Geloof je in beschermengelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 12 jan 2007 16:28

TKF schreef:Er zijn engelen. Alleen nu minder tegenwoordig dan dat in de Bijbelse tijd het geval was.
Hoe bedoel je dat ze nu minder tegenwoordig zijn?

Raido schreef:Randy Alcorn vind ik zo'n *geen woord voor* samen met Peretti lectuur wat een christen niet zou moeten willen lezen..

*murmeld: Jezus op een grasmaaier, enorme knokpartijen tussen engelen en demonen; yeah right* Dat is gewoon fantasy met een Jezusjasje, en om daar nou je visie op te baseren. Ik kan ook wel een paar leuke verhaaltje schrijven, die geloof je vast ook niet zomaar.
Juist, ik had ook m'n vraagtekens bij delen uit z'n leesboeken. Tot ik zijn andere boeken ging lezen.
Je hebt blijkbaar wel eens één of meerdere boeken van Alcorn hebt gelezen? Vast niet zijn niet-leesboeken?
Maar goed, deze discussie ging niet om Randy Alcorn.

Daarnaast natuurlijk sprookje omdat ik er geen snars van geloof.
Ligt dat aan de gebeurtenis op zich? Of aan jou?

Harm-J schreef:Wat als iemand dodelijk verongelukt, was de beschermengel dan bezig met zijn lunchpauze?
God laat een mens sterven als zijn/haar bepaalde tijd gekomen is. Op dat moment is het dus niet de plicht van een engel, om jou voor het 'gevaar' te beschermen, dat jouw geest uit je lichaam zal halen.

In Hebreeen 1: 14 staat dat alle dienende geesten uitgezonden zijn om hen, die redding zullen krijgen, bij te staan.
Bijstaan is iets anders dan in alle situaties verlossen. Alle engelen zijn bezig deze mensen te helpen, dus je zou kunnen stellen dat ze ook mensen beschermen. Of het persoonlijke engelen zijn? Wie zal het zeggen, maar dat maakt toch ook weinig uit? Ik geloof dat altijd engelen in de buurt zijn, en dat er zoveel als nodig zijn zullen helpen op dat moment dat het nodig is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 17:28

Marieke88 schreef:Ligt dat aan de gebeurtenis op zich? Of aan jou?
Voornamelijk aan het feit dat het 'hij liep ergens en zou in elkaar getimmerd worden door twee snode mannen, maar die durfden niet omdat ze twee engelen zagen' niet alleen met betrekking tot Smytegelt wordt verteld, maar ook over andere predikanten. En natuurlijk het feit dat ik enorm terughoudend ben wat betref allerhande dingen als sprituele machten die om ons hoofd cirkelen en ons beschermen etcetra.

Ik geloof dat God de dingen bestuurd door zijn hand, en het is een mogelijkheid dat daar engelen bij gebruikt worden. Dat is mogelijk, alleen geloof ik die niet zo.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 12 jan 2007 21:51

Mariekje88 schreef:In Hebreeen 1: 14 staat dat alle dienende geesten uitgezonden zijn om hen, die redding zullen krijgen, bij te staan.
Bijstaan is iets anders dan in alle situaties verlossen. Alle engelen zijn bezig deze mensen te helpen, dus je zou kunnen stellen dat ze ook mensen beschermen. Of het persoonlijke engelen zijn? Wie zal het zeggen, maar dat maakt toch ook weinig uit? Ik geloof dat altijd engelen in de buurt zijn, en dat er zoveel als nodig zijn zullen helpen op dat moment dat het nodig is.


Marieke88, Jij haalt volgens mij nu wel weer een tekst heel erg uit zijn verband?

Hebreën 1, gaat over: De Zoon boven de engelen en Zijn plaats bepaling, de engelen
zijn hier in dit hoofstuk bijzaak. Daarbij, gaat er toch om door wie ze worden uitge-
zonden, namelijk God. Jij geeft de engelen m.i. nu veel te veel credits.

Jij schrijft vervolgens: "Alle engelen zijn bezig deze mensen te helpen, dus je zou
kunnen stellen dat ze ook mensen beschermen.Of het persoonlijke engelen zijn?
Wie zal het zeggen, maar dat maakt toch ook weinig uit? Ik geloof dat altijd engelen
in de buurt zijn, en dat er zoveel als nodig zijn zullen helpen op dat moment dat het
nodig is".
Als jij even verder leest dan zie je ook geschreven staan "uitgezonden
worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven"
. Juist, "die" het heil zullen
beëerven. Wie dat zijn dat weten wij niet. Tenzij jij zou weten wie er uitverkoren
zouden zijn.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2007 14:29

Ze geloofden vroeger ook wel dat er een soort aansprekende Engel bij elke gemeente was (De Engel van de gemeente van...), dat idee hebben wij ook al langs de kantlijn gezet.

Ik ben niet zo Angelofiel
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 13 jan 2007 15:18

Harm-J schreef:Marieke88, Jij haalt volgens mij nu wel weer een tekst heel erg uit zijn verband?

Hebreën 1, gaat over: De Zoon boven de engelen en Zijn plaats bepaling, de engelen
zijn hier in dit hoofstuk bijzaak. Daarbij, gaat er toch om door wie ze worden uitge-
zonden, namelijk God. Jij geeft de engelen m.i. nu veel te veel credits.

Jij schrijft vervolgens: "Alle engelen zijn bezig deze mensen te helpen, dus je zou
kunnen stellen dat ze ook mensen beschermen.Of het persoonlijke engelen zijn?
Wie zal het zeggen, maar dat maakt toch ook weinig uit? Ik geloof dat altijd engelen
in de buurt zijn, en dat er zoveel als nodig zijn zullen helpen op dat moment dat het
nodig is".
Als jij even verder leest dan zie je ook geschreven staan "uitgezonden
worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven"
. Juist, "die" het heil zullen
beëerven. Wie dat zijn dat weten wij niet. Tenzij jij zou weten wie er uitverkoren
zouden zijn.!
Ik haal dus weer een bijbeltekst uit z'n verband?
Tsja, ik had kunnen weten dat ik mijn antwoord op jou beter in drie delen had kunnen onderverdelen..

Goed, als ik zeg dat de engelen zijn uitgezonden, dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat die uitzending door God gebeurt.
Ik zie niet in waarom ik daarmee engelen teveel credits zou geven.

Wat heeft die vraag over de uitverkoren hier mee te maken? Daar zeg ik helemaal niets over. Was ik ook niet van plan eigenlijk.
Dit sluit natuurlijk niet uit dat ik zeker mensen ken die zich tot God hebben bekeerd en dus onder Zijn hoede (en die van de engelen) staan.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 jan 2007 15:52

Mariekje88 schreef:Ik haal dus weer een bijbeltekst uit z'n verband?
Tsja, ik had kunnen weten dat ik mijn antwoord op jou beter in drie delen had kunnen onderverdelen..


Nee, dat schreef ik niet, anders had ik geen ? teken aan het einde van de zin geschreven.

Het was een vraagstelling in de zin van, lees jij niet meer in een tekst dan er staat en/of
lees jij wel een heel hoofdstuk om het verband te zien.

Mariekje88 schreef:Goed, als ik zeg dat de engelen zijn uitgezonden, dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat die uitzending door God gebeurt.
Ik zie niet in waarom ik daarmee engelen teveel credits zou geven.

Wat heeft die vraag over de uitverkoren hier mee te maken? Daar zeg ik helemaal niets over. Was ik ook niet van plan eigenlijk.
Dit sluit natuurlijk niet uit dat ik zeker mensen ken die zich tot God hebben bekeerd en dus onder Zijn hoede (en die van de engelen) staan.

Die vraag over uitverkorenen had er mee te maken, dat er wel duidelijk stond aangegeven
in de tekst dat "die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?


Die vraag over uitverkorenen had er mee te maken, dat er wel duidelijk stond aangegeven
in de tekst dat "die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?

Daarvoor neem ik grote voorzichtheid in acht als mensen spreken van bescherming door
een engel, mensen zouden dan eigenlijk zeggen dat ze zich plaatsen onder hen die het
heil zullen beërven...

Daarom, ga ik er liever uit: "dat het God is die over mij waakt. Het voorkomt ook dat ik op
Gods troon ga zitten door bepaalde uitspraken of invullingen te gaan geven aan hulp
door engelen.

Nogmaals voor mij persoonlijk is het genoeg te weten dat God over mij waakt, hoe Hij
dat doet is aan hem. Het mogen weten is voldoende voor mij.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Berichtdoor phox » 13 jan 2007 16:05

Harm-J schreef:Die vraag over uitverkorenen had er mee te maken, dat er wel duidelijk stond aangegeven in de tekst dat "die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?

Daarvoor neem ik grote voorzichtheid in acht als mensen spreken van bescherming door een engel, mensen zouden dan eigenlijk zeggen dat ze zich plaatsen onder hen die het heil zullen beërven...

Daarom, ga ik er liever uit: "dat het God is die over mij waakt. Het voorkomt ook dat ik op Gods troon ga zitten door bepaalde uitspraken of invullingen te gaan geven aan hulp door engelen.

Nogmaals voor mij persoonlijk is het genoeg te weten dat God over mij waakt, hoe Hij dat doet is aan hem. Het mogen weten is voldoende voor mij.

Wat is er mis met mensen die zich plaatsen onder hen die het heil beërven? Geloofszekerheid heet dat.

Overigens ben ik het met je laatste alinea eens. Maar ik vind dat je de mensen die geloven, of hebben ervaren dat dit ook via engelen kan gebeuren toch iets te hard afkamt.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 jan 2007 16:07

phox schreef:Overigens ben ik het met je laatste alinea eens. Maar ik vind dat je de mensen die geloven, of hebben ervaren dat dit ook via engelen kan gebeuren toch iets te hard afkamt.


Als het wat te hard over is gekomen bij sommige mensen dan spijt het mij.
Dit was niet de intentie van mijn schrijven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2007 16:43

Wie in beschermengelen geloofd moet ook geloven in allerlei demonen die om ons heen cirkelen en onze ogen richten op allerlei zondige zaken. Dan moet je ook geloven in een continue strijd tussen demonen en engelen, ik vind het een leuk idee hoor.

Ik zie het alleen niet zo voor mij. Als ik met mijn auto in de sloot beland de bijrijder verdrinkt en ik niet. Is het dan die beschermengel die mij heeft gered, de andere persoons beschermengel was blijkbaar niet mans genoeg, en ik kwam in de sloot terrecht omdat een demon mij afleidde..

Ik heb een eigen verantwoordelijkheid, en ja ik geloof dat God engelen kan sturen (waarom zou Hij dat niet kunnen) ik zie alleen niet in waarom Hij dat zou doen. Engelen, volgens mij zijn het boodschappers.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 13 jan 2007 18:41

Raido schreef:Ik zie het alleen niet zo voor mij. Als ik met mijn auto in de sloot beland de bijrijder verdrinkt en ik niet. Is het dan die beschermengel die mij heeft gered, de andere persoons beschermengel was blijkbaar niet mans genoeg, en ik kwam in de sloot terrecht omdat een demon mij afleidde..


Ik ga niet verder in op het bestaan van beschermengelen maar op de functie. Je moet ze zien als geesten en naar hun eigenschappen als boodschappers. Wij kunnen ons maar moeilijk een begrip vormen van de juiste bestaanswijze van engelen en hoe zij functioneren. Engelen zijn niet alwetend doch hebben grotere macht en kracht dan mensen, maar zij zijn ook weer beperkt. Ook Jezus nam op aarde voor kortere tijd een lagere plaats in Hebr. 2:9.
Dan op wat Raido schrijft over die bijrijder. Dan wil ik verder gaan naar een soldaat op het slagveld. Hoeveel komen er wel niet om en die thuis mogen komen, hadden die een beschermengel?
Ik denk dat het van te voren reeds vast wat er moet/gaat gebeuren. Ook de legers in het oude testament leden gevoelige verliezen en werden toch door God gesteund.
Het is maar goed dat wij niet alles weten maar na dit leven mag je de geheimen van het leven zien.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 13 jan 2007 21:27

Onderstaande lijst vond ik terug en zal die hier ook eens plaatsen.

ENGELEN.

In het algemeen:

1. Ze waren gemaakt voor de aarde (Job 38:4-7, Psalm 148:2-5)
2. Je mag ze niet aanbidden (Kol 1:16, Openb 19:10)
3. Ze zijn ontelbaar (Luc 2:13, Hebr 12:22)
4. Ze zijn onderworpen aan God (Matt 22:30)

De werken van engelen:

1. Ze brengen antwoorden op gebed (Daniel 9:21-28)
2. Ze dienen de heiligen (Hebr 1:14)
3. Ze aanbidden God (Openb 5:11, Psalm 148:2)
4. Ze voeren Gods opdrachten uit (Psalm 103:20)
5. Ze voeren geestelijke oorlog (Openb 12:7-9, Dan 10:12-13)
6. Ze waken over kinderen (Matt 18:10)
7. Ze sterken mensen tijdens verzoekingen (Matt 4:11)
8. Ze leiden zondaren naar evangelisten (Hand 10:3)
9. Ze leiden predikers (Hand 8:26)
10. Ze verschijnen in dromen (Matt 1:20-24)
11. Ze dienen voor Gods troon (Openb 8:2, Openb 14:14-19)
12. Ze beschermen gelovigen tegen het kwade (Ps 91:11, Hand 12:7-10)
13. Ze bewaken de hellepoort (Openb 9:1, Openb 20:1-3)
14. Ze waken over de belangen van kerken (Openb 2 en 3)
15. Ze beïnvloeden naties (Dan 10:12 en 13)
16. Ze doen buitengewone handelingen (Hand 7:53, Hand 12:6-7, Gal 3:9, Heb 2:22)
17. Ze brengen Gods volk speciale boodschappen (Lucas 1)
18. Ze straffen Gods vijanden (Hand 12:23, 2 Sam 24:16)

De natuur van engelen:

1. Intelligent en wijs (2 Sam 14:20, 2 Sam 19:27, Matt 24:35)
2. Geduldig (Num 22:22-35)
3. Zachtmoedig (2 Petrus 2:11)
4. Vreugdevol (Lucas 15:1-10)
5. Bescheiden (1 Cor 11:10)
6. Heilig (Marcus 8:38)
7. Glorieus (Lucas 9:26)
8. Onsterfelijk (Lucas 20:36)
9. Krachtig (2 Thess. 1:7, Openb. 18:1)
10. Gehoorzaam (Psalm 103: 20)
11. Eigen wil
12. Meestal mannelijk., eenmaal (waarsch.) vrouwelijk. (Zach 5:9)
13. Geestelijke lichamen met ogen, stem. (Hebr 13:2, Openb. 15:1-6)
14. Ze hebben geen rust nodig. (Openb 4:8)
15. Ze eten voedsel (Gen 18:8,. 19:3, Psalm 78:25)
16. Ze kunnen zichtbaar en onzichtbaar zijn. (Num. 22:35, Joh 20:12, Heb 13:2)
17. Ze kunnen in de natuurlijke wereld opereren. (Gen 18:1-19, 2 Kon 19:35)
18. Ze kunnen oneindig snel reizen (Openb 8:13, 9:1)
19. Ze kunnen opklimmen en afdalen (Gen 28:12, Joh 1:51)
20. Ze spreken talen (1 Cor 13:1)
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 15 jan 2007 09:44

Harm-J schreef:Die vraag over uitverkorenen had er mee te maken, dat er wel duidelijk stond aangegeven in de tekst dat "die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?
Daarvoor neem ik grote voorzichtheid in acht als mensen spreken van bescherming door een engel, mensen zouden dan eigenlijk zeggen dat ze zich plaatsen onder hen die het heil zullen beërven...

Daarom, ga ik er liever uit: "dat het God is die over mij waakt. Het voorkomt ook dat ik op Gods troon ga zitten door bepaalde uitspraken of invullingen te gaan geven aan hulp door engelen.

Nogmaals voor mij persoonlijk is het genoeg te weten dat God over mij waakt, hoe Hij dat doet is aan hem. Het mogen weten is voldoende voor mij.
Als jij weet dat God over jou waakt, dan betekent dat dus dat je weet dat je gered bent? Ben jij dan niet diegene die heil zal ontvangen?
Wat Phox zegt over geloofszekerheid, daar ben ik het dus mee eens.
Ja, en of dat aan God is hoe Hij over ons waakt. Maar als God in Zijn Woord zegt hoe Hij dat (onder andere) doet, dan kun je dat ook gewoon aannemen.

Ik geloof trouwens dat het God geen recht zou doen, als jij door Gods genade gered bent, en jij niet zou (kunnen/willen) zeggen dat jij Zijn Kind bent, en dat jij genade hebt ontvangen. Dat jij geplaatst bent onder diegenen die het heil zullen beërven.
Denk je niet?

Raido schreef:Ik zie het alleen niet zo voor mij. Als ik met mijn auto in de sloot beland de bijrijder verdrinkt en ik niet. Is het dan die beschermengel die mij heeft gered, de andere persoons beschermengel was blijkbaar niet mans genoeg, en ik kwam in de sloot terrecht omdat een demon mij afleidde..
Wat voor doodsoorzaak wij ook kunnen stellen, er is maar één ding wat er werkelijk gebeurt bij doodgaan: je geest gaat uit je lichaam.
Of jij nu die sloot wel of niet in zou rijden, blijkbaar was de tijd van je bijrijder voorbij. En ja, jij reed de sloot in, en de geest van de bijrijder ging op het moment dat al dat water naar binnen kwam, uit het lichaam. Jou tijd was het nog niet.

En volgens mij hoef je dan echt niet de demon voor je te zien die jou afleidde..

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2007 09:49

Maar waarom dan wel een engel die je beschermde?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 15 jan 2007 09:55

Omdat God het wilde? De engelen doen alleen nog maar dat wat God wil dat ze doen.

Of is dat te simpel gedacht? Misschien had ik beter kunnen zeggen: je hoeft niet gelijk de demon voor je te zien die jou zou afleiden..
Gek, ik denk dat ik nog eens op zoek ga wat de Bijbel zegt over wat demonen eigenlijk allemaal doen/kunnen. Ik ga eigenlijk altijd een beetje van dat Job-beeld uit. Dat God perken stelde aan wat mocht gebeuren, en wat niet. En dat satan daar naar handelde..

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2007 10:01

Omdat God het wilde? De engelen doen alleen nog maar dat wat God wil dat ze doen.
Ook engelen hebben een vrije wil. Volgens een aantal christelijke stromingen gebeurd er niets wat God niet wil, ook de zondeval wilde God dan bijvoorbeeld.

Ik denk daar niet concreet over eigenlijk, ik ken die demonen en engelenverhaaltjes alleen uit gesprekken met charismatische christenen die vaak demonen uitdrijven uit mensen (of bijvoorbeeld huizen). Sinds die tijd, en ook daarvoor al wel wat ben ik enorm terughoudend op het gebied van spirituele wezens.

Engelen en ook demonen staan allemaal onder God, als je Job leest zie je ook gewoon dat de demonen God gehoorzaam zijn, dat vind ik een vreemd idee, Hij gebruikt dan het Kwaad om er zelf beter van te worden. Dat is voor mij in strijd met mijn Godsbeeld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten