Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 11:18

naamloos schreef:Oke, dat wist ik niet. Maar dat gaat bij mij niet werken in de huidige situatie.
Als ik gedurende de nacht de E-ketel niet gebruik dan zakt de temperatuur als een baksteen.
Als ik na de nacht de olie-kachel aanzet en ik wacht tot het van 15 naar 16 graden is opgewarmd, en als ik hem daarna uitzet, is het in een half uur tijd naar 14.5 graden gezakt. Dan zet ik de olie-kachel opnieuw aan voordat de E-ketel weer aanslaat.
Ik ga niet uitproberen hoe laag de temperatuur wordt als ik de hele nacht de E-ketel niet gebruik, als ik zie hoe snel dat overdag gaat zou ik er niet van staan te kijken als het dan 's morgens 10 graden is.
Met een boots van max 1 uur met de E-ketel is het bij mij dan van 10 naar 11 graden gegaan, veel te laag om de temperatuur met andere apparaten constant te houden. Het is gewoon een feit dat ik, ondanks de check die ik had laten uitvoeren, m'n isolatie niet op orde heb.
Ik heb wel gecontroleerd hoelang de E-ketel erover doet om het 1 graad te laten stijgen, en via de eneco-app kan ik dat ook controleren.


In de nacht is de E-ketel inderdaad de hoofdverwarming, sterker nog, onze enige verwarming.
Maar de nacht duurt bij ons gemiddeld 9 uur, de overige 15 uur gebruiken we de E-ketel niet dus zie ik het niet als de hoofdverwarming.
Met de houtkachel krijgen we het hele huis nooit warm, als ie om 16.00 aangestoken wordt mag ik blij zijn als het 's avonds om 22.00 19 graden is.
Maar hopelijk wordt het anders als de isolatie in de spouwmuur zit, en er komen ook isolerende rolluiken.
Het dak is goed geisoleerd, maar de vloer kan nog roet in het eten gooien ondanks isolatie een jaar of 3 geleden.
Gisteren nog gekeken, de kruipruimte is helemaal droog en de isolatie is 10 am. dik.

We gaan het zien. Vandaag de rolluiken en de spouwmuur, volgende week 2x een split airco 1 voor de woonkamer en 1 voor de hal (daar hebben we een spoedje van gemaakt), en dan eerst maar eens kijken hoe het gaat. De E-ketel op een graad of 10 zetten voor het geval er iets misgaat.
Veel meer kan ik niet doen lijkt me.

Het lijkt er in alles op dat je gewoon te weinig vermogen geinstalleerd hebt (de gisteren al genoemde 80W per kuub)
Wat je nu gaat doen is nog eens 9kW bijplaatsen (dat is anderhalf keer het vermogen van de E-ketel als ik de cijfers goed interpreteer), en dat zou een stap in de goede richting moeten zijn.
Wat je zegt over de oliekachel en de houtkachel: als dezen er zo lang over doen om de temperatuur een graad omhoog te krijgen is ook hun vermogen onvoldoende.
Daarnaast ben je blijkbaar voor de buitenwereld aan het stoken, want als je huis zo snel afkoelt is de isolatie echt totaal niet op orde.
voor een Hr++ (dubbel glas) ruit moet je ongeveer 11 Watt per vierkante meter bij 10 grande temperatuurverschil rekenen.

Als je een temperatuursverschil van 20 graden (ik neem aan dat dat de situatie was toen het bij jullie vroor) wilt bereiken met "oud" dubbelglas moet je daar bijna 60W per vierkante meter glasoppervlak voor rekenen Ik weet niet precies hoeveel vierkante meter glas je hebt, maar een gemiddelde woning zit al gauw op 20m2. Dat houdt in dat een vijfde deel van het (te lage ) vermogen van je ketel alleen al verloren gaat aan je ruiten.

In die zin zou je met die screens best een stap kunnen zetten...
Conclusie: een te laag verwarmingsvermogen in een onvoldoende geisoleerd huis.
Als je niks doet daalt de temperatuur met 3 graden per uur. (anderhalve graad in een halfuur). Dat is echt een enorm slechte waarde...
Ik hoop oprecht dat de gekozen maatregelen werken.
Maar had je ook zo'n moeite het huis warm te krijgen voordat je van de gasketel afstapte?

Een paar vragen:
-Hoeveel glasoppervlak heb je, en welk type glas? Je schrijft over een serre, en dat klinkt als een groot glasoppervlak.
-Hoeveel kubieke meter leefruimte wil je op een behaaglijke temperatuur stoken? Uit de getallen die je eerder noemde krijg ik de indruk dat je zo'n 25kW aan verwarmingsvermogen nodig hebt, maar dat is op afstand lastig in te schatten.
-Je hebt gewoon een brievenbus in je voordeur? Overweeg eens of je die dicht kunt maken en een losse brievenbus kunt ophangen. Door dat gat in je deur komt namelijk best een klap koude heen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 11:24

naamloos schreef:Het is een gietijzeren houtkachel met ruitjes in de deurtjes, met een schoorsteen. Het zat er allemaal al in toen wij het huis kochten.
In het begin werd het wel warm en gingen we bij een graad of 23 de deur naar de hal openzetten om wat warmte kwijt te raken.
Maar laatst hoorde ik iemand praten over warmtestenen in de kachel, dat gaan we dan ook nog maar proberen.


Als je met 6 uur stoken van 15 naar 19 graden gaat, waar gaat die warmte dan heen? Ik heb een houtkachel (wel een degelijke Noorse van het merk Dovre) die helemaal niet groot is of zo, maar hij staat los van de muur. Als het 15 graden in huis is en ik maak hem even goed aan met wat kleiner hout en gooi er daarna een flink blok op, dan is het op de benedenverdieping binnen een half uur 19 graden, na een uur 21 graden een soms loopt het op de thermostaat die wel aan de muur tegenover de kachel hangt op tot 24 graden, afhankelijk van buitentemperatuur, soort hout enz. Natuurlijk blijft de bovenverdieping dan wel koud omdat de cv niets doet maar boven stoken we toch nauwelijks. Maar het lijkt me dat je uit een houtkachel dan veel meer rendement moet kunnen halen, het lijkt erop dat de warmte nu vooral naar buiten vliegt als je 6 uur moet stoken om je woonkamer 4 graden warmer te krijgen. Dan gaat er toch ergens iets mis. Of je kachel is veel te klein voor je kamer, of hij is is helemaal in een schouw geplaatst of zo. Warmtestenen kunnen wat helpen maar als je kachel te weinig kan voor je ruimte denk ik dat je beter kan kijken of je niet een wat betere kachel kan vinden. Nou ja, vraag is of je dat nog wil als je ook airco' hebt natuurlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 11:24

Marnix schreef:Wat isolatie betreft Stillawake, dat ligt natuurlijk wel aan de leeftijd van je huis, hoe het gebouwd is en ik snap dat ze in Noorwegen dan meer rekening houden met flinke kou. Wij hebben een hoekhuis van 96 jaar oud, vloer is geïsoleerd (tonzon) en de spouw (glaswol) maar toch verlies je nog best wel warmte. In nieuwere huizen is de spouw breder en kan je er meer isolatiemateriaal in kwijt en isoleert het dus ook beter, daarnaast zijn je binnen- en buitenmuren vaak ook minder dik. Ramen zijn dubbelglas maar al wel wat ouder, dus moet eigenlijk ook een keer maar bij de kozijnen verliest je toch ook wel warmte. Dat is allemaal vast aan te passen maar dat zijn wel leuke investeringen als je het allemaal moet doen.

Wat je houtkachel betreft Naamloos, daar gaat volgens mij ook wel iets niet helemaal goed? Is die in een schouw geplaatst of zo? Wat je beschrijft klinkt bijna alsof je een open haard hebt.

Ik heb het huis zelf laten bouwen, en enorm op de isolatie gelet. Ik kan me voorstellen dat het in een ouder huis minder goed op orde is.
Wat je kunt doen is een FLIR-camera huren, en daarmee foto's van de binnenzijde van je huis maken. Dan zie je precies waar de kou vandaan komt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2024 11:29

Marnix schreef:Als je met 6 uur stoken van 15 naar 19 graden gaat, waar gaat die warmte dan heen? Ik heb een houtkachel (wel een degelijke Noorse van het merk Dovre) die helemaal niet groot is of zo, maar hij staat los van de muur. Als het 15 graden in huis is en ik maak hem even goed aan met wat kleiner hout en gooi er daarna een flink blok op, dan is het op de benedenverdieping binnen een half uur 19 graden, na een uur 21 graden een soms loopt het op de thermostaat die wel aan de muur tegenover de kachel hangt op tot 24 graden, afhankelijk van buitentemperatuur, soort hout enz. Natuurlijk blijft de bovenverdieping dan wel koud omdat de cv niets doet maar boven stoken we toch nauwelijks. Maar het lijkt me dat je uit een houtkachel dan veel meer rendement moet kunnen halen, het lijkt erop dat de warmte nu vooral naar buiten vliegt als je 6 uur moet stoken om je woonkamer 4 graden warmer te krijgen. Dan gaat er toch ergens iets mis. Of je kachel is veel te klein voor je kamer, of hij is is helemaal in een schouw geplaatst of zo. Warmtestenen kunnen wat helpen maar als je kachel te weinig kan voor je ruimte denk ik dat je beter kan kijken of je niet een wat betere kachel kan vinden. Nou ja, vraag is of je dat nog wil als je ook airco' hebt natuurlijk.

het lijkt erop (ik heb even zitten rekenen) dat naamloos minimaal 25kW aan verwarmingsvermogen nodig heeft.
Als ik lees dat de woonkamer in een halfuur terugzakt van 16 graden naar 14.5 graden (een verval van 3 graad per uur) denk ik dat je eerder aan 30 kW zou moeten denken.
Als je de e-ketel alleen als standby in wilt zetten zul je dus naast de 9kW aan airco nog minimaal 16kW ergens anders vandaan moeten halen (ik denk zelfs zo'n 20kW).
Dan is een grotere houtkachel zeker wél een verstandige keuze, want met alleen de isolatiemaatregelen en de Airco ben je er nog niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 15:34

StillAwake schreef:Ik heb het huis zelf laten bouwen, en enorm op de isolatie gelet. Ik kan me voorstellen dat het in een ouder huis minder goed op orde is.
Wat je kunt doen is een FLIR-camera huren, en daarmee foto's van de binnenzijde van je huis maken. Dan zie je precies waar de kou vandaan komt.


Ja dan gaan we nog wel een keer doen, eerst nog een keer ramen en kozijnen vervangen denk ik, dat wilden we toch al wel een keer doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2024 21:47

StillAwake schreef:Het lijkt er in alles op dat je gewoon te weinig vermogen geinstalleerd hebt (de gisteren al genoemde 80W per kuub)
Wat je nu gaat doen is nog eens 9kW bijplaatsen (dat is anderhalf keer het vermogen van de E-ketel als ik de cijfers goed interpreteer), en dat zou een stap in de goede richting moeten zijn.
Wat je zegt over de oliekachel en de houtkachel: als dezen er zo lang over doen om de temperatuur een graad omhoog te krijgen is ook hun vermogen onvoldoende.
Daarnaast ben je blijkbaar voor de buitenwereld aan het stoken, want als je huis zo snel afkoelt is de isolatie echt totaal niet op orde.
voor een Hr++ (dubbel glas) ruit moet je ongeveer 11 Watt per vierkante meter bij 10 grande temperatuurverschil rekenen.


Met het oliekacheltje gaat het wel sneller dan met de houtkachel, de oliekachel begint direct te verwarmen en ik krijg het er meestal wel anderhalve graad in een uur tijd mee omhoog.
Maar als het erg koud is duurt ook dat langer en wordt het ook niet warmer dan 16.5 - 17 graden over de hele dag.
Als we daarna (eind van de middag) op de houtkachel overschakelen koelt het eerst weer anderhalve graad af en dan gaat het heel langzaam omhoog.
Ik kan natuurlijk de oliekachel aanhouden totdat de houtkachel goed warm is, maar ik verstook al zoveel dus kiezen we meestal voor een extra trui.

StillAwake schreef:Als je een temperatuursverschil van 20 graden (ik neem aan dat dat de situatie was toen het bij jullie vroor) wilt bereiken met "oud" dubbelglas moet je daar bijna 60W per vierkante meter glasoppervlak voor rekenen Ik weet niet precies hoeveel vierkante meter glas je hebt, maar een gemiddelde woning zit al gauw op 20m2. Dat houdt in dat een vijfde deel van het (te lage ) vermogen van je ketel alleen al verloren gaat aan je ruiten.


We hebben in de woonkamer inderdaad nog oud dubbelglas 12.60m2, in de open keuken hebben we HR+++. 2.7 m2.
We hebben overwogen om in de kamer ook HR+++ te nemen, maar de buren die beneden overal HR+++ en kunststof kozijnen hebben zeggen er nauwelijks baat bij te hebben. Volgens hen omdat het onder de ramen enkelsteens is.
Daarom gaan wij eerst isolerende rolluiken tot de grond proberen.

StillAwake schreef:Maar had je ook zo'n moeite het huis warm te krijgen voordat je van de gasketel afstapte?
Nee, en dat snap ik nou juist niet. We verbruikten rond de 1100 - 1200 kuub gas en het werd gewoon snel warm.
Het enige wat verandert is, is dat de garage, die gedeeltelijk tegen de spouwmuur aanstond, afgebroken is. Dat is nu een carport (het dak moest hoger).
En verder dat de isolatie in de spouwmuur, die 3 jaar geleden bij controle nog in orde was, nu helemaal nat en verzakt is.

StillAwake schreef:Een paar vragen:
-Hoeveel glasoppervlak heb je, en welk type glas? Je schrijft over een serre, en dat klinkt als een groot glasoppervlak.
-Hoeveel kubieke meter leefruimte wil je op een behaaglijke temperatuur stoken? Uit de getallen die je eerder noemde krijg ik de indruk dat je zo'n 25kW aan verwarmingsvermogen nodig hebt, maar dat is op afstand lastig in te schatten.
-Je hebt gewoon een brievenbus in je voordeur? Overweeg eens of je die dicht kunt maken en een losse brievenbus kunt ophangen. Door dat gat in je deur komt namelijk best een klap koude heen.


- 12.60 m2 oud dubbel glas in de woonkamer en voor de open keuken 2.7 HR+++
De serre lijkt me niet relevant want achter de keuken hebben we eerst nog de bijkeuken en daarachter pas de serre met een isolerend gordijn voor de bijkeuken/serredeur.
- De woonkamer met open keuken wil ik graag behaaglijk hebben, dat is 91m3.
- Ja we hebben een brievenbus in de deur met zo'n borstel erin. We hebben ook een isolerend gordijn voor de voordeur gekocht, dat komt 1 dezer dagen binnen.

Marnix schreef:Als je met 6 uur stoken van 15 naar 19 graden gaat, waar gaat die warmte dan heen? Ik heb een houtkachel (wel een degelijke Noorse van het merk Dovre) die helemaal niet groot is of zo, maar hij staat los van de muur. Als het 15 graden in huis is en ik maak hem even goed aan met wat kleiner hout en gooi er daarna een flink blok op, dan is het op de benedenverdieping binnen een half uur 19 graden, na een uur 21 graden een soms loopt het op de thermostaat die wel aan de muur tegenover de kachel hangt op tot 24 graden, afhankelijk van buitentemperatuur, soort hout enz. Natuurlijk blijft de bovenverdieping dan wel koud omdat de cv niets doet maar boven stoken we toch nauwelijks. Maar het lijkt me dat je uit een houtkachel dan veel meer rendement moet kunnen halen, het lijkt erop dat de warmte nu vooral naar buiten vliegt als je 6 uur moet stoken om je woonkamer 4 graden warmer te krijgen. Dan gaat er toch ergens iets mis. Of je kachel is veel te klein voor je kamer, of hij is is helemaal in een schouw geplaatst of zo. Warmtestenen kunnen wat helpen maar als je kachel te weinig kan voor je ruimte denk ik dat je beter kan kijken of je niet een wat betere kachel kan vinden. Nou ja, vraag is of je dat nog wil als je ook airco' hebt natuurlijk.



Onze kachel staat10 cm van de spouwmuur af, en eerder deed hij het altijd prima.
De vorige bewoners stookten er het hele huis mee warm. Zij verbruikten zo weinig gas dat ze van Rendo een keer zijn wezen controleren of er niet aan de gasmeter geknoeid was. Dus het lijkt me sterk dat onze houtkachel te klein is.

Nou, de spouwmuur is weer geïsoleerd. Helaas zijn de rolluiken weer uitgesteld van vanmiddag naar vrijdag.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 01:45

Snap ik, de vraag is dan waarom de kachel er nu meer moeite mee heeft als het eerder wel goed ging. Lijkt me toch dat er iets met je kachel of het stoken zelf niet goed gaat. Dat kan niet alleen isolatie zijn, wij begonnen ook zonder vloer- en spouwmuurisolatie en ook stookten we met gemak woonkamer en keuken in een half uur van 15 naar 20 graden. Wel even beginnen met wat kleiner hout en goed opstoken en daarna kan je hem zachtjes branden op temperatuur houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 08:49

naamloos schreef:Met het oliekacheltje gaat het wel sneller dan met de houtkachel, de oliekachel begint direct te verwarmen en ik krijg het er meestal wel anderhalve graad in een uur tijd mee omhoog.
Maar als het erg koud is duurt ook dat langer en wordt het ook niet warmer dan 16.5 - 17 graden over de hele dag.
Als we daarna (eind van de middag) op de houtkachel overschakelen koelt het eerst weer anderhalve graad af en dan gaat het heel langzaam omhoog.
Ik kan natuurlijk de oliekachel aanhouden totdat de houtkachel goed warm is, maar ik verstook al zoveel dus kiezen we meestal voor een extra trui.



We hebben in de woonkamer inderdaad nog oud dubbelglas 12.60m2, in de open keuken hebben we HR+++. 2.7 m2.
We hebben overwogen om in de kamer ook HR+++ te nemen, maar de buren die beneden overal HR+++ en kunststof kozijnen hebben zeggen er nauwelijks baat bij te hebben. Volgens hen omdat het onder de ramen enkelsteens is.
Daarom gaan wij eerst isolerende rolluiken tot de grond proberen.

Nee, en dat snap ik nou juist niet. We verbruikten rond de 1100 - 1200 kuub gas en het werd gewoon snel warm.
Het enige wat verandert is, is dat de garage, die gedeeltelijk tegen de spouwmuur aanstond, afgebroken is. Dat is nu een carport (het dak moest hoger).
En verder dat de isolatie in de spouwmuur, die 3 jaar geleden bij controle nog in orde was, nu helemaal nat en verzakt is.



- 12.60 m2 oud dubbel glas in de woonkamer en voor de open keuken 2.7 HR+++
De serre lijkt me niet relevant want achter de keuken hebben we eerst nog de bijkeuken en daarachter pas de serre met een isolerend gordijn voor de bijkeuken/serredeur.
- De woonkamer met open keuken wil ik graag behaaglijk hebben, dat is 91m3.
- Ja we hebben een brievenbus in de deur met zo'n borstel erin. We hebben ook een isolerend gordijn voor de voordeur gekocht, dat komt 1 dezer dagen binnen.




Onze kachel staat10 cm van de spouwmuur af, en eerder deed hij het altijd prima.
De vorige bewoners stookten er het hele huis mee warm. Zij verbruikten zo weinig gas dat ze van Rendo een keer zijn wezen controleren of er niet aan de gasmeter geknoeid was. Dus het lijkt me sterk dat onze houtkachel te klein is.

Nou, de spouwmuur is weer geïsoleerd. Helaas zijn de rolluiken weer uitgesteld van vanmiddag naar vrijdag.


Erg vreemd.
Ik heb de getallen op me laten inwerken, maar snap niet wat er veranderd is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2024 11:51

Marnix schreef:Snap ik, de vraag is dan waarom de kachel er nu meer moeite mee heeft als het eerder wel goed ging. Lijkt me toch dat er iets met je kachel of het stoken zelf niet goed gaat. Dat kan niet alleen isolatie zijn, wij begonnen ook zonder vloer- en spouwmuurisolatie en ook stookten we met gemak woonkamer en keuken in een half uur van 15 naar 20 graden. Wel even beginnen met wat kleiner hout en goed opstoken en daarna kan je hem zachtjes branden op temperatuur houden.
In een half uur, dat redden wij echt niet toen hij het nog goed deed.
Ik weet het niet meer precies, maar ik schat dat dat toendertijd bij ons echt wel 1.5 uur duurde.
StillAwake schreef:Erg vreemd.
Ik heb de getallen op me laten inwerken, maar snap niet wat er veranderd is.
Ik vond het zelf ook een raar verhaal.
Eerst gaf ik de E-ketel de schuld, en ik zie in dat je gelijk hebt dat ons huis te groot is voor de ketel die wij hebben.
Mijn man heeft die Krijn nog gemaild om te vragen hoe hij zijn ketel had ingesteld (we hebben precies dezelfde).
We hebben zijn aanwijzigingen opgevolgd maar bij ons bleef het drama.
Toen hebben we de fabrikant nog gebeld en uiteindelijk kwamen we gezamelijk tot de conslusie dat het aan de isolatie moest liggen.
Nu is gisteren de spouwmuur opnieuw geïsoleerd, en gisterenavond kwam ik om een uur 11 thuis uit mijn werk in een ''tropische'' temperatuur van 18.2 graad. De oliekachel was toen al een uur uit hoorde ik vanmorgen van mijn man.
Ik werd om 3.30 wakker en ging even kijken hoeveel graden het was: 15.7.
Dus dan heeft de E-ketel niet gedraaid want die stopt met verwarmen bij 15.5.
Vanmorgen om 7.30 was het 14.8 graden, dus ik ben benieuw naar de eneco-app als ie morgen is bijgewerkt.
Toen het vanmorgen 17 graden was heb ik de oliekachel uitgezet en nu, ruim anderhalf uur later, is de temperatuur 0.7 graden gezakt.
Ik denk dus dat, behalve de E-kachel met te weinig vermogen voor ons huis, de spouwmuur de grootste boosdoener was.
Ik durf het bijna nog niet te geloven, het is natuurlijk op dit moment ook niet zo koud buiten dus ik ben voorzichtig optimistisch.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, en Marnix ook! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 11:58

naamloos schreef:In een half uur, dat redden wij echt niet toen hij het nog goed deed.
Ik weet het niet meer precies, maar ik schat dat dat toendertijd bij ons echt wel 1.5 uur duurde.
Ik vond het zelf ook een raar verhaal.
Eerst gaf ik de E-ketel de schuld, en ik zie in dat je gelijk hebt dat ons huis te groot is voor de ketel die wij hebben.
Mijn man heeft die Krijn nog gemaild om te vragen hoe hij zijn ketel had ingesteld (we hebben precies dezelfde).
We hebben zijn aanwijzigingen opgevolgd maar bij ons bleef het drama.
Toen hebben we de fabrikant nog gebeld en uiteindelijk kwamen we gezamelijk tot de conslusie dat het aan de isolatie moest liggen.
Nu is gisteren de spouwmuur opnieuw geïsoleerd, en gisterenavond kwam ik om een uur 11 thuis uit mijn werk in een ''tropische'' temperatuur van 18.2 graad. De oliekachel was toen al een uur uit hoorde ik vanmorgen van mijn man.
Ik werd om 3.30 wakker en ging even kijken hoeveel graden het was: 15.7.
Dus dan heeft de E-ketel niet gedraaid want die stopt met verwarmen bij 15.5.
Vanmorgen om 7.30 was het 14.8 graden, dus ik ben benieuw naar de eneco-app als ie morgen is bijgewerkt.
Toen het vanmorgen 17 graden was heb ik de oliekachel uitgezet en nu, ruim anderhalf uur later, is de temperatuur 0.7 graden gezakt.
Ik denk dus dat, behalve de E-kachel met te weinig vermogen voor ons huis, de spouwmuur de grootste boosdoener was.
Ik durf het bijna nog niet te geloven, het is natuurlijk op dit moment ook niet zo koud buiten dus ik ben voorzichtig optimistisch.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, en Marnix ook! :D

Zou het kunnen dat bij het afgreken van de garage of het plaatsen van de carport iets met de spouwmuur gebeurd is zodat deze lekgeraakt is, waardoor de isolatie nat geworden is (en dus niet meer isoleert)?
Fijn dat het is opgelost!

Het vermogen blijft onvoldoende, maar in NL is het niet vaak echt diep onder 0...
Ben benieuwd of het ook zo blijft als de buitentemperatuur nog eens onderuit gaat, want ik zag op de nederlandse weerapp dat het vannacht 5 graden was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 13:20

[quote="Naamloos"In een half uur, dat redden wij echt niet toen hij het nog goed deed.
Ik weet het niet meer precies, maar ik schat dat dat toendertijd bij ons echt wel 1.5 uur duurde.[/quote]

Maar hoe stook je dan? Als ik de kachel aanmaak en goed opstook met wat dunner / kleiner hout geeft dat al snel best veel warmte. Als het zo lang duurt om het een graad warmer te krijgen, om het 19 graden te krijgen en dat ook wel de bovengrens is en het ligt niet aan hoe je warm je de kachel stookt, zou ik toch zeggen dat het vermogen van de kachel te laag is voor de benedenverdieping en dat je eigenlijk een grotere kachel nodig hebt. Een deel kan je dus wel opvangen met de nieuwe isolatie, tripel glas, dat soort dingen waardoor het benodigde verwarmingsvermogen wat daalt, een deel kan je misschien ook nog wel oplossen door de manier van stoken en wat je stookt (ik merk dat hardhouten blokken die ik had meer warmte afgeven dan het gemengde loofhout dat ik nu stook) maar als je echt de kachel veel wil blijven gebruiken zou ik toch eens rondkijken (hoeft natuurlijk niet nieuw te zijn) naar een houtkachel met wat meer vermogen. Je moet het gewoon in een uurtje met gemak van 15 a 16 graden naar een graad of 19 a 20 kunnen stoken.

Daarnaast zou je misschien ook kunnen overwegen een kachelventilator op je huidige kunnen zetten. Dat kost niets want hij draait op de warmte van je kachel. Het doet natuurlijk niets met het vermogen, maar je kan er wel mee zorgen dat de warmte die de kachel produceert meer naar de plek in de woonkamer gaat waar je bent en op die manier profiteer je er natuurlijk wel veel meer van, zeker als de kachel eigenlijk te weinig warmte genereert voor de hele ruimte. Dan wil je juist dat de warmte in ieder geval naar je zithoek gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2024 14:19

Marnix schreef:Maar hoe stook je dan? Als ik de kachel aanmaak en goed opstook met wat dunner / kleiner hout geeft dat al snel best veel warmte. Als het zo lang duurt om het een graad warmer te krijgen, om het 19 graden te krijgen en dat ook wel de bovengrens is en het ligt niet aan hoe je warm je de kachel stookt, zou ik toch zeggen dat het vermogen van de kachel te laag is voor de benedenverdieping en dat je eigenlijk een grotere kachel nodig hebt. Een deel kan je dus wel opvangen met de nieuwe isolatie, tripel glas, dat soort dingen waardoor het benodigde verwarmingsvermogen wat daalt, een deel kan je misschien ook nog wel oplossen door de manier van stoken en wat je stookt (ik merk dat hardhouten blokken die ik had meer warmte afgeven dan het gemengde loofhout dat ik nu stook) maar als je echt de kachel veel wil blijven gebruiken zou ik toch eens rondkijken (hoeft natuurlijk niet nieuw te zijn) naar een houtkachel met wat meer vermogen. Je moet het gewoon in een uurtje met gemak van 15 a 16 graden naar een graad of 19 a 20 kunnen stoken.

Daarnaast zou je misschien ook kunnen overwegen een kachelventilator op je huidige kunnen zetten. Dat kost niets want hij draait op de warmte van je kachel. Het doet natuurlijk niets met het vermogen, maar je kan er wel mee zorgen dat de warmte die de kachel produceert meer naar de plek in de woonkamer gaat waar je bent en op die manier profiteer je er natuurlijk wel veel meer van, zeker als de kachel eigenlijk te weinig warmte genereert voor de hele ruimte. Dan wil je juist dat de warmte in ieder geval naar je zithoek gaat.


Net als jij beginnen we met wat dun hout. Een beetje losjes over elkaar heen stapelen zodat er genoeg ruimte tussen zit dat ie niet direct weer uitgaat. Daarna wat dikkere stukken erop, en als het allemaal goed warm is de dikke blokken erop.
Nou moet ik wel zeggen dat we nog steeds bezig zijn om het zachte hout wat we nog hebben eerst op te stoken.
We hebben nu wel een kuub hard hout gekocht, maar dat is nog niet droog.
Misschien dat dat beter gaat met een paar warmtestenen erbij.
De gietijzeren Brink kachel is 82 cm hoog, het stookgedeelte is 30 cm en de doorsnede 57 cm.

Die ventilator vind ik wel een goed idee, ik kan het altijd proberen.
Verder eerst eens kijken hoe de spiltairco bevalt. Volgens die adviseur kan hij de ruimte van de woonkamer en open keuken met gemak aan.
En het kan tot -15 graden, dan slaat hij automatisch een minuut of 10 af om weer op te warmen en gaat dan weer verder.
Als het zo koud is moet er wel bijverwarmd worden, dan misschien inderdaad een andere kopen.

StillAwake schreef:Zou het kunnen dat bij het afgreken van de garage of het plaatsen van de carport iets met de spouwmuur gebeurd is zodat deze lekgeraakt is, waardoor de isolatie nat geworden is (en dus niet meer isoleert)?
Fijn dat het is opgelost!

Misschien wel, vorig jaar hadden we nog nergens last van.
StillAwake schreef:Het vermogen blijft onvoldoende, maar in NL is het niet vaak echt diep onder 0...
Ben benieuwd of het ook zo blijft als de buitentemperatuur nog eens onderuit gaat, want ik zag op de nederlandse weerapp dat het vannacht 5 graden was?

Ja klopt, bij ons in het noord-oosten was het vroeg in de ochtend 3 graden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 14:28

naamloos schreef:Verder eerst eens kijken hoe de spiltairco bevalt. Volgens die adviseur kan hij de ruimte van de woonkamer en open keuken met gemak aan.
En het kan tot -15 graden, dan slaat hij automatisch een minuut of 10 af om weer op te warmen en gaat dan weer verder.
Als het zo koud is moet er wel bijverwarmd worden, dan misschien inderdaad een andere kopen.

De paar keer dat het zo koud is is je E-ketel (en overdag je houkachel) een goede backup.
je zegt nu 500,- per maand aan stroom kwijt te zijn, maar dat is natuurlijk wel gemeten in een uitzonderlijk koude tijd (ik heb de Nederlandse weerapps niet heel nauwkeurig gevolgd moet ik zeggen, kan dus zijn dat ik me vergis...)
Ik reis morgenavond naar Nederland (ik ga in Rotterdam aan boord voor 5 weken op de Noordzee), dus ik ga de komende maand even opletten welk weer jullie hebben ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 14:53

Naamloos schreef:Net als jij beginnen we met wat dun hout. Een beetje losjes over elkaar heen stapelen zodat er genoeg ruimte tussen zit dat ie niet direct weer uitgaat. Daarna wat dikkere stukken erop, en als het allemaal goed warm is de dikke blokken erop.
Nou moet ik wel zeggen dat we nog steeds bezig zijn om het zachte hout wat we nog hebben eerst op te stoken.
We hebben nu wel een kuub hard hout gekocht, maar dat is nog niet droog.
Misschien dat dat beter gaat met een paar warmtestenen erbij.
De gietijzeren Brink kachel is 82 cm hoog, het stookgedeelte is 30 cm en de doorsnede 57 cm.

Die ventilator vind ik wel een goed idee, ik kan het altijd proberen.


Ja gevoelsmatig scheelt het denk ik wel, het belangrijkste is dat je de plekken verwarmt waar je zelf het meeste bent.


Verder eerst eens kijken hoe de spiltairco bevalt. Volgens die adviseur kan hij de ruimte van de woonkamer en open keuken met gemak aan.
En het kan tot -15 graden, dan slaat hij automatisch een minuut of 10 af om weer op te warmen en gaat dan weer verder.
Als het zo koud is moet er wel bijverwarmd worden, dan misschien inderdaad een andere kopen.


Goed plan. Ik heb het overdag nog nooit -15 zien worden, volgens mij is het sinds 1980 maar 4x 1 of 2 nachten onder de -15 geweest en overdag er altijd boven. En zelfs dan doet je airco nog een hoop, alleen heb je dan niet meer genoeg vermogen om alleen op de airco de kamer op 19 of 20 graden te krijgen, maar dan zet je de kachel erbij aan. Dat de kachel zelf of de airco bij heel koud weer niet genoeg vermogen heeft om je woonkamer te verwarmen is niet erg, als je ze die ene keer dat het gebeurt samen maximaal aanzet lukt dat echt wel.En in het ergste geval zet je er nog een straalkacheltje bij aan als het een keer kouder dan -15 is :-) Het komt toch (haast) nooit voor.

StillAwake schreef:De paar keer dat het zo koud is is je E-ketel (en overdag je houkachel) een goede backup.
je zegt nu 500,- per maand aan stroom kwijt te zijn, maar dat is natuurlijk wel gemeten in een uitzonderlijk koude tijd (ik heb de Nederlandse weerapps niet heel nauwkeurig gevolgd moet ik zeggen, kan dus zijn dat ik me vergis...)
Ik reis morgenavond naar Nederland (ik ga in Rotterdam aan boord voor 5 weken op de Noordzee), dus ik ga de komende maand even opletten welk weer jullie hebben ;-)


Nou, de kou is alweer uit de lucht hoor, het is al een paar dagen om en nabij de 10 graden. Dus neem je zomerjas maar mee :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 14:56

Marnix schreef:Nou, de kou is alweer uit de lucht hoor, het is al een paar dagen om en nabij de 10 graden. Dus neem je zomerjas maar mee :-D

Op zee is het wel een paar graden kouder meestal.
Bovendien ga ik de nachtshift in :-oo , dus ik neem 'm zeker wel mee :lol:
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten