Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2023 09:39

Zeker. De avond wordt hier wel iets minder gezellig aangezien de vrouw een dag de stilte heeft opgezocht. Maar ik mag door het bos en over de hei naar zwemles fietsen vanmiddag met de kinderen en ‘s avonds blijft het lang lekker, ook buiten dus het wordt vast een prima dag na de regen van afgelopen week.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Het weer

Berichtdoor Gruezi » 28 aug 2023 10:17

Over regen gesproken :shock:

Het gaat er hier wild aan toe. Normaliter relatief rustige stroompjes komen nu als grote watervallen van de bergen donderen, de rivieren zijn kolkend woest en het waterpeil in de Rijn stijgt. Hogerop wonen heeft als voordeel dat het water wel makkelijker wegstroomt, maar aan beide zijden van de weg zie ik twee woeste stroompjes; er komen stenen naar beneden en de hogere wandelpaden zijn weggespoeld. Rondom mijn huis zijn de heuvels gelukkig al verzwaard maar verderop dreigt het toch weg te schuiven, en het einde van de regen is nog lang niet in zicht. Het is enorm indrukwekkend, maar ik zal weer helemaal gerust zijn als het voorbij is.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het weer

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2023 11:27

@Gruezi dank voor je bericht, ik schrok wel van het nieuws over die enorme regenbuien in Zwitserland. Dan denk je hoog en droog op een berg te wonen, en dan ben je nog niet veilig.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Het weer

Berichtdoor Gruezi » 28 aug 2023 12:55

Het klinkt misschien raar, maar ik heb dan liever lawinewaarschuwingen, of een duidelijk meetbaar risico op verschuiving zoals recent bij Brienz.
Men evacueert de dorpen, de Bernina Express wordt stil gelegd en men monitort elke minuut en bij lawinegevaar brengt men per helikoper explosieven aan.
Deze situatie is daarentegen zo oncontroleerbaar, je staat als nietig mens echt machteloos tegenover zulk natuurgeweld, en je went er nooit aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2024 09:39

Maar weer eens een weerupdate, na een natte week met vandaag als hoogtepunt lijkt er droger en kouder weer aan te komen. Vanaf zaterdag daalt de temperatuur en vriest het ‘s nachts, overdag komt de temperatuur waarschijnlijk iets boven het vriespunt uit. Vraag is even of de kou doorzet of tijdelijk is, tot nu toe nog geen directe reden om de schaatsen uit het vet te halen. Maar de eerste signalen voor wat kouder maar vriendelijker weer zijn er wel.

Zijn hier meer mensen die hopen op een goede winterperiode met sneeuw en / of ijs?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Het weer

Berichtdoor Neon » 02 jan 2024 11:14

Marnix schreef:Maar weer eens een weerupdate, na een natte week met vandaag als hoogtepunt lijkt er droger en kouder weer aan te komen. Vanaf zaterdag daalt de temperatuur en vriest het ‘s nachts, overdag komt de temperatuur waarschijnlijk iets boven het vriespunt uit. Vraag is even of de kou doorzet of tijdelijk is, tot nu toe nog geen directe reden om de schaatsen uit het vet te halen. Maar de eerste signalen voor wat kouder maar vriendelijker weer zijn er wel.

Zijn hier meer mensen die hopen op een goede winterperiode met sneeuw en / of ijs?


Ja daar hoop ik wel op. Blauwe lucht vooral :D En de vrieskou en sneeuwhopen mogen ook.

Betreft het volgen van het weer, kijk ik vaak op Windy.com met prachtig visuele eh weer-gave.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2024 14:54

Neon schreef:Ja daar hoop ik wel op. Blauwe lucht vooral :D En de vrieskou en sneeuwhopen mogen ook.

Betreft het volgen van het weer, kijk ik vaak op Windy.com met prachtig visuele eh weer-gave.


Ja, en we hebben tegenwoordig vaak grijze natte winters en niet veel koude zonnige. Dus ik verlang ook wel naar winterweer. Mensen worden dan ook relaxter. En het liefst een pak sneeuw of schaatsijs, dat is zo fantastisch. Vorig jaar op mijn vrije dag uren door besneeuwde bossen en hei gelopen op die dag dat er 10 cm viel en december 2022 geschaatst op vennetjes met mijn zoontje (helaas vroor het niet hard genoeg om de grote plassen dicht te laten vriezen, anders was de hele regio uitgelopen om te schaatsen. Maar ik word dat wel erg gelukkig van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het weer

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2024 09:02

Ik heb ook veel liever koud met zon dan dat grijze weer. Gisteren nog door de regen gefietst met een gat in mijn regenbroek. Dat kwam doordat ik 2 weken geleden met de fiets was uitgegleden op een rotonde toen ik remde voor een auto die wel erg hard kwam aangereden. Toen was het ook al nat en glad. Dus sneeuw en gladheid heb ik liever niet, maar droog en wat kouder is goed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2024 09:19

Lalage schreef:Ik heb ook veel liever koud met zon dan dat grijze weer. Gisteren nog door de regen gefietst met een gat in mijn regenbroek. Dat kwam doordat ik 2 weken geleden met de fiets was uitgegleden op een rotonde toen ik remde voor een auto die wel erg hard kwam aangereden. Toen was het ook al nat en glad. Dus sneeuw en gladheid heb ik liever niet, maar droog en wat kouder is goed.


Toch heb ik altijd het idee dat mensen relaxter worden als er sneeuw ligt omdat men opeens accepteert dat je toch niet op tijd kan komen. Mensen lijken minder haast te hebben als het sneeuwt, er wordt zachter gereden want het is glad. En de wereld is zo mooi als het gesneeuwd heeft. Dat het niet altijd even praktisch is geeft het (vind ik) zo ook wel weer zijn charme.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het weer

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2024 12:37

mwah, uitglijden als je wandelt of fietst vind ik niet echt charmant... maar het ziet er inderdaad wel mooi uit. En het wordt ook stiller op straat, dat is magisch.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 03 jan 2024 13:29

Marnix schreef:Maar weer eens een weerupdate, na een natte week met vandaag als hoogtepunt lijkt er droger en kouder weer aan te komen. Vanaf zaterdag daalt de temperatuur en vriest het ‘s nachts, overdag komt de temperatuur waarschijnlijk iets boven het vriespunt uit. Vraag is even of de kou doorzet of tijdelijk is, tot nu toe nog geen directe reden om de schaatsen uit het vet te halen. Maar de eerste signalen voor wat kouder maar vriendelijker weer zijn er wel.

Zijn hier meer mensen die hopen op een goede winterperiode met sneeuw en / of ijs?

Ik weet niet of jullie iets mee krijgen over het weer in Scandinavië, maar in Noorwegen (zeeklimaat) is de -30 inmiddels aangetikt (niet op Spitsbergen wel te verstaan), en in delen van Zweden gaan de voorspellingen naar de -50 voor de komende dagen.
Ik hoop voor juillie dat dat niet jullie kant op komt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2024 13:30

Lalage schreef:mwah, uitglijden als je wandelt of fietst vind ik niet echt charmant... maar het ziet er inderdaad wel mooi uit. En het wordt ook stiller op straat, dat is magisch.


Klopt. Maar vaak glijden mensen uit omdat ze het niet zo gewend zijn of toch te snel willen. In landen waar regelmatig sneeuw ligt in de winter ligt men ook niet continue op hun plaat. Ze doen wat voorzichtiger, trekken goede schoenen aan en gaan wat minder snel of voorzichtiger fietsen op plekken waar niet gestrooid is :-)
Je moet je aanpassen aan het weer, dan vergeten we wel eens :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2024 13:38

StillAwake schreef:Ik weet niet of jullie iets mee krijgen over het weer in Scandinavië, maar in Noorwegen (zeeklimaat) is de -30 inmiddels aangetikt (niet op Spitsbergen wel te verstaan), en in delen van Zweden gaan de voorspellingen naar de -50 voor de komende dagen.
Ik hoop voor juillie dat dat niet jullie kant op komt...


Ik had wel gezien dat er een berg kou in Scandinavie zit en Zweden plaatselijk onder de -40 was gedoken. Wat mooi is want dat zorgt ook in ons land voor vorstkansen en ik hoop zeker wel dat het onze kant op komt. Hier wordt namelijk toch nooit zo koud, het feit dat wij bij een veel warmere Noordzee zitten zorgt ervoor dat het hier nooit zo koud kan worden. De laagste temperatuur ooit in Nederland gemeten is -29,7c in Winterswijk, 82 jaar geleden. Voor De Bilt -24,8. Dat mag van mij best nog een keer hoor, al vraag ik me af of in dat ooit mee ga maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 03 jan 2024 13:54

Marnix schreef:Ik had wel gezien dat er een berg kou in Scandinavie zit en Zweden plaatselijk onder de -40 was gedoken. Wat mooi is want dat zorgt ook in ons land voor vorstkansen en ik hoop zeker wel dat het onze kant op komt. Hier wordt namelijk toch nooit zo koud, het feit dat wij bij een veel warmere Noordzee zitten zorgt ervoor dat het hier nooit zo koud kan worden. De laagste temperatuur ooit in Nederland gemeten is -29,7c in Winterswijk, 82 jaar geleden. Voor De Bilt -24,8. Dat mag van mij best nog een keer hoor, al vraag ik me af of in dat ooit mee ga maken.

Op die warmere Noordzee zou ik niet al te veel gokken. De Atlantische kust bij Noorwegen is ook warm.
Voor zover bekend is de haven van Hammerfest nog nooit dichtgevroren.
Maar er zijn nu, ook in die warme goltstroom, toch al vaarroutes waar ijsbrekers worden ingezet.

Maar inderdaad, die extreme kou boven voornamelijk Lapland zal niet in die vorm naar NL komen (en ook niet naar deze regio).
-30 is niet iets om je op te verheugen kan ik je verklappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2024 16:56

StillAwake schreef:Op die warmere Noordzee zou ik niet al te veel gokken. De Atlantische kust bij Noorwegen is ook warm.
Voor zover bekend is de haven van Hammerfest nog nooit dichtgevroren.
Maar er zijn nu, ook in die warme goltstroom, toch al vaarroutes waar ijsbrekers worden ingezet.

Maar inderdaad, die extreme kou boven voornamelijk Lapland zal niet in die vorm naar NL komen (en ook niet naar deze regio).
-30 is niet iets om je op te verheugen kan ik je verklappen.


Nee dat geloof ik maar Nederland heeft dat nog nooit gehad en toen we in de buurt kwamen was dat op het koudste punt van de nacht. -30 of kouder overdag is inderdaad niet heel fijn :-)

Overigens is de watertemperatuur wel van invloed, Hoek van Holland heeft nog nooit de -15 gehaald en IJmuiden net. Hammerfest zal ook nooit zo koud worden als het binnenland maar in NL zit je nooit verder dan zo’n 150 km van de zee af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten