Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 18:03

StillAwake schreef:Klopt, een elektrische CV is (afgezien van het stoken van verguld ebbenhout) de duurste methode om je huis warm te krijgen.
Bovendien mag je op een standaard groep maar 3,6kW aansluiten, dus het vergt nog een aanpassing van je meterkast ook...

Laat onverlet dat de spouwmuur wel weer op orde moet komen...
En daarnaast: precies dat koude effect bij de vloer maakt dat vloerverwarming uiteindelijk een heel comfortabele manier van verwarmen is.


Ja, lekker comfortabel, hoe ik met mijn nieuwe tofvel-sloffen het ook wel red :-) ik ben alleen wel benieuwd wat het rendement is in oude huizen. Ik krijg met isolatie volgens mij de vloer bij lange na niet zo warm (tov de binnentemperatuur) als in huizen de in de afgelopen decennia gebouwd zijn. Ik ben wel benieuwd hoeveel dat precies scheelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 19:12

naamloos schreef:Jazeker. Volgens hem gaat het bij hem nog steeds goed al heeft hij het niet meer over 15 euro terug krijgen.
Bij hem hebben de zonnepanelen ook minder opgeleverd lijkt mij, en/of heeft hij ook last gehad van uitvallende omvormers.

O ja, en die vloerverwaming hebben we niet gedaan (vanwege brandveiligheid :lol: )
Zo'n grote investering was het niet. Die ketel was maar 1200 euro en we moesten toch wat anders want de onze was kapot en op, z'n tijd gehad.
We dachten: als het niet bevalt gaat ie gewoon weg, op den duur moeten we toch allemaal van het gas af.
En van die infrarood panelen heb ik echt geen spijt. Mijn man heeft het altijd koud en ik heb het snel warm.
Dan zet hij hem lekker aan zonder dat ik 'opvliegers' krijg. En met een splitairco kan hij ook mooi als bijverwarming dienen. Die zijn toch alleen op gas? En we hebben geen gas meer.

Ik nam aan dat je je gasleiding nog had liggen, en deze weer aan kon sluiten.
Als dat niet kan is een warmtepomp inderdaad de meest effectieve methode (naast bijverwarmen met panelen en een kachel.
Al met al lijkt de conclusie dat je qua ketel een te dure optie hebt gekozen, die alleen als bijverwarming had moeten dienen, en nu als hoofdverwarming dient.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 19:15

Marnix schreef:Ja, lekker comfortabel, hoe ik met mijn nieuwe tofvel-sloffen het ook wel red :-) ik ben alleen wel benieuwd wat het rendement is in oude huizen. Ik krijg met isolatie volgens mij de vloer bij lange na niet zo warm (tov de binnentemperatuur) als in huizen de in de afgelopen decennia gebouwd zijn. Ik ben wel benieuwd hoeveel dat precies scheelt.

De isolatie onder je vloer zal inderdaad heel veel invloed hebben.
De grap van vloerverwrming is dat je een heel grote radiator hebt (hierna te noemen "vloer"), die ook nog eens minder heet gestookt hoeft te worden.
Maar het werkt alleen als je er je woonruimte mee verwarmt. Als het door je vloerisolatie een kruipruimteverwarming wordt is het inderdaad een ingewikkeld verhaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 19:31

StillAwake schreef:Dat verhaal heb je hier eerder gedeeld. Mijn eerlijke mening is dat het nonsens is, en dat iemand hier aan verdient.
Als je inderdaad alleen je looppad door de woonkamer van vloerverwarming voorziet, de hele dag in die stoel onder dat paneel zit en genoegen neemt met met een jas in je huis zitten kan het kloppen, maar als je puur naar de natuurkunde kijkt is het onzin wat hier beweert wordt.

Nee ik denk niet dat het onzin is je moet je even goed verdiepen in Krijn Hoogenboom aan de Punterstraat 30 in Lemelerveld zijn verhaal. Als je op Google zijn naam en adres in voert krijg je veel over hem te weten. Dit google Maps zijn huis: https://www.google.com/maps/@52.4442527 ... ?entry=ttu
Als je kijkt naar dit filmpje https://www.earthlover.nl/ dat is een andere als die naamloos stuurde, denk ik dat Krijn Hoogenboom het red met zijn verwarmingen op elektrisch. Het is jammer dat er geen vermogens genoemd worden van o.a. de vloerverwarming, zonnepanelen enz.
Hij zegt zelf dat zijn woning het energielabel A heeft en dat geloof ik ook wel.
Als ik het filmpje bekijkt en op Maps heeft krijn een super Klein huisje, een 65 plus woninkje en als hij alleen de beneden verdieping verwarmd kan hij met 4 KWh zijn beneden woning verwarmen op zijn zonnepanelen en uiteraard met saldering quitte spelen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 20:33

benefietdiner schreef:Nee ik denk niet dat het onzin is je moet je even goed verdiepen in Krijn Hoogenboom aan de Punterstraat 30 in Lemelerveld zijn verhaal. Als je op Google zijn naam en adres in voert krijg je veel over hem te weten. Dit google Maps zijn huis: https://www.google.com/maps/@52.4442527 ... ?entry=ttu
Als je kijkt naar dit filmpje https://www.earthlover.nl/ dat is een andere als die naamloos stuurde, denk ik dat Krijn Hoogenboom het red met zijn verwarmingen op elektrisch. Het is jammer dat er geen vermogens genoemd worden van o.a. de vloerverwarming, zonnepanelen enz.
Hij zegt zelf dat zijn woning het energielabel A heeft en dat geloof ik ook wel.
Als ik het filmpje bekijkt en op Maps heeft krijn een super Klein huisje, een 65 plus woninkje en als hij alleen de beneden verdieping verwarmd kan hij met 4 KWh zijn beneden woning verwarmen op zijn zonnepanelen en uiteraard met saldering quitte spelen.

Met dat filmpje geloof ik het wel.
Maar wat daarin opvalt is dat de E-ketel nergens als hoofdverwarming dient. En dat maakt verschil met de situatie van naamloos, die de E-ketel als hoofdverwarming gebruikt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2024 20:59

StillAwake schreef:Maar wat daarin opvalt is dat de E-ketel nergens als hoofdverwarming dient. En dat maakt verschil met de situatie van naamloos, die de E-ketel als hoofdverwarming gebruikt.

Krijn had tegen mijn man gezegd dat hij de E-ketel op 17 graden heeft staan en bijverwarmd met de infrarood-panelen, en als de kleinkinderen komen gaat de vloerverwarming aan. Hij heeft de mails nog.
Ik heb mijn E-ketel ook nooit hoger dan 17 graden gezet, en na de eerste week toen ik zag hoeveel ik verbruikt had is ie naar 15 gegaan en gebleven. En boven staat alles continu op de vorststand.
Overdag slaat hij niet aan want dan gebruik ik de houtkachel, infrarood-panelen of de olie-kachel en ik heb ook nog een kleine keramische kachel van 500 W. Dus om nou te zeggen dat ik de E-ketel als hoofdverwarming gebruik ... :neeschudden:
In de praktijk gebruik ik de meeste uren van de dag de hout of oliekachel en de infraroodpanelen als bijverwarming.
Ik denk dat Krijn zijn isolatie beter voor elkaar heeft. En hij heeft een windmoentje en wij niet, maar volgens hem bracht dat niet zoveel op.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Psalm » 23 jan 2024 21:06

De vraag is of alle investeringen nog wel nodig zijn als je onderstaande bericht leest. Gasprijzen zakken weer, dus een warmtepomp en isolatiemaatregelen zijn minder aantrekkelijk.

https://www.nu.nl/economie/6297899/gasprijs-zakt-naar-laagste-punt-in-ruim-vier-maanden.html

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 22:02

naamloos schreef:Krijn had tegen mijn man gezegd dat hij de E-ketel op 17 graden heeft staan en bijverwarmd met de infrarood-panelen, en als de kleinkinderen komen gaat de vloerverwarming aan. Hij heeft de mails nog.
Ik heb mijn E-ketel ook nooit hoger dan 17 graden gezet, en na de eerste week toen ik zag hoeveel ik verbruikt had is ie naar 15 gegaan en gebleven. En boven staat alles continu op de vorststand.
Overdag slaat hij niet aan want dan gebruik ik de houtkachel, infrarood-panelen of de olie-kachel en ik heb ook nog een kleine keramische kachel van 500 W. Dus om nou te zeggen dat ik de E-ketel als hoofdverwarming gebruik ... :neeschudden:
In de praktijk gebruik ik de meeste uren van de dag de hout of oliekachel en de infraroodpanelen als bijverwarming.
Ik denk dat Krijn zijn isolatie beter voor elkaar heeft. En hij heeft een windmoentje en wij niet, maar volgens hem bracht dat niet zoveel op.

Het gaat erom dat je de E-ketel als booster gebruikt. Dus niet op een ingesteld waarde zet waardoor hij steeds aan kan springen, nee hij moet na het boosten/aanjagen uit.
Je gebruikt de E-ketel na een afkoel periode (b.v. na de nacht) even opwarmen (boosten / aanjagen) van ongeveer max 1 uur daarna uitzetten en overschakelen naar een apparaat van 1.2 of 3 honderd wath die de verwarming constant met thermostaat op temperatuur houd.

De stoker en de machinist die hebben de trein de trein gemist :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 00:42

Psalm schreef:De vraag is of alle investeringen nog wel nodig zijn als je onderstaande bericht leest. Gasprijzen zakken weer, dus een warmtepomp en isolatiemaatregelen zijn minder aantrekkelijk.

https://www.nu.nl/economie/6297899/gasprijs-zakt-naar-laagste-punt-in-ruim-vier-maanden.html


Klopt allicht voor de korte termijn maar als we iets hebben kunnen leren is het wel dat de gasprijs kwetsbaar is, veel meer dan de prijs van electra omdat we veel afhankelijker zijn van allerlei andere landen. Er hoeft masr iets te gebeuren en de prijzen schieten weer de lucht in. En daarnaast (het heeft ermee te maken) zijn fossiele brandstoffen niet onbeperkt. Het os dus nog steeds verstandig om, indien mogelijk na te denken over een manier om van het gas af te komen. En omdat dat ook met het klimaat te maken heeft en Nederland zijn CO2-uitstoot wil reduceren zal de overheid ook wel blijven proberen dat enigszins aantrekkelijk te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 08:50

Psalm schreef:De vraag is of alle investeringen nog wel nodig zijn als je onderstaande bericht leest. Gasprijzen zakken weer, dus een warmtepomp en isolatiemaatregelen zijn minder aantrekkelijk.

https://www.nu.nl/economie/6297899/gasprijs-zakt-naar-laagste-punt-in-ruim-vier-maanden.html

Ik snap je denklijn, maar historisch gezien is de gasprijs nog steeds fors (de elektriciteitsprijs ook overigens). Het enige wat we zeker weten is dat de drang om van fosiele energie af te stappen de komende jaren zeker niet minder zal worden. De wens om alle energie hernieuwbaar te maken iswaarschijnlijk onhaalbaar, maar de drang zal blijven bestaan.
Daarnaast is het onderhoud op een elektrische installatie over het algemeen goedkoper.

Isolatiemaatregelen zijn altijd wijs om te doen, het is niet alleen een investering om de kosten te drukken, maar het verhoogt ook je wooncomfort.
Een warmtepomp zou ik inderdaad nog even uitstellen (ware het niet dat ik hem al heb). De reden daarvoor is dat je in veel gevallen je radiatoren moet aanpassen naar laagtemperatuur-radiatoren, dat je meestal een extra groep naar je ketelkast moet trekken, en dat het op dit moment meest rendabele systeem een hybride toepassing is, waarvan je op je klompen aanvoelt dat het op termijn (als je ooit echt van het gas af zou moeten) wederom niet voldoet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 08:59

Marnix schreef:Klopt allicht voor de korte termijn maar als we iets hebben kunnen leren is het wel dat de gasprijs kwetsbaar is, veel meer dan de prijs van electra omdat we veel afhankelijker zijn van allerlei andere landen. Er hoeft masr iets te gebeuren en de prijzen schieten weer de lucht in. En daarnaast (het heeft ermee te maken) zijn fossiele brandstoffen niet onbeperkt. Het os dus nog steeds verstandig om, indien mogelijk na te denken over een manier om van het gas af te komen. En omdat dat ook met het klimaat te maken heeft en Nederland zijn CO2-uitstoot wil reduceren zal de overheid ook wel blijven proberen dat enigszins aantrekkelijk te maken.

Deels mee eens, maar je zag in de energiecrisis volgend op de Oekraïne-inval dat niet alleen de gasprijs, maar ook de elektraprijs door het dak schoot.
Ze zijn (zeker in Nederland, waar gascentrales de ruggegraat van het elektriciteitssysteem vormen) wellicht niet gekoppeld, maar wel zeer sterk verweven.

Er wordt bizar veel wind op zee geplaatst, en het aantal zonnepanelen is sky-high, maar ik lees nu al dat het evenwicht in het Nederlandse vraag en aanbod zoek is (en dat zal nog verder toenemen).
Daarom is het van belang dat er continu een standby systeem meeloopt, om de momenten dat de vraag er wél is, maar het aanbod niet toch een bepaalde mate van leveringszekerheid te hebben.

In Noorwegen speelt dat veel minder, hier wordt veelal met stuwmeren gewerkt, waarmee de buffer in het elekticiteitsnet geregeld is.
Op momenten van overproductie aan wind en zon worden de stuwmeren volgepompt met de restenergie.
Waar in Nederland deze restenergie voor een habbekrats aan het buitenland verkocht wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 09:11

naamloos schreef:Krijn had tegen mijn man gezegd dat hij de E-ketel op 17 graden heeft staan en bijverwarmd met de infrarood-panelen, en als de kleinkinderen komen gaat de vloerverwarming aan. Hij heeft de mails nog.
Ik heb mijn E-ketel ook nooit hoger dan 17 graden gezet, en na de eerste week toen ik zag hoeveel ik verbruikt had is ie naar 15 gegaan en gebleven. En boven staat alles continu op de vorststand.
Overdag slaat hij niet aan want dan gebruik ik de houtkachel, infrarood-panelen of de olie-kachel en ik heb ook nog een kleine keramische kachel van 500 W. Dus om nou te zeggen dat ik de E-ketel als hoofdverwarming gebruik ... :neeschudden:
In de praktijk gebruik ik de meeste uren van de dag de hout of oliekachel en de infraroodpanelen als bijverwarming.
Ik denk dat Krijn zijn isolatie beter voor elkaar heeft. En hij heeft een windmoentje en wij niet, maar volgens hem bracht dat niet zoveel op.

Helder.
Feitelijk zou je met je houtkachel, infrarood-panelen of je olie-kachel je huis volledig meoten verwarmen, en de ketel alleen als standby moeten gebruiken. Wat ik in het laatste filmpje van benefietdiner begreep is dat ook hoe Krijn zijn systeem draait.
Je zegt dat je je E-ketel niet als hoofdverwarming gebruikt, maar als ik zie dat je de hele nacht aan het stoken bent doe je dat gedurende de nacht wel.
Ik heb ook mijn twijfels bij de isolatie van je huis. Ik heb namelijk de afgelopen maanden nooit een temperatuur van onder de 15 graden in mijn huis gehad, terwijl het buiten toch echt tegen de 30 graden gevroren heeft.
Dat werkt via een houtkachel in de woonkamer (eigenlijk alleen in de avonden voor de sfeer), en een warmtepomp. Die warmtepomp heeft gedurende de 20 koudste dagen van het jaar (maximumtemperatuur -13, minimumtemperatuur -29) 950 kWh verbruikt.
Terwijl we een groot deel van die tijd met 5 mensen thuiswaren omdat we ingesneeuwd gezeten hebben
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2024 10:38

benefietdiner schreef:Het gaat erom dat je de E-ketel als booster gebruikt. Dus niet op een ingesteld waarde zet waardoor hij steeds aan kan springen, nee hij moet na het boosten/aanjagen uit.
Je gebruikt de E-ketel na een afkoel periode (b.v. na de nacht) even opwarmen (boosten / aanjagen) van ongeveer max 1 uur daarna uitzetten en overschakelen naar een apparaat van 1.2 of 3 honderd wath die de verwarming constant met thermostaat op temperatuur houd.

Oke, dat wist ik niet. Maar dat gaat bij mij niet werken in de huidige situatie.
Als ik gedurende de nacht de E-ketel niet gebruik dan zakt de temperatuur als een baksteen.
Als ik na de nacht de olie-kachel aanzet en ik wacht tot het van 15 naar 16 graden is opgewarmd, en als ik hem daarna uitzet, is het in een half uur tijd naar 14.5 graden gezakt. Dan zet ik de olie-kachel opnieuw aan voordat de E-ketel weer aanslaat.
Ik ga niet uitproberen hoe laag de temperatuur wordt als ik de hele nacht de E-ketel niet gebruik, als ik zie hoe snel dat overdag gaat zou ik er niet van staan te kijken als het dan 's morgens 10 graden is.
Met een boots van max 1 uur met de E-ketel is het bij mij dan van 10 naar 11 graden gegaan, veel te laag om de temperatuur met andere apparaten constant te houden. Het is gewoon een feit dat ik, ondanks de check die ik had laten uitvoeren, m'n isolatie niet op orde heb.
Ik heb wel gecontroleerd hoelang de E-ketel erover doet om het 1 graad te laten stijgen, en via de eneco-app kan ik dat ook controleren.

StillAwake schreef:Helder.
Feitelijk zou je met je houtkachel, infrarood-panelen of je olie-kachel je huis volledig meoten verwarmen, en de ketel alleen als standby moeten gebruiken. Wat ik in het laatste filmpje van benefietdiner begreep is dat ook hoe Krijn zijn systeem draait.
Je zegt dat je je E-ketel niet als hoofdverwarming gebruikt, maar als ik zie dat je de hele nacht aan het stoken bent doe je dat gedurende de nacht wel.
Ik heb ook mijn twijfels bij de isolatie van je huis. Ik heb namelijk de afgelopen maanden nooit een temperatuur van onder de 15 graden in mijn huis gehad, terwijl het buiten toch echt tegen de 30 graden gevroren heeft.
Dat werkt via een houtkachel in de woonkamer (eigenlijk alleen in de avonden voor de sfeer), en een warmtepomp. Die warmtepomp heeft gedurende de 20 koudste dagen van het jaar (maximumtemperatuur -13, minimumtemperatuur -29) 950 kWh verbruikt.
Terwijl we een groot deel van die tijd met 5 mensen thuiswaren omdat we ingesneeuwd gezeten hebben

In de nacht is de E-ketel inderdaad de hoofdverwarming, sterker nog, onze enige verwarming.
Maar de nacht duurt bij ons gemiddeld 9 uur, de overige 15 uur gebruiken we de E-ketel niet dus zie ik het niet als de hoofdverwarming.
Met de houtkachel krijgen we het hele huis nooit warm, als ie om 16.00 aangestoken wordt mag ik blij zijn als het 's avonds om 22.00 19 graden is.
Maar hopelijk wordt het anders als de isolatie in de spouwmuur zit, en er komen ook isolerende rolluiken.
Het dak is goed geisoleerd, maar de vloer kan nog roet in het eten gooien ondanks isolatie een jaar of 3 geleden.
Gisteren nog gekeken, de kruipruimte is helemaal droog en de isolatie is 10 am. dik.

We gaan het zien. Vandaag de rolluiken en de spouwmuur, volgende week 2x een split airco 1 voor de woonkamer en 1 voor de hal (daar hebben we een spoedje van gemaakt), en dan eerst maar eens kijken hoe het gaat. De E-ketel op een graad of 10 zetten voor het geval er iets misgaat.
Veel meer kan ik niet doen lijkt me.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 10:55

Wat isolatie betreft Stillawake, dat ligt natuurlijk wel aan de leeftijd van je huis, hoe het gebouwd is en ik snap dat ze in Noorwegen dan meer rekening houden met flinke kou. Wij hebben een hoekhuis van 96 jaar oud, vloer is geïsoleerd (tonzon) en de spouw (glaswol) maar toch verlies je nog best wel warmte. In nieuwere huizen is de spouw breder en kan je er meer isolatiemateriaal in kwijt en isoleert het dus ook beter, daarnaast zijn je binnen- en buitenmuren vaak ook minder dik. Ramen zijn dubbelglas maar al wel wat ouder, dus moet eigenlijk ook een keer maar bij de kozijnen verliest je toch ook wel warmte. Dat is allemaal vast aan te passen maar dat zijn wel leuke investeringen als je het allemaal moet doen.

Wat je houtkachel betreft Naamloos, daar gaat volgens mij ook wel iets niet helemaal goed? Is die ver in een schouw geplaatst of zo? Wat je beschrijft klinkt bijna alsof je een open haard hebt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 jan 2024 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2024 11:16

Marnix schreef:Wat je houtkachel betreft Naamloos, daar gaat volgens mij ook wel iets niet helemaal goed? Is die in een schouw geplaatst of zo? Wat je beschrijft klinkt bijna alsof je een open haard hebt.

Het is een gietijzeren houtkachel met ruitjes in de deurtjes, met een schoorsteen. Het zat er allemaal al in toen wij het huis kochten.
In het begin werd het wel warm en gingen we bij een graad of 23 de deur naar de hal openzetten om wat warmte kwijt te raken.
Maar laatst hoorde ik iemand praten over warmtestenen in de kachel, dat gaan we dan ook nog maar proberen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten