Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 16 jun 2018 18:30

=P~
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Yoshi » 16 jun 2018 19:53

X-Wing, love it. Smallworld is ook erg leuk.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 28 feb 2020 23:19

Mortlach! Kom je binnenkort mijn nieuwste aanwinst eens bij me spelen? :-)
Een van de beste bordspellen die ik in mijn arsenaal heb!

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2020 14:29

O, man, verleid me niet, want ik ben ik staat zo op het vliegtuig te stappen. A Feast for Odin staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Uwe Rosenberg is een geweldige ontwerper en ik heb zijn absoluut sublieme Ora & Labora hier zelf in de kast staan. Als je je mening over Feast uitgebreider wilt delen, dan ben ik een en al oor.

Een ander spel waar Uwe aan heeft meegewerkt is Lowlands, waar je een Nederlandse schapenboer bent die schapen hoedt en tegelijkertijd een dijk moet bouwen tegen het opkomende water. Concurreert met Feast om de topplek op mijn lijstje momenteel.

Ik ben me door het archief van het bordspellenkanaal Shut Up & Sit Down aan het werken; een groepje recensenten die hun enthousiasme heel goed weten over te brengen. Soms hebben ze een spel dat ze afraden of waar ik geen interesse in heb, maar 75% van de spellen die ze bespreken gaan op de lijst.

Mijn laatste aanwinst is Mysterium, een soort omgekeerde Cluedo. Een speler is de geest van iemand die een eeuw geleden is vermoord en de andere spelers zijn mediums die de moord proberen op te lossen. De geest geeft hints door een soort 'droomkaarten' toe te spelen die de onderzoekers dan moeten interpreteren, maar die kaarten zijn ontzettend vaag en bevatten veel elemenen die de hint zouden kunnen zijn. De geest mag niet spreken tijdens het spel. Zo speelde mijn vrouw laatst de geest en gaf ze een kaart waarop onder andere een pluizig beestje als hint dat de barbier de dader was met als redenatie dat dat dier naar de kapper moest. Echt heel interessant en uniek in de gameplay.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 29 feb 2020 19:22

Mortlach schreef:O, man, verleid me niet, want ik ben ik staat zo op het vliegtuig te stappen.
Gewoon komen! :D

Mortlach schreef:A Feast for Odin staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Uwe Rosenberg is een geweldige ontwerper en ik heb zijn absoluut sublieme Ora & Labora hier zelf in de kast staan. Als je je mening over Feast uitgebreider wilt delen, dan ben ik een en al oor.
Ik houd van nadenkspellen waar je echt even goed voor gaat zitten; zijn Agricola vind ik bijvoorbeeld ook leuk. Persoonlijk vind ik Een Feest voor Odin wel leuker, wat denk ik onder andere komt doordat ik het nog niet zo lang heb en dus nog niet zo vaak gedaan heb. In tegenstelling tot Agricola heb je niet steeds het gevoel dat het nét niet lukt. Ik maak bij aanvang altijd allemaal leuke plannen, maar het is heel moeilijk om ze ten uitvoer te brengen. :P Puerto Rico vind ik ook leuk, en wat Puerto Rico en Agricola gemeen hebben is dat je je tegenstander goed kunt stangen en dwarszitten. Dat is bij Een Feest voor Odin wat minder het geval.

Het ziet er verder subliem uit: mooie houten figuurtjes en uitgebreide spelregels én een almanak met achtergrondinformatie. Je komt relatief vaak aan de beurt (een vergelijkbaar systeem als Agricola), wat het wachten niet zo lang maakt (i.t.t. bijv. Kolonisten van Catan of Hoogspanning). De spelmechaniek is leuk en origineel. De invloed van geluk is iets groter dan bijvoorbeeld bij Puerto Rico, vergelijkbaar met Agricola maar duidelijk kleiner dan Kolonisten van Catan. Het implementeren van het puzzelmechanisme van Patchwork in dit spel maakt het leuk om te puzzelen: je moet namelijk allerlei voorwerpen vergaren en die passen op je spelbord om zo punten te scoren (eigenlijk minpunten weg te werken) en bonussen vrij te spelen. Bovendien zijn de meeste voorwerpen op te waarderen, wat een extra dimensie aan het spel toevoegt - maar ook het aantal keuzemogelijkheden verder vergroot. Verder spreekt het geschiedenisthema me aan - daar is Uwe Rosenberg sowieso goed mee - en kun je het ook met minder dan drie spelers spelen (i.t.t. alle hierboven genoemde spellen uitgezonderd Patchwork).

Echt grote nadelen of minpunten heb ik nog niet gevonden. Een paar kleinere dingetjes: het spel is de eerste keren dat je het speelt nogal overweldigend omdat er zóveel keuzen te maken zijn. Het idee is namelijk dat je je Vikingen inzet - vergelijkbaar met Agricola - maar er zijn meer dan dertig hokjes waar je uit kunt kiezen en dan zijn er ook nog acties die je kunt uitvoeren zónder een hokje te kiezen. Evenals Agricola is het ook lastig om iemand die voor staat echt goed dwars te zitten (maar misschien moet ik het nog wat vaker spelen om dat beter door te krijgen). Verder zijn de muntstukken nogal klein, terwijl je die wel op je spelbord moet inpassen. ALs je even niet uitkijkt en het haar van de vrouwelijke wederhelft even over de tafel heen beweegt wordt alles zo van je bord geveegd.

Mijn eindoordeel is dat dit - iig op dit moment - het leukste spel mijner huidige verzameling is.

Meld het even wanneer je weer in Nederland bent! Dan nodig ik je uit voor een potje!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2020 20:52

Pcrtje schreef:Gewoon komen! :D

Ik houd van nadenkspellen waar je echt even goed voor gaat zitten; zijn Agricola vind ik bijvoorbeeld ook leuk. Persoonlijk vind ik Een Feest voor Odin wel leuker, wat denk ik onder andere komt doordat ik het nog niet zo lang heb en dus nog niet zo vaak gedaan heb. In tegenstelling tot Agricola heb je niet steeds het gevoel dat het nét niet lukt. Ik maak bij aanvang altijd allemaal leuke plannen, maar het is heel moeilijk om ze ten uitvoer te brengen. :P Puerto Rico vind ik ook leuk, en wat Puerto Rico en Agricola gemeen hebben is dat je je tegenstander goed kunt stangen en dwarszitten. Dat is bij Een Feest voor Odin wat minder het geval.


Mocht je Ora & Labora ergens een keer zien, koop het dan direct. Zo te lezen zal ook dat spel prima bevallen.

Het ziet er verder subliem uit: mooie houten figuurtjes en uitgebreide spelregels én een almanak met achtergrondinformatie. Je komt relatief vaak aan de beurt (een vergelijkbaar systeem als Agricola), wat het wachten niet zo lang maakt (i.t.t. bijv. Kolonisten van Catan of Hoogspanning). De spelmechaniek is leuk en origineel. De invloed van geluk is iets groter dan bijvoorbeeld bij Puerto Rico, vergelijkbaar met Agricola maar duidelijk kleiner dan Kolonisten van Catan. Het implementeren van het puzzelmechanisme van Patchwork in dit spel maakt het leuk om te puzzelen: je moet namelijk allerlei voorwerpen vergaren en die passen op je spelbord om zo punten te scoren (eigenlijk minpunten weg te werken) en bonussen vrij te spelen. Bovendien zijn de meeste voorwerpen op te waarderen, wat een extra dimensie aan het spel toevoegt - maar ook het aantal keuzemogelijkheden verder vergroot. Verder spreekt het geschiedenisthema me aan - daar is Uwe Rosenberg sowieso goed mee - en kun je het ook met minder dan drie spelers spelen (i.t.t. alle hierboven genoemde spellen uitgezonderd Patchwork).


Kolonisten is een van de weinige spellen die ik gewoon weiger te spelen. Laatst toevallig nog eens een keer bij vrienden gespeeld. Die hebben kids die er dol op zijn en ik wilde de kwaadste niet zijn, dus vooruit maar. En nu weet ik dus weer precies waarom ik zo'n hekel heb aan dat spel.

Hoogspanning, is dat "Power Grid'? Dat staat ook op de lijst :-)

Echt grote nadelen of minpunten heb ik nog niet gevonden. Een paar kleinere dingetjes: het spel is de eerste keren dat je het speelt nogal overweldigend omdat er zóveel keuzen te maken zijn. Het idee is namelijk dat je je Vikingen inzet - vergelijkbaar met Agricola - maar er zijn meer dan dertig hokjes waar je uit kunt kiezen en dan zijn er ook nog acties die je kunt uitvoeren zónder een hokje te kiezen. Evenals Agricola is het ook lastig om iemand die voor staat echt goed dwars te zitten (maar misschien moet ik het nog wat vaker spelen om dat beter door te krijgen). Verder zijn de muntstukken nogal klein, terwijl je die wel op je spelbord moet inpassen. ALs je even niet uitkijkt en het haar van de vrouwelijke wederhelft even over de tafel heen beweegt wordt alles zo van je bord geveegd.


Ora & Labora is ook zo'n spel met oneindige permutaties om punten te scoren.

Mijn eindoordeel is dat dit - iig op dit moment - het leukste spel mijner huidige verzameling is.

Meld het even wanneer je weer in Nederland bent! Dan nodig ik je uit voor een potje!


Dat zal ik zeker doen, maar dat kan wel eventjes gaan duren, ben ik bang.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 29 feb 2020 20:56

Hier trouwens de SU&SD-recensie van A Feast for Odin

https://www.youtube.com/watch?v=KQDxV3hAfic&t=538s
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2020 14:09

Mortlach schreef:Mocht je Ora & Labora ergens een keer zien, koop het dan direct. Zo te lezen zal ook dat spel prima bevallen.
Ik heb er al veel van gehoord!

Mortlach schreef:Kolonisten is een van de weinige spellen die ik gewoon weiger te spelen. Laatst toevallig nog eens een keer bij vrienden gespeeld. Die hebben kids die er dol op zijn en ik wilde de kwaadste niet zijn, dus vooruit maar. En nu weet ik dus weer precies waarom ik zo'n hekel heb aan dat spel.
Is het vanwege het geluksgehalte? Ik vind het op zich nog meevallen: liever dit dan bijvoorbeeld Risk of Monopolie. Overigens speel ik het eigenlijk altijd met uitbreidingen zoals Steden en Ridders, want anders is het me te saai. ;-) Het is wel een spel waarbij je veel verschillende mensen (zoals schoonmoeder en jonge kinderen) aan tafel kunt krijgen, dus ik speel dit (en spellen als Risk) ook voor de gezelligheid.

Mortlach schreef:Hoogspanning, is dat "Power Grid'? Dat staat ook op de lijst :-)
Klik hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2020 16:17

Pcrtje schreef:Ik heb er al veel van gehoord!

Is het vanwege het geluksgehalte? Ik vind het op zich nog meevallen: liever dit dan bijvoorbeeld Risk of Monopolie. Overigens speel ik het eigenlijk altijd met uitbreidingen zoals Steden en Ridders, want anders is het me te saai. ;-) Het is wel een spel waarbij je veel verschillende mensen (zoals schoonmoeder en jonge kinderen) aan tafel kunt krijgen, dus ik speel dit (en spellen als Risk) ook voor de gezelligheid.

Klik hier.


Stuurde je me nou net google instructies? Brutale aap! :-)

Wat Catan betreft, dat heeft zo veel problemen, waaronder inderdaad het geluksgehalte, maar dat is niet het enige. Een ander probleem is dat je als speler volledig kunt worden ingebouwd zodat je letterlijk niets meer kunt doen behalve grondstoffen voor anderen genereren. Daarnaast heeft het enorm last van "break away leader syndrome"; als je eenmaal een voorsprong hebt, is het zo goed als onmogelijk voor anderen om die voorsprong in te lopen omdat je méér grondstoffen krijgt als je voorop ligt. Het enige wat je echt kunt doen is de rover gebruiken, maar dan voelt de leider weer alsof iedereen de pik op hem/haar heeft en echt effectief is het verder niet.

Het is inderdaad wel heel erg toegankelijk en heeft bordspellen 'main stream' gemaakt; volgens mij was het een van de eerst 'moderne' bordspellen en alleen wat dat betreft al is het een 'belangrijk' spel; maar net als sommige klassieke spellen die maar niet weg willen gaan is het daarom niet automatisch ook een goed spel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2020 18:31

Mortlach schreef:Stuurde je me nou net google instructies? Brutale aap! :-)
Tja, als jij googlebare vragen stelt... 8)

Mortlach schreef:Wat Catan betreft, dat heeft zo veel problemen, waaronder inderdaad het geluksgehalte, maar dat is niet het enige. Een ander probleem is dat je als speler volledig kunt worden ingebouwd zodat je letterlijk niets meer kunt doen behalve grondstoffen voor anderen genereren. Daarnaast heeft het enorm last van "break away leader syndrome"; als je eenmaal een voorsprong hebt, is het zo goed als onmogelijk voor anderen om die voorsprong in te lopen omdat je méér grondstoffen krijgt als je voorop ligt. Het enige wat je echt kunt doen is de rover gebruiken, maar dan voelt de leider weer alsof iedereen de pik op hem/haar heeft en echt effectief is het verder niet.
Ja, dat snap ik. Dit zijn ook de dingen waar ik me aan stoor als ik het speel. Met o.a. Steden en Ridders zijn de problemen wel kleiner, hoewel de ontwikkelingskaarten wel grote effecten op het spel kunnen hebben. Het basisspel eindigt bij ons vaak met een duidelijke winnaar, terwijl het met Steden en Ridders regelmatig superspannend is.

Mortlach schreef:Het is inderdaad wel heel erg toegankelijk en heeft bordspellen 'main stream' gemaakt; volgens mij was het een van de eerst 'moderne' bordspellen en alleen wat dat betreft al is het een 'belangrijk' spel;
Eens. En omdat het centrale thema niet vechten en elkaar uitschakelen is maar het drijven van handel, 'voelt' het spel ook prettiger om te spelen. Nouja, in ieder geval voor mij. Maar volgens mij was dit juist Teubers initiële idee: een spel ontwerpen dat ook interessant is voor niet-krijgers en vrouwen.

Mortlach schreef:maar net als sommige klassieke spellen die maar niet weg willen gaan is het daarom niet automatisch ook een goed spel.
Dit klinkt wel erg negatief. Zou je het echt een onvoldoende geven? Ik vind het daadwerkelijk leuker en uitdagender dan de andere 'traditionele' spellen, zoals Risk, Monopolie, Kwartet, Levensweg en wat dan ook.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2020 18:51

Pcrtje schreef:Tja, als jij googlebare vragen stelt... 8)


Dat heet een gesprek op gang houden :-)

Ja, dat snap ik. Dit zijn ook de dingen waar ik me aan stoor als ik het speel. Met o.a. Steden en Ridders zijn de problemen wel kleiner, hoewel de ontwikkelingskaarten wel grote effecten op het spel kunnen hebben. Het basisspel eindigt bij ons vaak met een duidelijke winnaar, terwijl het met Steden en Ridders regelmatig superspannend is.


Dat is goed om te weten. Ik zal het de mensen waarover ik het had aanbevelen.

Eens. En omdat het centrale thema niet vechten en elkaar uitschakelen is maar het drijven van handel, 'voelt' het spel ook prettiger om te spelen. Nouja, in ieder geval voor mij. Maar volgens mij was dit juist Teubers initiële idee: een spel ontwerpen dat ook interessant is voor niet-krijgers en vrouwen.


Ja, het is inderdaad een groot goed om de competitie wat uit de bordspellen te halen en het meer een gezellige ervaring te laten worden. Ik ben dan ook ontzettend fan van cooperatieve bordspellen - samen tegen het bord - Pandemic, Spirit Island, etc, hoewel daar soms ook wel weer nadelen aan kleven. Het is in ieder geval goed om de keus te hebben.

Dit klinkt wel erg negatief. Zou je het echt een onvoldoende geven? Ik vind het daadwerkelijk leuker en uitdagender dan de andere 'traditionele' spellen, zoals Risk, Monopolie, Kwartet, Levensweg en wat dan ook.


Ja, maar dat rijtje wat je opsomt, krijgt echt zware onvoldoendes van mij. Ik denk dat ik Catan net een 6je zou geven, puur omdat het een goed startersspel is en het de markt heeft opengebroken.

Ik ben vandaag toevallig jarig en heb mezelf maar getrakteerd op twee nieuwe bordspellen: Clank! in space en The Castle of Mad King Ludwig. Ik vind het originele Clank! erg leuk, dus meer daarvan zal vast ook bevallen en King Ludwig ben ik gewoon erg nieuwsgierig naar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2020 19:46

Mortlach schreef:Dat heet een gesprek op gang houden :-)
Oh. ;-) Misschien ben ik te autistisch.

Mortlach schreef:Ja, het is inderdaad een groot goed om de competitie wat uit de bordspellen te halen en het meer een gezellige ervaring te laten worden. Ik ben dan ook ontzettend fan van cooperatieve bordspellen - samen tegen het bord - Pandemic, Spirit Island, etc, hoewel daar soms ook wel weer nadelen aan kleven. Het is in ieder geval goed om de keus te hebben.
Coöperatief vind ik ook leuker, inderdaad. Maar als het tegen elkaar is - wat de meeste spellen in essentie toch zijn - is het naar mijn mening leuker als je elkaar niet continu moet bevechten of moet uitschakelen, maar dat kortstondige samenwerking ook winstgevend kan zijn. Catan heeft dat bijvoorbeeld in zich (en Steden en Ridders nog meer, omdat je samen moet werken om de aanvallende barbaren tegen te houden). Pandemie vond ik eigenlijk niet zo interessant, maar dat komt misschien ook omdat het thema me niet aanspreekt. :P Spirit island ken ik nog niet.

Mortlach schreef:Ja, maar dat rijtje wat je opsomt, krijgt echt zware onvoldoendes van mij. Ik denk dat ik Catan net een 6je zou geven, puur omdat het een goed startersspel is en het de markt heeft opengebroken.
Haha, grotendeels eens. Met uitbreidingen is Catan echter echt een goed spel geworden - naar mijn bescheiden mening.

Mortlach schreef:Ik ben vandaag toevallig jarig en heb mezelf maar getrakteerd op twee nieuwe bordspellen: Clank! in space en The Castle of Mad King Ludwig. Ik vind het originele Clank! erg leuk, dus meer daarvan zal vast ook bevallen en King Ludwig ben ik gewoon erg nieuwsgierig naar.
Gefeliciteerd! Deze spellen ken ik niet. Mocht ik ooit eens in Ierland komen, lijkt het me leuk om ze uit te komen proberen!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2020 20:01

Pcrtje schreef:Oh. ;-) Misschien ben ik te autistisch.


Precies autistisch genoeg :-)

Coöperatief vind ik ook leuker, inderdaad. Maar als het tegen elkaar is - wat de meeste spellen in essentie toch zijn - is het naar mijn mening leuker als je elkaar niet continu moet bevechten of moet uitschakelen, maar dat kortstondige samenwerking ook winstgevend kan zijn. Catan heeft dat bijvoorbeeld in zich (en Steden en Ridders nog meer, omdat je samen moet werken om de aanvallende barbaren tegen te houden). Pandemie vond ik eigenlijk niet zo interessant, maar dat komt misschien ook omdat het thema me niet aanspreekt. :P Spirit island ken ik nog niet.


Het samenwerkingsgenre heet "Euro"; ik weet ook niet waarom :-) Maar inderdaad, het strategisch samenwerken is een leuk element in sommige moderne spellen.
In Spirit Island ben je een natuurgeest (Water, Vulkaan, Bliksem, Aarde, etc) en probeer je de kolonisten van je eiland te schoppen voordat ze de boel voorgoed verwoesten. Elke geest heeft zo zijn eigen krachten en zwakheden en je moet goed samenwerken om alles voor elkaar te krijgen. De kolonisten zijn echt meedogenloos en overspoelen het eiland als je ze niet strategisch wegvaagt :-)

Haha, grotendeels eens. Met uitbreidingen is Catan echter echt een goed spel geworden - naar mijn bescheiden mening.

Gefeliciteerd! Deze spellen ken ik niet. Mocht ik ooit eens in Ierland komen, lijkt het me leuk om ze uit te komen proberen!


Ik zit tegenwoordig in Canada, Zuid-Ontario 2 uur van Toronto af. Vorig jaar nog maar eens een keer geëmigreerd, maar het bevalt hier tot nu toe stukken beter (en ja, zelfs tijdens de winter). Kom je hier ook wel eens? :-) Je bent van harte welkom in ieder geval!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2020 21:27

Mortlach schreef:Ik zit tegenwoordig in Canada, Zuid-Ontario 2 uur van Toronto af. Vorig jaar nog maar eens een keer geëmigreerd, maar het bevalt hier tot nu toe stukken beter (en ja, zelfs tijdens de winter). Kom je hier ook wel eens? :-) Je bent van harte welkom in ieder geval!
Okee! Dank voor de uitnodiging! Ik ben nog nooit Europa uit geweest en ik vlieg uit principe niet, dus de kans dat ik daar ooit naartoe ga is niet zo groot, maar mocht het er ooit van komen zal ik je uitnodiging graag aannemen! Waarom ben je nog een keer geëmigreerd?

Mortlach schreef:Het samenwerkingsgenre heet "Euro"; ik weet ook niet waarom :-) Maar inderdaad, het strategisch samenwerken is een leuk element in sommige moderne spellen.
'k Had er wel eens wat over gelezen, een onderscheid tussen Duits en Amerikaans of Euro(pees) en VS. Aan die kant van de oceaan gaat het natuurlijk over krachtmetingen en vechten enzo, terwijl wij aan deze kant diplomatieker polderen. Een buitengewoon treffend naamsonderscheid, naar mijn mening. 8)

Mortlach schreef:In Spirit Island ben je een natuurgeest (Water, Vulkaan, Bliksem, Aarde, etc) en probeer je de kolonisten van je eiland te schoppen voordat ze de boel voorgoed verwoesten. Elke geest heeft zo zijn eigen krachten en zwakheden en je moet goed samenwerken om alles voor elkaar te krijgen. De kolonisten zijn echt meedogenloos en overspoelen het eiland als je ze niet strategisch wegvaagt :-)
KLinkt interessant!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2020 21:54

Pcrtje schreef:Okee! Dank voor de uitnodiging! Ik ben nog nooit Europa uit geweest en ik vlieg uit principe niet, dus de kans dat ik daar ooit naartoe ga is niet zo groot, maar mocht het er ooit van komen zal ik je uitnodiging graag aannemen! Waarom ben je nog een keer geëmigreerd?


Het bleek dat de Ierse cultuur/mentaliteit niet zo heel goed bij ons paste. Plus dat het medische systeem op instorten staat en het onderwijssysteem uit de jaren '50 komt. Voor ons volwassenen niet echt een probleem, maar voor de kids echt wel. De gedachte onze jongste naar een Ierse school te moeten brengen en haar daar tot eenheidsworst te laten kneden... over mijn lijk! De oudste had ondertussen zo veel problemen op haar school ook dat ze niet meer ging en zodra het officieel mocht er helemaal mee zou stoppen. En dat leek ons natuurlijk geen goed idee. Hier in Canada is het nog steeds wel wat aanmodderen vanwege alle medische issues, maar ze gaat tenminste weer.

Hier klagen mensen ook wel over het medische systeem, maar dan hebben ze het over dat ze 6 weken moesten wachten voordat ze een specialist te spreken kregen. Daar moeten wij hard om lachen, want in Ierland kostte ons dat regelmatig 3 jaar. En als die specialist niks kon vinden, en je doorverwees naar de volgende specialist, weer 3 jaar. Verder is er in Ierland ook gewoon geen specialist voor de aandoening die mijn vrouw en oudste kind hebben - jongste heeft het hopelijk niet. Maar hier in Toronto is er gewoon een specialistische kliniek voor kinderen met deze aandoening! Alles onder een dak!

Ook het Ierse klimaat was lastig. Altijd vochtig, de winters zijn er lang en donker. Niet koud, maar wel nat en grijs. Van begin oktober tot begin maart grijs. En als ik 'nat' zeg, dan bedoel ik dus dat het water soms langs de muur binnen naar beneden liep. Er groeit ook altijd schimmel achter je kasten. Hier in Canada is het koud, maar door de sneeuw wel heel helder, en geen schimmel omdat het gewoon droog is.

Ierland is een fantastisch, schitterend land voor op (zomer)vakantie, maar ik zou er voor geen goud meer naar terug gaan. Ik was ook nog nooit Europa uit geweest voordat ik hier aankwam. :-)

Verder zijn mijn vrouw en twee dochters van geboorte al Canadese burgers, dus alleen ik hoefde maar een vergunning. Het was de keuze tussen Canada en Nederland, maar ik denk dat we hier een betere levenskwaliteit hebben - lekker veel ruimte en het leven is wat minder duur.

'k Had er wel eens wat over gelezen, een onderscheid tussen Duits en Amerikaans of Euro(pees) en VS. Aan die kant van de oceaan gaat het natuurlijk over krachtmetingen en vechten enzo, terwijl wij aan deze kant diplomatieker polderen. Een buitengewoon treffend naamsonderscheid, naar mijn mening. 8)

KLinkt interessant!


Duits is volgens mij net weer een ander genre dan Euro. In dat genre kun/moet je elkaar economisch echt dwarszitten terwijl Euro vaak meer cooperatief is. Maar inderdaad, de namen zijn behoorlijk goed gekozen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten