Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chris_2018
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:04

Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor Chris_2018 » 26 mar 2018 19:08

Op D.V. zaterdag 28 april 2018 wordt er een christelijke informatiedag seksueel misbruik georganiseerd in Nijkerk, bedoeld voor lotgenoten en belangstellenden.

Tijdens deze dag zullen er 2 lezingen gehouden worden:

Dhr. R. Oost zal spreken over het thema Wat seksueel misbruik met je doet.
In de tweede lezing zal ds. G.A. van den Brink spreken over het thema Altijd vergeven?

Zie de website: http://www.christelijkeinformatiedagseksueelmisbruik.nl

Afbeelding

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor Ravo540 » 29 mar 2018 18:32

Leerzaam om er heen te gaan maar ik kan niet vanwege mijn beperking.

Chris_2018
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:04

Re: Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor Chris_2018 » 10 apr 2018 10:08

Er is in het leven van een slachtoffer enorm veel overhoop gehaald. De impact van misbruik is per definitie enorm. Slachtoffers hebben hun hele leven last van deze traumatische gebeurtenis(sen), vooral in de vorm van psychische klachten.

Naast dat de gebeurtenissen zelf al heel erg heftig zijn, is praten over seksueel misbruik misschien nog wel moeilijker. Het is nu eenmaal een erg beladen onderwerp wat bij slachtoffers vaak veel schaamte oproept.

Daarbij is een slachtoffer van seksueel misbruik is vaak eenzaam. Hij/zij komt de gevolgen van het misbruik dagelijks tegen. Wat kan het dan fijn zijn om erkenning te krijgen voor zijn/haar gevoel. De omgeving snapt vaak niet wat er in het slachtoffer omgaat en wat zijn/haar behoefte is.

Het is daarom fijn als er vanuit een lezing of ontmoeting op deze dag erkenning gekregen wordt.

Meld je aan via http://www.christelijkeinformatiedagseksueelmisbruik.nl

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor tulp » 15 apr 2018 12:45

Ik ben dhr. R. Oost nog niet eerder tegen gekomen en google helpt me niet verder om hem te kunnen plaatsen.
Vanuit welke expertise houdt hij zijn lezing?

Chris_2018
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:04

Re: Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor Chris_2018 » 03 mei 2018 13:26

Terugblik op de christelijke informatiedag seksueel misbruik

Tijdens de lezing 'Wat seksueel misbruik met je doet' werd aan de hand van een Powerpoint-presentatie uitgelegd wat er gebeurt met het slachtoffer tijdens het misbruik en wat voor uitwerkingen dit heeft in zijn/haar leven. De spreker was een ervaringsdeskundige. De lezing werd persoonlijk gevonden, riep herkenning op, gaf nieuwe inzichten en gaf ook duidelijkheid over waarom/waardoor slachtoffers in bepaalde situaties reageren/zich voelen, zo bleek uit de enquête.

In de lezing ‘Altijd vergeven?’ werd vergeving in het kader van macht en relatie uitgelegd. Dit was voor veel mensen een eye opener.
In het RD van afgelopen maandag is een artikel geplaatst over deze lezing:
https://www.rd.nl/opinie/doorbreken-van ... -1.1484479

Een citaat hieruit:
Kortom, er moet eerst iets aan de macht van de dader worden gedaan voordat we beginnen over vergeving. Deze volgorde geldt zowel voor het psychische aspect van de verwerking van het trauma als voor het theologische aspect van de vergeving. Betreffende het psychische aspect stelt Judith Herman: „De eerste stap op weg naar het herstel is dat de overlevende weer macht krijgt. Zij moet zelf de drijvende kracht zijn achter het herstelproces”, (”Trauma en herstel”). Het is onpastoraal als we in de kerk het traumatische machtskarakter van seksueel misbruik zouden negeren. Ook theologisch moet eerst de macht aan de orde komen, dan pas de vergeving. Eerst moet het machtsmisbruik van de dader gestopt worden. Anders dienen we de dader, en niet het slachtoffer.


Uit de enquête bleek dat de lezing verhelderend werd gevonden en nieuwe inzichten had opgeleverd.

Er is aangeven dat er behoefte is aan meer informatiedagen en aan meer lotgenotencontact. Er zal nu nagedacht gaan worden over hoe dit vorm gegeven zal worden.

Mark87
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2017 12:16

Re: Christelijke informatiedag seksueel misbruik (za 28 april 2018)

Berichtdoor Mark87 » 18 nov 2018 15:29

Ik ben zelf als kind door mijn vader misbruikt en heb, behalve aan mijn therapeut, veel aan online lotgenotencontact. Het geeft heel veel herkenning en lotgenoten begrijpen je vaak veel beter dan mensen in je directe omgeving omdat zij uit eigen ervaring weten wat je doormaakt. Er zijn meerdere lotgenotenplatformen waar je terecht kan. Google maar eens op iets als 'lotgenoten seksueel misbruik'. Wat betreft face to face lotgenotencontact zijn ook best veel initiatieven maar die zijn vaak plaatselijk. Je moet dan maar net het geluk hebben dat er iets bij jou in de buurt is.
blog 'de Schaamte voorbij', over de verwerking van seksueel misbruik


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten