Lichaamshaar man

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Dorpeling » 16 sep 2023 20:49

Gruezi schreef: Misschien ook een kwestie dat als je de bosjes snoeit, de boom wat groter lijkt, dat kan een belangrijk punt zijn voor zowel de boomdrager als de aanschouwer ervan.

Tja, als dat het verschil nog moet maken.. :lol:

Vandaag in het RD magazine over baarden een stukje uit een commentaar van ds M van Reenen, waarin hij zegt dat in deze tijd van genderverwarring het dragen van een baard misschien wel een nieuwe uiting van trouw aan de scheppingsorde wordt.

Interessante gedachte..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor *Annet* » 16 sep 2023 21:21

Gruezi schreef:Misschien ook een kwestie dat als je de bosjes snoeit, de boom wat groter lijkt, dat kan een belangrijk punt zijn voor zowel de boomdrager als de aanschouwer ervan.

:)


=D> =D> :lol: :lol:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Erik1960 » 17 sep 2023 17:46

Dorpeling schreef:Tja, als dat het verschil nog moet maken.. :lol:

Vandaag in het RD magazine over baarden een stukje uit een commentaar van ds M van Reenen, waarin hij zegt dat in deze tijd van genderverwarring het dragen van een baard misschien wel een nieuwe uiting van trouw aan de scheppingsorde wordt.

Interessante gedachte..
Ik draag al een baard sinds mijn 19e ofzo. Als deze uitleg mainstream wordt, gaat hij er dezelfde dag nog af.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2023 21:23

Gruezi schreef:Misschien ook een kwestie dat als je de bosjes snoeit, de boom wat groter lijkt, dat kan een belangrijk punt zijn voor zowel de boomdrager als de aanschouwer ervan.


Ik denk niet dat dit voor veel mensen de reden is. Meer over wat je mooi vindt, prettig vindt zitten, heeft misschien ook een hygiënisch aspect. Interessant is ook wel dat heel vaak er wel een wetenschappelijk reden gevonden wordt voor allerlei dingen waarvan je je afvraagt: Wat is hier nou precies het nut van. Maar met veel lichaamshaar weet de wetenschap dat eigenlijk nog steeds niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2023 21:26

Dorpeling schreef:Vandaag in het RD magazine over baarden een stukje uit een commentaar van ds M van Reenen, waarin hij zegt dat in deze tijd van genderverwarring het dragen van een baard misschien wel een nieuwe uiting van trouw aan de scheppingsorde wordt.

Interessante gedachte..


Alles is tegenwoordig te "manipuleren" dus of je daarmee nou het verschil gaat maken vraag ik me sterk af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Gruezi » 18 sep 2023 13:12

Marnix schreef:Ik denk niet dat dit voor veel mensen de reden is. Meer over wat je mooi vindt, prettig vindt zitten, heeft misschien ook een hygiënisch aspect. Interessant is ook wel dat heel vaak er wel een wetenschappelijk reden gevonden wordt voor allerlei dingen waarvan je je afvraagt: Wat is hier nou precies het nut van. Maar met veel lichaamshaar weet de wetenschap dat eigenlijk nog steeds niet.


Het zal zéker de hoofdreden niet zijn, maar ik kan me wel indenken dat het een rol kan spelen naast de andere argumenten.

Qua wetenschap lijkt het erop dat totaal afscheren leidt tot een verhoogd risico op cutane soa als herpes en hpv-infecties bij totale of gedeeltelijke verwijdering van schaamhaar, maar bij mucosale soa's als chlamydia en gonorroe lijkt dit juist niet het geval. Maar dat is natuurlijk lang geen degelijke conclusie: als je scheert, heb je groter risico op wondjes; als je scheert ben je over het algemeen seksueel actiever. Feitelijk zegt dat wat er bekend is, dus niets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2023 14:39

Gruezi schreef:Het zal zéker de hoofdreden niet zijn, maar ik kan me wel indenken dat het een rol kan spelen naast de andere argumenten.

Qua wetenschap lijkt het erop dat totaal afscheren leidt tot een verhoogd risico op cutane soa als herpes en hpv-infecties bij totale of gedeeltelijke verwijdering van schaamhaar, maar bij mucosale soa's als chlamydia en gonorroe lijkt dit juist niet het geval. Maar dat is natuurlijk lang geen degelijke conclusie: als je scheert, heb je groter risico op wondjes; als je scheert ben je over het algemeen seksueel actiever. Feitelijk zegt dat wat er bekend is, dus niets.


Je kan dus beter trimmen, dan heb je ook geen kans op wondjes. De waarheid ligt zoals vaak in het midden. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Prisma23 » 20 sep 2023 08:32


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 08:52

Prisma23 schreef:zie ook het refdag van vandaag.

https://www.rd.nl/artikel/1034963-het-t ... wegslijten


Of deze vraag en vooral het antwoord op Refoweb, ruim 20 jaar geleden:

Vraag: Waarom is het in sommige reformatorische kringen 'verboden' voor mannen -en vooral ambtsdragers- om snorren/baarden te dragen? Dat is mij nooit duidelijk geworden. David, Aäron en anderen hadden volgens de Bijbel een baard. De Heere Jezus en Zijn discipelen waarschijnlijk ook. Ik lees in het Nieuwe Testament nergens een verbod op baarden. Hoe zit dat? Wordt hier aan de man geen juk opgelegd dat door mensen is verzonnen?

Deel van het antwoord: In een bepaalde periode in de geschiedenis werd het de gewoonte om de baard af te scheren en dagelijks in de prullenbak te deponeren. Dat werd toen gezien als nieuwlichterij ofwel nieuwmodisch. Men was daar dus tegen. Later was iedereen er zo aan gewend dat het normaal beschouwd werd om de baard in de prullenbak te doen. Toen op een gegeven moment mannen weer baarden gingen dragen werd dat als een afwijking van het normale leefpatroon gezien. In de kerk ging men de baard toen wereldgelijkvormig noemen. Op die manier hangt het dus helemaal samen met de cultuur van een bepaalde periode in de geschiedenis of men een baard goed vond of niet.


Ik denk dat de vraag wel daar vandaan komt, vanuit het argwanend bekijken van veranderingen en dingen die in de mode zijn en die afdoen als wereldgelijkvormig, wat natuurlijk grote onzin is. Iets is goed of niet, het is niet fout omdat teveel mensen het gaan doen of goed omdat niemand het doet. Het lijkt vroom maar ondertussen houdt men zich met totaal onzinnige zaken bezig. God kijkt naar je hart en niet naar welke haren je wel of niet weggeschoren hebt...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ZLD26
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:14

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor ZLD26 » 20 sep 2023 11:03

Prisma23 schreef:zie ook het refdag van vandaag.

https://www.rd.nl/artikel/1034963-het-t ... wegslijten


Nogmaals: het gaat in de vraag niet over baarden. Dat is echt wat anders. Maar misschien is de vraag over lichaamshaar gewoon nog te ongemakkelijk of is het onbekend gebied?

ZLD26
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:14

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor ZLD26 » 20 sep 2023 11:04

ZLD26 schreef:Nogmaals: het gaat in de vraag niet over baarden. Dat is echt wat anders. Maar misschien is de vraag over lichaamshaar gewoon nog te ongemakkelijk of is het onbekend gebied?


Of totaal niet interessant :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 12:04

ZLD26 schreef:Nogmaals: het gaat in de vraag niet over baarden. Dat is echt wat anders. Maar misschien is de vraag over lichaamshaar gewoon nog te ongemakkelijk of is het onbekend gebied?


Je kan je eerdere reacties ook aanvullen he, ipv op jezelf te gaan reageren ;-)

En jij denkt bij lichaamshaar blijkbaar ergens anders aan maar baarden zijn net zo goed lichaamshaar als okselhaar, beenhaar, borsthaar, schaamhaar enz dat zijn. Ik denk dat je er vooral minder over hoort omdat het veel minder zichtbaar is. Scheer je je baard of juist niet, dan ziet iedereen in de buurt, in de kerk enz dat. Scheer jij je schaamhaar, dan heeft niemand daar weet van.

Gezien de open reacties hier is dat in ieder geval hier geen ongemakkelijk onderwerp en ook geen onbekend gebied hoor. Het is vooral wat minder besproken omdat het niet te zien is. En ook gewoon een priveaangelegenheid is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Gruezi » 20 sep 2023 12:19

Marnix schreef:Gezien de open reacties hier is dat in ieder geval hier geen ongemakkelijk onderwerp en ook geen onbekend gebied hoor. Het is vooral wat minder besproken omdat het niet te zien is. En ook gewoon een priveaangelegenheid is.

Dit; en ik ben nu intussen eigenlijk wel benieuwd waar jouw interesse vandaan komt, ZLD. Zou je hier iets over kwijt willen? Is het 'gewoon' interesse of dient het een (hoger) doel? :)

ZLD26
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:14

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor ZLD26 » 20 sep 2023 13:41

Gruezi schreef:Dit; en ik ben nu intussen eigenlijk wel benieuwd waar jouw interesse vandaan komt, ZLD. Zou je hier iets over kwijt willen? Is het 'gewoon' interesse of dient het een (hoger) doel? :)

Haha, nee, geen hoger doel hoor. Ik sta zelf al heel wat jaren in de 'verzorgende modus', maar heb het wel idee dat ik daar behoorlijk afwijkend in ben. Is verder niet erg, maar was dus idd 'gewoon geïnteresseerd'. Misschien toch ook iets met onzekerheid mijnerzijds, ben ik wel 'normaal' :shock:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lichaamshaar man

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 14:23

ZLD26 schreef:Haha, nee, geen hoger doel hoor. Ik sta zelf al heel wat jaren in de 'verzorgende modus', maar heb het wel idee dat ik daar behoorlijk afwijkend in ben. Is verder niet erg, maar was dus idd 'gewoon geïnteresseerd'. Misschien toch ook iets met onzekerheid mijnerzijds, ben ik wel 'normaal' :shock:


Als je kijkt naar cijfers ben je normaal als je wel scheert. Dus niet iets waar je onzeker over hoeft te zijn, ik zou er ook vooral niet aan afmeten hoe anderen naar je kijken. En al helemaal niet hoe God naar je kijkt. Zoveel is wel duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten