Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 12:39

StillAwake schreef:ik noemde Pim Pam Pet niet, maar Pim Pam Smurf.
Een variant waarbij je altijd de S draait, en het geode antwoord altijd Smurf is...


Weet je, dat scenario is zo bizar dat je daar zelf het antwoord op mag bedenken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 12:46

Mortlach schreef:Weet je, dat scenario is zo bizar dat je daar zelf het antwoord op mag bedenken.

Ik heb het zelf niet bedacht, het komt uit de strip Dirkjan.
Ik weet alleen niet of het nu een spel is (lijkt me volgens jouw definitie niet) of een sport (kan ik me dan ook weer weinig bij voorstellen...

Sowieso kom je dan in een grijs gebied, maakt het mogelijk kapot gaan van de versnellingsbak Formule 1 een spel?

Qua spelletjes doen wij heel weinig thuis (hoewel ik mijn zoon momenteel leer schaken), omdat de oudste totaal niet tegen zijn verlies kan, en om na elk spelletje een stukadoor te laten komen verveelt ook al snel...

Regenwormen is wel een leuke Yathzee-variant (maar geen bordspel), en spellen als Risk en Stratego (hoewel dat laatste dan ook weer onder de Mortlachiaanse sporten gerekend dient te worden) blijf ik ook erg waarderen.
Ellende is alleen dat je met zijn allen tegelijk zin in een spel moet hebben, en dat komt bij ons thuis zelden voor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 13:58

StillAwake schreef:Ik heb het zelf niet bedacht, het komt uit de strip Dirkjan.
Ik weet alleen niet of het nu een spel is (lijkt me volgens jouw definitie niet) of een sport (kan ik me dan ook weer weinig bij voorstellen...


Ja, ik zag het en ik kende het ook wel; maar het moge jou natuurlijk ook duidelijk zijn dat het een met opzet absurde verdraaiing is voor humoristisch effect. Niet echt iets waar ik dan verder serieus op in hoef te gaan.

Sowieso kom je dan in een grijs gebied, maakt het mogelijk kapot gaan van de versnellingsbak Formule 1 een spel?


Nee, want die willekeur is niet "ingebouwd" in de regels. Dat lijkt me volkomen helder en totaal niet grijs.

Qua spelletjes doen wij heel weinig thuis (hoewel ik mijn zoon momenteel leer schaken), omdat de oudste totaal niet tegen zijn verlies kan, en om na elk spelletje een stukadoor te laten komen verveelt ook al snel...


Ja, daar zou ik ook slecht tegen kunnen, hoewel het een kwestie van oefenen is en hen de juiste mentale houding aan het verstand peuteren. Als je zo ver bent dat iemand met stukken gooit, dan zou ik inderdaad ook zeggen dat ik nooit meer een spel met hen zou spelen. (simpele oplossing: kind wil graag spel spelen -> kind moet ophouden met gooien. Heerlijk als ze het zelf in de hand hebben.)

Regenwormen is wel een leuke Yathzee-variant (maar geen bordspel), en spellen als Risk en Stratego (hoewel dat laatste dan ook weer onder de Mortlachiaanse sporten gerekend dient te worden) blijf ik ook erg waarderen.
Ellende is alleen dat je met zijn allen tegelijk zin in een spel moet hebben, en dat komt bij ons thuis zelden voor...


Je mag het best verruimen tot dobbel-/kaart-/letter-/etc-spellen hoor. Dat je allemaal tegelijkertijd zin in iets moet hebben, gaat natuurlijk voor alles op. Maar het is wel bekend, soms spelen we hier tijden niks omdat tv kijken nu eenmaal minder inspanning kost.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Bordspel topic

Berichtdoor MissF » 30 jun 2017 17:47

Ik speelde vroeger héél erg veel spelletjes met mijn moeder. We konden echt dagen samen Monopoly spelen :D
Tegenwoordig komen mijn broertje en wat vrienden bijna elke zondag bij hen om spelletjes te doen. Dan ben ik soms jaloers, dat ik niet meer daar woon :mrgreen: en op zondag mijn gezin achterlaten om daar spelletjes te gaan doen, dat gaat me toch te ver ;)

Maar het leuke is wel dat mijn oudste zoon op een leeftijd komt dat hij spelletjes leuk gaat vinden. Of tenminste, de spelletjes die ik ook leuk vind. We spelen af en toe Monopoly, en met mijn man speelt hij in het weekend vaak Risk. En sinds kort doen we ook Kolonisten, we hebben alleen het basisspel.

Mijn man wil graag een keer Ticket to Ride voor zijn verjaardag. Maar het is best prijzig. Kun je dat ook samen doen? En zijn uitbreidingen al meteen nodig? Er is hier vast ervaring.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 17:52

Ticket to Ride is een absolute aanrader voor het hele gezin. Qua complexiteit ligt het wel veel dichter bij Kolonisten dan bij Risk, dus als hij een strategisch spel verwacht, dan is het dat dus niet. Wel een beetje, maar niet zo als Risk in ieder geval. Maar het is wel heel erg leuk. Het basisspel is alles wat je nodig hebt (Europese kaart dus Ticket to Ride Europe). Ik zie trouwens net pas dat er veel meer uitbreidingen zijn dan ik dacht. Leuk, maar die heb je dus totaal niet nodig. Prijs ligt zo rond 45 euro als ik het zo op internet zie. Om eerlijk te zijn heb je daar niet heel veel voor qua stukjes, maar ik vind het het wel waard.

Hier voor 35 euro, ik heb verder niet naar de site of verzendkosten gekeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Bordspel topic

Berichtdoor MissF » 01 jul 2017 08:15

Bedankt! Ik zie hem voor 32,95 bij bol.com. En als de uitbreidingen toch niet nodig zijn dan ga ik hem voor hem kopen voor tijdens de vakantie. Het kan ook met 2 mensen zag ik, dus dat is mooi.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2017 10:41

MissF schreef:Bedankt! Ik zie hem voor 32,95 bij bol.com. En als de uitbreidingen toch niet nodig zijn dan ga ik hem voor hem kopen voor tijdens de vakantie. Het kan ook met 2 mensen zag ik, dus dat is mooi.


Met meer is wel leuker, maar dat is eigenljk altijd wel het geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Bordspel topic

Berichtdoor jaccootje85 » 03 jul 2017 21:33

Hier zijn we nu in de fase voor spelletjes als Henk Haan, Bert Bever en Stef Stuntpiloot. Al snapt de kleine meid nog niet alle regeltjes bij de spelletjes, het is soms hilarisch! :lol:
Verder doen we ook memory, domino en kwartet. Maar het gebeurd nog niet zo vaak omdat de poppen vaak meer in trek zijn :mrgreen:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 22:10

jaccootje85 schreef:Hier zijn we nu in de fase voor spelletjes als Henk Haan, Bert Bever en Stef Stuntpiloot. Al snapt de kleine meid nog niet alle regeltjes bij de spelletjes, het is soms hilarisch! :lol:
Verder doen we ook memory, domino en kwartet. Maar het gebeurd nog niet zo vaak omdat de poppen vaak meer in trek zijn :mrgreen:

Nooit te oud voor Stef Stuntpiloot...
Geweldig spel, ook voor volwassenen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2017 18:29

Net een potje Ora & Labora gespeeld. Erg leuk qua mechanisme en strategie. Je runt een middeleeuwse klooster-economie en moet grondstoffen verzamelen en omzetten in waardevolle producten en je dorpjes laten groeien.

Je kunt elkaar een beetje dwarszitten, maar niet op een vervelende manier omdat je gebruik kunt maken van de gebouwen van je tegenstanders. Dat voorkomt dat iemand de bakkerij bouwt en de rest er dan geen toegang meer toe heeft. Er lijken tal van manieren om punten te scoren en dat nodigt uit tot vaak herspelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2017 17:14

cornelia77 schreef:Jess: op youtube staan filmpjes met speluitleg. Bijvoorbeeld van speelzolder. Vaak helpt dat ook wel. Of inderdaad een keer spelen met iemand die het spel kent.

Puerto Rico is idd ook een mooi spel. Alleen altijd zo jammer dat ik er niet doorheen mag praten van de medespelers. Dat maakt dat ik niet altijd zin heb in dergelijke spellen en dan liever kies voor een potje regenwormen...


Als je nog een hilarisch klein kaartspelletje zoekt: Beverbende. Daar kun je elkaar heerlijk dwarsliggen, zonder dat je huwelijk meteen sneuvelt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Cestmoi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 dec 2017 09:29

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Cestmoi » 21 dec 2017 13:46

Bordspellen, leuk! Zijn wij ook groot fan van, kan niet wachten tot de kinderen groot genoeg zijn om mee te kunnen gaan doen...
Ticket to Ride is altijd een favoriet geweest, maar hebben we inmiddels wat te vaak gespeeld, dus dat staat alweer een tijdje in de kast. Vorig jaar twee spellen gekregen bij een speciale gelegenheid. Delphi en Kingdom builder.

Ik ben ze allebei nog niet tegengekomen in dit topic, dus ff een korte omschrijving.

Delphi is een spel met ontieglijk veel onderdelen. De eerste keer dat we het erbij pakten, zijn we alleen maar aan de spelregels toegekomen en niet aan het daadwerkelijke spel. Gelukkig is het spel met symbolen erg goed aangeduid, zodat je - als je alle opties een beetje snapt - het al snel kan spelen.
Je acties tijdens een beurt worden bepaald door drie kleuren-dobbelstenen die je gooit. Zo vaar je over de Griekse zee om offers en standbeelden te verzamelen en ergens anders weer af te leveren, om monsters te verslaan en om steden te ontdekken. Twaalf opdrachten in totaal. Als je alles voltooid hebt, vaar je weer terug naar het beginpunt. De eerste die daar is, met 12 voltooide opdrachten, heeft gewonnen.
Met twee spelers ligt de "moeilijkheid" voornamelijk op het vlak welke volgorde van je opdrachten het meest gunstig is, omdat er zo'n veelvoud is aan opdrachten en mogelijkheden. Met meer spelers in het spel kun je elkaar beter dwarszitten en komt ook die tactiek om de hoek kijken.
Een leuk spel, maar iets te statisch om weken aaneen te spelen. De variatie is er snel uit, zeker met z'n tweetjes. Met meerdere spelers en dus de mogelijkheid elkaar dwars te zitten, komt er meer variatie in.
https://www.youtube.com/watch?v=N4j7nhWI6Ew filmpje van zo'n 12 minuten met snelle uitleg.

Kingdom builder is een eenvoudiger spel qua opzet, maar is per spel veel gevarieerder. Er zijn wederom veel opties, maar die worden niet elke keer gebruikt, zodat in opzet elk spel totaal anders kan zijn dan het vorige. Er wordt een land opgebouwd uit vier grote tegels en tijdens de beurten moet je steeds meer grond claimen door er huisjes op te bouwen - wel aan de hand van specifieke bouwregels natuurlijk. Per spel zijn er drie specifieke opdrachten waar je je aan moet houden wil je overwinningspunten behalen, goud. De ene keer is het belangrijk om horizontaal zoveel mogelijk te bouwen, de andere keer juist diagonaal. Soms wordt je uitgedaagd zoveel mogelijk huisjes naast elkaar te bouwen, terwijl een andere opdracht je er juist toe dwingt je huisjes zo verspreid mogelijk neer te zetten. En ja, deze opdrachten die elkaar bijten kunnen tegelijkertijd in het spel zijn... Er komt dus al snel meer tactiek bij kijken dan bij Delphi en ook met twee spelers zit je elkaar al meer dwars.
Daarbij heeft Kingdom Builder - wat dus toch al gevarieerd is - al een aantal uitbreidingen die nog meer variatie bieden. Dus duidelijk een spel dat je - als het je te pakken heeft - makkelijk avonden aaneen kan spelen, zonder dat je ook maar 1x hetzelfde potje speelt.
https://www.youtube.com/watch?v=C9cR9x9_1Lg Een Engels filmpje bij deze... Heel helder uitgelegd, beter dan in de Nederlandse variant (imho)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Chaya » 01 jan 2018 13:20

De logés hadden een paar bordspellen meegenomen.
Heel erg leuk vond ik Escaperoom, wat we gistermiddag gespeeld hebben. Je moet goed licht hebben om de (soms verborgen) codes te kunnen ontcijferen.
Gisteravond hebben we Terra gespeeld. Best moeilijk! Maar met goed antwoord gokken soms, kom je ook een heel eind.
Ik houd van spellen, maar het moet wel uitdaging geven. Hetzij met taal, hetzij met algemene kennis.
Vanmiddag staat de sjoelbak op de planning, ik heb de baan al gladgepoetst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Bordspel topic

Berichtdoor mona » 01 jan 2018 14:14

Chaya schreef:Vanmiddag staat de sjoelbak op de planning, ik heb de baan al gladgepoetst.


Wij sjoelen altijd één keer per jaar, op vijf december.
Geweldig leuk is het. Zelfs de kleinsten doen mee!
Mijn man doet altijd stoer dat het "ouderwets" is, maar als er iemand fanatiek is, is hij het wel. :lol:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2018 17:12

Afbeelding

Al mijn bordspellen (geloof ik) bij elkaar. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten