vieren vanuit de bank

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Eefje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 dec 2006 14:20
Locatie: Ergens in Zeeland/randstad
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 13 jan 2007 19:37

Toch wel..
Ik heb inderdaad geen belijdenis gedaan, en zal dit ook niet (in deze kerk) mogen doen.


Waarom niet? Of vraag ik nu te ver? (je hoeft geen antwoord te geven) Ik neem aan dat er wel bepaalde redenen voor zijn?!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 13 jan 2007 19:40

leclerc schreef:ten overvloede...
ik ben vooral benieuwd wat het nu precies inhoud; vieren vanuit de bank,


eigelijk gewoon het geestelijk aanzitten, omdat je lichamelijk nog niet mag zeg maar.

Verder.. ben ik voor een tafelavondmaal (dat is het voordeel van 'weinig uitverkorenen' in de GG, ik kan mij voorstellen dat een avondmaalsbediening in de GKV of CGK dan erg lang zal duren). Ik vind echter dat het besef net als het brood en de wijn doorkneed en doorkauwt moet kunnen worden in rust, aan een tafel in gemeenschap der heiligen

mwah wat is lang. Wij hebben ook tafels. 5 per avondmaalszondag (in mijn kerkgebouw dan). Maar dat komt door de grote van de gemeente. Ik denk dat het een rommeltje zou worden als iedereen langs zou lopen. En sneller automatisme ook ja.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 13 jan 2007 19:46

wbt dat laatste..
ik heb ooit een avondmaal gevierd en dan stond men in een grote kring. Ik moet zeggen dat dit me ook wel aansprak.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 13 jan 2007 22:33

André schreef:
Mariekje88 schreef:Wat ik me afvroeg, wie heeft er bedacht dat je eerst belijdenis moet doen, voordat je aan het Avondmaal gaat?
Wellicht dezelfde kerk die ook te term 'kerkelijkrecht' heeft bedacht?

Zal proberen een iets serieuzer antwoord te geven...
In het avondsmaalformulier lees je dit als eerste:
De apostel Paulus beschrijft de instelling van het heilig avondmaal door onze Here Jezus Christus in 1Korintiërs 11:23-29: ....
Het lijkt me vreemd - dit gelezen te hebben - dat je dit zou doen als je niet tegen God hebt beleden dat je je leven verder met Hem wilt.
Vandaar denk ik de volgorde Gods naam belijden en daarna gedenken dat Hij ook voor jou zonden heeft betaald.
Juist, er moet iets van belijdenis zijn. Maar.. belijdenis, vooraan in de kerk is niet altijd mogelijk (en sowieso niet op korte termijn, dan ben je toch wel een jaar verder). Als je geen belijdenis hebt gedaan van je geloof, zodat je het kerkrecht kan verkrijgen, dan wil dat toch niet zeggen dat je je geloof helemaal niet belijdt?
Welke mens heeft het recht om iemand die van harte belijdenis van het geloof wil afleggen, toch tegen te houden om aan het Avondmaal te gaan? Dit soort situaties kunnen nl. ontstaan..

Eefje schreef:Waarom niet? Of vraag ik nu te ver? (je hoeft geen antwoord te geven) Ik neem aan dat er wel bepaalde redenen voor zijn?!
Omdat ik het, over een bijzaak, niet 100% eens ben met wat er hier geleerd wordt..

André

Berichtdoor André » 13 jan 2007 23:02

Mariekje88 schreef:Welke mens heeft het recht om iemand die van harte belijdenis van het geloof wil afleggen, toch tegen te houden om aan het Avondmaal te gaan? Dit soort situaties kunnen nl. ontstaan..
Je bedoelt dat je belijdenis van je geloof wilt afleggen, maar niet de daarin verweven kerkleer, die er voor God niet toe doet?
Trouwens bij ons in de gemeente komt het voor dat er ook soms een 'éénling' belijdenis van zijn/haar geloof belijd.
M.i. hoeft dat ook niet per se met Pasen of Pinksteren.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 14 jan 2007 09:58

Raido schreef:Anders lijkt het op een soort 'lopend buffet', je haalt het brood en de wijn, het komt bij mij over als een automatisme dan.

Daar zit natuurlijk een heel andere filosofie achter. In de kerkelijke traditie is het altaar voor in de kerk een belangrijke plaats. Daar ligt tijdens de dienst het Woord, de Bijbel, daar zijn de sacramenten uitgestald. Daar staat de voorganger. M.a.w. Daar is de uitbeelding van God aanwezig. Het naar voren komen is een uiting van het naar God toekomen. En persoonlijk, door God, in de vorm van Zijn boodschapper, de hosti (in jouw voorbeeld) uitgereikt krijgen. Tot zover getuigd dit natuurlijk juist van eerbied. Dat de priester de hosti op je tong legt is een R.K.K. Variant die ontstaan is vanuit hun visie op de hosti. Zo iets heiligs mag alleen maar door de priester aangeraakt worden. Daarbij is het natuurlijk ook een praktische vorm, zeker als er tijdens elke dienst eucharistie gevierd wordt.

Het doorgeven van brood en wijn door de rijen in de kerk komt heel dicht bij het samen vieren. Je geeft het brood aan elkaar door. Zelf heb ik hier wat moeite mee. Ten eerste het is best wel gemakzuchtig, je kunt lekker blijven zitten. Ten tweede, kan het heel rommelig worden, vooral in grote gemeenten. En ten derde, ontstaat de vraag of iedereen zomaar mee kan doen.
leclerc schreef:ik heb ooit een avondmaal gevierd en dan stond men in een grote kring. Ik moet zeggen dat dit me ook wel aansprak.

In onze gemeente in Allicante hebben we ervoor gekozen om naar voren te komen. Op het liturgisch centrum wordt een kring gevormd. Het brood, in de vorm van een groot rond brood, word aan elkaar doorgegeven en iedereen breekt er een stukje vanaf. Ook de beker word zo steeds aan elkaar doorgegeven. Drie belangrijke onderdelen komen naar voren. De persoonlijke openbare keus door naar voren te komen, de uiting van het 'samen' vieren en ten laatste de mogelijkheid om door de ouderlingen toezicht te houden.
Zelf vind ik dit de mooiste vorm.

Daarbij, maar dat is dat weer een praktische aangelegenheid, is de ruimte in onze kerkzaal zo beperkt dat er niet eens tafels voorin gezet kunnen worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jan 2007 16:38

Mariekje88 schreef:Welke mens heeft het recht om iemand die van harte belijdenis van het geloof wil afleggen, toch tegen te houden om aan het Avondmaal te gaan? Dit soort situaties kunnen nl. ontstaan..

Ik vind dit niet alleen een wettige (legitieme) vraag, maar ook een heel moedige. Het is al jaren en jaren mijn vraag wie of wat het recht heeft mij van het Avondmaal tegen te houden als ik voor mijzelf weet dat ik geloof in kruis en Opstanding. Als de Heer mij nodigt, wie zal mij dan mogen tegenhouden?

In onze kerk wordt 's morgens lopend Avondmaal gevierd: de gemeente gaat door het middenpad rechtsom dan wel links om waar diakenen staan met brood en wijn. Het is een stijlvol gebeuren, dat altijd eindigt met het zingen van het Taizé-lied: "Prijs de Heer, mijn ziel, die mij het leven geeft".

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 16 jan 2007 23:38

Ik heb in verschillende kerken ook verschillende manieren van avondmaal vieren gezien. Tafel / naar voren komen / rondgedeeld

Mijn ervaring is dat het allemaal kan. Ik heb nooit het idee gehad dat er 'maar wat werd gedaan' ofzo.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2007 10:44

Soms vind ik het bij naar voren komen wel een beetje op een modeshow lijken, nouja niet dat de mensen speciale kleren aandoen, maar ik heb altijd wel de neiging om iedereen eens uitgebreid te gaan bekijken :oops:
Bij Crossroads gaat het altijd een beetje chaotisch: er zijn een aantal punten waar je brood & wijn kunt halen en dan neem je dan mee naar je plek. Er is geen vaste volgorde, daardoor valt het helemaal niet op of je wel of niet gaat. Ik vind dat wel wat hebben.
De grote kring is erg mooi, omdat je 't dan aan elkaar doorgeeft en er nog wat bij kan zeggen. En dan kan je daarna bij de zegen je rechterhand op de schouder van je rechterbuur leggen!

Gebruikersavatar
Eefje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 dec 2006 14:20
Locatie: Ergens in Zeeland/randstad
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 17 jan 2007 19:15

mdat ik het, over een bijzaak, niet 100% eens ben met wat er hier geleerd wordt.


Vind je dat niet jammer dan? Lijkt mij één van de mooiere dingen in het geloofsleven, openbaar belijdenis doen!

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 20 jan 2007 16:37

Eefje schreef:
omdat ik het, over een bijzaak, niet 100% eens ben met wat er hier geleerd wordt.
Vind je dat niet jammer dan? Lijkt mij één van de mooiere dingen in het geloofsleven, openbaar belijdenis doen!
Tsja, dat zit er waarschijnlijk 'gewoon' niet in. Heel jammer, maar de mensen mogen dat toch wel weten.
Erger vind ik de gevolgen van het niet belijdenis mogen doen.. maar dat was al duidelijk he?

Gebruikersavatar
Eefje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 dec 2006 14:20
Locatie: Ergens in Zeeland/randstad
Contacteer:

Berichtdoor Eefje » 22 jan 2007 20:55

Ik kan er wel inkomen ja... sterkte ermee dan!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 58 gasten