Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2017 19:20

Ik ben een groot fan van bordspellen en zag tot mijn verbazing dat er nog geen onderwerp voor was. Bij deze dus. Voor tips, suggesties, ervaringen, etc. Van Risk tot Ticket to Ride, van Ganzenbord tot Kolonisten van Katan.

Om af te trappen: Ik heb zojuist met het gezin een spelletje Dark Souls, the Board game gespeeld, een bordspel-adaptatie van het computerspel door de mensen van Steamforged. Het is gefinancierd door een van de meest succesvolle Kickstarter-projecten ooit. De hoop was 50.000 pond; ze haalden 3,5 miljoen binnen. En het valt aan het product af te zien: het ziet er allemaal prachtig uit en het speelt geweldig.

Anyway, het lukte ons deze keer voor het eerst om bij de mini boss te komen en we wisten hem zelfs uiteindelijk te verslaan. Volgende keer verder naar de eindbaas :-)

Afbeelding
Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2017 11:09

Hier is de kickstarter pagina voor als je nieuwsgierig bent.

https://www.kickstarter.com/projects/st ... board-game


Wat zijn verder de memorabele van Refoweb(bers), geliefd of gehaat? Persoonlijk ben ik geen fan van Kolonisten van Katan, hoewel het wel een goed 'drempelspel' is; het neemt een positie in tussen de 'klassieke' bordspellen zoals monopolie en de zwik aan moderne spellen die tegenwoordig beschikbaar is. Ik ben zelf een groot fan van spellen waarbij je als spelers moet samenwerken tegen het bord, spellen zoals Mansion of Madness en Pandemic, bijvoorbeeld. Heerlijk, want geen concurrentie met elkaar, je wint of verliest allemaal samen, en dat is beter voor de sfeer is mijn ervaring.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Chaya » 23 jun 2017 11:40

Leuk topic Mortlach.
We hebben een stelling op zolder met tientallen bordspellen.
Voor het grootste deel zijn dat kennis- en weetspellen.
Iknow, Trivial Pursuit, Wie is de mol, scrabble, Escaperoom, Ik hou van Holland., het Groot van Dalespel, Cijfers en letters.
We hebben ook een sjoelbak.
Vaak op zondagavonden gaat er eentje naar zolder en komt met een paar spellen naar beneden.
Maar gewoon rummikuppen - zowel met cijfers en letters - doen we ook graag.
Net als af en toe een potje dammen, schaken of halma.
Een favoriet spel heb ik niet echt, maar er moet uitdaging in zitten en niet alleen stom geluk zijn, zoals mens-erger-je-niet.
Dat vind ik een vreselijk spel. En iedereen hanteert andere spelregels. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2017 14:06

Chaya schreef:Leuk topic Mortlach.
We hebben een stelling op zolder met tientallen bordspellen.
Voor het grootste deel zijn dat kennis- en weetspellen.
Iknow, Trivial Pursuit, Wie is de mol, scrabble, Escaperoom, Ik hou van Holland., het Groot van Dalespel, Cijfers en letters.
We hebben ook een sjoelbak.
Vaak op zondagavonden gaat er eentje naar zolder en komt met een paar spellen naar beneden.
Maar gewoon rummikuppen - zowel met cijfers en letters - doen we ook graag.
Net als af en toe een potje dammen, schaken of halma.


Rummikub is ook leuk ja. Heb ik een hoop leuke jeugdherinneringen aan, net als de kaartspelletjes die we toen als gezin deden.

Een favoriet spel heb ik niet echt, maar er moet uitdaging in zitten en niet alleen stom geluk zijn, zoals mens-erger-je-niet.
Dat vind ik een vreselijk spel. En iedereen hanteert andere spelregels. :mrgreen:


Ja, dat herken ik wel. Er zijn helaas een aantal "klassieke" spelen zoals mens-erger-je-niet en monopolie dat iedereen verkeerd speelt en wat uren duurt, wat de ervaring met spellen voor veel mensen kleurt. Er moet wel een beetje vaart in een spelletje zitten, niet zo'n spel wat uren duurt (zeker voor kinderen is dat lastig vol te houden) of van die spellen waarbij je eigenlijk na 20 minuten al verloren hebt, maar dan nog 3 uur moet spelen tot de uiteindelijke conclusie (Kolonisten maakt zich daar schuldig aan).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Bordspel topic

Berichtdoor cornelia77 » 23 jun 2017 14:34

Ik heb echt een hekel aan monopoly en risk. Verder vind ik veel spellen wel leuk. Wij spelen best vaak spelletjes. Afhankelijk van wie er meedoet, een snel kaartspel of een groter bordspel. Wat betreft kaartspellen doen we hier regelmatig sushi go, fase 10, bohnanza, koehandel (vind ik een vreselijk spel...) Ticket to ride is hier ook wel populair. En kolonisten van Catan en Carcasonne blijven het goed doen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2017 15:08

cornelia77 schreef:Ik heb echt een hekel aan monopoly en risk.


Ja, dat zijn vaak spellen die verzanden in situaties waarin er urenlang eigenlijk niks gebeurt.

Verder vind ik veel spellen wel leuk. Wij spelen best vaak spelletjes. Afhankelijk van wie er meedoet, een snel kaartspel of een groter bordspel. Wat betreft kaartspellen doen we hier regelmatig sushi go, fase 10, bohnanza, koehandel (vind ik een vreselijk spel...) Ticket to ride is hier ook wel populair. En kolonisten van Catan en Carcasonne blijven het goed doen.


We hebben Koehandel hier ook, 1 keer gespeeld maar daarvoor moet je iets te veel rekenen/bijhouden wat iedereen doet. Echt een spel voor de meer hardcore liefhebbers. Bohnanza lijkt me erg leuk, maar heb ik nog niet zelf gespeeld. Ticket to Ride raad ik mensen aan die voor het eerst op zoek zijn naar een leuk, toegankelijk 'modern' spel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nickname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2015 15:00

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Nickname » 23 jun 2017 21:12

Momenteel spelen we voornamelijk speel mee met nijntje :D
In de vakanties spelen we triominos, 51, de slimste mens, koehandel, uno. Eigenlijk van alles wat. Afhankelijk wie er meedoet.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Sabra » 24 jun 2017 13:04

Mortlach schreef:Wat zijn verder de memorabele van Refoweb(bers), geliefd of gehaat? Persoonlijk ben ik geen fan van Kolonisten van Katan, hoewel het wel een goed 'drempelspel' is; het neemt een positie in tussen de 'klassieke' bordspellen zoals monopolie en de zwik aan moderne spellen die tegenwoordig beschikbaar is. Ik ben zelf een groot fan van spellen waarbij je als spelers moet samenwerken tegen het bord, spellen zoals Mansion of Madness en Pandemic, bijvoorbeeld. Heerlijk, want geen concurrentie met elkaar, je wint of verliest allemaal samen, en dat is beter voor de sfeer is mijn ervaring.


Axis & Allies

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2017 13:25

Sabra schreef:Axis & Allies


Dat moet ik nog steeds een keer uitproberen. Normaal gesproken vind ik dit soort tabletop met modelletjes wel leuk, met de juiste mensen, uiteraard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Jess » 25 jun 2017 20:56

Zou willen dat ik een leukere moeder was om spellen te doen met mijn kinderen. Vind het veel te lang duren. Mijn favorieten zijn dan bijv: Rummikub, een woordspel dat je in 1 minuut je dobbelstenen letters tot woorden moet vormen, onderuit of Wie is het.

Monopoly wordt hier ook nog wel eens gedaan maar helaas wordt het bijna altijd ruzie. Ik baal daar gewoon ontzettend van.
Vandaag kwam Stratego op tafel.

Cluedo vond ik ook nog wel leuk

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2017 16:24

Jess schreef:Zou willen dat ik een leukere moeder was om spellen te doen met mijn kinderen. Vind het veel te lang duren. Mijn favorieten zijn dan bijv: Rummikub, een woordspel dat je in 1 minuut je dobbelstenen letters tot woorden moet vormen, onderuit of Wie is het.

Monopoly wordt hier ook nog wel eens gedaan maar helaas wordt het bijna altijd ruzie. Ik baal daar gewoon ontzettend van.


Ja, je moet wel de juiste mensen vinden die weten hoe je een spel leuk kunt spelen. Mensen -volwassenen- die niet tegen hun verlies kunnen of nog erger, die vervelend gaan doen als ze winnen, daar speel ik echt maar één keer een spel mee en daarna nooit meer. Mensen die weten hoe ze een spel spelen en het voor iedereen leuk maken, dat zijn de mensen die vaker mogen terugkomen :-)

Mijn stiefdochter is net 12 geworden, en ik was erg blij te zien dat de tijd die ze min of meer geconcentreerd kan meedoen steeds langer wordt. Het duurde best lang voordat ze wat dreinerig ging doen. Hoort bij de leeftijd. Maar spellen die uren voortslepen, nee, daar bedankt ik toch voor.

Maar de samenwerkingsspellen van tegenwoordig omzeilen het concurrentieprobleem erg handig. Het is niet langer ieder voor zich zoals bij Monopolie, waar je wint ten koste van de anderen; tegenwoordig is het met zijn allen tegen het bord. Verliest er een, dan verlies je allemaal, dus je moet samenwerken om te winnen.

Een leuk voorbeeld voor wat jongere kinderen (10+ of zo) is Castle Panic. In het midden van het bord staat een kartonnen kasteeltje dat je als spelers moet verdedigen. Elke beurt komen er trollen en andere monsters uit het bos aanzetten om het kasteel te bestormen. Je moet als spelers slim kaarten ruilen zodat je alle aanvallen kunt afslaan.

Eén van de eerste keren dat we het speelden met de dochter, speelde zij haar eigen meta-spel. Zij was vastbesloten bepaalde kaarten te verzamelen en absoluut niet weg te ruilen. Oké, prima. We hadden binnen een paar beurten dus kansloos verloren. Zij teleurgesteld natuurlijk, en toen heb ik daar even een leermomentje van kunnen maken. Sindsdien gaat het samenwerken en je aan de regels houden stukken beter :-)

Vandaag kwam Stratego op tafel.


Dat is eerder een (denk)sport dan een spel, meen ik. Er komt weinig tot geen willekeur bij kijken, toch? Het is eeuwen geleden dat ik het voor het laatst heb gespeeld, maar ik kan me geen dobbelstenen herinneren. Alleen de openingsopstelling varieert.

Cluedo vond ik ook nog wel leuk


Ook heel erg lang geleden voor mij. Zou dat best nog wel eens willen doen om te zien hoe het nu presteert tegenover spellen als Ticket to Ride of een Mansions of Madness.

Als je trouwens een spellenwinkel in je gemeente hebt, is daar een keer binnenlopen echt leuk. Ketens als Bart Smit en Intertoys hebben tegenwoordig best een redelijke selectie, maar wel allemaal 'klassieke' spellen (en 100 000 varianten van monopolie en Trivial Pursuit). In een speciaalzaak echter zie je spellen waar je nog nooit van had gehoord. Kwestie van je goed laten inlichten wat bij je past.

Een spel wat ik graag nog zou willen hebben is 1830: Railways & Robber Barons. Een 'hardcore' variant van Ticket to Ride met moordende concurrentie en aandelenmanipulatie. Het lukt me een keer om het treinbedrijf van een medespeler vijandig over te nemen (ik kon 60% van de aandelen kopen); het bedrijf helemaal leeg te trekken van geld en rollend materieel en toen de aandelen weer te verkopen zodat die speler een waardeloos bedrijf terugkreeg (hij had immers nog steeds 40% van de aandelen). Dat was fantastisch. Maar helaas is het spel lastig te verkrijgen tegenwoordig.

Boardgamegeek.com is trouwens geweldig als je recensies en dergelijke wilt opzoeken voordat je iets koopt. Want ja, de doos ziet er altijd wel aardig uit, maar je weet toch pas hoe iets speelt als je het in huis hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Jess » 26 jun 2017 22:03

Een van de kinderen heeft van alles van het Kolonistenspel aangeschaft maar ze snappen er niets van dus het staat nutteloos in de kast.
Ze zouden misschien es bij iemand het spel moeten spelen zodat ze een opstart hebben.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 27 jun 2017 09:14

Jess schreef:Een van de kinderen heeft van alles van het Kolonistenspel aangeschaft maar ze snappen er niets van dus het staat nutteloos in de kast.
Ze zouden misschien es bij iemand het spel moeten spelen zodat ze een opstart hebben.
Hoe oud zijn ze? Het is niet voor niets een spel vanaf ongeveer 10 jaar oud. Je zou hen ook kunnen helpen door zelf de handleiding eens door te nemen! ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 27 jun 2017 09:15

Ik ben een echte spelletjesfanaat. :) Helaas heb ik daar tegenwoordig niet zoveel tijd meer voor, maar met mijn huisgenoten of andere vrienden speel ik graag op z'n tijd eens Kolonisten van Catan of Puerto Rico. Zijn jullie bekend met dat spel?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gerrard
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2016 20:26

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Gerrard » 28 jun 2017 09:07

Leuk topic! :)

Om te reageren op Pcrtje, Puerto Rico ken ik zeker en heb ik vaak gespeeld, ook online. Erg gaaf spel! Heb zelf ook veel spellen in de kast die regelmatig gebruikt worden: Agricola (met 2 uitbreidingen), Imperial, Revolution, La Citta, Madeira, Carcasonne, Rise of Empires, Alexander de Grote, In naam van de koning en Machiavelli. Ik speel regelmatig met vrienden. Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien :), met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten