Complottheorieën en aanhangers hiervan

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2018 17:42

Sinds de opkomst van het internet lijkt het erop dat er ook steeds meer fantasierijke mensen een podium krijgen om hun ideeën te spuien, die een rechtstreekse aanslag op de lachspieren vormen. Zo springen er ook op dit forum wel eens figuren rond die een tijdje mogen genieten van hun speelkwartier, alvorens, als ze echt doorslaan, worden voorzien van een terechte verbanning.

Mijn vraag is: hoe komt het, dat dit soort ideeën telkens weer opduiken en vaak ook de actualiteit volgen, gelijk een bijtende vlo meeliften op een huisdier?

En wat zijn de meest gebruikte ingrediënten van deze complottheorieën?

Ik heb een lijstje gemaakt:
* de Rooms-Katholieke Kerk/Het Vaticaan, dat over hermetisch afgesloten kelders vol mysterieuze voorwerpen en verboden boeken (die niet in de Bijbelse canon mochten komen) zou beschikken. Ik vraag me dan af, waarom er steeds weer iets "uitlekt".
* de (Joodse) familie Rothschid, die vreselijk veel invloed op de internationale geldstromen zou hebben. Rotschild-wijn smaakt overigens, naar mijn mening, niet echt zodanig, dat je die zou associëren met heel veel geld, al moet ik toegeven dat ik geen kenner ben.
* de illuminati, die niet alleen in de boeken van Dan Brown populair zijn.
* de Tweede Wereldoorlog zou zijn veroorzaakt door Joden. Veel complotgekkies zeggen dat Joden over lijken gaan, ook over die van zes miljoen eigen mensen, wat mij tamelijk onzinnig lijkt.
* de Mossad en de CIA duiken regelmatig op in allerlei complotten.
* vrijmetselaars, hoewel die op dit moment niet heel populair lijken te zijn in de complotonzin.
* de farmaceutische industrie, die er op uit zou zijn de mensen schade toe te brengen.
* Monsanto, een bio-bedrijf, dat nu door Bayer is overgenomen.
* Bilderberg, een praatgroep van mensen met enige invloed, die er op uit zou zijn, een Nieuwe Wereldorde te creëren.
* Skulls & Bones, een Amerikaanse studentengroep.
* chemtrails, je weet wel, die sporen die door vliegtuigen worden gecreëerd, daar zouden we onvruchtbaar van worden. Nu is het wel zo dat er al acht miljard mensen op aarde rondhuppelen en dat dit aantal nog steeds snel toeneemt.
* IS, 9/11 en dergelijke zouden door Israël/de VS in scene zijn gezet.

Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft, hoe dit soort ideeën ontstaan en waarom een bepaald slag mensen hier graag mee speelt en wat er tegen gedaan kan worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bruno

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 17:44

Lol steek die energie eens in nagaan of ik ongelijk had.
Je hebt meningen en feiten. Het is een feit dat Europa en Amerika nazis in dienst namen na WO2. Hoge functies waaronder stoeltjes bij deNAVO. Punt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2018 19:32

Vrijmetselaars is geen complottheorie. Mn opa heeft erbij gezeten. Alleen kunnen ze er van alles bij verzinnen. Had een tijd terug een topic erover aangemaakt op een Amerikaans forum hoe eng het was hoeveel vrijmetselaars daar in die kerken zitten in hoge functies en dat dat zootje eruit moet.
Een man werd heel boos.
LOLOLOL en ik ging nog bladzijdes door totdat ik ineens dacht: ping! Hij is er zelf een. Ja hoor.
enge troep. vriendinnetje haar vader zat erbij en ik speelde daar.
Er zijn gewoon statistieken van hoor. Vooral in baptistenkerken in Amerika zitten er veel op hoge plaatsen en in die charismatische kerken, vandaar die gekkigheid met goudwolken en engelenveren en New Age. Rick Joyner zei zelf op z'n website dat ie erbij zat. Hij hielp Todd Bentley toen ie gevallen was. Knights of Malta.
Volgens mij zeggen die katholieken zelf dat het gevaarlijk is en dat die vrijmetselarij hun kerk wil vernietigen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 13 jun 2018 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2018 20:08

Vrijmetselaars hebben een genootschap en maken deel uit van de samenleving en dan is het niet vreemd dat je ze ook in kerken tegen kunt komen. Ik heb hier ook de indruk, dat er veel meer achter gezocht wordt dan dat er achter zit.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 13 jun 2018 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2018 20:09

Optimatus schreef:Vrijmetselaars hebben een genootschap en maken deel uit van de samenleving en dan is het niet vreemd dat je ze ook in kerken tegen kunt komen.

Ze zijn oudsten en zo en volgens hen kan het prima samengaan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Optimatus » 13 jun 2018 20:09

Hoe bedoel je dat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 20:22

Het is voor een katholiek iig verboden om vrijmetselaar te worden. Mocht ik dus lid worden van de vrijmetselarij levert me dat directe excommunicatie op.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrijmet ... lieke_Kerk

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2018 20:45

Optimatus schreef:Hoe bedoel je dat?

Dat zei die vrijmetselaar en dat zeggen al die vrijmetselaars op christelijke fora. Ze zien er geen kwaad in.
Een Amerikaanse voorganger van een pinksterkerk zei dat in zijn stad ergens in Amerika 50 procent van de voorgangers, niet alleen van baptisten maar ook van pinksterkerken, vrijmetselaar zijn. Ze dragen zelfs die ring.

Bruno

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 20:46

Yoshi schreef:Het is voor een katholiek iig verboden om vrijmetselaar te worden. Mocht ik dus lid worden van de vrijmetselarij levert me dat directe excommunicatie op.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrijmet ... lieke_Kerk



Katholiek? Wat vind jij dan van de conference room in het Vaticaan?
Google image dat beeld eens als je wil. Ben ik nu een complotgekkie daarin de duivel bij het hellevuur te zien?
Acher de stoel van de paus is Lucifer gesymboliseerd, voor de pauselijke stoel zie je de slangengod subtiel weggestokken met reptielenschubben. Dit is wel enigszins architectonisch weggestoken, maar de rest ligt er toch vinger dik op zeker?

Ik zie dat toch echt niet als enige?

Yoshi

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 20:48

Vast niet. Er zijn legio mafklappers, zeker sinds de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg. :)

Bruno

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 20:51

Yoshi schreef:Vast niet. Er zijn legio mafklappers, zeker sinds de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg. :)


Jaja, lekker persoonlijk doen. Nu even serieus, google image dat beeld eens als je wil en zeg me dan wat JIJ ziet.
Zou je het toegeven moest je hetzelfde zien?

Yoshi

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 20:58

Bruno schreef:Jaja, lekker persoonlijk doen. Nu even serieus, google image dat beeld eens als je wil en zeg me dan wat JIJ ziet.
Zou je het toegeven moest je hetzelfde zien?

Als wij hetzelfde zien wil niet zeggen dat we er dezelfde betekenis aan geven. Ik zal me via gangbare kennisbronnen laten informeren en jij hecht waarde aan de meest krankzinnige theorieën. Je leest ze en de meest maffe en vergezochte pik je eruit om hartstochtelijk te geloven. Veel plezier daarmee, maar verwacht niet dat anderen dat een zinvolle bezigheid vinden.

Bruno

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Bruno » 13 jun 2018 21:04

Yoshi schreef:Als wij hetzelfde zien wil niet zeggen dat we er dezelfde betekenis aan geven. Ik zal me via gangbare kennisbronnen laten informeren en jij hecht waarde aan de meest krankzinnige theorieën. Je leest ze en de meest maffe en vergezochte pik je eruit om hartstochtelijk te geloven. Veel plezier daarmee, maar verwacht niet dat anderen dat een zinvolle bezigheid vinden.

Welke krankzinnige theorien? Ik beschrijf wat ik zie en observeer. Zonder bijkomende theorietjes hoor.
Fijn dat U ook iets duivels opmerkt in de conference room. Waar is er een verwijzing naar Christus in die kamer?
De slang en Lucifer staan in de volle belangstelling, maar de Heer? Nergens. Ahja, juist die denkt al op de stoel te zitten door zichzelf de vader te noemen.
“Er zullen mensen zijn die zich zullen voordoen als Christus”

Het is trouwens u die er wat uit pikt om voldoening te vinden (Reiki etc). Ik vind begeleiding (en voldoende) in Christus hoor. Niet dat dit altijd even perfect verloopt...
Laatst gewijzigd door Bruno op 13 jun 2018 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2018 21:06

Yoshi schreef:Het is voor een katholiek iig verboden om vrijmetselaar te worden. Mocht ik dus lid worden van de vrijmetselarij levert me dat directe excommunicatie op.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrijmet ... lieke_Kerk


Ze zaten bij de knights of Malta, anders had de Paus ze niet hoeven bannen.
https://catholiccitizens.org/news/69506 ... hts-malta/

In particular, it aims to destroy the Catholic religion. Their deceits have been spread throughout the world, in different disguises. But with the same goal — religious indifference and weakening of moral forces, according to their basic principle — ‘we will conquer the Catholic Church not by argumentation, but rather with moral corruption’.” (Kolbe — Saint of the Immaculata, p. 32).

It is important that during the 300th anniversary of the foundation of Freemasonry that Catholics pay heed to Pope Francis’s warnings about the continuing dangerous influence of Freemasonry on the Church.

Yoshi

Re: Complottheorieën en aanhangers hiervan

Berichtdoor Yoshi » 13 jun 2018 21:14

Het heeft tot in de vorige eeuw gekost om de katholieke kerk en de vrijmetselarij van elkaar te scheiden. Zoals het door mij gelinkte Wikipedia artikel al aangaf.

Of de maltezer orde met de vrijmetselarij te maken had is twijfelachtig. Het kan evengoed zijn dat dat politiek steekspel was.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron