Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 16:30

Maar wanneer komt de evangelisatiebrochure? Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar de inhoud.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor irmo » 03 aug 2018 16:59

Ik ben ook wel niewsgierig eigenlijk. Waarom post je die niet hier? Heb ik wat te lezen :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2018 12:18

En genoeg mensen die er feedback op kunnen geven. Eens met de genoemde punten trouwens. Gebruik een begrijpelijke vertaling. Bijbel in gewone taal, NBV, zoiets. En vermijd vakjargon. Zou goed zijn om de brochure ook door een niet-gelovige te laten bekijken, dat is namelijk de doelgroep. Die kennen geen christelijk jargon.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor lekkerbek » 11 aug 2018 09:22

Waarom werk je niet samen met de plaatselijke evangelisatiecommissie? Als jullie gemeente dit niet heeft, zet er dan één op! Niet-gelovigen zien door de bomen het bos niet meer, als iedereen op eigen houtje zoiets gaat doen dan zijn er nog veel meer verschillen dan er nu al zijn.
Als je samenwetkt met je eigen gemeente dan kun je bv de brochure sponsoren maar wordt er wel een professionele folder gedrukt omdat de evangelisatieposten dit al jaren doen en hier ervaring mee hebben. De posten zitten overigens te springen om vrijwilligers, op die manier kun je veel betekenen voor mensen die nog nooit van de Heere en Zijn Woord hebben gehoord, voor de evangelisatieposten én voor je eigen gemeente!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 11:48

Zoals het met een reclame folder is, zo is dat ook met een evangelisatiefolder.
Het moet gewoon DUIDELIJK zijn waar het om gaat en de mensen moeten begrijpen kunnen wat er staat geschreven.
Wanneer je van te voren weet dat bijvoorbeeld de teksten uit de SV niet begrepen zullen worden door de lezers waarom zou je dan teksten gebruiken uit de SV ?

Waar een reclamefolder niet gelijk is aan een evangelisatiefolder dan is het bij het behoefte creeëren aan bijvoorbeeld een pot pindakaas, koop er gelijk 10 dan heb je veel geldelijk gewin. Hoe meer ze verkopen des te sneller zijn ze uit de kosten van de folders.
Evenagelisatiefolders daar verdien je geen geld mee, dat is een investering die je doet die niet meetbaar is in opbrengst in aards geld.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 15:19

Veendam schreef:Zoals het met een reclame folder is, zo is dat ook met een evangelisatiefolder.
Het moet gewoon DUIDELIJK zijn waar het om gaat en de mensen moeten begrijpen kunnen wat er staat geschreven.
Wanneer je van te voren weet dat bijvoorbeeld de teksten uit de SV niet begrepen zullen worden door de lezers waarom zou je dan teksten gebruiken uit de SV ?


Hoe kan je dat "van te voren" weten? Als iemand de opdracht krijgt een folder te maken, en de SV te gebruiken, lijkt me dat duidelijk genoeg, toch? Het niet begrijpen is eerder een geestelijk probleem, dan een lees- of taalprobleem. De meeste mensen komen toch niet veel verder dan het lezen van een berichtje van hooguit enkele woorden op een smartphone. Het probleem ligt dus veel dieper!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 16:01

krid schreef:Hoe kan je dat "van te voren" weten? Als iemand de opdracht krijgt een folder te maken, en de SV te gebruiken, lijkt me dat duidelijk genoeg, toch? Het niet begrijpen is eerder een geestelijk probleem, dan een lees- of taalprobleem. De meeste mensen komen toch niet veel verder dan het lezen van een berichtje van hooguit enkele woorden op een smartphone. Het probleem ligt dus veel dieper!


Nergens staat dat er opdracht is gegeven om de SV te gebruiken. Dat lees je er zelf in.
De schrijver vraagt aan ons om te helpen om het zonder binding te doen aan welke kerk of kerkgemeenschap dan ook.
Dat de schrijver zelf de SV gebruikte betekend nog niet dat het een verplichting was.

Reken maar dat met name jeugd uit een niet kerkelijke familie niet snapt wat er staat in de SV, dat is niet eens een geestelijk probleem maar een taalkundig probleem op zich zelf.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 17:17

Veendam schreef:Reken maar dat met name jeugd uit een niet kerkelijke familie niet snapt wat er staat in de SV, dat is niet eens een geestelijk probleem maar een taalkundig probleem op zich zelf.


Het is hier verder off-topic, maar, reken er maar op dat ik andere ervaringen heb! Heb je alle jeugd uit niet kerkelijke families gevraagd? Heb je onderzoek gedaan? Ik denk wel dat er jeugd is die niet begrijpt wat er in de SV staat, maar, dat is totaal iets anders. Je generaliseert teveel!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2018 18:10

krid schreef:Het is hier verder off-topic, maar, reken er maar op dat ik andere ervaringen heb! Heb je alle jeugd uit niet kerkelijke families gevraagd? Heb je onderzoek gedaan? Ik denk wel dat er jeugd is die niet begrijpt wat er in de SV staat, maar, dat is totaal iets anders. Je generaliseert teveel!

Ik denk dat die generalisatie wel terecht is. Uitzonderingen heb je altijd, maar oud-Nederlands spreekt veel mensen, ook veel jongeren gewoon echt niet aan. Het zit niet dicht bij de spreektaal en schept daardoor afstand. Het blijkt dat de bijbel in de eigen streektaal bijvoorbeeld goed werkt omdat het dicht bij de mensen staat.

Aan de andere kant is het maar de vraag of de topicstarter af moet wijken van zijn/haar idee om de SV te gebruiken. Misschien is het wel aan hem/haar geopenbaard om het zo te doen. Meer dan genoeg mensen doen het hip of in modern taalgebruik, waarom niet eens wat anders en dus juist de SV gebruiken.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 18:22

Yoshi schreef:Misschien is het wel aan hem/haar geopenbaard om het zo te doen.


Exact. Dat bedoel ik dus!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Jesaja40 » 14 aug 2018 18:49

Zou de vraagsteller echt geholpen zijn bij haar technische vraag? Vanuit de reacties zijn alleen maar verwarrende berichten gekomen die typerend zijn voor de verdeeldheid onder de noemer Reformatorisch.

Stel dat haar evangelisatiefolder er toe leidt dat iemand meer wil weten over het geloof dan moet zij (denk ik maar zo hoor) niet dit forum aanprijzen.

Waarom reageren jullie zo verschrikkelijk fel op elkaar? Haantjesgedrag?

Waar is jullie wervende kracht gebleven? Deze vraagsteller gaat met haar eenvoudige folder de straat op in de verwachting dat de Eeuwige haar werk zal zegenen.
En jullie die gereageerd hebben, gaan jullie ook de straat op? Zijn jullie ook verkondigers aan de vreemdeling?

Zomaar een vraag.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2018 18:52

Volgens mij hebben meerdere mensen haar de helpende hand geboden en heeft een enkeling goede tips gegeven.
Ik ben nog steeds benieuwd naar het eindresultaat.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor lekkerbek » 14 aug 2018 22:56

Ik denk dat de Heere de harten open stelt, dan zal de SV geen bezwaar zijn. Ik ken er een paar voorbeelden van.
Ik weet dat het ouderwets taalgebruik is, ik lees t zelf wel maar ik weet ook dat bv mijn nichtjes er totaal niets van begrijpen. En toch geloof ik dat als de Heere in hun leven komt ze de Bijbel gaan onderzoeken. Dat doen ze nu niet, geen enkele vertaling. Niet omdat het niet leesbaar is maar omdat ze er helaas niets mee hebben. Alleen de Heere kan dit veranderen. Laten we daarom maar bidden of de folders gezegend mogen worden!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2018 10:10

lekkerbek schreef:Ik denk dat de Heere de harten open stelt, dan zal de SV geen bezwaar zijn. Ik ken er een paar voorbeelden van.
Ik weet dat het ouderwets taalgebruik is, ik lees t zelf wel maar ik weet ook dat bv mijn nichtjes er totaal niets van begrijpen. En toch geloof ik dat als de Heere in hun leven komt ze de Bijbel gaan onderzoeken. Dat doen ze nu niet, geen enkele vertaling. Niet omdat het niet leesbaar is maar omdat ze er helaas niets mee hebben. Alleen de Heere kan dit veranderen. Laten we daarom maar bidden of de folders gezegend mogen worden!


Helemaal eens met dat laatste. Niet helemaal dat als de Heere de harten openstelt, het niet uitmaakt welke vertaling je gebruikt. Begrijpelijk Nederlands is dan wel degelijk een pre. Je wil toch dat Gods Woord overkomt op mensen, dat als ze het wel gaan onderzoeken, ze het ook kunnen begrijpen? Dan is het alleen maar logisch om een taal te gebruiken die ze ook begrijpen. Dat is een van de grondregels voor evangelisatie en volgens mij is dat Bijbels gezien ook zo: Spreek mensen aan in hun eigen taal, die ze zelf spreken en begrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hulp gevraagd bij de opmaak van een Evangelisatiebrochure

Berichtdoor lekkerbek » 17 aug 2018 07:12

Als de Heere in hun leven komt dan gaan ze de Bijbel onderzoeken. Bij ons in de gemeente, waar de SV gelezen wordt, zijn de laatste jaren een aantal leden bijgekomen die midden uit de wereld kwamen. Allemaal los van elkaar, verschillende omstandigheden. Eén is getrokken door een evangelisatiefolder, één doordat hij met wezenlijke vragen rondliep en een x een gesprek had met een gemeentelid en zodoende eens in de kerk kwam. Sindsdien heeft hij nooit meer zijn plek leeggelaten. Eén door een huwelijk, hij had nooit eerder in de Bijbel gelezen. Twee die in hun puberteit de kerk verlaten hebben, daarna totaal ontspoord zijn, langer niet in de kerk zijn geweest dan wel. En juist zij worden door de Heere getrokken. Waar één van hen altijd over de onbegrijpelijke taal van de SV heeft gepraat wil ze nooit meer wat anders lezen. Ze begrijpt de preken van A tit Z, en snapt niet dat er leden zijn die altijd naar de kerk zijn blijven gaan nu dingen niet snappen. Ze hebben 20 jaar lang 52 x 2 meer diensten meegemaakt plus dagelijks de Bijbel gelezen. Maar ze is er ook van overtuigd dat de Heilige Geest dus het Woord in de harten moet brengen, anders kunnen we lezen wat we willen maar dat komt niet verder dan ons hoofd.
Al deze personen willen geen andere vertaling meee lezen. Niet omdat deze makkelijk te lezen is maar omdat ze door de Heere hieruit onderwijs krijgen.
Dat bedoelde ik te zeggen met mijn vorige bijdrage.
Tuurlijk snap ik dat ik aan mijn nichtjes nu niet de SV moet geven. Die hebben ze overigens nog wel maar gaat niet meer open. Maar ze hebben een aantal vertalingen en helaas gaan deze ook niet open. Het interesseert ze echt niet. Als ze bij mij zijn en ik lees uit de SV dan zeg ik ook bij iedere zin wat ermee bedoeld wordt, hoewel ze toch weer meer snappen dan ik denk. Maar ik weet bv niet of ze het woord discipel kennen dus dat leg ik dan even uit, etc. Maar als de Heere hun hart gaat openen dan zullen ze het willen onderzoeken, dan komt er een andere houding dan nu, nu willen ze dat ik met 2 teksten stop want ze willen op hun mobieltje kijken. Maar ach, ook kerkmensen en jongeren hebben dat merk ik. Of we er nu wel of niet mee zijn groot gebracht, het wonder van bekering blijft nodig, alleen God kan de liefde naar Zijn Woord geven.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten