Goed en fout

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Goed en fout

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2017 13:35

Omroep MAX zendt momenteel een prachtige docuserie uit over de tweede wereldoorlog.
Zaterdag heb ik het eerste deel bekeken, over Ans van Dijk, de enige vrouw aan wie na de oorlog de doodstraf is voltrokken.
Zij verraadde vele mensen, waaronder haar eigen familie.
En mevrouw Heleen Kuipers-Rietberg. Een zeer gelovige vrouw die haar leven op het spel zette om mensen te redden.
Ze richtte de L.O. op, de Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers, die uitgroeide tot de grootste verzetsorganisatie van Nederland. Ze werd verraden en overgebracht naar kamp Ravensbrück.

Er volgen nog 3 delen.
Het is ontroerend, met een uitstekende presentatie van Diederik van Vleuten.

De serie toont aan dat het begrip goede en foute mensen heel relatief kan zijn.
Hoe kan dat een eenvoudige hoedenverkoopster in de oorlog verandert in een kille verraadster?
En een eenvoudige moeder van 5 kinderen verandert in een moedige leider van een verzetsorganisatie.
Het zet je aan het denken. Wat zou er met mij gebeuren als het oorlog wordt?
Welke kant kies ik, de goede of de foute?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

welling82

Re: Goed en fout

Berichtdoor welling82 » 06 feb 2017 22:52

Het leert je dit,

dat alle mensen zondaars zijn, dat ons hart neigt naar alle kwaad en dat wij tot God van nature zeggen 'Wijkt van ons want van de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust'.

Zelf, van nature, via onze zondige natuur, verdoezelen we dat liefst. Satan als van nature onze vorst, helpt ons hier wat graag mee en helpt ons vooral onszelf God te willen en doen voelen in plaats van dat we, van nature, God willen of kunnen (er)kennen. Zo maakt hij zich ook moeilijk zichtbaar, wij mensen hebben het immers al bedacht 'Slaven die niet weten dat ze slaaf zijn, zijn het meeste slaaf'. Zo dienen we van nature satan, door de zondeval.

Mede door satan, ook door zijn dienaars, worden allerhande invloeden gewend om ons te laten denken dat sommigen goed zijn, of zo'n verzetsvrouw eigenlijk wel heel goed was en die andere zogenaamde nette mevrouw eigenlijk wel heel slecht was. Nee, zo werkt het niet, als God ons los laat kunnen wij morgen al erger zijn dan Hitler ooit geweest is. Al het goede is van God. God is in alles en iedereen.

Het nieuws doet dat ook, wij noemen het tegenwoordig 'nep nieuws', wel het meeste nieuws was vroeger ook niet om te informeren hoor, meer om mensen te beliegen, geld te verdienen over andermans rug, verkeerd te informeren, mensen te verhogen, idoliseren/aanbidden, politieke zwendel om vooral om verantwoording of waarheid heen te komen, nee wat is nu dat nep nieuws precies? iets nieuws?

Zoals in alle vakgebied, waar werk je voor? Geld kan geen oorzaak zijn, in de eerste plaats, dat zou jezelf principeel willen verrijken zijn, meestal ten koste van anderen, waarom een kameel eerder door het oog van een naald gaat dan een rijke ingaat in het Koninkrijk Gods. Geld moet dus alvast maar een resultaat zijn, een beloning ergens voor, liefst erkend als van God gegeven en nooit dankzij persoonlijke goede werken (want dat bestaat niet). En dat kan dan maar het beste zoeken naar oplossing zijn.

Dus ja, werken is belangrijk, maar pas op wat voor werk, waarvoor verdienen we geld? Documentaires die de Waarheid tussen de leugen door aan het licht proberen te brengen, het is allicht alvast door meer liefhebbende mensen gemaakt om hun medemensen nu eens werkelijk te informeren, te waarschuwen, tegen de stroom in. Toch? Hopelijk niet door weer grote zelfliefhebbers die nu nog erger dan gewoon open en bloot zelfliefhebber te zijn zichzelf proberen af te laten likken via het zogenaamd dienen van het 'goede' doel, documentaires maken. Dat laatste kan natuurlijk ook, nooit vergeten.

Tja wat is goed? Ik zal dan maar zeggen, werkt het niet ter veroordeling, het zal werken ter Vrijmaking, want alles dat wat Goed is, zijn niet wij, komt niet uit ons, dus is het Gods Genade waarop we kunnen hopen.

Wat is goed?: Niets van ons, vooral niets van ons. Hoeveel slecht we nodig hebben om uberhaubt God te missen? Hoeveel slecht we nodig hebben om te wassen in Geloof, wanneer we als verloren in Christus levend gemaakt zijn? Dat is in Gods Raad. Komen we God niet te missen? Voelen we ons niet slecht om te komen om God te missen? Dan vooral zijn we op zijn slechts, terwijl we toch al zondaars zijn!

Wat is goed? God.

Wat is fout? zonde. De zonde is het kwaad, alle zondigheid is kwaad. als ons hart neigt naar alle kwaad, dan is dat zonde. Mogen we dat ooit in volle waarheid en werkelijkheid komen te bekennen voor de Heere? Dan neigt ons hart slechts nog naar Wit, want het oude hart is vervangen. Want God heeft de mens gezegd 'ten tijde als u van die boom eet, zult u de dood sterven', een bekeerde is die dood tijdens zijn leven gestorven, blijven vanaf dan in God, de Heere. Alle anderen zijn de dood aan het eind van hun leven gestorven, zij blijven dan in de Wet, en dus hun schuld.

Wie wordt er bekeerd en wie niet?

Dat willen wij weten omdat we willen weten wie een beloning verdient heeft, nietwaar?

Maar een bekeerde is de enige mens die ooit in volle waarheid God bekent heeft een zondaar te zijn, een schuldenaar, de straf waardig. Een bekeerde heeft eerlijk bekend, voor God, een zondaar van zichzelf te zijn, de straf waardig, en heeft God erkent, daardoor Geloof gekregen, een nieuw hart, en de hemel? De hemel is het Leven met God zonder kwaad. Genade om niet, omdat wij allemaal zondaars zijn, hebben bekeerden Genade in Christus gekregen, en dat kan nooit anders dan te bekennen en geestelijk te sterven aan het eigen menszijn. De bekeerde wil dus geen hemel uit eigenliefde, de begenadigde wil de Waarheid en kan niet leven met zichzelf, en heeft dat alles van God gekregen, zelfs die wil, en komt dat te (er)kennen. De hemel komt dan als Troost. Ontslapen in Christus, en eeuwig leven met God!

Wie zijn leven zoekt te behouden, zal het verliezen. Wie zijn leven zoekt te verliezen, zal het behouden.

De vraag van Goed en fout is de boom der kennis van het goed en het kwaad. Het is al Godes, en in Zijn Raad. Wij hebben ervan willen eten, en kunnen het niet, ons God maken, sinds de zondeval een duistere vorst ingelijfd. De vraag voor ons wordt nu, persoonlijk, werkt het ter veroordeling of werkt het ter Vrijmaking? Want zondig zijn we allemaal, maar de bekeerde is rechtvaardig verklaart, ook daar staat alle zonde ten dienste van God, daarom heeft Christus de zonde der gehele wereld gedragen!

In de andere situatie, bij de verlorenen staat ook de zonde ten dienste van God, alleen niet door Christus en daarom wordt ze bestraft. Staat de zonde ten dienste van God door Christus, Die de straf heeft Gedragen, ze wordt een bestraffende Getuigenis tegen de zonde en van de Genade en Almacht Gods. Staat de zonde ten dienste van God, anders dan door de Zoon, ze is verdoemt, wordt bestraft en zal verdaan worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Goed en fout

Berichtdoor Chaya » 07 feb 2017 15:42

Welling, met alle respect, maar je slaat de plank hier een beetje offtopic mis.
Het gaat in dit topic niet over onze zondige natuur, maar over het goede dat nog in de natuurlijke mens heeft gelaten.
Ook bij de niet-gelovigen zie je dat mensen hun leven zelfs geven voor de ander.
De serie laat zien hoe eenvoudige lieve en hartelijke mensen in tijden van oorlog kunnen veranderen in niets ontziende mensenhaters en doders.
Verraders, soms van hun eigen familie zelfs.
En dat sommige van nature bange of bescheiden mensen uitgroeien boven zichzelf.
Alle mensen zijn zondaars, gelovige en niet gelovige, maar waar bij de één de uitbraak hiervan verschrikkelijk is, zie je bij de ander een niet te bevatten menslievendheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Goed en fout

Berichtdoor rotterdam » 07 feb 2017 17:05

welling82 schreef:Het leert je dit,


Chaya schreef "De serie toont aan dat het begrip goede en foute mensen heel relatief kan zijn.
Hoe kan dat een eenvoudige hoedenverkoopster in de oorlog verandert in een kille verraadster?
En een eenvoudige moeder van 5 kinderen verandert in een moedige leider van een verzetsorganisatie".

Je hele epistel geeft geen antwoord op deze vraag.

welling82

Re: Goed en fout

Berichtdoor welling82 » 09 feb 2017 17:34

@Chaya en rotterdam.

Ik meende dat dit ging over de vraag 'goed en fout' en dat inhoudelijk aan de hand van een aantal kleinere voorbeelden.

Volkomen antwoord heeft u gekregen, on topic. De rest is uw zaak. Kunt u lezen?

Het is namelijk nagelezen, en deze meer dan voldoende onderlegd in de Nederlandse taal zijnde personen, konden dit prima lezen en begrijpen.

Hoe kan dat een eenvoudige hoedenverkoopster in de oorlog verandert in een kille verraadster?
En een eenvoudige moeder van 5 kinderen verandert in een moedige leider van een verzetsorganisatie".


In dit hele epistel geef ik juist antwoord op die vraag. Dat al het goede van God is en dat alle mensen zondaars zijn, wanneer wij losgelaten worden zijn wij in een enkele dag, zo God het zou willen, erger dan Hitler in zijn hele leven geweest is. Dat staat onder andere in dat epistel. Leer lezen voor je kwaakt. En gebruik argumenten, refereer wanneer je stellingen doet over andermans contributie. Dat moet alleen al vanwege wat Christenen 'naastenliefde' noemen.

@Chaya;

maar over het goede dat nog in de natuurlijke mens heeft gelaten.


In mijn epistel, volledig gegrond op de Bijbel, bewijs ik duidelijk hoe AL het goede van God is en het mensenhart slechts neigt naar kwaad, waarom ook zelfs Apostel Paulus zichzelf niets geacht heeft. Nogmaals, lees eens een keer, controleer eens wat met de Bijbel en gebruik stellingen gefundeerd op de Bijbel als je zo nodig wat te vertellen hebt tegenover andere mensen. Hier reageer ik verder niet meer op, ik zie dit als

1. eigengerechtigheid
2. eigenliefde
3. blindheid

gezien de beschuldigen en valse ongefundeerde incorrecte stellingnames jegens mij, het volgende;

Wie zich haast naar het goede, heeft een boos oog en weet niet waardoor hij overvallen wordt

Wie een boos oog heeft, heeft een verduisterd lichaam

Lukas 11:34
De kaars des lichaams is het oog: wanneer dan uw oog eenvoudig is, zo is ook uw gehele lichaam verlicht; maar zo het boos is, zo is ook uw gehele lichaam duister.

Mattheüs 6:23
Maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelve zijn!

Mattheüs 20:15
Of is het mij niet geoorloofd, te doen met het mijne, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?

Lukas 11:34
De kaars des lichaams is het oog: wanneer dan uw oog eenvoudig is, zo is ook uw gehele lichaam verlicht; maar zo het boos is, zo is ook uw gehele lichaam duister.

Spreuken 23:6
Eet het brood niet desgenen, die boos is van oog, en wees niet belust op zijn smakelijke spijzen;

Spreuken 28:22
Die zich haast naar goed, is een man van een boos oog; maar hij weet niet, dat het gebrek hem overkomen zal.

Mattheüs 6:25
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?

Marcus 7:
5 Daarna vraagden Hem de Farizeën en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen?

6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;

Mattheüs 7:7
Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.


Vaarwel en veel sterkte.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Goed en fout

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2017 06:21

welling82 schreef:
Vaarwel en veel sterkte.


Gaat u ons verlaten ? Wanneer vertrekt u ? :D


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten