Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 27 sep 2007 14:48

Hoe groot is de groei van de GerGem eigenlijk?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 27 sep 2007 15:12

Desiree schreef:
Quote:
Wat ik me wel eens afvraag: waarom gaan mensen wel naar de jongerenavond, maar niet naar de doordeweekse kerkdienst?


Dat is toch simpel; het is nogal saai en vervelend om iedere kerkdienst van die taaie dogmatische en niet aansprekende verhalen te moeten horen.


Wat ben jij toch een gefrustreerd persoon zeg :roll:
Ga lekker in de zandbak spelen of je met je eigen kerkverband bemoeien.
Ik ben van harte lid van de GerGem en sinds dat wij een dominee hebben, ga ik elke zondag en doordeweeks met plezier naar de kerk, omdat het boeiend, aansprekend, gunnend en vol van geloof, hoop en liefde is.
Edit: daarvoor trouwens ook al.


Maar ben je het niet eens met de eerdere posts, dat de GG -i.t.t. wat zij denken- nogal erg eenzijdig is? Ik weet niet waar je die vreugde vandaan haalt, maar die kan ik niet zozeer in de prediking vinden.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 27 sep 2007 15:13

Nestor schreef

Er wordt vaak verwacht van iemand die zich bekeert (of bekeerd wordt), dat het een paar seconden later een volwassen christen is, die geen zonde meer doet of wil.


Er staat anders wel in de bijbel dat men geen zonde meer wil doen. En wel in de letterlijke zin.

Hoe groot is de groei van de GerGem eigenlijk?


Van wezenlijk belang bij mijn vorige post aangaande dit onderwerp. Stel dat ze krimpen, dan bevestigd dat mijn post.

Ik schreef:

Ze hebben het zelf in de hand gewerkt door niet met de tijd mee te gaan. Ja dan krijg je dat. Het is net als met auto's uit het oostblok. Ze werden hier niet verkocht omdat ze niet met de tijd waren meegegaan.


Immers, wanneer de leugenleer bijna niet te onderscheiden is van de ware leer, zou de ware leer wellicht net zo gemakkelijk voor de leugenleer kunnen worden aangezien als andersom.


De ware leer is op grond van de bijbel uberhaupt niet te onderscheiden.

Kijkt toch uit, dat u niet met een ingebeelde hel naar de hel gaat, terwijl de jongeren, die naar de evangelisten hebben geluisterd met een ingebeelde hemel naar de hemel zullen gaan!


Sterk verwoord.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 27 sep 2007 15:44

Is er eindelijk een keer een stichting die het voor elkaar krijgt om interkerkelijke jongerenavonden te organiseren waar een hoop zegen van uitgaat, is het wéér niet goed. Wat moeten we dan Lieve GG-Kerkenraad in Terwolde-De Vecht? Mogen we dan niets anders dan alleen maar thuiszitten en overdenken?

In plaats van zelfkritiek gaat men weer vingertjewijzen en dat is precies wat de Satan wil. En daarbij is de kritiek niet eens terecht, aangezien de avonden zegenrijk zijn. Helaas voor de GG-Terwolde-De Vecht, gaat dat niet op de manier zoals de GG dat voorschrijft en dan is het per definitie verkeerd. Blijkbaar hé, blijkbaar. Dat waren niet mijn woorden, maar het wordt bevestigd.

Gefeliciteerd, we hebben weer eens een topic te pakken waarin men lekker steggelt over kerkverbanden en waar men spuit over de GG in het bijzonder.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 sep 2007 15:54

The Engineer schreef:Nestor schreef

Er wordt vaak verwacht van iemand die zich bekeert (of bekeerd wordt), dat het een paar seconden later een volwassen christen is, die geen zonde meer doet of wil.


Er staat anders wel in de bijbel dat men geen zonde meer wil doen. En wel in de letterlijke zin.

In welke bijbelversie staat dat?

@ Abdij:
Eensch. Als er zoveel op gescholden wordt, zit er blijkbaar wat fout in die kerk...

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1627
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 27 sep 2007 15:58

Er staat anders wel in de bijbel dat men geen zonde meer wil doen. En wel in de letterlijke zin.


Klopt. Het willen is er wel, maar het doen niet. Oftewel: "Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is [wel] bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet." (Statenvertaling)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 27 sep 2007 16:26

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Gefeliciteerd, we hebben weer eens een topic te pakken waarin men lekker steggelt over kerkverbanden en waar men spuit over de GG in het bijzonder.


We/ze maken ons/zichzelf belachelijk.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2007 16:49

Stilaan kan er een apart subforum GerGem komen...

In de eerste plaats, in elk kerkgenootschap is wel wat. Hoewel ik de Gereformeerde Gemeenten noch de Jongerenavonden frequent bezoek, heb ik wel een beetje de indruk dat het een beetje "Onbekend maakt onbemind is". Veel mensen willen niet naar de Jongerenavonden, maar roepen heel hard dat ze eng (vreselijk, gevaarlijk, duivels en/of ...) zijn.

Is het de tunnelblik die een dergelijke houding veroorzaakt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 27 sep 2007 17:20

Machiavelli schreef:Hoe groot is de groei van de GerGem eigenlijk?


de GG is (voor zover ik weet) het enige kerkverband binnen de gereformeerde gezindte (in de meest brede zin van het woord) dat op dit moment groeit. De groei zit op dit moment rond de 300 per jaar (op ruim 100.000).

rara hoe kan dat: kerken waar het ruimer gezien wordt (ik weet even geen betere uitdrukking) krimpen, en de GG die verguisd wordt, groeit.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Lana
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jul 2004 13:02
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Lana » 27 sep 2007 17:43

essieee schreef:
Lana schreef:
essieee schreef:Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)
Ik weet, het is ook zeer afhankelijk wie er spreekt!

Het heeft ook een positieve kant, je wordt aan de slag gezet...
Al ben ik ervan overtuigd dat het Puur van God's kant moet komen, maar dat dat niet wegneemt dat je actief aan de slag moet!


Maar de veel geciteerde uitspraak: "Mijn zoon (Mijn dochter), geef Mij je hart" (in 'onze kringen') zegt toch eigenlijk hetzelfde...?


Absoluut, ik onderken ook niet dat het niet waar is. Maar wat ik dan eigenlijk mis ( zonder iemand te veroordelen) waar is de Godzalige wandel dan?
En juist, dat verschil is zo groot binnen jijdaar!
En dat maakt me bang!


Maar kun je de (on)godzalige wandel van mensen dan aan een kerk of jongerenavond toeschrijven? Als iemand zegt te geloven en vervolgens uit de vrucht blijkt dat het niet zo is, ligt dat dan aan de prediking of aan het feit dat die persoon zelf -tegen beter weten in- doorgaat met zondigen? Ik bedoel dus: dat er helaas ook ongelovigen mensen in de kerk zitten bij de GerGem, die dan dus ook geen goede vrucht voortbrengen, dat wordt niet toegeschreven aan de prediking toch? En dat er dus ook mensen zijn die de jongerenavond bezoeken en vervolgens niet godzalig wandelen, komt dat dan wel door de prediking??
Ik weet het niet. Maar ik denk dat die verantwoordelijkheid bij de mensen zelf ligt, wel kun je op- en aanmerkingen maken (Bijbels gefundeerd!!) op een bepaalde leer die wordt verkondigd, maar niet de op de wandel van mensen persoonlijk..
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Gebruikersavatar
Lana
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jul 2004 13:02
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Lana » 27 sep 2007 17:59

japio schreef:
Lana schreef:
essieee schreef:Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)
Ik weet, het is ook zeer afhankelijk wie er spreekt!

Het heeft ook een positieve kant, je wordt aan de slag gezet...
Al ben ik ervan overtuigd dat het Puur van God's kant moet komen, maar dat dat niet wegneemt dat je actief aan de slag moet!


Maar de veel geciteerde uitspraak: "Mijn zoon (Mijn dochter), geef Mij je hart" (in 'onze kringen') zegt toch eigenlijk hetzelfde...?

De ruimte in de oproep tot bekering is ook inderdaad het probleem niet, het verschil in taalgebruik ook niet. Maar dat een mens het zelf niet kan en niet wil, worstelt met het eigen ik en wat een mens zonder Jezus is voor God.....dat is iets wat ik onderbelicht vind in de toespraken van jijdaar. Daarmee zeg ik niet dat het helemaal verzwegen wordt....maar ik vraag mij af of daar de gehele Bijbel gebruikt wordt, of dat er een kleiner Bijbeltje gebruikt wordt....alleen de teksten die jouw persoonlijk aansporen tot bekering....
Begrijp me niet verkeerd....dat laatste is absoluut belangrijk, maar niet het enige...
Wat zeker niet wil zeggen dat je er dan maar weg moet blijven, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je weet dat de boodschap, over het algemeen, eenzijdig is....


Ik vind het moeilijk.. Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt, maar aan de andere kant denk ik: het doel van de prediking is toch dat mensen met God verzoend worden? Dat mensen uitgenodigd worden om in Jezus het leven te zoeken én te vinden? Natuurlijk gaat dit met strijd en worsteling gepaard, maar dat zul je echt wel ondervinden...Ik bedoel dus níet dat de wet niet gepredikt zou moeten worden, begrijp me goed..! Maar ik vraag me af of het nodig is om mensen constant op hun onmogelijkheid te wijzen, is dat een aansporing om God te zoeken? De Heere Jezus zegt zelf: Bekeert u en gelooft het Evangelie.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 sep 2007 18:00

Omega schreef:Esssie schreef:

Maar wat ik dan eigenlijk mis ( zonder iemand te veroordelen) waar is de Godzalige wandel dan?


Wat bedoel je precies met Godzalige wandel Esther? Dat wat je in boeken leest over mannen en vrouwen die krom van ellende vanwege hun zonden door het leven gaan? Ik vrees namelijk dat we door onze traditie zo murw gemaakt zijn, dat we de vreugde en frisheid van een leven met Christus verwerpen als onbijbels. Maar dat betekent juist dat we geloven in traditie en niet in Gods Woord. Een leven met Christus is niet het boekje-hoekje-verhaal, maar ons verblijden in Hem, "te allen tijd" zoals Paulus ons beveelt!

Nee Gert, dat bedoel ik nou net niet! Ik bedoel de tere vreze van de Heere, waardoor je een kind van God herkend! En waaraan? Aan hoe er gesproken wordt over de Heere, hoe men spreekt én leeft voor de naaste, de liefde God's die uitgestraald wordt! Daar waar gesproken wordt over wat 'de Heere gedaan heeft aan mijn ziel' , en niet zozeer, hoe ik tot geloof ben gekomen!
Ook aan de levenswandel, ik schrik er enorm van dat alles maar kan. Alle tv-programma's waarim het draait om sex, overspel,lust en de ik-mentaliteit! DE manier waarop men het leven invult!
Hoe meer ik op mezelf zie, hoe meer ik ervaaar dat het van mijn kant af niet kan; dat ik door mijnzonde en erfzonde verdoemd lig onder het recht God's...en..dat dat terecht is! Maak ik daar een bekering van? Welnee, daarmee mag ik vluchten tot Jezus!


Er wordt vaak verwacht van iemand die zich bekeert (of bekeerd wordt), dat het een paar seconden later een volwassen christen is, die geen zonde meer doet of wil. Dat verwachtingspatroon wordt ons veelal aangepraat door kerkenraden en dominees. Kijk nu eens naar de praktijk van Gods Woord. De gemeente van Korinthe bijvoorbeeld. Als we de brieven van Paulus lezen, dan leven deze mensen nog als halve heidenen. Desondanks noemt Paulus ze "gemeente Gods" en "geroepen heiligen". Pardon? God weet wat van Zijn maaksel is te wachten.

Helemaal mee eens, maar het lijkt me logisch dat je je zonden wel gaat schuwen. Ik hou veel van mijn vriend, ik weet dat hij het haat als ik zijn ouders tot spot maak, over ze roddel en dingen doe waarmee ik hem kwets! Is dat inhet geestelijk anders?
Paulus zegt ook; het goede dat ik wil, doe ik niet...Dus dat die strijd erzit ben ik het mee eens.....


Wie Christus van harte heeft liefgekregen zal ook naar Zijn wil en wet willen wandelen. Dat gaat stapje voor stapje. Net als lopen. Misschien duurt het wel tot aan het eind van je leven voordat je de tv het huis uit gooit, geen mascara meer gebruikt of geen tatoeages meer laat zetten. Nog afgezien van het feit dat we ook in deze dingen elkaar niet de maat moeten nemen en het als een vrucht van bekering moeten zien als dit afwezig is.

Gaat dat voor alles op??
Groeien in het geloof heet dat. En weet je. Ook Paulus moest dat leren. In tegenstelling tot wat dominees ons vaak willen doen geloven, noemde Paulus zich pas aan het eind van zijn leven "de grootste der zondaren" en niet aan het begin van zijn bekering.

Samengevat. Ik wilde voor een lief ding dat er in onze reformatorische kerken zo tweezijdig gepreekt werd als op de jongerenavonden. En ik heb op de jongerenavonden nog nooit iemand horen vertellen dat bekering niet zonder strijd of moeite gaan. De brief van de Ger. Gem. in Terwolde is niets anders dan het resultaat van onderbuikgevoelens die gebaseerd zijn op persoonlijk emoties. Laat ze maar eens een avond bezoeken en de lezing (net als de gemeente van Berea) tegen het licht van Gods Woord houden. God zij dank (!) zijn er gelukkig genoeg gemeenten in de Ger. Gem. die een ander standpunt uitdragen. Het verwijt dat Terwolde de stichting Jijdaar maakt, is helaas van toepassing op henzelf.

Daarnaast: kun je de stichting JijDaar verwijten als jongeren -getrouw aan de oproep van Gods Woord- zich bekeren, maar dat in de praktijk van het dagelijks leven niet of nauwelijks tonen. En dan nog wat: mij valt het juist op dat jonge mensen die hun hart aan Christus geven op een jongerenavond, daadwerkelijk een ander leven gaan leiden. Misschien ken jij andere voorbeelden, maar daar wil ik graag dan eens met je over doorpraten.


Dat wil ik ook gaag Gert. Maar niet om 'die jongeren' zwart te maken, meer omdat het zo gevoelig ligt! Het is niet mijn bedoeling hier eventjes een Dogmatisch praatje te houden, maar het moet me, in alle voorzichtigheid wel van 't hart!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 sep 2007 19:59

Dirk schreef:de GG is (voor zover ik weet) het enige kerkverband binnen de gereformeerde gezindte (in de meest brede zin van het woord) dat op dit moment groeit. De groei zit op dit moment rond de 300 per jaar (op ruim 100.000).

rara hoe kan dat: kerken waar het ruimer gezien wordt (ik weet even geen betere uitdrukking) krimpen, en de GG die verguisd wordt, groeit.

Tja, dat is een kwestie van een geboorteoverschot, dat iets groter is dan het vertrekoverschot. Zie dit artikel.
Overigens groeien de CGK en de NGKook licht, terwijl het ledental van de GKV licht gedaald is.

Eigenlijk is het in kerkelijk Nederland vooral natuurlijke groei en groei door overkomst uit andere kerkgenootschappen. Aanwas van buiten de kerk is er helaas zeer weinig. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
japio
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 okt 2006 17:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor japio » 27 sep 2007 22:40

Lana schreef:
japio schreef:
Lana schreef:
essieee schreef:Het wordt er voorsteld als, zeg nu JA, en je bent binnen! ( beetje platvloers gezegd hoor)
Ik weet, het is ook zeer afhankelijk wie er spreekt!

Het heeft ook een positieve kant, je wordt aan de slag gezet...
Al ben ik ervan overtuigd dat het Puur van God's kant moet komen, maar dat dat niet wegneemt dat je actief aan de slag moet!


Maar de veel geciteerde uitspraak: "Mijn zoon (Mijn dochter), geef Mij je hart" (in 'onze kringen') zegt toch eigenlijk hetzelfde...?

De ruimte in de oproep tot bekering is ook inderdaad het probleem niet, het verschil in taalgebruik ook niet. Maar dat een mens het zelf niet kan en niet wil, worstelt met het eigen ik en wat een mens zonder Jezus is voor God.....dat is iets wat ik onderbelicht vind in de toespraken van jijdaar. Daarmee zeg ik niet dat het helemaal verzwegen wordt....maar ik vraag mij af of daar de gehele Bijbel gebruikt wordt, of dat er een kleiner Bijbeltje gebruikt wordt....alleen de teksten die jouw persoonlijk aansporen tot bekering....
Begrijp me niet verkeerd....dat laatste is absoluut belangrijk, maar niet het enige...
Wat zeker niet wil zeggen dat je er dan maar weg moet blijven, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat je weet dat de boodschap, over het algemeen, eenzijdig is....


Ik vind het moeilijk.. Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt, maar aan de andere kant denk ik: het doel van de prediking is toch dat mensen met God verzoend worden? Dat mensen uitgenodigd worden om in Jezus het leven te zoeken én te vinden? Natuurlijk gaat dit met strijd en worsteling gepaard, maar dat zul je echt wel ondervinden...Ik bedoel dus níet dat de wet niet gepredikt zou moeten worden, begrijp me goed..! Maar ik vraag me af of het nodig is om mensen constant op hun onmogelijkheid te wijzen, is dat een aansporing om God te zoeken? De Heere Jezus zegt zelf: Bekeert u en gelooft het Evangelie.

Ja...en Hij zegt ook: niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke (en die zullen geenszins uitgeworpen worden).....er staat meer in de Bijbel dan het alleen het aansporen tot bekering....Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is, zeg alleen dat er meer is, en dat mis ik wel in de toespraken op jijdaar...Dat wil ook niet zeggen dat het om moet slaan naar de andere kant....zeker niet....Maar de gehele Schrift moet gebracht worden, ook daar. Zoals de belijdenisgeschriften dat ook zo mooi doen...
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 sep 2007 22:50

Omega schreef:Samengevat. Ik wilde voor een lief ding dat er in onze reformatorische kerken zo tweezijdig gepreekt werd als op de jongerenavonden. En ik heb op de jongerenavonden nog nooit iemand horen vertellen dat bekering niet zonder strijd of moeite gaan. De brief van de Ger. Gem. in Terwolde is niets anders dan het resultaat van onderbuikgevoelens die gebaseerd zijn op persoonlijk emoties. Laat ze maar eens een avond bezoeken en de lezing (net als de gemeente van Berea) tegen het licht van Gods Woord houden. God zij dank (!) zijn er gelukkig genoeg gemeenten in de Ger. Gem. die een ander standpunt uitdragen. Het verwijt dat Terwolde de stichting Jijdaar maakt, is helaas van toepassing op henzelf.



Whoooo!!! wat een samenvatting! Heerlijk! Ik ben zo blij dat ik hier en daar toch nog iets lees van die geweldige ruimte die Jezus Christus heeft gecreëerd en die ons ALLEN wordt aangeboden!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 58 gasten