StillAwake schreef:Toch heb ik afgelopen dagen toch echt genoten van het mooie weer, het kan dus wél
Ja, wonderen bestaan nog steeds
Moderators: johannes1, Moderafo's
StillAwake schreef:Toch heb ik afgelopen dagen toch echt genoten van het mooie weer, het kan dus wél
Omega schreef:Ja, wonderen bestaan nog steeds
StillAwake schreef:dat klopt
Overigens Is de lente hier vaak wel het drogere deel van het jaar (al wordt het na vandaag weer slechter weer, met vrijdag waarschijnlijk zelfs een behoorlijk pak sneeuw), dus rond hemelvaart is qua motorrijden wel het ideale moment.
Omega schreef:Vooralsnog geef ik de voorkeur aan de Alpenpassen. Vorig jaar met veel plezier gereden. Eifel, Sauerland en Ardennen voor korte tochten. Frankrijk voor de oorlogshistorie en Noorwegen om vis te takelen
StillAwake schreef:De Alpenpassen zijn inderdaad schitterend (hoewel ze wel een stuk drukker zijn dan de wegen hier.
Qua landschap denk ik wel dat het hier afwisselender is, maar inderdaad is het echte hooggebergte hier niet in grote getale aanwezig.
Marnix schreef:En als je na een stuk rijden wil stoppen voor een goede maaltijd met een groot glas 0.0 erbij (of gewoon bier als je op je stoplocatie bent aangekomen) is Oostenrijk ook wel weer wat betaalbaarder
StillAwake schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens.
als je hier een goed stuk vis eet zit je in dezelfde prijsklasse (het biertje nekt je wel qua kosten).
Vlees is van een andere prijscategorie, maar ik weet zat tentjes waar ik voor NOK 180,- per persoon (18 euro) een stuk zalm, een beekforel of een makreel kan eten.
Zeker in de regio tussen Mandal, Oslo en Stavanger is dat prima te doen (en heel veel noordelijker zou je in een motorweekend toch niet moeten willen gaan zo vroeg in het seizoen)
Daarnaast: het valt op dat er bij iedere veerpont Noren (ook motorrijders) met inklapbare hengeltjes zitten, om de tijd te doden als ze de boot weer eens hebben gemist.
En alles wordt, zodra de veerboot er bijna is, in allerijl schoongemaakt en verdwijnt in een koelbox.
Vaak kun je in ruil voor een goede sigaar, een blikje bier, of een paar kronen mij dergelijke vissers echt wel een visje scoren, om vervolgens boven een open vuurtje te roosteren.
Vuurplaatsen vind je zat
Omega schreef:Ik kan me herinneren dat wij indertijd onze drank zelf meenamen in een karretje achter de auto. Officieel mocht dat niet, maar het waren vooral de Oost-Duitsers die actief werden gecontroleerd op de boot. Volgens mij heb ik zelfs nog Noorse vis in de vriezer liggen. Zal inmiddels wel fossiel zijn
StillAwake schreef:En dat is echt typisch zo'n overtocht waarbij Noren vin Kristiansand inschepen, aan boord blijven in Hirtshals, en gewoon doorzuipen, en terug in Kristiansand starnakelbezopen van de boot af rollen.
Op die overtocht worden juist Noorse (en Zweedse) auto's gecontroleerd.
Omega schreef:Klopt, zeer herkenbaar. Dat is de redenen dat wij altijd een kajuit namen op de boot naar Bergen. Geen gedoe met dronken Noren en 's morgens uitgerust aan wal.
StillAwake schreef:Welke boot nam je dan naar Bergen?
De enige die ik ken is vanaf Hirtshals, maar dat is met een tussenstop in Stavanger, en dat is een overtocht van 16 uur als je doorvoer naar Bergen.
ik heb m nooit genomen (wel tot aan Stavanger, waar ik 8 maanden gewoond heb), ik nam voor Eemshaven-Kristiansand in de vaart kwam altijd de veerboot Hirtshals-Kristiansand, en reed dan per auto naar Stavanger (en nu naar Norheimsund)
Omega schreef:Ja klopt. Als je van Kristiansand naar Bergen moet rijden met auto en aanhanger kom je niet echt uitgerust aan. Dus inderdaad met nachtboot (en tussenstop) naar Bergen. 's Avonds dinerbuffet aan boord en 's morgens ontbijt. Uitgebreid en luxe, met veel vis. Vervolgens twee weken vissen vanuit Bovagen en met een bootje naar Fedje. Geweldige tijd, veel gevangen en erg nat geworden
Marnix schreef:Maar dan zit je ook wel in het natste stukje van Noorwegen en dan ga je ook nog de hele tijd in een bootje zitten, dan vraag je er ook wel om Maar als je gaat motorrijden in de Rondane, Dovrefjell, Jotunheimen, wat meer die hoek valt er tot wel 10x minder snel neerslag per jaar. Op de boten naar Scandinavie zie je dan ook genoeg motoren staan.
Omega schreef:Hoe zit het met de knutten? In het binnenland schijn je daar zomers flink last van te hebben,
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten