Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2018 09:43

Marnix schreef:Oh nou ik heb ook geen ervaring met Mazda, alleen met Japanners in het algemeen, dat ze doorgaans net zo betrouwbaar zijn als Duitse auto’s maar wel goedkopers dus goede prijs-kwaliteitsverhouding. Zeker als je vergelijkt met Mercedes, Audi, BMW. Wat ik nooit zou kopen is een Franse auto, ik hoor daar zoveel drama-verhalen over... :-)

Maar ja iedereen kan een andere ervaring daarmee hebben, het blijft een soort van kansberekening ;-)

Ik heb 3 Fransen gereden, 2x Citroen C4 Cactus (1,5 jaar en de ander 3 maand) en 7 maand Peugeot 308. De Cactus bood echt wel waar voor zijn geld en de 308 vond ik heerlijk rijden. Maar goed, alles in de lease dus qua onderhoudt heb ik geen flauw idee wat het gekost heeft. Ik heb nog nooit aan de kant van de weg gestaan iig. Rij nu 6 maand in een Golf VII (afwachtende op mijn nieuwe leaseauto) en op zich rijdt dat ook wel prima. Vind hem enkel ondergemotoriseerd en de Turbo in samenwerking met de DSG wat nerveus. (1.0 TSI 116 PK met turbo en DSG).

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 20 jun 2018 10:58

Yoshi schreef:Heel veel plezier en veilige km er mee. :)


Dankje! Gaan hem nu oppikken en dan mag hij naar de garage voor groot onderhoud, nieuwe banden, opknapbeurt velgen en poedercoaten, zwarte folie voor de achterbumper (krassen door in- en uitladen koffers e.d).
Dan is hij helemaal weer klaar voorlopig ga ik van uit.
Oh ja, er zit ook nog een barstje in de voorruit maar die zit daar voorlopig nog wel even prima.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 20 jun 2018 13:35

Yoshi schreef:Ik heb 3 Fransen gereden, 2x Citroen C4 Cactus (1,5 jaar en de ander 3 maand) en 7 maand Peugeot 308. De Cactus bood echt wel waar voor zijn geld en de 308 vond ik heerlijk rijden. Maar goed, alles in de lease dus qua onderhoudt heb ik geen flauw idee wat het gekost heeft. Ik heb nog nooit aan de kant van de weg gestaan iig. Rij nu 6 maand in een Golf VII (afwachtende op mijn nieuwe leaseauto) en op zich rijdt dat ook wel prima. Vind hem enkel ondergemotoriseerd en de Turbo in samenwerking met de DSG wat nerveus. (1.0 TSI 116 PK met turbo en DSG).

Ondergemotoriseerd ligt niet echt aan het fabrikaat, maar meer aan degene die hem indertijd besteld heeft.
Ze moeten wel met ondergemotoriseerde auto's komen, om het gemiddelde aan de milieueisen te laten voldoen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2018 14:12

Ligt er ook aan hoe je rijdt, wat je gewend bent en ermee wil. Ik vind 1300/1400 cc meer dan genoeg voor een gemiddeld zware auto. Je hebt echt niet meer nodig, zeker niet in Nederland tenzij je vaak met een aanhanger rijdt. Maar als je altijd veel meer power hebt gehad kan ik me voorstellen dat get als ondergemotoriseerd voelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 20 jun 2018 23:07

Marnix schreef:Ligt er ook aan hoe je rijdt, wat je gewend bent en ermee wil. Ik vind 1300/1400 cc meer dan genoeg voor een gemiddeld zware auto. Je hebt echt niet meer nodig, zeker niet in Nederland tenzij je vaak met een aanhanger rijdt. Maar als je altijd veel meer power hebt gehad kan ik me voorstellen dat get als ondergemotoriseerd voelt.

Daar heb je gelijk in.
Zodra je echter in berggebieden komt is extra vermogen wel fijn.
Zeker voor een caravan is een beetje inhoud (2l) wel fijn.
Beter dan een klein blok met veel vermogen uit de turbo.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2018 07:21

Klopt. Als ik in Noorwegen zou wonen zou ik ook wel een iets sterkere motor kiezen maar die 4 weken perjaar dat ik met de auto in het buitenland bent kom ik wel door. De Jazz trekt het in de bergen prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2018 07:56

Marnix schreef:Klopt. Als ik in Noorwegen zou wonen zou ik ook wel een iets sterkere motor kiezen maar die 4 weken perjaar dat ik met de auto in het buitenland bent kom ik wel door. De Jazz trekt het in de bergen prima.

Mijn vorige Audi (A4) wat uitgerust met een 1.6.
Op vakantie met een klein bagagewagentje kwam ik in de ardennen al vermogen tekort.
Dan zakten we qua snelheid terug naar 80 ofzo.
Bovendien gaat hij dan echt slurpen, als hij echt op de top van zijn vermogen draait.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2018 09:39

Tja de onze gaat ook niet heel hard omhoog tenzij we hem veel toeren laten maken maar hij trekt het prima. En met 80 kom je ook wel boven. Blijft een kwestie van opwegen van kosten en baten wat mij betreft. Als je 3 weken per jaar wat bergen of heuvels hebt is het allicht goedkoper om dan te accepteren dat je iets minder hard kan ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2018 10:15

Marnix schreef:Tja de onze gaat ook niet heel hard omhoog tenzij we hem veel toeren laten maken maar hij trekt het prima. En met 80 kom je ook wel boven. Blijft een kwestie van opwegen van kosten en baten wat mij betreft. Als je 3 weken per jaar wat bergen of heuvels hebt is het allicht goedkoper om dan te accepteren dat je iets minder hard kan ;-)

deels mee eens.
Je zou aan de andere kant namelijk ook niet de eerste zijn die zijn motor opblaast omdat de caravan toch de helling op moest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2018 15:53

Uiteraard, als je een caavan hebt moet je auto die wel kunnen trekken, anders mag je er in veel landen niet eens mee rijden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2018 09:24

Marnix schreef:Uiteraard, als je een caavan hebt moet je auto die wel kunnen trekken, anders mag je er in veel landen niet eens mee rijden.

Dat gaat over het remvermogen, niet over het motorvermogen.
Het remvermogen is ook datgene wat in je kentekenbewijs vermeld staat.
Als je daar overheen gaat ben je ook in Nederland strafbaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 26 jun 2018 12:46

Om die reden rijden we ook een diesel, s-max. 2.0 liter met 140PK en wat belangrijker is: 320Nm. Geen enkel probleem om volgeladen met een vouwwagen erachter de Ardennen en Vogezen door te komen. :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2018 08:08

Katlheen schreef:Om die reden rijden we ook een diesel, s-max. 2.0 liter met 140PK en wat belangrijker is: 320Nm. Geen enkel probleem om volgeladen met een vouwwagen erachter de Ardennen en Vogezen door te komen. :mrgreen:

Da's een leuk Koppel...
Overigens: Koppel vermenigvuldigd met toerental (of liever: hoeksnelheid) is vermogen.
Dit hooudt dus in dat je vermogen vooral bij lage toeren beschikbaar is
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Katlheen » 29 jun 2018 08:52

Klopt, bij diesel ligt het het koppel doorgaans hoger en vooral: dat heb je al bij een laag toerental! Ik had hiervoor een Ford s-max 2.0 liter op benzine, die had weliswaar 5pk meer dan mijn huidige diesel, maar een koppel van 190Nm. En dat merk ik nu wel met die diesel, het is een Tdci, die is sneller weg en trekt veel beter door.
Een diesel kan interessant zijn als je redelijk naar het break even punt gaat tov benzine en je hebt bijvoorbeeld een caravan of vouwwagen. Dan is het wel lekker om extra vermogen te hebben als je op vakantie gaat en je moet ermee door de heuvels/bergen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2018 12:04

Tesla Roadster, 100 km/h in 1,9 seconden :-)

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten