Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 28 jun 2017 10:02

Gerrard schreef:Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien :), met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.
Daar kan ik me ook helemaal in vinden!

Wat betreft Carcassonne, ik maak jullie af. 8) Ik heb dat spel járenlang online gespeeld bij AsoBrain. (Zie hier.)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gerrard
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2016 20:26

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Gerrard » 28 jun 2017 12:11

Bekende site :)
Heb daar veel kolonisten op gespeeld, maar daar zit toch te veel geluk in.
Kom maar op, ik durf de strijd wel aan :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 28 jun 2017 14:41

Mortlach schreef:Hier is de kickstarter pagina voor als je nieuwsgierig bent.

https://www.kickstarter.com/projects/st ... board-game


Wat zijn verder de memorabele van Refoweb(bers), geliefd of gehaat? Persoonlijk ben ik geen fan van Kolonisten van Katan, hoewel het wel een goed 'drempelspel' is; het neemt een positie in tussen de 'klassieke' bordspellen zoals monopolie en de zwik aan moderne spellen die tegenwoordig beschikbaar is. Ik ben zelf een groot fan van spellen waarbij je als spelers moet samenwerken tegen het bord, spellen zoals Mansion of Madness en Pandemic, bijvoorbeeld. Heerlijk, want geen concurrentie met elkaar, je wint of verliest allemaal samen, en dat is beter voor de sfeer is mijn ervaring.

Ik heb gisteren een dartbord voor mijn kinderen opgehangen.
Na het zien van dit topic vroeg ik me af: "Is darten een bordspel?"
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2017 19:21

StillAwake schreef:Ik heb gisteren een dartbord voor mijn kinderen opgehangen.
Na het zien van dit topic vroeg ik me af: "Is darten een bordspel?"


Het is niet de vraag of het een bord gebruikt, maar of het een spel is. In mijn ogen nee, want er is geen willekeurigheid ingebouwd. Het ligt enkel en alleen aan de vaardigheid van de speler of je wint of verliest. Wat dat betreft is het net als schaken eerder een sport dan een spel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2017 19:24

Gerrard schreef:Leuk topic! :)

Om te reageren op Pcrtje, Puerto Rico ken ik zeker en heb ik vaak gespeeld, ook online. Erg gaaf spel! Heb zelf ook veel spellen in de kast die regelmatig gebruikt worden: Agricola (met 2 uitbreidingen), Imperial, Revolution, La Citta, Madeira, Carcasonne, Rise of Empires, Alexander de Grote, In naam van de koning en Machiavelli. Ik speel regelmatig met vrienden. Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien :), met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.


Als ik dat lijstje zo eens bekijk, zou 1830: Railways & Robber Barons wel wat voor jou zijn.

Hier spelen we vanalles: Pandemic is erg leuk, Ticket to Ride, Mansion of Madness, Star Wars Tabletop (miniatuur scheepjes in een dogfight) en nu dus ook Dark Souls.

Een andere favoriet maar helaas niemand om mee te spelen is Bloodbowl. Een tabletop spel van Warhammer waar je een rugby team speelt. Dat is voor mij de ultieme balans aan tactiek/geluk. Er zit een hoop dobbelwerk in, maar de tactiek is net zorgen dat als je een rol niet haalt, niet je hele plan in duigen valt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 28 jun 2017 21:01

Ik heb een aantal keer de term "Klassiek" bordspel gebruikt, maar het is misschien niet voor iedereen duidelijk wat ik daarmee bedoel.

Als je bij klassieke bordspellen aan zaken als Risk, Monopolie, Levensweg als je echt wilt, denkt, klopt dat wel, maar ook een relatief jong spel zoals Kolonisten van Catan is in mijn ogen "Klassiek". Het gaat dus niet per se om de leeftijd van een spel, maar om de spelinhoud.

Bij klassieke spellen is het mogelijk om ver, ver voor het einde al te weten dat je zult verliezen, of om zelfs helemaal uit het spel geslagen te worden (je gaat failliet bij monopolie) of je raakt helemaal ingebouwd in Kolonisten. Mijn 'langste kortste' spel ooit was kolonisten waar ik na mijn tweede beurt letterlijk niets meer kon bouwen. En dan lijkt een spel van 3 uur wel 100 uur te duren. Of je gaat na een uur failliet in Monopolie en kunt wat anders gaan doen terwijl de rest van de spelers het spel verder spelen zonder jou.

Tegenwoordig wordt meer geprobeerd deze valkuilen te vermijden. In moderne spellen (Er komen heel veel heel goede spellen uit Duitsland in de afgelopen 10 jaar of zo), werk je of samen als speler, of tel je je punten pas op aan het einde van het spel zodat iedereen tot aan de laatste beurt kan spelen en min of meer kans maakt om te winnen. Dat maakt deze spellen in mijn ogen ver superieur aan de klassieken - hoewel daar natuurlijk ook nog steeds heel goede spellen tussen zitten.

Twee leuke bordspellen zijn Roborally waarin je robots programmeert in een soort sloop-derby door gevaarlijke fabriekshallen. Je programmeert je beurt met kaartjes (vooruit, draaien, achteruit) en moet naar bepaalde punten navigeren. Maar wat nu als een andere robot je een zetje geeft? Je programma wordt helemaal afgewerkt, wat er verder ook gebeurt, ook als je dankzij dat zetje ineens op een kuil afstevent.

De andere is Formule D: ik vat het altijd samen als ganzenborden met versnellingen. Je speelt een Formule 1-bolide en moet een parkour afleggen door strategisch te schakelen voor extra snelheid en hopen dat je niet uit de bocht vliegt. Erg leuk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2017 14:21

Mortlach schreef:Het is niet de vraag of het een bord gebruikt, maar of het een spel is. In mijn ogen nee, want er is geen willekeurigheid ingebouwd. Het ligt enkel en alleen aan de vaardigheid van de speler of je wint of verliest. Wat dat betreft is het net als schaken eerder een sport dan een spel.

Als ik ga darten is de willekeurigheid groter dan bij menig dobbelspel kan ik je vertellen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2017 14:34

StillAwake schreef:Als ik ga darten is de willekeurigheid groter dan bij menig dobbelspel kan ik je vertellen ;-)


Ja, maar da's een kwestie van oefenen (en/of minder drinken :-) )
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 07:24

Mortlach schreef:Ja, maar da's een kwestie van oefenen (en/of minder drinken :-) )

Ga ik doen, maar ik ben allang blij als ik überhaupt het goede cijfer raak, en die tripels (op het dartbord, niet in mijn glas) zijn nog een brug te ver...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 10:44

Tja, maar evenzo raak ik nog geen bal bij biljarten, kan ik voor geen meter bowlen en doe ik ook niet gauw een dubbele schroef bij het kunstschaatsen. Iets is pas een spel (i.t.t. tot een sport) als er willekeurigheid is INGEBOUWD, meestal door middel van dobbelstenen of geschudde kaarten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 10:51

Mortlach schreef:Tja, maar evenzo raak ik nog geen bal bij biljarten, kan ik voor geen meter bowlen en doe ik ook niet gauw een dubbele schroef bij het kunstschaatsen. Iets is pas een spel (i.t.t. tot een sport) als er willekeurigheid is INGEBOUWD, meestal door middel van dobbelstenen of geschudde kaarten.

Abalone
Dammen
Schaken
Wie is het
Teken het maar
Triviant
Pim Pam Smurf
http://dirkjan.nl/cartoon/20170607_512882010/
Afbeelding

Allemaal sporten?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 11:51

StillAwake schreef:Abalone
Dammen
Schaken
Wie is het
Teken het maar
Triviant
Pim Pam Smurf
http://dirkjan.nl/cartoon/20170607_512882010/
Afbeelding

Allemaal sporten?


Schaken en dammen sowieso ja. Ook Go, bijvoorbeeld, Abalone ken ik niet, maar als ik het zo gauw opzoek, zit ook daar geen willekeur in en dus is het geen spel in de zin die ik bedoel.

Ook Wie is het? heeft geen willekeur (mag je het kaartje dat de ander zoekt zelf kiezen of is dat willekeurig? In het laatste geval is het meer een spel dan in het eerste) volgens mij en is dus geen 'spel', maar ik zie dat zo gauw nog niet een Olympische sport worden, als ik eerlijk ben. Maar het geeft wel aan waarom de activiteit zo weinig herhaalwaarde heeft. Na een aantal keer spelen weet je als speler precies welke vragen je moet stellen om zo snel mogelijk bij het juiste antwoord te komen. En op dat moment is de lol er meestal gauw af, omdat winst/verlies dan enkel nog maar afhangt van of je mag beginnen of niet.

Triviant, nee, want niet alle spelers krijgen dezelfde kaartjes met dezelfde vragen.
Pim Pam Pet heeft kaartjes en een 'randomizer' in de vorm van die letterselectie, dus is ook een spel.
Ik neem aan dat Teken het maar ook met kaartjes werkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bordspel topic

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 12:02

Mortlach schreef:Schaken en dammen sowieso ja. Ook Go, bijvoorbeeld, Abalone ken ik niet, maar als ik het zo gauw opzoek, zit ook daar geen willekeur in en dus is het geen spel in de zin die ik bedoel.

Ook Wie is het? heeft geen willekeur (mag je het kaartje dat de ander zoekt zelf kiezen of is dat willekeurig? In het laatste geval is het meer een spel dan in het eerste) volgens mij en is dus geen 'spel', maar ik zie dat zo gauw nog niet een Olympische sport worden, als ik eerlijk ben. Maar het geeft wel aan waarom de activiteit zo weinig herhaalwaarde heeft. Na een aantal keer spelen weet je als speler precies welke vragen je moet stellen om zo snel mogelijk bij het juiste antwoord te komen. En op dat moment is de lol er meestal gauw af, omdat winst/verlies dan enkel nog maar afhangt van of je mag beginnen of niet.

Triviant, nee, want niet alle spelers krijgen dezelfde kaartjes met dezelfde vragen.
Pim Pam Pet heeft kaartjes en een 'randomizer' in de vorm van die letterselectie, dus is ook een spel.
Ik neem aan dat Teken het maar ook met kaartjes werkt.

ik noemde Pim Pam Pet niet, maar Pim Pam Smurf.
Een variant waarbij je altijd de S draait, en het geode antwoord altijd Smurf is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Bordspel topic

Berichtdoor cornelia77 » 30 jun 2017 12:15

Jess: op youtube staan filmpjes met speluitleg. Bijvoorbeeld van speelzolder. Vaak helpt dat ook wel. Of inderdaad een keer spelen met iemand die het spel kent.

Puerto Rico is idd ook een mooi spel. Alleen altijd zo jammer dat ik er niet doorheen mag praten van de medespelers. Dat maakt dat ik niet altijd zin heb in dergelijke spellen en dan liever kies voor een potje regenwormen...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2017 12:38

Niet praten? De hele reden dat je een spel speelt, is toch juist dat het een kans biedt om te kletsen met vrienden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten