Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 09:06

naamloos schreef:Als ik Google wat een (multi) splitairco kost krijg ik weinig informatie.
Ik heb niet zo'n zin om mijn telefoonnummer en emailadres achter te laten.
Vanmiddag iemand thuis gehad, die raadde aan 2 splitaircos 4.5 kW te nemen voor 2850 per stuk.
Iemand een idee of dat een redelijke prijs is?

Misschien is het een redelijke prijs dat hangt af van welk merk, wel type airco en ook de plaatsing van de units (afstand leidingen) en waar moet de voedingen vandaan komen enz. het is altijd maatwerk.
Een multi Split Airco wil zeggen dat je in jou geval 1 buiten unit krijgt waarop 2 binnen units op aangesloten worden.
Ook belangrijk is om te vragen naar de prestatiecoëfficiënt (cop) hoewel dat meest al goed zit.
Zie hier:
https://koelvent.nl/categorie/aircondit ... lete-sets/
https://www.123installatieshop.nl/haier ... sbediening
Op de laatste site staat ook de grote van de ruimte er bij en het is zonder montage.
Er is meer dan genoeg te vinden op internet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 09:35

naamloos schreef:Dat zou ik inderdaad het liefst doen, maar ik heb er nogal haast mee.
Dat bedrijf (ze hebben goede recensies en het bestaat al ruim 20 jaar) kan die dingen snel installeren, tot nog toe een week of 4 eerder dan wat ik tot nu toe heb gevonden.
En 1 maand kost me al gauw 500 euro met die elektrische ketel, en dan moet ik ook nog zorgen dat ik m'n huis overdag op een andere manier verwarm, wat uiteraard ook geld kost.


Hm het lijkt me maar vermoeiend om daar het hele jaar zo mee bezig te moeten zijn, dat kost toch ook energie? :mrgreen:

Maar als het je 500 euro per maand scheelt (hoe dan?!) is de keuze denk ik niet slecht, het kan vast een paar honderd euro goedkoper maar als je dat per extra maand kwijt bent zou ik het maar doen. Waar je je wel even op moet instellen (tenminste dat hoor ik van mensen) is dat warmte van een airco iets minder lekker voelt dan warmte van een radiator of kachel (stralingswarmte vs stromingswarmte) en de lucht er wat droger van wordt. Daarnaast zou ik wel letten op het geluid van de airco, dat je er niet na afloop achterkomt dat dat toch wel hinderlijk is. Maar het heeft natuurlijk wel voordelen, het is efficiënt, vrij goedkoop en je zit met het comfort van een koel huis, tegenwoordig is het zelden koud en geregeld warm dan is een airco natuurlijk fijn en op de momenten dat je hem nodig hebt leveren je zonnepanelen toch al enorm veel stroom.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 10:02

Psalm schreef:Het is ook belangrijk om rekening te houden met de grootte van de kamers. Je kunt vaak op één buitenunit soms drie binnenunits plaatsen. Dus voor elke verdieping 1 bijvoorbeeld.


Daar heeft dat bedrijf naar gekeken want die zijn cangsgeweest en adviseren airco's met een bepaald aantal kWh, ik neem aan dat dat berekend is op basis van de oppervlakte

Lalage schreef:Volgens mij wel, heb nu een paar prijzen gehoord, omdat wij er ook mee bezig zijn. Ik dacht altijd dat airco's alleen maar slecht voor het milieu waren, maar als je er zuiniger mee kunt verwarmen, scheelt dat juist weer. Al is de aanleiding natuurlijk de steeds vaker voorkomende zomerhitte.


Ze verbruiken best wat stroom maar koelen kost meer dan verwarmen en in het verleden werden airco's met name gebruikt om te koelen. Tegenwoordig worden ze veel vaker ook als verwarming gebruikt omdat mensen van het gas af willen, het goedkoper is enz. En als je zoals Naamloos dus zonnepanelen hebt, je wil koelen als het warm is en dan heb je veel opbrengst van je zonnepanelen. Airco verbruikt dus wel stroom maar als je dat op hetzelfde moment ook opwerkt compenseert dat weer. Zeker nu je tijdens pieken toch niks meer krijgt (of zelfs moet bijbetalen) voor stroom die je opwekt maar niet zelf gebruikt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2024 10:50

Lalage schreef:Volgens mij wel, heb nu een paar prijzen gehoord, omdat wij er ook mee bezig zijn. Ik dacht altijd dat airco's alleen maar slecht voor het milieu waren, maar als je er zuiniger mee kunt verwarmen, scheelt dat juist weer. Al is de aanleiding natuurlijk de steeds vaker voorkomende zomerhitte.

Voor mij is in mijn situatie de aanleiding de verwarming.
De zomerhitte is wat mij betreft welkom, daar heb ik weinig last van.
Ik zit zo lang mogelijk buiten, en daarna ga ik de serre in. Alleen op de slaapkamer ben ik er niet van gecharmeerd.
Maar als ik hem dan toch heb ga ik hem natuurlijk ook gebruiken om de hitte uit het huis te halen.
Daar ga ik dan mijn eigen zonnepanelen voor gebruiken, en dat kan ik doen tijdens de zonuren.
benefietdiner schreef:Misschien is het een redelijke prijs dat hangt af van welk merk, wel type airco en ook de plaatsing van de units (afstand leidingen) en waar moet de voedingen vandaan komen enz. het is altijd maatwerk.
Een multi Split Airco wil zeggen dat je in jou geval 1 buiten unit krijgt waarop 2 binnen units op aangesloten worden.
Ook belangrijk is om te vragen naar de prestatiecoëfficiënt (cop) hoewel dat meest al goed zit.
Zie hier:
https://koelvent.nl/categorie/aircondit ... lete-sets/
https://www.123installatieshop.nl/haier ... sbediening
Op de laatste site staat ook de grote van de ruimte er bij en het is zonder montage.
Er is meer dan genoeg te vinden op internet.

Het gaat over een Toshiba 4.5 kW, we hoeven geen extra leidingen bij te bestellen want we redden het met wat er standaard bijgeleverd wordt.
1 voor de kamer met een open keuken, en 1 voor in de hal in de buurt van het trapgat zodat de warmte ook naar boven kan.

Dank voor de links, ik kwam alleen maar sites tegen met beschrijvingen over de splitairco maar geen prijzen, of wel prijzen maar zonder installatie.

Marnix schreef:Hm het lijkt me maar vermoeiend om daar het hele jaar zo mee bezig te moeten zijn, dat kost toch ook energie?

Ik ben er ook he-le-maal klaar mee. Ik snap niet dat die ketel niet draait op de energie die ik er aan kwijt ben. :shock:
Marnix schreef:Maar als het je 500 euro per maand scheelt (hoe dan?!) is de keuze denk ik niet slecht, het kan vast een paar honderd euro goedkoper maar als je dat per extra maand kwijt bent zou ik het maar doen. Waar je je wel even op moet instellen (tenminste dat hoor ik van mensen) is dat warmte van een airco iets minder lekker voelt dan warmte van een radiator of kachel (stralingswarmte vs stromingswarmte) en de lucht er wat droger van wordt. Daarnaast zou ik wel letten op het geluid van de airco, dat je er niet na afloop achterkomt dat dat toch wel hinderlijk is. Maar het heeft natuurlijk wel voordelen, het is efficiënt, vrij goedkoop en je zit met het comfort van een koel huis, tegenwoordig is het zelden koud en geregeld warm dan is een airco natuurlijk fijn en op de momenten dat je hem nodig hebt leveren je zonnepanelen toch al enorm veel stroom.


Die elektrische ketel heeft ongeveer een uur, verbruik 6 kWh, nodig om de temperatuur een graadje hoger te krijgen.
Als ie dan afslaat is het na ongeveer een halfuurtje weer een graad gezakt (hangt er vanaf hoe koud het is) dus begint ie weer vrolijk overnieuw.
We hebben hem continu op 15 graden staan en een gemiddelde nacht duurt bij ons een uurtje of 9 (ik ben meestal laat thuis van m'n werk en blijf dus 's morgens wat langer liggen, mijn man moet vroeg beginnen en ligt meestal al op bed als ik thuis kom) dus dan gebruikt de ketel ongeveer 36 kWh per nacht voor ruim 39 cent per kWh.. Dat zie ik ook terug in de eneco-app.
We zijn aan een elektrische ketel begonnen naar aanleiding van een uitzending van Radar, en daar werd toen nogal wat aandacht aan besteed.
Die man had het voor elkaar om met zijn elektrische ketel en wat andere aanpassingen 15 euro per maand terug te krijgen.
Wij hebben dezelfde ketel en aanpassingen, hetzelfde aantal zonnepanelen, het huis is even groot e.d. maar het resultaat is overduidelijk anders.
We hadden een aantal jaar geleden ons huis laten checken op isolatie (vloer, dak, spouwmuur ramen) en alles was in orde behalve de vloer.
Dat hebben we toen meteen geregeld, maar nu blijkt opeens dat de isolatie in de spoumuur nat is en helemaal verzakt.
En ik heb een thermometer op de vloer gelegd en die geeft 5 graden kouder aan dan de thermostaat op de muur.
Twee jaar geleden, toen we nog gas hadden, hebben we daar niets van gemerkt.
We betaalden toen 50 euro per maand na aftrek van wat we van de zonnepanelen overhielden.
Maar helaas ging de ketel stuk en zo zijn we tot de verkeerde keus gekomen.
Nu gaan we in februari op vakantie, en als het hier in Nederland dan koud is moet die ketel 24 uur per dag de temperatuur op 15 graden houden.
Dan staat ie ongeveer 16 uur per dag te horren, en dat maal 6 kWh, daar wordt ik niet blij van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2024 12:18

Oke, helder. Denk dat het dan nog steeds wel handig is om de spouwmuurisolatie weer te regelen, zeker met airco-warmte krijg je anders wel weer makkelijk koude tocht langs de muren. Verder klinkt elektrische cv dan niet echt heel efficiënt.

Wat die vloer betreft, dat ga ik ook eens meten. Zal ook wel liggen aan de buitentemperatuur en zo maar wij hebben vloerisolatie maar desondanks is hij toch wel een stuk kouder dan de temperatuur op de thermostaan. Dat lijkt me altijd wel logisch want warme lucht stijgt en koude lucht daalt en in oude huizen verlies je ondanks isolatie toch wel wat warmte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 14:21

naamloos schreef:Die elektrische ketel heeft ongeveer een uur, verbruik 6 kWh, nodig om de temperatuur een graadje hoger te krijgen.
Als ie dan afslaat is het na ongeveer een halfuurtje weer een graad gezakt (hangt er vanaf hoe koud het is) dus begint ie weer vrolijk overnieuw.
We hebben hem continu op 15 graden staan en een gemiddelde nacht duurt bij ons een uurtje of 9 (ik ben meestal laat thuis van m'n werk en blijf dus 's morgens wat langer liggen, mijn man moet vroeg beginnen en ligt meestal al op bed als ik thuis kom) dus dan gebruikt de ketel ongeveer 36 kWh per nacht voor ruim 39 cent per kWh.. Dat zie ik ook terug in de eneco-app.
We zijn aan een elektrische ketel begonnen naar aanleiding van een uitzending van Radar, en daar werd toen nogal wat aandacht aan besteed.
Die man had het voor elkaar om met zijn elektrische ketel en wat andere aanpassingen 15 euro per maand terug te krijgen.
Wij hebben dezelfde ketel en aanpassingen, hetzelfde aantal zonnepanelen, het huis is even groot e.d. maar het resultaat is overduidelijk anders.
We hadden een aantal jaar geleden ons huis laten checken op isolatie (vloer, dak, spouwmuur ramen) en alles was in orde behalve de vloer.
Dat hebben we toen meteen geregeld, maar nu blijkt opeens dat de isolatie in de spoumuur nat is en helemaal verzakt.
En ik heb een thermometer op de vloer gelegd en die geeft 5 graden kouder aan dan de thermostaat op de muur.
Twee jaar geleden, toen we nog gas hadden, hebben we daar niets van gemerkt.
We betaalden toen 50 euro per maand na aftrek van wat we van de zonnepanelen overhielden.
Maar helaas ging de ketel stuk en zo zijn we tot de verkeerde keus gekomen.
Nu gaan we in februari op vakantie, en als het hier in Nederland dan koud is moet die ketel 24 uur per dag de temperatuur op 15 graden houden.
Dan staat ie ongeveer 16 uur per dag te horren, en dat maal 6 kWh, daar wordt ik niet blij van.

Als je ketel het huis wil verwarmen, en dan een uur lang op vol vermogen staat te draaien waarbij hij 6kWh verbruikt doet mij vermoeden dat de ketel een maximaal vermogen heeft van 6kW (geinstalleerd vermogen). Nu is het bij een elektrische ketel wel zo dat het rendement ongeveer 100% is, dus het uitgaand vermogen zal ook rond de 6kW liggen.
Aangezien de vuistregel is dat je per kuub woonruimte een vermogen van 80W nodig hebt zou deze ketel dus bedoeld zijn voor een huis van maximaal 75m3 (komt neer op 30m2 bij een plafondhoogte van 2.5m).
Het lijkt er dus op dat de ketel domweg te klein is voor het werk wat hij moet doen (ik kan me niet voorstellen dat je totale woonoppervlak in die orde ligt...).
Als je de warmwatervraag ook nog eens door deze ketel laat verzorgen zal hij tijdens het douchen dus minder vermogen kunnen besteden aan het verwarmen van je huis.
Waardoor je systeem trager aanvoelt, wat minder comfort geeft)
In mijn "oude" huis verstookte ik op jaarbasis 1200 kuub gas, voornamelijk verwarming. Omgerekend naar een elektrische ketel zou dat jaarlijks 12MWh (12000kWh) kosten. Dan kom ik in de buurt van de getallen die jij noemt (6 maanden lang 10 uur per dag 6kW). Dat is dan ook de reden dat de warmtepomp technisch gezien zo aantrekkelijk is. Deze heeft (populair gezegd) een rendement van rond de 450%.

Als ik je verhaal lees snap ik dat je goed ziek bent van je elektrische CV-ketel. Toch kijk ik van de getallen niet echt op.
-Op hoeveel fasen staat je installatie aangesloten?
Als het op één fase staat (via een kookgroep, twee gekoppelde beveiligingsautomaten in je meterkast) is 6kW inderdaad ongeveer het maximum wat je kunt leveren (komt neer op 26Ampere)
Voor 3 fasen ligt het maximaal vermogen ongeveer op 11kW (3*16A)
-Welke gasprijs had je vroeger?
De 39ct per kWh houdt in dat je nu ongeveer E3,90 betaalt voor het equivalent van 1 kuub gas
-Hoeveel gas verstookte je in je oude setup?
Gasverbruik in kuub * 10 zou je te verwachten stookkosten in kWh moeten zijn. De E500,- die het ding in de wintermaand opslurpt zou (bij de door jou genoemde elektraprijs) een verbruik van 128 kuub gas in diezelfde periode doen vermoeden.
-Hoe groot is je woning?
De vuistregel van 80W per kuub houdt al snel in dat je naar een ketel van zo'n 30kW toe moet (wat je met een standaard huisinstallatie niet kunt leveren, je trekt dan 130A)

Mijn advies zou dan toch een warmtepomp zijn (die gebruikt een kwart van de elektriciteit die een elektrische CV gebruikt, nog steeds E125,- in de wintermaand), aangevuld met een kleine CV ketel voor de momenten dat het vermogen van de warmtepomp onvoldoende is en voor je warmwatervraag.
Specifieke ruimtes kun de dan inderdaad met een airco verwarmen (technisch gezien is een airco een warmtepomp die de binnenruimte verwarmt tijdens verwarmen, en de buitenruimte verwarmt tijdens koelen).
Schat het vermogen van deze airco dan in met 80W per kuub...
Een forse investering, maar wel één die je in een koude winter snel hebt terugverdiend.

Besef echter wel dat die 500,- per maand alleen in de winter geldt (wellicht komt dat RADAR verhaal daarvandaan, dat het zomer-verbruikscijfers waren?)
Puur natuurkundig klinkt de 15 euro terugkrijgen uit dat programma namelijk als onzin. "Energie gaat nooit verloren, en kan ook niet uit niets ontstaan" stelde een wijs man ooit...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 23 jan 2024 15:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 14:26

naamloos schreef: Ik snap niet dat die ketel niet draait op de energie die ik er aan kwijt ben. :shock:
Dat doet hij wel alleen je verwachting is/was veeeel te hoog. Als ik hoor wat je over je huis schrijft is het ook niet mogelijk je huis met 6 KWh te verwarmen. Ook als je nu die airco’s aan schaft met een vermogen van 2x4,5 KWh = 9 KWh lukt dat in de winter niet. Ik vraag mij daarom ook af waarom kies je voor airco’s om je huis te verwarmen. Als ik het zo inschat moet je in de winter nog een verwarmingsbron er bij hebben voor jou huis.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 14:32

benefietdiner schreef:Dat doet hij wel alleen je verwachting is/was veeeel te hoog. Als ik hoor wat je over je huis schrijft is het ook niet mogelijk je huis met 6 KWh te verwarmen. Ook als je nu die airco’s aan schaft met een vermogen van 2x4,5 KWh = 9 KWh lukt dat in de winter niet. Ik vraag mij daarom ook af waarom kies je voor airco’s om je huis te verwarmen. Als ik het zo inschat moet je in de winter nog een verwarmingsbron er bij hebben voor jou huis.

Specifieke ruimtes verwarmen met 4.5kW (vermogen gaat niet in kWh...) kan wel. De 4.5kW zal het geleverde vermogen zijn, want anders kun je ze niet eens op een normale 16A zekering zetten...
Als de ruimte kleiner is dan 50m3 is 4.5kW een prima waarde
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 14:35

Marnix schreef:Oke, helder. Denk dat het dan nog steeds wel handig is om de spouwmuurisolatie weer te regelen, zeker met airco-warmte krijg je anders wel weer makkelijk koude tocht langs de muren. Verder klinkt elektrische cv dan niet echt heel efficiënt.

Wat die vloer betreft, dat ga ik ook eens meten. Zal ook wel liggen aan de buitentemperatuur en zo maar wij hebben vloerisolatie maar desondanks is hij toch wel een stuk kouder dan de temperatuur op de thermostaan. Dat lijkt me altijd wel logisch want warme lucht stijgt en koude lucht daalt en in oude huizen verlies je ondanks isolatie toch wel wat warmte.

Klopt, een elektrische CV is (afgezien van het stoken van verguld ebbenhout) de duurste methode om je huis warm te krijgen.
Bovendien mag je op een standaard groep maar 3,6kW aansluiten, dus het vergt nog een aanpassing van je meterkast ook...

Laat onverlet dat de spouwmuur wel weer op orde moet komen...
En daarnaast: precies dat koude effect bij de vloer maakt dat vloerverwarming uiteindelijk een heel comfortabele manier van verwarmen is.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 23 jan 2024 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2024 14:47

StillAwake schreef:Specifieke ruimtes verwarmen met 4.5kW (vermogen gaat niet in kWh...) kan wel. De 4.5kW zal het geleverde vermogen zijn, want anders kun je ze niet eens op een normale 16A zekering zetten...
Als de ruimte kleiner is dan 50m3 is 4.5kW een prima waarde
Dat klopt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2024 15:29

benefietdiner schreef:Dat doet hij wel alleen je verwachting is/was veeeel te hoog. Als ik hoor wat je over je huis schrijft is het ook niet mogelijk je huis met 6 KWh te verwarmen. Ook als je nu die airco’s aan schaft met een vermogen van 2x4,5 KWh = 9 KWh lukt dat in de winter niet. Ik vraag mij daarom ook af waarom kies je voor airco’s om je huis te verwarmen. Als ik het zo inschat moet je in de winter nog een verwarmingsbron er bij hebben voor jou huis.

Het was maar een geintje, een reactie op Marnix' opmerking dat het hem vermoeiend leek om daar het hele jaar mee bezig te zijn, dat dat me ook energie kost. Op die energie van mij die ik erin gestoken heb draait m'n kachel niet hoor, snappie?

Mijn verwachting was hierop gebaseerd: https://radar.avrotros.nl/artikel/voor- ... s-af-53444
Later kwam het nog een paar keer voorbij op tv, ik meen ook in nieuwsuur.

En waarom we voor airco's kiezen, tja, ik heb nou eenmaal geen sponsor en ik moet zo snel mogelijk van die r*tketel af. . :(
Terug naar gas kan ook niet want dat hebben we weg laten halen door Rendo.

Marnix schreef:Oke, helder. Denk dat het dan nog steeds wel handig is om de spouwmuurisolatie weer te regelen, zeker met airco-warmte krijg je anders wel weer makkelijk koude tocht langs de muren. Verder klinkt elektrische cv dan niet echt heel efficiënt.

Zeker, gisteren is de oude isolatie eruit gezogen en morgen komt de nieuwe erin.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 15:44

naamloos schreef:Mijn verwachting was hierop gebaseerd: https://radar.avrotros.nl/artikel/voor- ... s-af-53444
Later kwam het nog een paar keer voorbij op tv, ik meen ook in nieuwsuur.
Dat verhaal heb je hier eerder gedeeld. Mijn eerlijke mening is dat het nonsens is, en dat iemand hier aan verdient.
Als je inderdaad alleen je looppad door de woonkamer van vloerverwarming voorziet, de hele dag in die stoel onder dat paneel zit en genoegen neemt met met een jas in je huis zitten kan het kloppen, maar als je puur naar de natuurkunde kijkt is het onzin wat hier beweert wordt.
naamloos schreef:En waarom we voor airco's kiezen, tja, ik heb nou eenmaal geen sponsor en ik moet zo snel mogelijk van die r*tketel af. . :(
Ben je echt alleen op een TV-verhaaltje afgegaan toen je deze investering deed? Ik meen me te herinneren dat je het hier toen ook wel eens gedeeld hebt, en dat het je toen al afgeraden is (ik weet van mijzelf nog dat ik aansloeg op de opmerking "230V in mijn vloer wil ik niet", terwijl hij wel voor het veel brandgevaarlijker 24V ging...).
Is het niet gewoon het goedkoopst om een HR ketel te installeren? Dat moet goedkoper zijn dan wat je nu hebt, en vergt minder verbouwing en investering.
naamloos schreef:
Zeker, gisteren is de oude isolatie eruit gezogen en morgen komt de nieuwe erin.

Wijs!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2024 16:07

StillAwake schreef: Ik meen me te herinneren dat je het hier toen ook wel eens gedeeld hebt, en dat het je toen al afgeraden is (ik weet van mijzelf nog dat ik aansloeg op de opmerking "230V in mijn vloer wil ik niet", terwijl hij wel voor het veel brandgevaarlijker 24V ging...).

Excuus, ik heb het teruggelezen, en zie dat er alleen op de brandveiligheid van zijn systeem kritiek kwam.
Verder heeft niemand inhoudelijke kritiek op het systeem geleverd.
Je schreef toen dat je man mailcontact met deze man had. Heb je de huidige prestaties van het systeem met hem gedeeld?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2024 17:03

StillAwake schreef:Als ik je verhaal lees snap ik dat je goed ziek bent van je elektrische CV-ketel. Toch kijk ik van de getallen niet echt op.
-Op hoeveel fasen staat je installatie aangesloten?
Als het op één fase staat (via een kookgroep, twee gekoppelde beveiligingsautomaten in je meterkast) is 6kW inderdaad ongeveer het maximum wat je kunt leveren (komt neer op 26Ampere)
Voor 3 fasen ligt het maximaal vermogen ongeveer op 11kW (3*16A)
-Welke gasprijs had je vroeger?
De 39ct per kWh houdt in dat je nu ongeveer E3,90 betaalt voor het equivalent van 1 kuub gas
-Hoeveel gas verstookte je in je oude setup?
Gasverbruik in kuub * 10 zou je te verwachten stookkosten in kWh moeten zijn. De E500,- die het ding in de wintermaand opslurpt zou (bij de door jou genoemde elektraprijs) een verbruik van 128 kuub gas in diezelfde periode doen vermoeden.
-Hoe groot is je woning?
De vuistregel van 80W per kuub houdt al snel in dat je naar een ketel van zo'n 30kW toe moet (wat je met een standaard huisinstallatie niet kunt leveren, je trekt dan 130A)


- We hebben 3 fasen laten aanleggen.
- Ik weet niet meer precies wat de prijs per kuub was. We hadden een contract van voor de energiecrisis, van 3 jaar wat in november 2022 afliep.
Ik weet nog wel dat we 50 euro per maand betaalde en ongeveer 1100 kuub verbruikten.
Onze zonnepanelen brachten altijd meer op dan we verbruikten, en wat er overbleef na het salderen werd van de gasrekening afgetrokken.
-De woonkamer en open keuken 35m2, de hal 13m2, de bijkeuken 12 m2, de serre 15 m2. Boven is het kleiner want beneden hebben we aanbouw.
Boven is het trouwens slechter geisoleerd bij de ramen, dat moet ook nog een keer.

Nou ja, weet je, het is allemaal niet zo mijn ding en ik vind het best wel ingewikkeld allemaal.
StillAwake schreef:Mijn advies zou dan toch een warmtepomp zijn (die gebruikt een kwart van de elektriciteit die een elektrische CV gebruikt, nog steeds E125,- in de wintermaand), aangevuld met een kleine CV ketel voor de momenten dat het vermogen van de warmtepomp onvoldoende is en voor je warmwatervraag.
Specifieke ruimtes kun de dan inderdaad met een airco verwarmen (technisch gezien is een airco een warmtepomp die de binnenruimte verwarmt tijdens verwarmen, en de buitenruimte verwarmt tijdens koelen).
Schat het vermogen van deze airco dan in met 80W per kuub...
Een forse investering, maar wel één die je in een koude winter snel hebt terugverdiend.

We hebben ook nog infrarood panelen, een houtkachel en een olie kachel.
StillAwake schreef:Besef echter wel dat die 500,- per maand alleen in de winter geldt (wellicht komt dat RADAR verhaal daarvandaan, dat het zomer-verbruikscijfers waren?)

Die 400-500 euro in de maand ben daar wordt alleen 's nacht de kamer temperatuur mee op 15 graden gehouden.
Het bijverwarmen gaat ook niet voor niks.
StillAwake schreef:Puur natuurkundig klinkt de 15 euro terugkrijgen uit dat programma namelijk als onzin. "Energie gaat nooit verloren, en kan ook niet uit niets ontstaan" stelde een wijs man ooit...

Die elektrische ketel heeft ongeveer een uur, verbruik 6 kWh, nodig om de temperatuur een graadje hoger te krijgen.
Als ie dan afslaat is het na ongeveer een halfuurtje weer een graad gezakt (hangt er vanaf hoe koud het is) dus begint ie weer vrolijk overnieuw.
We hebben hem continu op 15 graden staan en een gemiddelde nacht duurt bij ons een uurtje of 9 (ik ben meestal laat thuis van m'n werk en blijf dus 's morgens wat langer liggen, mijn man moet vroeg beginnen en ligt meestal al op bed als ik thuis kom) dus dan gebruikt de ketel ongeveer 36 kWh per nacht voor ruim 39 cent per kWh.. Dat zie ik ook terug in de eneco-app.
We zijn aan een elektrische ketel begonnen naar aanleiding van een uitzending van Radar, en daar werd toen nogal wat aandacht aan besteed.
Die man had het voor elkaar om met zijn elektrische ketel en wat andere aanpassingen 15 euro per maand terug te krijgen.
Wij hebben dezelfde ketel en aanpassingen, hetzelfde aantal zonnepanelen, het huis is even groot e.d. maar het resultaat is overduidelijk anders.
We hadden een aantal jaar geleden ons huis laten checken op isolatie (vloer, dak, spouwmuur ramen) en alles was in orde behalve de vloer.
Dat hebben we toen meteen geregeld, maar nu blijkt opeens dat de isolatie in de spoumuur nat is en helemaal verzakt.
En ik heb een thermometer op de vloer gelegd en die geeft 5 graden kouder aan dan de thermostaat op de muur.
Twee jaar geleden, toen we nog gas hadden, hebben we daar niets van gemerkt.
We betaalden toen 50 euro per maand na aftrek van wat we van de zonnepanelen overhielden.
Maar helaas ging de ketel stuk en zo zijn we tot de verkeerde keus gekomen.
Nu gaan we in februari op vakantie, en als het hier in Nederland dan koud is moet die ketel 24 uur per dag de temperatuur op 15 graden houden.
Dan staat ie ongeveer 16 uur per dag te horren, en dat maal 6 kWh, daar wordt ik niet blij van.[/quote]
Als je ketel het huis wil verwarmen, en dan een uur lang op vol vermogen staat te draaien waarbij hij 6kWh verbruikt doet mij vermoeden dat de ketel een maximaal vermogen heeft van 6kW (geinstalleerd vermogen). Nu is het bij een elektrische ketel wel zo dat het rendement ongeveer 100% is, dus het uitgaand vermogen zal ook rond de 6kW liggen.
Aangezien de vuistregel is dat je per kuub woonruimte een vermogen van 80W nodig hebt zou deze ketel dus bedoeld zijn voor een huis van maximaal 75m3 (komt neer op 30m2 bij een plafondhoogte van 2.5m).
Het lijkt er dus op dat de ketel domweg te klein is voor het werk wat hij moet doen (ik kan me niet voorstellen dat je totale woonoppervlak in die orde ligt...).
Als je de warmwatervraag ook nog eens door deze ketel laat verzorgen zal hij tijdens het douchen dus minder vermogen kunnen besteden aan het verwarmen van je huis.
Waardoor je systeem trager aanvoelt, wat minder comfort geeft)
In mijn "oude" huis verstookte ik op jaarbasis 1200 kuub gas, voornamelijk verwarming. Omgerekend naar een elektrische ketel zou dat jaarlijks 12MWh (12000kWh) kosten. Dan kom ik in de buurt van de getallen die jij noemt (6 maanden lang 10 uur per dag 6kW). Dat is dan ook de reden dat de warmtepomp technisch gezien zo aantrekkelijk is. Deze heeft (populair gezegd) een rendement van rond de 450%.

Als ik je verhaal lees snap ik dat je goed ziek bent van je elektrische CV-ketel. Toch kijk ik van de getallen niet echt op.
-Op hoeveel fasen staat je installatie aangesloten?
Als het op één fase staat (via een kookgroep, twee gekoppelde beveiligingsautomaten in je meterkast) is 6kW inderdaad ongeveer het maximum wat je kunt leveren (komt neer op 26Ampere)
Voor 3 fasen ligt het maximaal vermogen ongeveer op 11kW (3*16A)
-Welke gasprijs had je vroeger?
De 39ct per kWh houdt in dat je nu ongeveer E3,90 betaalt voor het equivalent van 1 kuub gas
-Hoeveel gas verstookte je in je oude setup?
Gasverbruik in kuub * 10 zou je te verwachten stookkosten in kWh moeten zijn. De E500,- die het ding in de wintermaand opslurpt zou (bij de door jou genoemde elektraprijs) een verbruik van 128 kuub gas in diezelfde periode doen vermoeden.
-Hoe groot is je woning?
De vuistregel van 80W per kuub houdt al snel in dat je naar een ketel van zo'n 30kW toe moet (wat je met een standaard huisinstallatie niet kunt leveren, je trekt dan 130A)

Mijn advies zou dan toch een warmtepomp zijn (die gebruikt een kwart van de elektriciteit die een elektrische CV gebruikt, nog steeds E125,- in de wintermaand), aangevuld met een kleine CV ketel voor de momenten dat het vermogen van de warmtepomp onvoldoende is en voor je warmwatervraag.
Specifieke ruimtes kun de dan inderdaad met een airco verwarmen (technisch gezien is een airco een warmtepomp die de binnenruimte verwarmt tijdens verwarmen, en de buitenruimte verwarmt tijdens koelen).
Schat het vermogen van deze airco dan in met 80W per kuub...
Een forse investering, maar wel één die je in een koude winter snel hebt terugverdiend.

Besef echter wel dat die 500,- per maand alleen in de winter geldt (wellicht komt dat RADAR verhaal daarvandaan, dat het zomer-verbruikscijfers waren?)
Puur natuurkundig klinkt de 15 euro terugkrijgen uit dat programma namelijk als onzin. "Energie gaat nooit verloren, en kan ook niet uit niets ontstaan" stelde een wijs man ooit...[/quote] Dat zat em in de teruglevering van z'n zonnepanelen, die hadden meer opgeleverd dan hij verbruikt had.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2024 17:11

StillAwake schreef:Excuus, ik heb het teruggelezen, en zie dat er alleen op de brandveiligheid van zijn systeem kritiek kwam.
Verder heeft niemand inhoudelijke kritiek op het systeem geleverd.
Je schreef toen dat je man mailcontact met deze man had. Heb je de huidige prestaties van het systeem met hem gedeeld?

Jazeker. Volgens hem gaat het bij hem nog steeds goed al heeft hij het niet meer over 15 euro terug krijgen.
Bij hem hebben de zonnepanelen ook minder opgeleverd lijkt mij, en/of heeft hij ook last gehad van uitvallende omvormers.

O ja, en die vloerverwaming hebben we niet gedaan (vanwege brandveiligheid :lol: )
StillAwake schreef:Ben je echt alleen op een TV-verhaaltje afgegaan toen je deze investering deed?

Zo'n grote investering was het niet. Die ketel was maar 1200 euro en we moesten toch wat anders want de onze was kapot en op, z'n tijd gehad.
We dachten: als het niet bevalt gaat ie gewoon weg, op den duur moeten we toch allemaal van het gas af.
En van die infrarood panelen heb ik echt geen spijt. Mijn man heeft het altijd koud en ik heb het snel warm.
Dan zet hij hem lekker aan zonder dat ik 'opvliegers' krijg. En met een splitairco kan hij ook mooi als bijverwarming dienen.
StillAwake schreef:Is het niet gewoon het goedkoopst om een HR ketel te installeren? Dat moet goedkoper zijn dan wat je nu hebt, en vergt minder verbouwing en investering.
Die zijn toch alleen op gas? En we hebben geen gas meer.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten