt uws vaders leger beklommen; toen hebt gij het geschonden; hij heeft mijn bed beklommen!


Yes dear, dat gaat over Ruben die met Bilha de koffer in duikt. Daarom wordt hij ook niet de voortreffelijkste (hoewel de oudste).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 dec 2003 20:22

de humor van de uitdrukking: gij hebt mijn bed bestegen zie ik niet zo... deze komt ook in het canonieke bijbelboek Genesis voor.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten