De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
-petje af-
Mineur
Mineur
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2007 16:45
Locatie: ...de Iessel is van ons!

Berichtdoor -petje af- » 11 mei 2007 16:34

mmh ja ik ken dat dat mensen juist daarvan genezen.

Maar ik weet nog wel dat ik vorig jaar Microg. 50mg moest slikken en toen alleen maar moest overgeven elke nacht weer. Toen moest ik gewoon stoppen terwijl hij was voorgeschreven door de gyn. Toen maar aan de Microg. 30mg gegaan en ondertussen pilloos....
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 12 mei 2007 18:46

Ik werd ook misselijk van de micronogwat. Nam hem op advies van een of ander na het avond eten in en dat ging toen wel beter.

Mijn huisarts raadt ook de Mirena spriraal aan in geval van problemen met menstruatie. Volgens hem is dit absoluut niet abortief. Ik ken meerdere christenen die hem ook gebruiken maar ben er voor mezelf nog niet over uit. Mijn huisarts weet dat ik pro life ben, anders had hij het ook niet aangeraden denk ik.

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Berichtdoor daatje » 13 mei 2007 23:16

ik heb zelf ook microgynon 30, en gaat prima :)

Hier wat over het Rigevidon. Dit heeft dezelfde werkzame stoffen(ethinylestradiol/levonorgestrel) als microgynon, alleen het heeft andere hulpstoffen.
Volgens mij kan je soms overgevoelig zijn voor de hulpstoffen, maar dat komt niet veel voor. Hieronder nog een paar dezelfde werkzame stoffen

Lovette [Wyeth Pharmaceuticals BV]
'Sub-30 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 20 microg, levonorgestrel 100 microg per tablet.


Microgynon '20' [Schering Nederland BV]
'Sub-30 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 20 microg, levonorgestrel 100 microg per tablet.


Microgynon '30' [Schering Nederland BV]
'Sub-50 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.


Microgynon '50' [Schering Nederland BV]
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 50 microg, levonorgestrel 125 microg per tablet.


Neogynon '21' [Schering Nederland BV]
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 50 microg, levonorgestrel 250 microg per tablet.


Rigevidon [Medimpex France Ltd]
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.


Stediril '30' [Wyeth Pharmaceuticals BV]
'Sub-50 pil'.
Tablet, omhuld. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, levonorgestrel 150 microg per tablet.

Als jullie wat dit betreft meer willen weten dan hoor ik het wel :)
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Berichtdoor Max » 14 mei 2007 06:28

Misschien moet je dat idee maar een beetje laten rusten dan

Pil en abortus
Wanneer de pil het innestelen van een embryo voorkomt, kan dit door mensen die vinden dat het leven begint bij de bevruchting, worden gezien als een chemische vorm van abortus. Dit is voor sommigen een van de redenen om de anticonceptiepil af te wijzen. Een deel van de geneeskundigen ziet pilgebruik als een abortus, terwijl de meeste groepen van abortusactivisten dit probleem vermijden door het begin van het leven te definiëren met de innesteling van het embryo in de baarmoederwand. De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.

(wikipedia)

Wel degelijk een driedelige werking!:
De werking van de pil

Bij (correct) pilgebruik treden de volgende effecten op:
* Remming van de groei van een eicel, waardoor er geen eisprong kan plaatsvinden.
*Het slijmvlies van de baarmoedermond wordt dik, stug en daardoor nagenoeg ondoordringbaar voor sperma.
*Het slijmvlies van de baarmoederwand verandert, waardoor er vrijwel nooit een eventueel bevruchte eicel kan innestelen.

Door deze drieledige werking ontstaat zeer betrouwbare anticonceptie.

Enzovoorts. Even gegoogled.
(Het verschilt wel per pil maar dat ga ik niet uitzoeken nu.)
Laatst gewijzigd door Max op 14 mei 2007 06:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2007 06:29

Dat is Wikipedia. Ik geloof een arts toch eerder dan Wikipedia, ook al heb ik niet zo'n hoge pet op van sommige dokters.
Bovendien zie ik die derde dan meer als een bijwerking. De kans dat op natuurlijke wijze een bevruchte eicel wordt verstoten is waarschijnlijk groter.

Gebruikersavatar
-petje af-
Mineur
Mineur
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2007 16:45
Locatie: ...de Iessel is van ons!

Berichtdoor -petje af- » 14 mei 2007 09:32

Ja en je zegt er dus wat bij. Het verschilt per pil!!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mei 2007 11:48

Lalage schreef:Dat is Wikipedia. Ik geloof een arts toch eerder dan Wikipedia, ook al heb ik niet zo'n hoge pet op van sommige dokters.
Bovendien zie ik die derde dan meer als een bijwerking. De kans dat op natuurlijke wijze een bevruchte eicel wordt verstoten is waarschijnlijk groter.


Zou ik maar heel voorzichtig mee zijn. Kan maar zo zijn dat je een arts hebt die proabortus is en het dus gewoon nonsens vind dat de pil abortief werkt. Zij zien namelijk het begin van een zangerschap enkel als een klompje cellen. Daar kun je ook geen abortus bij plegen.

En die bijwerking is gewoon dezelfde werking als de morningafter pil.
Waartegen (neem ik aan) de meeste mensen hier wel zijn.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mei 2007 11:55

-petje af- schreef:Ja en je zegt er dus wat bij. Het verschilt per pil!!


Als je de opgesomde pillen neemt die hierboven beschreven staan hebben ze allemaal dezelfde werking aangezien er bij allen dezelfde hormonen inzitten. Alleen in verschillenden doseringen.
Dus het enige wat verschilt is de dosering van de hormonen maar ze werken hetzelfde.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2007 12:30

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Dat is Wikipedia. Ik geloof een arts toch eerder dan Wikipedia, ook al heb ik niet zo'n hoge pet op van sommige dokters.
Bovendien zie ik die derde dan meer als een bijwerking. De kans dat op natuurlijke wijze een bevruchte eicel wordt verstoten is waarschijnlijk groter.


Zou ik maar heel voorzichtig mee zijn. Kan maar zo zijn dat je een arts hebt die proabortus is en het dus gewoon nonsens vind dat de pil abortief werkt. Zij zien namelijk het begin van een zangerschap enkel als een klompje cellen. Daar kun je ook geen abortus bij plegen.

Dat lijkt me niet, mijn huisarts was juist heel alert. Ze maakte uit mijn verhaal dat ik ging trouwen op dat ik gelovig was en concludeerde meteen dat dingen als een spiraaltje waarschijnlijk geen optie voor mij waren.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 14 mei 2007 12:50

Lalage schreef:
tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Dat is Wikipedia. Ik geloof een arts toch eerder dan Wikipedia, ook al heb ik niet zo'n hoge pet op van sommige dokters.
Bovendien zie ik die derde dan meer als een bijwerking. De kans dat op natuurlijke wijze een bevruchte eicel wordt verstoten is waarschijnlijk groter.


Zou ik maar heel voorzichtig mee zijn. Kan maar zo zijn dat je een arts hebt die proabortus is en het dus gewoon nonsens vind dat de pil abortief werkt. Zij zien namelijk het begin van een zangerschap enkel als een klompje cellen. Daar kun je ook geen abortus bij plegen.

Dat lijkt me niet, mijn huisarts was juist heel alert. Ze maakte uit mijn verhaal dat ik ging trouwen op dat ik gelovig was en concludeerde meteen dat dingen als een spiraaltje waarschijnlijk geen optie voor mij waren.

Idd, bij mij ook. IN het overchristelijke dorp lijkt me sowieso dat de dokters wel weten wat er in gelovige mensen omgaat, als het gaat om de pil enzo ;)
Ik heb ook gewoon verteld dat ik de pil wilde, omdat ik er vast aan wilde wennen, omdat ik in september ga trouwen, en dat we dan het liefst niet meteen kinderen willen. Ze begreep het prima.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 mei 2007 14:08

MissF schreef:
Lalage schreef:
tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Dat is Wikipedia. Ik geloof een arts toch eerder dan Wikipedia, ook al heb ik niet zo'n hoge pet op van sommige dokters.
Bovendien zie ik die derde dan meer als een bijwerking. De kans dat op natuurlijke wijze een bevruchte eicel wordt verstoten is waarschijnlijk groter.


Zou ik maar heel voorzichtig mee zijn. Kan maar zo zijn dat je een arts hebt die proabortus is en het dus gewoon nonsens vind dat de pil abortief werkt. Zij zien namelijk het begin van een zangerschap enkel als een klompje cellen. Daar kun je ook geen abortus bij plegen.

Dat lijkt me niet, mijn huisarts was juist heel alert. Ze maakte uit mijn verhaal dat ik ging trouwen op dat ik gelovig was en concludeerde meteen dat dingen als een spiraaltje waarschijnlijk geen optie voor mij waren.

Idd, bij mij ook. IN het overchristelijke dorp lijkt me sowieso dat de dokters wel weten wat er in gelovige mensen omgaat, als het gaat om de pil enzo ;)
Ik heb ook gewoon verteld dat ik de pil wilde, omdat ik er vast aan wilde wennen, omdat ik in september ga trouwen, en dat we dan het liefst niet meteen kinderen willen. Ze begreep het prima.


Allicht! Ze zal met jou echt geen verhandeling gaan houden over de etische achtergrond en mogelijkheden van voorbehoedsmiddelen.
Zeker niet als jij er niet om vraagd, maar al met je eigen mening daar komt. Ik wil de pil want.......
Nu dat is jou standpunt en de arts is er niet voor om je dan te wijzen op de etische kanten. Hooguit op de medische kanten van de zaak.
Niet roken b.v. Regelmatig innemen, enz. enz.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2007 15:25

tante-tortel schreef:Allicht! Ze zal met jou echt geen verhandeling gaan houden over de etische achtergrond en mogelijkheden van voorbehoedsmiddelen.
Zeker niet als jij er niet om vraagd, maar al met je eigen mening daar komt. Ik wil de pil want.......
Nu dat is jou standpunt en de arts is er niet voor om je dan te wijzen op de etische kanten. Hooguit op de medische kanten van de zaak.
Niet roken b.v. Regelmatig innemen, enz. enz.

Zo kwam ik daar niet hoor, ze heeft me netjes alle mogelijkheden verteld zodat ik zelf goed kon kiezen. En daarbij legde ze dus ook de werking uit (nouja niet alles want ik weet iets meer van biologie dan de gemiddelde vrouw). Ze noemde ook periodieke onthouding en condoom, naast de verschillende hormonale middelen (behalve pil heb je nuvaring en pleister). Maar dit was dan ook een erg goede huisarts, ik weet dat er ook genoeg zijn die je zo snel mogelijk weer weg willen hebben en dus niet goed luisteren en ook niet goed uitleggen. Toch denk ik dat het WEL de taak is van de arts om te zorgen dat je goed weet wat je gebruikt en wat de werking daarvan is. Helaas doen niet alle artsen dat, maar dan mag je niet veronderstellen dat dat per definitie zo is, want er zijn ook hele goede dokters.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 14 mei 2007 17:44

De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.


En Tante Tortel, waarom wordt hier dan weer overheen gelezen?
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 mei 2007 20:40

Jo'tje schreef:
De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.


En Tante Tortel, waarom wordt hier dan weer overheen gelezen?


Daar las Tante Tortel waarschijnlijk niet overheen, maar het punt is dus dat de pil abortief kan werken (dus: normaal gesproken werkt de pil niet abortief, maar als het faalt, kan de pil abortief werken).
Als je tegen abortus bent, en doding van een bevruchte eicel als abortus ziet, is het een beetje vreemd dat je zo nonchelant met de pil om gaat, en dát probeert Tante Tortel duidelijk te maken.. als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Berichtdoor daatje » 14 mei 2007 22:02

tante-tortel schreef:
-petje af- schreef:Ja en je zegt er dus wat bij. Het verschilt per pil!!


Als je de opgesomde pillen neemt die hierboven beschreven staan hebben ze allemaal dezelfde werking aangezien er bij allen dezelfde hormonen inzitten. Alleen in verschillenden doseringen.
Dus het enige wat verschilt is de dosering van de hormonen maar ze werken hetzelfde.

dat zijn inderdaad allemaal dezelfde pillen in principe.
Maar er zijn nog genoeg anderen :)
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten