Krachten in de natuur

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Krachten in de natuur

Berichtdoor Chaya » 02 aug 2017 15:40

Op de site van de Telegraaf zit ik net een animatie te bekijken over een tsunami die plaats had in juni in Groenland.
Niets over gelezen of gehoord in het nieuws, omdat er maar enkele doden te betreuren zijn??
Er was een aardverschuiving geweest, een stuk rots was in zee gevallen - zoals wel vaker in dat gebied - maar nu bracht dit een tsunami teweeg met een golf van 90 meter. :shock: Zoals de voice over zei.
Negentig meter, bestaat dit?
En moet de zee daar niet heel erg diep voor zijn en is die dat ook bij Groenland?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Krachten in de natuur

Berichtdoor pindas83 » 05 aug 2017 09:31

Chaya schreef:Op de site van de Telegraaf zit ik net een animatie te bekijken over een tsunami die plaats had in juni in Groenland.
Niets over gelezen of gehoord in het nieuws, omdat er maar enkele doden te betreuren zijn??
Er was een aardverschuiving geweest, een stuk rots was in zee gevallen - zoals wel vaker in dat gebied - maar nu bracht dit een tsunami teweeg met een golf van 90 meter. :shock: Zoals de voice over zei.
Negentig meter, bestaat dit?
En moet de zee daar niet heel erg diep voor zijn en is die dat ook bij Groenland?


Ach Chaya, laat je toch niet in met die sensatiebeluste en wereldgelijkvormige Telegraaf. Houd het liever bij het RD of
het Indiase TV5 welke ik ook kan aanbevelen! Die laatste zonder dit filmje van de 'tsunami' uit. Hier is duidelijk te zien dat de golf geen 90m hoog, 90cm komt meer in de buurt.

https://m.youtube.com/watch?v=BtdOMo6D-wM

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Krachten in de natuur

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2017 10:04

Wat ik ervan begrijp is dit.

Tsunami's ontstaan wanneer diep in de oceaan een zeebeving optreedt en een van de tektonische platen een klein stukje 'omhoog wipt', een paar centimeter. De kolom water van de bodem tot aan het oppervlak wordt dus dat kleine stukje omhoog geduwd. Als de golf die dan ontstaat ondieper water doorkruist, wordt de golf groter omdat de stijgende bodem de golf' tegenwerkt en verder omhoog duwt.

Plaatje hier

Of 90 meter realistisch is, weet ik niet, maar op een gegeven moment maakt het weinig meer uit, lijkt me. Ik bedoel, hoeveel verschil merk je aan een golf van 50 tegenover een van 40 meter?

Even gekeken, en in 1958 werd Alaska getroffen door een tsunami van 500(!) meter, maar het hangt dus allemaal af van de beginomstandigheden en de kustlijnvorm.


Verder in het algemeen zijn de krachten in de natuur natuurlijk (haha) nauwelijks voorstelbaar. De energie die vrijkomt wanneer een volledige tektonische plaat een centimeter verschuift, de krachten die de Hymalaya's verder omhoog duwt, cyclonen die auto's optillen en kilometers verder weer neerkwakken, de grootste vulkaanuitbarstingen.

En dan blijf je nog lekker op Aarde. Als je verder kijkt, naar wat er op andere planeten of in sterren allemaal gebeurt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Krachten in de natuur

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2017 13:12

Mortlach schreef:Of 90 meter realistisch is, weet ik niet, maar op een gegeven moment maakt het weinig meer uit, lijkt me. Ik bedoel, hoeveel verschil merk je aan een golf van 50 tegenover een van 40 meter?

Nee, 12 meter is al giga. Maar 90 mtr leek mij nogal onwaarschijnlijk.
Volgens wiki is de hoogste monstergolf ooit gemeten in de Golf van Biskaje, 26 meter. Maar dat was geen tsunami.
Na de tsunami op 2e kerstdag 2004 hebben we heel veel informatie gekregen via allerlei media.
Als je de echte beelden ziet, zie je dat veel mensen niet door hadden wat er gebeurde. Het water trok zich terug, en mensen liepen dus de zeebodem op. Kennelijk realiseerden ze zich niet dat al dat water ook weer terug komt, en meer.
Mortlach schreef:Verder in het algemeen zijn de krachten in de natuur natuurlijk (haha) nauwelijks voorstelbaar.

Nee en met het menselijk brein amper te vatten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten