Of deze vraag en vooral het antwoord op Refoweb, ruim 20 jaar geleden:
Vraag: Waarom is het in sommige reformatorische kringen 'verboden' voor mannen -en vooral ambtsdragers- om snorren/baarden te dragen? Dat is mij nooit duidelijk geworden. David, Aäron en anderen hadden volgens de Bijbel een baard. De Heere Jezus en Zijn discipelen waarschijnlijk ook. Ik lees in het Nieuwe Testament nergens een verbod op baarden. Hoe zit dat? Wordt hier aan de man geen juk opgelegd dat door mensen is verzonnen?
Deel van het antwoord: In een bepaalde periode in de geschiedenis werd het de gewoonte om de baard af te scheren en dagelijks in de prullenbak te deponeren. Dat werd toen gezien als nieuwlichterij ofwel nieuwmodisch. Men was daar dus tegen. Later was iedereen er zo aan gewend dat het normaal beschouwd werd om de baard in de prullenbak te doen. Toen op een gegeven moment mannen weer baarden gingen dragen werd dat als een afwijking van het normale leefpatroon gezien. In de kerk ging men de baard toen wereldgelijkvormig noemen. Op die manier hangt het dus helemaal samen met de cultuur van een bepaalde periode in de geschiedenis of men een baard goed vond of niet.
Ik denk dat de vraag wel daar vandaan komt, vanuit het argwanend bekijken van veranderingen en dingen die in de mode zijn en die afdoen als wereldgelijkvormig, wat natuurlijk grote onzin is. Iets is goed of niet, het is niet fout omdat teveel mensen het gaan doen of goed omdat niemand het doet. Het lijkt vroom maar ondertussen houdt men zich met totaal onzinnige zaken bezig. God kijkt naar je hart en niet naar welke haren je wel of niet weggeschoren hebt...